Burpande däck

lepik

Medlem
Burpande däck
Större delen av förra säsongen körde jag på slanglösa highrollers. 2,4" fram och 2,35" bak. Typ 1,5 bars tryck utan problem med vare sig genomslag eller rapar. 28 mm är fälgens yttermått.

I vintras bytte jag till Chunky monkey 2,4" fram och Smörgåsbord 2,25" bak. Det fungerade alldeles utmärkt till en början, men nu har jag börjat burpa framdäcket. Bakdäcket sitter hur fint som helst trots lågt tryck. Jag antar att kombinationen med att snön har smält och att jag börjar bli lite varm i kläderna helt enkelt sätter större press på däcken.

För att lösa det här problemet har jag provat både att montera av däcket, skrapa rent kanterna och montera det igen, och att höja trycket till 2 bar. Högre tryck funkar väl bättre, men fortfarande kan jag inte cykla aggressivt utan att förlora tryck i varje utförslöpa.

Hur löser jag det här då? Jag antar att jag har köpt ett för stort och sladdrigt däck?
Nya smalare däck? Nya bredare fälgar? Köra på slang? Är det någon som sitter på något annat knep?

Burpande däck
Att burpa däcket med 1,5 bar är nog inte jättekonstigt. Vad är det för fälg du använder? Jag tycker att 28 mm ytterbredd (troligtvis 23 mm inner?) skulle vara tillräckligt för att det ska funka när man har lite högre tryck. Det handlar nog mer om vilken fälg med vilket däck, snarare än bara bredden.

Burpande däck
Jag inser att 1,5 bar är lågt, och har därför provat att höja trycket. Men även vid 2 bar burpar det. Jag kanske får öka ytterligare.
Fälgen är en sådan här:
JALCO 26” 32h double wall, 28mm, pin joint disc version

Burpande däck
Du har inte fått nån buckla på framfälgen tro? Två bar är ju jättehögt även på en smal fälg. Borde funka om du inte kör som en tokdåre.

Burpande däck
Jag har tyvärr inga bra tips. Mina åtgärder hade varit i följande ordning:

1) Slängt i en slang och levt med slang i framhjulet.

2) Bytt fälgen

3) Bytt däcket. Egentligen hade jag bytt däck först oavsett om det funkade slanglöst.

4) Börja försöka tejpa upp fälgen för att se om man kan få däcket att sitta bättre. Det finns mängder av trådar och tips på nätet om man googlar lite. Det verkar också vara en rätt trist grej att ägna sig åt.

Burpande däck
Två bar är inte superhögt tryck när du är så stor och aggressiv med framdäcket. Det ska ju helt klart fungera bättre än att du tappar luft i varje utförslöpa, men slanglöst och 1,5 bar är nog inget du kan förvänta dig även med bättre grejer.

Burpande däck
Procore.. ?

Det låser ju fast ytterdäcket så att burping blir praktiskt omöjligt.

Har det liggandes på bänken hemma och när jag är frisk ska det provas och recenseras.

Burpande däck
Procore tror jag stenhårt på. Jag kör en liknande lösning på enduromotorcykeln. Dock tycker jag att det känns lite dyrt med tanke på att jag redan har en lösning som nästan fungerar.

Jag börjar nog med att fylla på med lite fräsch gucka, 2 bar, och liggande behandling i ett par timmar. Därefter får jag väl börja kika noggrannare på jofas lista. Att byta till slang är ju en enkel lösning, men det känns lite som att ge upp. Slanglöst var ju så fantastiskt förra säsongen.

Burpande däck
dd-28_fea.jpg

Felet är nog rätt enkelt, titta bara på profilen. Skriker burp.

Burpande däck
ex_471_profile_550.jpg

20120827-175518.jpg

Antingen platt så att kanttråden kan sitta tajt mot fälgen, då kan den släppa och gå tillbaka eller en skåra där kanttråden sitter "fast". TLR-däckfälgkombon ska klara att hålla tryck utan gucka. Finns såklart undantag. Guckan är mest till för att täta imperfektioner i gummit och hål i däcket.

Senast ändrad:
Burpande däck
Jag har Roval-hjul med 23mm inner och CM 29x2,4 och lyckas bara burpa om jag kör stenhårt mot en rot efter något dropp eller något. Litar inte på min pump men har tillräckligt lågt tryck för att buckla fälgen vid alltför våldsamma misslyckanden.

Burpande däck
På tal om ProCore... Pratade med DT's representant på Älvsjömässan i fredags, och han sa att DT avråder från användning av ProCore på sina fälgar pga att det höga trycket i innerdäcket komprimerar fälgen till den grad att ekerspänningen sjunker.

Burpande däck
Efter lite läsande och med en viss förkärlek till fulmek lutar det nog åt ett extra tejplager i fälgen för att försöka få däcket att sitta bättre. Jag har ju lyckats få det att fungera bra med ett par breda highrollers tidigare.

Om någon stöter på en kanondeal på bättre lämpade fälgar får ni gärna hojta. Men annars tror jag att jag sparar de pengarna till en extra uppsättning hjul någon gång i framtiden.

Återkoppling:
Med ett extra lager tejp i fälgen, rengjorda däckskanter och typ 1,7 bar har däcket hållit trycket bra i två månader. Lösningen hårdtestades i steniga Yxbacken och klarade det galant.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp