Återupplivar denna tråd efter att ha letat efter trådar om budväskor/sling bags en stund.
Jag har en dagrygga (Eagle Creek någonting) jag har använt mycket i kanske femton år. Den har massor av fiffiga fack (för många tycker jag) och en bra storlek (ca 10 liter tror jag) för mina behov i och runt stan. Det räcker för tex systemkamera plus något att läsa plus något förstärkningsplagg.
När jag cyklar åker den oftast ner i cykelväskan som hänger på pakethållaren. Om cykelväska redan är full eller om jag går/åker kollektivt bär jag den på ryggen. Svettigt om det är varm för den ligger direkt på ryggen. I längden inte så bekväm annars heller trots att den inte är tung. Jag har en cykkelrygga från Osprey som är dubbelt så stor och MYCKET bekvämare att bära.
Nåväl, till saken. Dagryggan börjar visa ålderstecken och jag har börjat fundera så smått på framtiden. Det vore käckt om innehållet var mer tillgängligt än i en ryggsäck som man måste kränga av sig helt. Slingbag kanske? Eller budväska. Jag har snokat här och på nätet och nyligen i butik.
Klättermusens Gaut (8 liter) verkar rätt lagom storleksmässigt och Fjällrävens Skule Sling (6 liter) är definitivt för liten. Peak Design har flera modeller men jag upplever (utan att ha klämt på dem själv) att kameraväskorna är lite för optimerade för just kamerautrustning. Vill ha något mer generiskt.
Förslag från Happyexperterna? Bekväm att cykla/gå/vandra med. Tål regn. Inget behov av laptopfack.
Var hittar jag störst utbud i butik?
Eller skall det vara ryggsäck även i framtiden också?
/Martin