Bullitt, framtidssäkra?

Bjorkman1

Medlem
Bullitt, framtidssäkra?
Jag tittar runt på packcykel och tror jag landat i att skaffa en Bullitt till sommaren.

Elassistans är ett måste, men om man vill ”framtidssäkra” så mycket som möjligt, är det bättre att köpa en vanlig bullitt och sen eftermontera mittmotor i klassiskt nav eller kommer det på ett relativt enkelt sätt gå att adaptrar dit en annan motor på en eBullitt? (Om/när den dagen kommer, att original motorn/delar till den utgått)

Bullitt, framtidssäkra?
Det är nog säkrare för framtiden att eftermontera en motor, om inte annat så går det i alla fall plocka bort motorn och använda den som en vanlig cykel igen. Tittade på denna så sent som igår, verkar ju vara något av en total katastrof när det gäller kompabilitet och möjligheter till att uppgradera motor/batteri/elektronik på cyklar med integrerade system.

Bullitt, framtidssäkra?
as per the above video, e-bikes are about 0.324% "future-proof"
However, when considering bikes like the ebullit, it is far less important than EMTB
And having a removable external battery pack and room to carry cargo means that you can always get a second battery and beat any future range improvement that they will be able to achieve over the next 10 years (physic has its limitation that no amount of marketing can ignore)
If the bike fit your current needs and budget, this is the bike you should buy. Any sales guy telling you more than that is lying.

Bullitt, framtidssäkra?
Köp en ebullit, motorerna håller länge och behöver du en ersättare så finns det på ebay. Egna moddningar med motorer är för rattliga o håller oftast inte.

Bullitt, framtidssäkra?
Jag är nog inne på andra linjen faktiskt. Det är inte helt ovanligt med första generationens Shimano (6000?) som går sönder och det är svårt att hitta ersättare. Inte helt ovanligt ämne i "The Dark Side"-gruppen på facebook. Men det finns smarta typer som säljer adapterplattor, vet inte hur det funkar.

Men jag hade själv föredragit en frontmotor av beprövat snitt (någon Bafangmotor antagligen), då slipper man slitaget på drivlinan som man får med mittmotor - antagligen större på en tungt lastad cykel - på bekostnad av mindre cykelkänsla men det kan det kanske vara värt på en workhorse som Bulliten. Och man får tvåhjulsdrift på vintern!

Senast ändrad:
Bullitt, framtidssäkra?
Har jobbat i elcykelaffär. De nyare shimano motorerna har haft samma motorfäste nu i ett antal år och de nya som släppts har fortsatt så. Det ända som behövts för att kunna använda de senaste motorerna är lite adaptrar för sladdarna. Så de känns väldigt framtidssäkra. Jämfört med ex vis Bosch som har ett antal olika motorfästen. Har du ekonomin till det så kör på en färdig med Shimano motor. Helt annan cykelkänsla i de motorerna än alla andra hemmalösningar. Byggde själv en Omnium Cargo med BBS02, men hade jag haft mer pengar hade jag kört på en färdig variant.

Bullitt, framtidssäkra?
Hur ser du på drivlineslitaget? Det kanske är värre på de övermotoriserade hojarna utomlands med 500-1000w mittmotorer? Tycker många verkar ha problem med att drivlinan slits ut på kort tid.

Tillbaka
Topp