Budväska dåligt för rygg?

Selast

Ny medlem
Läste i senaste nummret av Cycling Active en väsktest där dom i förbigående nämnde att budväskor kan orsaka ryggproblem och att det var viktigt att man bar dom högt på ryggen och inte nere vid midjan. Stämmer detta, med ryggproblem alltså? I så fall varför kör alla bud med budväskor? Hur högt ska man ha väskan egentligen?

Det där är ju säkert individuellt men den sitter ju faktiskt bara på ena axeln så helt omöjligt är det väl inte. Däremot har jag aldrig känt av något med min Bagaboo eller Chrome, däremot så var min Timbuk2 väska allt annat än bra på mig, även fast totalvikten var lägre iom den mindre väskan. Kör bara med min Chrome nu... Chrome och PAC har väl ryggsäckstyper med?

Jag har aldrig haft några ryggproblem whatsoever pga min budväska. Kanske en issue om man har ryggproblem sedan tidigare av andra orsaker el om man är svag i mag/ryggmuskulaturen?

Jag fick ont i ryggen av min. Men den var ofta tungt lastad med lunchlåda, dokument osv. Har gått över till ryggsäck sen ett halvår och nu har jag inte ont längre.

mattel skrev:
-------------------------------------------------------
> kneecap spydde efter en bit i lövsta med sin
> budväska på ryggen.

Hade säkert inget med att göra att han satt på sitt gröna 20kg's monster.... Eller var detta en annan gång?? Fast budväska och DH hoj på stig förtjänar en spya..

Johan A skrev:
> mattel skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > kneecap spydde efter en bit i lövsta med sin
> > budväska på ryggen.
>
> Hade säkert inget med att göra att han satt på
> sitt gröna 20kg's monster.... Eller var detta en
> annan gång?? Fast budväska och DH hoj på stig
> förtjänar en spya..

Tjena!

24kg för att vara mer exakt, jag hade Monster T på..
Det var en bra blandning av hojen och en ganska bra fylla kvällen innan som resulterade i vomerandet..
Budväskan vet jag inte om det gjorde från eller till..

Min Crome funkar bra trots att jag har ryggproblem sedan innan. Så länge jag cyklar vill säga, om jag tvingas att gå mycket med den på så blir jag helt förstörd av den. DVS Budväska är bra om man cyklar, men värdelös om man går med den.
MVH
Magnus

Selast skrev:
> Stämmer detta, med ryggproblem
> alltså? I så fall varför kör alla bud med
> budväskor?

Om man budar kan jag tänka mig att det är skönt att inte behöva ta av sig väskan varje gång något ska ur/i den.
För oss andra som inte budar är det väl mest en modegrej, jag tycker det är mycket snyggare med axelväska än ryggsäck. Ryggsäck är helt enkelt inte okej om man inte vill se ut som Skogsmulle à la Helly Hansen skaljacka, fleece och vandringskängor (säkert jättebra om man verkligen är ute i skog och mark dock).

/G

Jag tackar för alla initierade och mindre initierade ;-) svar på min fundering. Har pendlat med rygga en massa år men har tröttnat på att bli dygnsur om ryggen av svett. Köpte därför en budväska (North Face någonting) som jag kört med ett tag nu och gillar bra. Jag har haft lite rygghistorik så jag blev lite orolig när jag läste att budväskor orsakar ryggproblem. Mode skiter jag i om jag ska vara ärlig.

Det enda som irriterar lite är att väskan har en tendens att glida över på den "låga" sidan när man står upp och cyklar men annars känns det klockrent. Jag antar att jag får experimentera lite med placeringen på ryggen och se vad som känns bra.

slice me nice skrev:
> Ryggsäck är helt enkelt inte okej om man inte vill se ut som
> Skogsmulle à la Helly Hansen skaljacka, fleece
> och vandringskängor (säkert jättebra om man
> verkligen är ute i skog och mark dock).
>
> /G

Men hallå... Jag vill hävda att det kanske beror liiiite på vad man har för ryggsäck (jag gillar min chromerygga)

Selast skrev:
> Det enda som irriterar lite är att väskan har en
> tendens att glida över på den "låga" sidan när
> man står upp och cyklar men annars känns det
> klockrent. Jag antar att jag får experimentera
> lite med placeringen på ryggen och se vad som
> känns bra.

Detta är inte ett problem med en riktig budväska, det du har skaffat låter mer som en modeväska :) En budväska som är konstruerad för att användas som en sådan har en liten extra rem som förhindrar väskan att glida åt sidan oavsett hur den belastas.

Appel skrev:
> slice me nice skrev:
> -----
> > Ryggsäck är helt enkelt inte okej om man inte
> vill se ut som
> > Skogsmulle à la Helly Hansen skaljacka, fleece
> > och vandringskängor (säkert jättebra om man
> > verkligen är ute i skog och mark dock).
> >
> > /G
>
> Men hallå... Jag vill hävda att det kanske beror
> liiiite på vad man har för ryggsäck (jag gillar
> min chromerygga)

Nej där har du fel! Världen är svart-vit i klassisk "you're either with us, or against us"-manér, därmed är alla ryggsäckar dömda :)

JKolmo skrev:
> Ja, skaffa en Chrome så slipper du det där
> glidandet.

till och med Timbuk2 har en sådan tvärgående rem, så man behöver inte köpa en bilbältesförsedd väska för att slippa det :)

fredrikw skrev:
> till och med Timbuk2 har en sådan tvärgående rem, så man behöver inte köpa en
> bilbältesförsedd väska för att slippa det :)

Fast med en Chrome behöver man inte den där extra remmen, för väskan glider ändå inte. Glidning fick jag bara med min gamla Timbuk2.

Budväska är inget vidare ur ett ergonomiskt perspektiv oavsett hur bra den sitter (om du lastar den tungt) Trycket blir inte symmetriskt fördelat och ryggsäck är avsevärt bättre för ryggen, axlar mm. vid tung last.
Sen leder det för de flesta säkert inte till besvär att det inte är nåt ergonomiskt under trots korsremmar och vadderade kuddar är ju rätt uppenbart.

mattel skrev:
> apap.. folk spyr med budväska. det har tom
> kneecap sagt här ovanför. spyr. smaka på den!

Tjena!

Jag har faktiskt kräkts mer än en gång med den väskan på ryggen.. Så ja, man spyr av budväskor..

Det påminner mig om =Davids favoritskämt, han hade en tendens till att korta axelremmen när vi var på krogen, så när jag skulle slänga på mig väskan så vart den för trång.. Jag fattade aldrig hur fan det gick till.. Ägd..

Jag blir kass i ryggen av chrome budväska tyvärr. Det orsakar nog inte mina ryggproblem men det blir det som utlöser det tycker jag mig ha märkt.

när jag tågpendlade till jobbet och alltid hade med en tung laptop i budväskan kände jag att det gav en snedbelastning på ryggen. Min Timbuk2 ska dock snart bytas ut och då blir det en ryggsäck för jobb och vardag. Har även en större Chrome (som jag en gång lastat med 35-40kg nånting, vilket gav blåmärke på axeln).

slice me nice skrev:
> Appel skrev:
> -----
> > slice me nice skrev:
> >
>
> > -----
> > > Ryggsäck är helt enkelt inte okej om man
> inte
> > vill se ut som
> > > Skogsmulle à la Helly Hansen skaljacka,
> fleece
> > > och vandringskängor (säkert jättebra om
> man
> > > verkligen är ute i skog och mark dock).
> > >
> > > /G
> >
> > Men hallå... Jag vill hävda att det kanske
> beror
> > liiiite på vad man har för ryggsäck (jag
> gillar
> > min chromerygga)
>
> Nej där har du fel! Världen är svart-vit i
> klassisk "you're either with us, or against
> us"-manér, därmed är alla ryggsäckar dömda :)

Tvärtom, alla som inte har ryggsäck ser ut som fååniga posörer.....

Allt ligger i betraktarens ögon, ;)

tycker det mest beror på vilken cykel jag använder. Med styret i våg eller under sadeln funkar det fint med budväska i princip hur mycket jag än lastar (om jag drar åt remmen ordentligt). Men med gubbstuk på hojen funkar det sämre. Extremexemplet är ju när man går dvs ryggen är lodrät. Då tycker jag (och en del andra verkar det som) att budväska är kass.

fredrikw skrev:
> Detta är inte ett problem med en riktig
> budväska, det du har skaffat låter mer som en
> modeväska :) En budväska som är konstruerad
> för att användas som en sådan har en liten
> extra rem som förhindrar väskan att glida åt
> sidan oavsett hur den belastas.

Fast min har en extra rem som man drar runt bålen, jag tycker dock att den inte riktigt stoppar glidandet när jag står upp och bryter.

Little Stereo skrev:
> Budväskan ska inte sitta nere i svanken och
> kröka ryggen med sin vikt, ju längre upp desto
> bättre ergonomiskt sett :-) T

Om man skall bära tungt skall man alltid packa tungt högst upp och närmst ryggen.

Lågflyga skrev:
> Halloj!
> Det finns bara två riktiga budväskor, och bägge
> är i ryggsäcksmodell. Finns med eller utan
> reklamficka på ryggen. Bägge har mesh som gör
> att man inte svettas så mycket.
>
> http://www.ortlieb.co.uk/product_info.php?pName=me
> ssenger-bag
>
> http://www.vaude.com/epages/Vaude-de.sf/en_GB/?Obj
> ectPath=/Shops/Vaude/Products/15001/SubProducts/15
> 0010100

Synd att bilderna inte visar den mest intressanta delen av väskorna - den som ligger an mot ryggen!

geologen skrev:
> Synd att bilderna inte visar den mest intressanta
> delen av väskorna - den som ligger an mot ryggen!

Äsch, finns det bara två riktiga väskor att välja mellan lär säkert båda funkar bra. Det hade ju varit värre om det fanns fler märken att välja mellan och alla dess modeller.... ;o)

Lågflyga skrev:
> Halloj!
> är i ryggsäcksmodell.

jaja, men nu är det väl fakenger-väskor det handlar om?

Lågflyga skrev:
> Halloj!
> är i ryggsäcksmodell. Finns med eller utan
> reklamficka på ryggen. Bägge har mesh som gör
> att man inte svettas så mycket.
>
> http://www.ortlieb.co.uk/product_info.php?pName=me
> ssenger-bag
>
> http://www.vaude.com/epages/Vaude-de.sf/en_GB/?Obj
> ectPath=/Shops/Vaude/Products/15001/SubProducts/15
> 0010100

Hur definierar du då "riktig budväska". Jag har sett en del bud i Stockholm och dom har inte haft ryggsäckar i alla fall... Men som sagt var jag bryr mig egentligen inte om vad som är rätt eller fel ur "fakenger" perspektiv, jag vill bara undvika att få en ryggskada av att pendla med budväska riktig eller ej.

Varför inte köpa en ryggsäck? Är det verkligen så överraskande att en väska där hela tyngden ligger an på ena axeln kan innebära en snedbelastning?

Om du är under 40, i hyfsad form och inte har ryggproblem fungerar nog det mesta. För oss övriga kanske vi skall vara lite försiktigare ... Själv har jag cyklat en del med min Chrome Metro och en Bagjack i ngt mindre storlek. Helt klart tycker min rygg bättre om att cykla med ryggsäck om det är lite tyngre.

Är övertygad om att ryggsäck är "skonsammare" än budväska men den har å andra sidan andra fördelar; lättare att plocka ur grejor, man svettas mindre, snyggare ... I slutändan väljer man vad som passar ens behov. Tycker budväska är smidigt när jag flyger till exempel

DIRAVI skrev:
> För att pakethållare är "fult".

+1 dessutom tycker jag att cykeln blir konstig i uppträdandet när man har lastat i en packväska. Kan inte riktigt sätta fingret på vad det är men den känns trög och instabil.

pavement skrev:
> Varför inte pakethållare med väskor - eller
> cykelkorg? Klart mer skonsamt för ryggen än
> både axelrem och ryggsäck.

Jag körde med pakethållare och väskor i början när jag pluggade. Klart obehagligt. Det flyttade tyngdpunkten långt bakåt så att framhjulet ofta lättade i backar. Dessutom gör det cykeln tyngre och trögare på ett sätt som inte sker med motsvarande vikt i ryggsäck. Sen är det oflexibelt eftersom cykelväskor är gjorda för att sitta på cykeln, inte bäras med, så då skulle man ändå behöva lasta över allt till en ryggsäck vid ankomsten.

Nä, att redan från början stoppa ner allt i en ryggsäck slår väskor på pakethållare alla gånger, undantaget väldigt tunga laster och/eller väldigt långa sträckor. På ryggen blir den extra vikten mer som en del av kroppen och inget man känner på samma sätt. Bara man har en ryggsäck som sitter bra, med ordentligt midjestöd, så märks det knappt!

Jag har slutat att cykla med ryggsäck eller väska. Jag har en stor billig cykelväska som jag stoppar i väskan i när jag cyklar. Då håller sig väskan torr och man slipper att svettas på ryggen.
Beter sig cykeln dåligt med cykelväska byter jag hellre cykel....

+1, ser ingen annan anledning än fåfänga att ha budväska om man är vanlig pendlare.../J ;-)

pavement skrev:
> Varför inte pakethållare med väskor - eller
> cykelkorg? Klart mer skonsamt för ryggen än
> både axelrem och ryggsäck.

Ta hand om din rygg.
Det är så dj-la surt att ha ont i ryggen och hindras av det.

Tror jag Graj knäckte koden. ;-)

Har du dålig rygg ska du kanske överväga att inte belasta ryggen med bufväska/ryggsäck och köra med packväska på pakethållare, finns många fina vattentäta sådana, billiga finns säkert på biltema.
Kan du träna ryggen så den blir bra? Går du till en sjukgymnast får du ett träningsprogram som gör dig ryggstark på några månader (små övningar utan vikter som tar en 15 min om dagen). Om det inte är allvarliga ryggproblem förstås. Cykelkorg kanske? Finns stora korgar från Wald som är fina. Körde med en sån på min pendel hoj förut.

johan44 skrev:
> +1, ser ingen annan anledning än fåfänga att ha
> budväska om man är vanlig pendlare.../J ;-)
>

Då ska du få en, mina pendlarcyklar saknar möjlighet att fästa pakethållare (Ridley Crossbow & Langster Las Vegas). Så även om jag skulle vilja förfula dom med en så går det inte att sätta på en. Dessutom är det som geologen säger att cykelns egenskaper förändras så pass mycket med packväska bak att det är oaktuellt i alla fall.

johan44 skrev:
> +1, ser ingen annan anledning än fåfänga att ha
> budväska om man är vanlig pendlare.../J ;-)

Alla människor är fåfänga, på ett eller annat sätt :o)

Jag har en chrome och den funkar galant att hoja med, sämre att knalla runt med länge, då får jag ont i axel/nacke/rygg-partiet. Jag behöver rota ofta i väskan och tycker det blir knöligt med ryggsäck då.

Annars kan man ju binda fast en Dramaten bakom cykeln, om man inte är fåfäng alltså.

Alltså, det här med att ryggsäckar är svåra att komma in i är ju oftast sant, men det beror ju på hur dom är konstruerade. Om man kommer in i ryggsäcken från sidan så är det ju inte längre något problem. Fler sådana till folket!!!

Min freitag rygga (inte bra för cykling men med öppning från sidan):
freitag.JPG ht=547

Min chromerygga med ett litet fack, lagom för låset iaf:
chrome.JPG ht=578

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp