Bulten till sadelstolpen gick av!

detvanligavartaget

Aktiv medlem
Hej. Häromdagen när jag cyklade gick plötsligt bulten till sadelstolpen av! Mitt på, så den måste ha varit utmattad. Cykeln är 13 månader och har rullat max 150 mil.

Idag gick jag till min LBS (där jag köpte cykeln) och då sa den inte alltför trevliga herrn att detta var sån't man får räkna med. Jag frågade om det med andra ord händer regelbundet och han svarade ja. Sen sa han att det inte gick att köpa bara em ny bult, utan en ny sadelstolpe. Den han erbjöd var dock klart sämre än den jag har. Jag gick därifrån.

Nu till mina frågor:

Är detta vanligt? Han någon av er varit med om att sadelstolpen gått av och i så fall så fort?

Vet ni om jag kan köpa bara en ny bult någonstans?

detvanligavartaget sa:
Nu till mina frågor:

Är detta vanligt?

Sura LBS:er med dålig service? Ja, det händer.
Att skruven till sadeln går av? Nej

detvanligavartaget sa:
Han någon av er varit med om att sadelstolpen gått av och i så fall så fort?

Var det skruven eller stolpen som gick av?

detvanligavartaget sa:
Vet ni om jag kan köpa bara en ny bult någonstans?

Bult? Det sitter normalt inga bultar på en sadelstolpe. Möjligen en eller ett par skruvar. ;-)

Vilken skruv menar du? För att spänna fast stolpe i ramen eller för att fästa sadeln i rails? Brukar väl oftast vara metrisk gänga på cykeldelar och då kan du lätt hitta ny skruv hos valfri järnhandel.

Låter som att du ska skaffa en ny LBS för övrigt...

Vilken bult?
Bulten som klämmer fast sadeln?
Bulten som låser stolpens höjd i ramen?
Har nog aldrig hört om stolpklämmor som gått av.
Däremot så har jag sett sadelklämmor som gått sönder, särskilt på modeller med två skruvar, microjustering å sånt där.
Men vanligt skulle jag inte kalla det.

Hej. Ursäkta ordvalet. Skruven som håller fast sadeln i sadelstolpen är det. Två brickor fanns det också, men dom ligger kvar i skogen...

tmp_32416-DSC_02741758302060.JPG

Andra halvan sitter kvar i sadeln. Får nog borras bort verkar det som...
tmp_32416-DSC_027310450168.JPG

Är inte "klämman" som håller sadeln tvådelad och gängan sitter i den delen närmst sadeln? Då borde du kuna sära på dem och sedan skruva ur det som är kvar av skruven med en polygrip.

Hmmm.. "brickorna" behövs. Annars har nog din LBS rätt. För att kunna justera sadelvinkeln så måste du ha en bricka med motsvarande räffling som den som sitter på sadeln. Om du tappat bort den/dem, så är stolpen oanvändbar. Kanske går det att få tag i nya brickor, men normalt sett så ingår de när man köper en sadelstolpe.

Inte hänt mig på 10.000 mil och 7-8 cyklar eller ngn jag känner sedan 20 år tillbaka, men sen har grejorna sämre hållbarhet idag (i min värld). Mer plast och sämre legeringar är min känsla, naturligtvis finns det undantag men när det jagas gram får ngt ge vika.
Edit... jag minns en historia om en hyrcykel på Mallis förra decenniet där bulten till sadelstolpen gått av. Jag var inte med men hörde att dom löst problemet med en grenklyka och eltejp/najtråd. Klykan mot ovanröret och spetsen mot sadeln fastvirad runt stolpen så att den inte kunde sjunka ner i ramen.

Senast ändrad:
Det har hänt mig också, men det tog ungefär 25 år. Att den går av på 13 månader låter inget vidare, här tycker jag det vore läge för lite goodwill-insatser från LBS:en. Annars var det lätt att hitta en ny på Bauhaus, den såg ganska lik ut den du har.

Kan ju vara så att någon har lite sånna brickor ligger i en bra att ha låda hemma. Så var det inget speciellt material så kan du nog få nåt skickat på posten. Har en cykel ståendes hemma som ska skrotas när jag väl har orkat plocka av allt jag vill spara. Kan kolla ikväll och se vad som finns på den.

Vad gör man med en bult utan gänga? I min värld är det en sprint, en nit eller en kort stång eller ... Skicka gärna en bild på en bult utan gänga.

Tack, där fick jag en lektion :-) Skämsmössa på, men det bjuder jag på ;-) Googlade "bult", valde pics och fick följande resultat:

Bult.png

Internätet rules (or not)!

Senast ändrad:
En skruv går av om man belastar den för hårt. T.ex. om man drar åt den för hårt. Eller som i det här fallet, placerar sadeln extremt långt bak på sadelstolpen vilken ger den fina hävarm som behövs om man enkelt vill snäppa av en skruv. Flytta fram sadeln eller sitt lättare på sadeln. Eller köp en stolpe som inte belastar skruven när du hänger långt bak på sadeln.

freddan sa:
En skruv går av om man belastar den för hårt. T.ex. om man drar åt den för hårt. Eller som i det här fallet, placerar sadeln extremt långt bak på sadelstolpen vilken ger den fina hävarm som behövs om man enkelt vill snäppa av en skruv. Flytta fram sadeln eller sitt lättare på sadeln. Eller köp en stolpe som inte belastar skruven när du hänger långt bak på sadeln.

+1000

Jag har faktiskt haft av skruvarna på en av mina sadelstolpar, utan att ha sadeln längre bak än rekommenderat. Däremot tror jag att det tog sisådär 3 år innan det faktiskt inträffade och var lätt att ersätta med en annan skruv. I mitt fall tror jag det handlade om att även fall sadeln inte var över maxgränsen så var den väldigt långt bak, i kombination med terrängen jag cyklade i så blev det antagligen för mycket.

Senast ändrad:
Det där ser ut som en billig ritchey-stolpe. Det är den absolut sämsta formen av sadelstolpe och på de modellerna som ser ut så så går bulten av förr eller senare.

Köp en ny sadelstolpe hos en trevlig lbs.

Det är nog en billig stolpe, från Tec. Men cykeln är en ganska billig också så det känns lite fjantigt att smälla dit en dyr sadelstolpe.

Jag var förbi min LBS igen idag. Samma snubbe, lika otrevlig. Gick sådär.

Problemet med att hitta en likadan skruv är att den har en avfasad del precis under skallen. Antar att denna fyller någon funktion.

Det där har hänt mig med för en 14 dar sen, fick gå hem 5km *morr* .. Tyvärr så var skruven som gick av för mig M8 med fingänga ( M8x1.0 ) , vilket jag inte hade i lådan.. Finns nog bara i affärer som har specialskruvar, typ bildelsfirmor etc... Fick bygga om med den övre aluminiumdelen där gängan sitter från en annan sadelstolpe av samma tillverkare, Där var det en Vanlig M8.. Har du tur så är det en vanlig M8 skruv, då har de flesta ställen som säljer skruv en som passar.

Klart irriterande att det händer... Ni som vet, hur ska skruven vara infäst i stolpen för att hålla ihop? Cyklar inte ofta på stigar, men det händer ibland.. Mest grusväg och skogsvägar.

detvanligavartaget sa:
Det är nog en billig stolpe, från Tec. Men cykeln är en ganska billig också så det känns lite fjantigt att smälla dit en dyr sadelstolpe.

.

Köp en annan sorts billig stolpe med bättre infästning för sadeln. Är stolpen 27,2 mm i diameter kan du säkert hitta en på biltema.

Den lär väl vara för hårt dragen från start och sen har den inte pallat att bli stressad av en röv som skumpar runt på den.

Känns ju som en "no brainer" att du borde få det på nån slags goodwill / garanti.

Märke på cykel? Kanske kontakta importören direkt (Funkar iaf bra när det gäller andra saker).

rikard sa:
detvanligavartaget sa:

.

Köp en annan sorts billig stolpe med bättre infästning för sadeln. Är stolpen 27,2 mm i diameter kan du säkert hitta en på biltema.

+1 på biltema, har de flesta diametrar på stolpar och dom kostar en hundring.

Kollade de stolpar jag hade hemma och den jag hade till övers var en annan sort utan den fyrkantiga brickan.
Såg att min biltema stolpe jag har på min vintercykel hade en sån fyrkantig bricka du pratade om.

Jag kontaktade Cycleeurope, dom var i alla fall trevliga, men kunde inte skicka någon skruv.
Jag hittade dock en bra skruv på Bauhaus, dock ingen fyrkantig bricka som passade. Jag provar med 2 runda brickor så får vi se...

Det händer till min son på 13 år gammal Bianchi och jag kan inte hitta skruven heller. Den är M7.
clip_image001.jpg

clip_image001.jpg
clip_image001.jpg

Bilagor

• Sadelstolpe bult.jpg
    Sadelstolpe bult.jpg
    27.3 KB · Besök: 209
Det har hänt mig några gånger, sitter långt bak och väger 100kg, så belastningen blir stor när man trycker på.

Tillbaka
Topp