"Bula" / Krokig del av cykeldäck?

klikken

Medlem
Hej!
Cyklade nyss en 25 kilometersrunda med min billiga hybridcykel.
Sista kilometrarna märker jag att backdäcket går ojämnt och att det dunsar till varje gång den snurrat ett varv.
När jag kom hem såg jag direkt att däcket nästan ser ut att vara krokigt, en bula på däcket?

Vad beror det på och vad kan man göra?

Stort tack på förhand!

Bilagor

• 20190406_170134.jpg
    20190406_170134.jpg
    159.3 KB · Besök: 435
Ser ut som en skada i stommen på däcket.
Inget att göra nåt åt, utan lösningen är att köpa ett nytt däck.

Nå, det kommer bara spricka upp mer och rätt vad det är kommer slangen börja krypa ut och det punkar oavbrutet.
Några varv med silvertejp på utsidan funkar till nöds en dag eller tre, om du vill cykla i morgon.

Realistiskt sett har Plush och emmer redan besvarat frågan, men eftersom du, som Columbo, verkligen vill veta så tror jag såhär: jämvikten är bruten, balansen är borta och skadan är skedd.
Som när EN eker går av. En eller flera längsgående vävarmeringstrådar i däcket är brustna/ töjda och då bular det ut där.

Hade frågan postats( ställts) för 75-80 år sedan hade svaret blivit att ta bort däcket, slipa rent, tvätta med thinner och vulka invändig
ersättningsarmering eller- varför inte- släpp ut lite luft och dra tre slangklämmor runt däck OCH fälg inom din ritade oval. Jag är inte ett dugg ironisk när jag säger att det går att göra så och få det att fungera.Om sen felet flyttar sig drar man på flera slangklämmor efterhand. Fast i ditt fall innebär förstås det här att fälgbromsen bak försvinner och så lär det väl "låta lite dubbat" iaf om/ när du åker på asfalt. Obalans, estetik och ekonomi bortser vi ifrån här och nu, frågan var funktion. .

klikken sa:
Vill bara dubbelkolla - finns således inget att göra med det nuvarande däcket?

Jag brukar spara gamla däck ibland ifall det behövs gummi till nåt mek eller pul. Går fint att klippa bitar och limma på ställen där man vill skydda mot nötning av färg eller dämpa lite vibrationer och sånt. Annars är det bara o hiva. Nytt däck kostar bara nån hundring. Du behöver inte byta båda, men gissningsvis så är framdäcket också rätt så slitet om man tittar på skicket på ditt bakdäck. Lika bra o passa på kanske.

Beagleboy sa:
Realistiskt sett har Plush och emmer redan besvarat frågan, men eftersom du, som Columbo, verkligen vill veta så tror jag såhär: jämvikten är bruten, balansen är borta och skadan är skedd.
Som när EN eker går av. En eller flera längsgående vävarmeringstrådar i däcket är brustna/ töjda och då bular det ut där.

Hade frågan postats( ställts) för 75-80 år sedan hade svaret blivit att ta bort däcket, slipa rent, tvätta med thinner och vulka invändig
ersättningsarmering eller- varför inte- släpp ut lite luft och dra tre slangklämmor runt däck OCH fälg inom din ritade oval. Jag är inte ett dugg ironisk när jag säger att det går att göra så och få det att fungera.Om sen felet flyttar sig drar man på flera slangklämmor efterhand. Fast i ditt fall innebär förstås det här att fälgbromsen bak försvinner och så lär det väl "låta lite dubbat" iaf om/ när du åker på asfalt. Obalans, estetik och ekonomi bortser vi ifrån här och nu, frågan var funktion. .

Precis, hehe, vill gärna veta. Är en vetgirig rackare. Och ditt svar gav ännu mer förståelse över vad som är fel!
Är väl bara att snällt köpa nytt däck.
Tänker att man kan byta slangen på samma gång? De är ju inte så dyra

klikken sa:
Är väl bara att snällt köpa nytt däck.
+1

klikken sa:
Varför det?
Är du nöjd med den har nu så finns det väl ingen anledning, slangar slits ju inte.
De åldras, men det dröjer mååånga år innan åldern gör att en slang behöver kastas ut från ättestupan
oldtimer.png

/Håkan

klikken sa:

Dom slits inte, som Håkan säger, men det är praktiskt att ha på lager hemma ifall du får en större skada på slangen som inte går att lappa. Ventiler kan ju börja kärva och strula också på gamla slangar.

Senast ändrad:
Ajdå.. Skulle läst vad ni skrev. Jag har redan bytt däck OCH slang.. Nu går hybridcykeln som en smäck!
Dock behåller jag förstås den fullt fungerande slangen som jag bytte ut till framtida ev. byten! Den gamla slangen får således bli en reservslang.
Tack snälla ni för respons. Det uppskattas verkligen! Verkligen ett hjälpsamt forum

ForesterGuy sa:
klikken sa:
Ajdå.. Skulle läst vad ni skrev. Jag har redan bytt däck OCH slang..

Kirurger brukar, ifall de ändå öppnar upp buken på en patient, passa på att ta blindtarmen. En sak mindre att bekymra sej för. ;-)

Haha! Ja, en ny slang lär ju ändå vara bättre än en gammal. Inte hela världen tänker jag. Dessutom alltid bra att ha en reservslang hemma. Ganska ny i cykelvärlden och ja jäklar gud vad kul det är =) Både att mecka och att cykla!

ForesterGuy sa:
klikken sa:

Kirurger brukar, ifall de ändå öppnar upp buken på en patient, passa på att ta blindtarmen. En sak mindre att bekymra sej för. ;-)

Nej det brukar dom inte. Att ta bort blindtarmen innebär att man delar tarmen(blindtarmen och exponerar bukhålan för dom bakterier som finns i tarmlumen.
/trgis

klikken sa:
en ny slang lär ju ändå vara bättre än en gammal.
Tyvärr inte
I verkligheten är det tvärtom
Du vet ju att din gamla slang är hel och fungerar,
hur den nya helt oanvända är har du ju ingen aning om.

klikken sa:
Inte hela världen tänker jag. Dessutom alltid bra att ha en reservslang hemma.
+1
Visst är det så.

/Håkan

trgis sa:
ForesterGuy sa:
klikken sa:
Nej det brukar dom inte. Att ta bort blindtarmen innebär att man delar tarmen(blindtarmen och exponerar bukhålan för dom bakterier som finns i tarmlumen.
Moderna kirurger tar bort hela tarmen och kör TL (tarmlöst). Patienten ordineras sedan sedan en mugg flytande latex var sjätte månad, funkar skitbra.

trgis sa:
ForesterGuy sa:
klikken sa:

/trgis

Gammal praxis, tydligen. Numera låter man bli appendix då den anses ha en funktion.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp