Bullitt Cargo Bike (en tråd om)

Älskar den här cykeln! Så rolig i snömodden. Kanske borde jag slänga på dubbdäcken snart men håller mig någon vecka än.

IMG_7218.jpeg

Älskar den här cykeln! Så rolig i snömodden. Kanske borde jag slänga på dubbdäcken snart men håller mig någon vecka än.

Visa bilaga 667990
Modigt med barn på flaket! Min Omnium går som en potta skit i snön - helt omöjlig att cykla på nästan. När jag nyss hade köpt den tänkte jag vara ball och dra en sväng och handskotta några entréer där jag har snökontrakt, men jag fick lägga ner eftersom jag inte kunde styra öht. Märkligt att Bulliten verkar funka så mycket bättre!

IMG_2981.jpeg

Modigt med barn på flaket! Min Omnium går som en potta skit i snön - helt omöjlig att cykla på nästan. När jag nyss hade köpt den tänkte jag vara ball och dra en sväng och handskotta några entréer där jag har snökontrakt, men jag fick lägga ner eftersom jag inte kunde styra öht. Märkligt att Bulliten verkar funka så mycket bättre!

Visa bilaga 668001
Troligtvis är det pga den låga tyngdpunkten. Den går som tåget och är förutsägbar när det börjar släppa. Känns som att man får mycket tid till att parera.

Men ja, kanske helkorkat att köra ovärderlig last utan dubb...

Visa bilaga 668001
Tycker det gäller generellt mellan Bullitt och Omnium. Bullitten känns betydligt mer stabil vid hög fart och tung vikt - det blir bara förstärkt vid halt underlag skulle jag tro. Älskar min Omnium men väljer Bullitten 10/10 gånger när jag ska transportera barn eller annat tungt. Jag tror @Froste har rätt i att den låga tyngdpunkten gör den mer förutsägbar. Bullitten känns på sätt och vis mer som en mountainbike jämfört med Omniumen.

Jag håller med om att bullitten går väldigt bra med lite last. Jag pendlar lite med min och åker då oftast utan last och upplever att den är riktigt oskön att cykla på utan vikt på flaket. Stötig och går inte lika skönt överlag.

Intressanta synpunkter för någon som aldrig cyklat Bullit men massor Omnium! Har aldrig upplevt Omniumen som ostabil mer än avsaknad av styrning vid snö då som sagt. Kör regelbundet två barn på 7 och 9 (dvs ganska stora och långa) och någon gång emellanåt fullvuxen kompis på 85 kg utan problem (nåja, man får ju ta i så in i helvete med 170 kg totalt på cykeln..?). Sådana saker får man inte med sig på Bulliten vad jag förstår, men den är säkert bättre för små barn eller kompakta, tunga grejer då!

Längre hjulbas gör ju att allt går långsammare och blir lättare att parera också. Den är verkligen sävlig i uppträdandet på halka, på ett bra sätt. Satte inte på dubbdäck förra året, det var liksom aldrig vinter, men det kanske jag borde nu.

Visa bilaga 668001
Du har vikt väldigt långt fram också. Kan kanske påverka. Om man jämför med en bullit är ju den där lastningen oerhört långt fram över framhjulet.

Jag upplever omniumen väldigt stabil upp till kanske 70 kg på flaket. Kör gärna fort då.
Men efter det tar jag det gärna mera piano.

Edit:har bara kört Bullitt på demodag någon gång för länge sedan. Men kommer ihåg den som trevligare med än utan last.

Du har vikt väldigt långt fram också. Kan kanske påverka. Om man jämför med en bullit är ju den där lastningen oerhört långt fram över framhjulet.

Jag upplever omniumen väldigt stabil upp till kanske 70 kg på flaket. Kör gärna fort då.
Men efter det tar jag det gärna mera piano.

Edit:har bara kört Bullitt på demodag någon gång för länge sedan. Men kommer ihåg den som trevligare med än utan last.
Det var nog bara lite kläder där fram, så det påverkade nog inte. Upplevelsen är mer att man har noll vikt på framhjulet och att det därmed sticker åt sidan så fort man körde i ett fotspår eller något i snön. Förmodligen går cykeln bättre fullastad än helt tom i snön.

Har bara haft den under en vinter och det var inte mycket till vinter förra året, så får testa mer.?

Jag har också bara haft min en vinter och då varit bortrest 2 månader...
Men i morrn verkar det kunna bli testväder här i götet.

Edit: för att ta det tillbaka till ontopic så måste jag slå ett slag för dubbdäck!
Tycker den här sortens cyklar känns roligare med lite traktorkänsla. Man känner sig lite oövervinnerlig sådär.

Nä vet ni vad... traktokänsla är jättetråkigt. Jag hade tänkt att ha min cykel som allt i allo. Dvs kunna köra till tippen och sånt men åxå kunna ha den som enda "cykla påstan-hoj" men den den är för seg och tråkig att cykla på. Eller det är klart att man kan få upp farten med den men då kommer man ju så svettig till jobbet (5km) att det blir duschen.
Så det känns lite som ett vägskäl...
1. Tjacka nån kul (mer lättcyklad) cykel och helt enkelt ha två gatucyklar
2. Elektrifera Bullitten med typ en Bafang eller liknande, med alla el-strul som det garanterat medför sig
3. WW:a Bulliten med lätta hjul, styrrör i kofiber, lättare däck, kanske en Exotic-gaffel osv...

Fan vet...

Stalle

Nä vet ni vad... traktokänsla är jättetråkigt. Jag hade tänkt att ha min cykel som allt i allo. Dvs kunna köra till tippen och sånt men åxå kunna ha den som enda "cykla påstan-hoj" men den den är för seg och tråkig att cykla på. Eller det är klart att man kan få upp farten med den men då kommer man ju så svettig till jobbet (5km) att det blir duschen.
2. Elektrifera Bullitten med typ en Bafang eller liknande, med alla el-strul som det garanterat medför sig
3. WW:a Bulliten med lätta hjul, styrrör i kofiber, lättare däck, kanske en Exotic-gaffel osv...

Fan vet...

Stalle
Kanske är det samma egenskaper som gör Omniumen tråkig i snön som gör den rolig i stan, och vice versa för Bulliten...?

Är valet fritt att ta en snabbare cykel gör jag väl såklart det, men i praktiken väljer jag alltid Omniumen för vardagscykling förutom om jag ska låsa fast den ute under längre stund. Den är rolig nog i förhållande till hur praktisk den är.

Ska jag börja sälja Omniumcyklar eller vad är min agenda i den här tråden egentligen...??

Kanske är det samma egenskaper som gör Omniumen tråkig i snön som gör den rolig i stan, och vice versa för Bulliten...?

Nu har jag aldrig cyklad Bullit eller Omnium, men det är klart att lång hjulbas funkar mycket bättre i snömodd, medan kort hjulbas är roligare i stan. I nuvarande förhållanden skulle jag ville har åtminstone en decimeter till hjulbasen av min vinterpendlare. Tråkig på torr asfalt, men jag har en sommarpendlare till fint väder enda. Skulle hade tänkt på det innan jag köpte cykeln ...

Fan vet...

Stalle
Kan inte rekommendera spår 2. Iaf om målet är en roligare cykel. Efter att monterat bafang på min upplever jag den som mer agrikulturell än innan. Visst kan man åka fort men det är inte någon nöjesupplevelse om man gillar att cykla. Blir mer som att åka moppe. Om man vill ha elmotor och lite känsla kvar tror jag det är något med momentsensor som gäller. När motorn bara känner av att pedalerna rör sig blir det mer att bara sitta och vispa.

Jag sitter i valet och kvalet mellan att plocka bort elmotorn och sätta på lite kul komponenter på bullitten så den får tjänstgöra som enda pendlare eller att kränga den. I nuläget nyttjas den väldigt lite och ger mig lite glädje. Hade dock varit tråkigt att sälja då jag älskar möjligheten att köra grejer till tippen samt plocka med tjejen till badet o dyl.

Jag skulle nog säga att det är den höga vikten som är mitt största problem. Plus att jag tycker att Bullitten är jättesvår att ståmata på (tycker jag iaf).
Omniumen verkar ju vara betydligt mer riktig cykel med kortare hjulbas och mer rimlig sadelstoplsvinkel. (Nån nämnde ju ovan att Bullitten var som en MTB men då är det ju den sämsta MTBen i världen).

Stalle

Kan inte rekommendera spår 2. Iaf om målet är en roligare cykel. Efter att monterat bafang på min upplever jag den som mer agrikulturell än innan. Visst kan man åka fort men det är inte någon nöjesupplevelse om man gillar att cykla. Blir mer som att åka moppe. Om man vill ha elmotor och lite känsla kvar tror jag det är något med momentsensor som gäller. När motorn bara känner av att pedalerna rör sig blir det mer att bara sitta och vispa.

Jag sitter i valet och kvalet mellan att plocka bort elmotorn och sätta på lite kul komponenter på bullitten så den får tjänstgöra som enda pendlare eller att kränga den. I nuläget nyttjas den väldigt lite och ger mig lite glädje. Hade dock varit tråkigt att sälja då jag älskar möjligheten att köra grejer till tippen samt plocka med tjejen till badet o dyl.
Ja om jag elektrifierar då försvinner ju cykelglädjen helt... det är jag ju med på. Men då slipper jag komma genomblöt av svett till jobbet iaf.

Stalle

Hur har du satt upp sittposition och cockpit @Kung Stalle? Jag har aldrig riktigt fått bullitten att kännas bra och då vi är liknande i längd hade det varit intressant att se vad du kör med. Har precis som du funderat på om det kan ha att göra med bullittens sadelstolpsvinkel när man har mycket utstick.

Jag vet inte om man har så mycket alternativ på en Bullitt. Jättehög sadelstolpe med liiite setback och sadeln mitt på rälsen. Sen har jag en gammal Bullit så jag ingen höj och sänkbar strylösning. Så jag har en 70mm stam med 6 grader och ett riser med 80mm rise. Så jag har väl nån decimeters drop typ.

En av anledningarna till att den känns rätt seg är, tror jag, den lite ihopträngda sittpositionen. Med så mycket vinkel på sadelröret så sitter man ju som en märla.
Kan ju alltid flytta fram sadeln men då blir den ju rätt kort. Längre stam... osv osv...

Stalle

Cyklade Brompton i snömodden imorse, den är riktigt urusel på just det faktiskt. Jättekort hjulbas, jättebrant styrvinkel. Små hjul. Jättekul när det inte är snö men just idag var det dåligt. :)

Jag är toknöjd med min Bulllitt men ser helt klart fördelarna med Omnium. Tror inte att jag kommer äga den i all evighet men just nu är den perfekt för mina behov och ska göra allt jag kan för att förlänga dess liv i min ägo. När ungen blir större kanske jag byter Bn till en O, eller kompletterar med en Omnium.

Jag ägde under en kort tid en e-Bullit men den var aptråkig så den såldes till fördel för en vanlig. Var inte villig att trimma den (pga garanti och risk vid ev olycka ) men blev tokig på motorn som slog av och på i marsfart. Ibland önskar jag att jag hade ett eldrivet framhjul att byta till för ökad flexibilitet, men oftast behövs inte det. Vår tur på Gotland i somras hade exempelvis inte varit genomförbar med en e-bullitt.

Låter eventuellt som att en Omnium hade varit lämplig för Stalles behov. En lätt Bullitt kommer nog aldrig bli så lätt som man önskar, jo kanske med 50 papp i fickan så att man kan byta ut samtliga komponenter mot lättbling. men hade man velat låsa den utanför COOP som man vill kunna göra med en brukshoj?

Anledningen till att jag tycker Bullitten påminner mer om en MTB är den överordnade geometrin (bortsett från sadelstolpen). Lång och låg med mycket plats mellan benen så man kan luta den riktigt i svängarna. Omniumen är helt klart mer bekväm att cykla på men är efter min mening svårare att köra aggressivt på pga geometrin. Nu är min Bullitt eldriven så jag känner ju inte av segheten på samma sätt.

Jag vill inte byta någon av dem då jag använder dem väldigt olika. Som någon nämnde ovan så handlar det ju om behov.

Anledningen till att jag tycker Bullitten påminner mer om en MTB är den överordnade geometrin (bortsett från sadelstolpen). Lång och låg med mycket plats mellan benen så man kan luta den riktigt i svängarna. Omniumen är helt klart mer bekväm att cykla på men är efter min mening svårare att köra aggressivt på pga geometrin. Nu är min Bullitt eldriven så jag känner ju inte av segheten på samma sätt.

Jag vill inte byta någon av dem då jag använder dem väldigt olika. Som någon nämnde ovan så handlar det ju om behov.
Ska strax sluta tjata om Omnium, men ville bara säga att jag upplever min Omnium helt makalöst trygg. Jag tror att jag kan cykla helt obegränsat fort både i svängar och backar. Så länge det inte är halt är den extremt trygg, man får ner bromskraften rätt i backen så man kan bromsa ashårt och jag sitter ungefär som på en mtb (är 184 cm lång). Får plats att lägga ner cykeln som på en mtb-sväng (vilket man inte kan på ex vis en lvg-cykel) så man har gott grepp även på grus. Det är en grymt go känsla att cykla snabbt och inspirerat på Omniumen!

Färdigtjatat om Omnium från min sida i Bullittråden. Nu ska jag diskutera marknadsföringsarvode med Omnium!?

En grej som är markant skillnad mot vanliga cyklar är ju att man kan bromsa hur hårt som helst fram utan OTB-risk. Vet inte om känslan är den samma på O.

Jag älskar känslan när jag drar från jobbet med Bullitten och lägger ner den lååågt i kurvan nedför Torkel Knutssonsgatan. Jävla go feeling. (Är nog i själva verket inte så ball som jag tror men tänker att jag nästan drar stödbenen i backen och gnistorna flyger.)

Men blir riktigt pepp på att testa Omnium lite mer!

Klart du ska på me en elmotor, jag letar vill göra samma sak! Kunna lasta allt man vill och just inte komma fram svettig, vilken lyx!

Kommer använda den betydligt mer tror jag med en liten hjälpmotor på!

Mitt bakhjul krånglar, troligtvis ett dåligt kullager. Hur öppnar jag och kollar? Kan inte hitta info om vilka nav dom använder. Det är ett standard bakhjul på en eBullitt från slutet av 2022.

Jag vet att det är en garantigrej men jag behöver den så just vore en quick fix bra.

Tänkte skaffa ett par nya hjul till min Bulle. Jag har de gamla original och de är så löjligt överkralliga så det nästan är ett skämt.
Så... jag skulle behöva tips på lämplig 20" fälg. Det skall helst vara 32-håls eftersom jag har ett nav som ligger som jag gärna återanvänder.

Den här kan kanske vara nåt?

Annars är det ju oftast jättekralliga (och tunga) BMX-fälgar eller lätta (men svindyra) Race-BMX-fälgar i kolfiber.

Stalle

Jag hade fotbroms bak och skivbroms fram på en trehjulig Cargobike, men har skivor runtom på Bullitten.

Tycker nog ändå att det fungerar bättre med fotbroms bak än man skulle kunna tro. Med en lång lastcykel, gärna med lite vikt fram, går det att bromsa otroligt mycket mera fram än man är van vid.

Sen är ju prisläget sjukt uppskrivat på beggade Bullits. För tre år sen gav jag 28k NY för en 2x10 Deore-kittad hoj, sen har jag lagt ett gäng tusenlappar på en Rad3-låda också, har förträngt exakt hur många för den var dyr. Det känns ju som att jag skulle få igen de pengarna.

Jag degade 7 för en sjukt sliten, ej komplett Bulle av gamla generationen. Landade väl på 10-11 när jag kompletterat. Så 15 är rimligt men med tanke på det uppskruvade priset så finns väl risk att det blir högre.
Originalhjulen är helt galet tunga. Jag köper nya nu för att få ner vikten.

Stalle

C5D29224-5DAA-4BE2-A0B3-095A489056C6.jpeg
Äntligen blivit med bullitt! Dottern och jag blev så uppspelta att vi blev tvungna att göra ett litet ärende på kvällskvisten. Härligt med dynamobelysning!

Min far fick leverera cykeln till mig och under dagarna jag gick och väntade drömde jag mig bort till soliga turer med hunden fram i bullitten och dottern cyklandes bredvid. Blev så inspirerad att jag beställde en ny hoj åt henne med. Nu visade det sig att hunden är väldigt skeptiskt till att ”åka låda” medans dottern älskar det, så vi får se hur det blir..

Visa bilaga 679344
Äntligen blivit med bullitt! Dottern och jag blev så uppspelta att vi blev tvungna att göra ett litet ärende på kvällskvisten. Härligt med dynamobelysning!

Min far fick leverera cykeln till mig och under dagarna jag gick och väntade drömde jag mig bort till soliga turer med hunden fram i bullitten och dottern cyklandes bredvid. Blev så inspirerad att jag beställde en ny hoj åt henne med. Nu visade det sig att hunden är väldigt skeptiskt till att ”åka låda” medans dottern älskar det, så vi får se hur det blir..

Känner samma fast tvärtom. Äntligen har jag sålt min. Den har varit fantastisk men nu finns inte behovet och den har mest stått senaste två åren men jag har inte riktigt kunnat skiljas från den. I söndags kom en trevlig köpare som köpte den och såg ungefär lika nöjd ut som när jag köpte den. Känns skönt att inte ha en fin grej ståendes och skönt med mer plats i garaget! IMG_1596.jpeg

Jag startade tidigare en egentråd (jag hade missat den här) om hur framtidssäker en eBullitt är. Det kom flera bra tankad där (länk: https://happyride.se/forum/threads/bullitt-framtidssaekra.3699228/ ). Men jag flyttar över till den här tråden istället och hoppas det är ok =).

Vad jag uppfattat så verkar det som största nackdelen med en eftermonterad eldrift, är slitaget på drivlinan?

Efter att läst och tittat runt så såg jag att Bullitt finns även med Pinion växellåda, vilket på pappret låter som ett väldigt bra alternativ på en åretrunt cykel som jag tänkt det som.
Men det kanske också har en viss ovisshet i framtidssäkringen?

Antingen ska man köpa en klassiks bullitt och e-konvertera den och vara beredd på ev. mycket underhåll.
Eller bara köpa en e-pinion/ebullitt nu och ta problemen om/när de kommer....

En moddad Bullitt från Bullittbike.de är ju just det, moddad. Man kan få de med Pinion växellåda och Bionix motor i bakhjulet. Nu har väl Pinion kommit ut med en komboväxellåda med inbyggd motor vilket verkar riktigt smutt.

Tror inte du ska behöva fundera för mycket på ev standarder som ändras. Om inte annat får du väl ta en tur till Tyskland och låta dom svetsa in ett nytt motorfäste.

Jag har funderat på att ha ett löst framhjul med motor för att kunna skifta mellan drift av el och kolhydrater.

Mitt styre/easy up/styrstång känns lite lös. Inget kritisk men jsg vill gärna undersöka det närmare. Hur hänger systemet ihop och var startar jag?

Och en annan fråga. Har någon ett trick för att lufta bromsar? Jag har iofs. inte försökt än men kan tänka mig att det är svårt att få tillräcklig höjdskillnad mellan kaliber och handtag om man inte hänger upp cykeln i krokar eller liknande.

Tillbaka
Topp