Butik- försvara sig?

Michele

Ny medlem
Butik- försvara sig?
Vi på pedalogerna har fått vetskap ifrån våra kunder om påståenden ifrån författre; Mattiman som visar sig vara rena felaktigheterna
http://happymtb.org/forum/shops/reviews.php?s=19&cat=0&hide=0

Bytygsättning anmärker vi inte på, men när det gäller felaktiga påståenden så är det vår rätt anser jag att få försvara oss.

Jag vänder mig till Mattiman:

Hej Matti

Du svara inte på mailet om att skicka ner vevarmen på vå bekostand, som sig bör i sådana här garantärenden, till oss.

Samtliga leverantörer(Kona Europe, Race Face för Scandiavien) inkl dig själv har meddelat att vevarmsskadan berodde på att du inte dragit åt pedalen ordentligt. Ditt egna citat: "...Möjligtvis har jag inte dragit åt pedalen tillräckligt hårt...".

Det var aldrig ett garantiärende, men det hindrar oss inte ifrån Goodwill att göra vad vi kan för att avhjälpa problemet.

Sedan att vår priser på Shimano inte är bättre än det pris du fick är inte vårt fel. Du fick ett pris som var mycket bra på Truvativ, det nämner du inte.
1390 kr för Shimano XT760 vevpartiet och 1589kr för Truvativ Team GXP.

Du har klippt och klistrat ihop en påstådd mening utifrån de mail vi skickat till dig om det pris du påstår du fick gällande Shimano. 1790 var ett löst antaget pris för Truvativ utan den extra rabbat du sen fick.

Vi tycker att betygsättning är ett bra sätt att få vetskap om hur oilka butiker sköter sig och en bra konsumnetupplysning. Men när det gäller sådana här enskilad fall med rena felaktiheter och osaningar så är det inte mer än rätt att få försvara oss.

Vi tar gärmna emot ris och ros ifrån våra kunder och försöker att förbättra vår service av det ris vi erhåller.

//Miche

Butik- försvara sig?
Tar tillbaks det jag skrev. tror jag tänkte för lite eller cyklat för lite.

Senast redigerad av en moderator:
Butik- försvara sig?
cerro skrev:
-------------------------------------------------------
> Kan inte någon administratör skicka detta
> meddelande till Matti och ta bort recensionen?

Vadå? Är en av sidorna i denna konflikt mer trovärdig än den andra? Verkar inte riktigt rättvist..

Butik- försvara sig?
Recensionen av Mattiman skall absolut inte tagas bort. Han upplever situatione på detta vis och har rätt att sätta vilket betyg han vill. Men vi vill bara få upprättelse när vi anser oss felbedömnda. Det tillhör inte vanligheterna att vi som butik går in och försvara oss, men denna "recensionen" innehöll felaktiga påståenden och undanhållande av faktiska fakta.

Butik- försvara sig?
Lekeberg skrev:
> cerro skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Kan inte någon administratör skicka detta
> > meddelande till Matti och ta bort recensionen?
>
> Vadå? Är en av sidorna i denna konflikt mer
> trovärdig än den andra? Verkar inte riktigt
> rättvist..

Dessutom finns en massa positiva omdömen, fyra o ett halv murmeldjur i snitt, så recensionerna kan knappast sägas svartmåla. Däremot kan väl Matti ändra recensionen under förutsättning att han är mer nöjd efter rättelser, det vore juste.

Om det inte är frågan om osakliga svartmålningar avsedda att dra ner betygen ska man vara försiktig att ändra. MTB Review har t ex förlorat ganska mkt av sin trovärdighet sedan man startat nya trådar på Ellsworth Truth, när betyget fallit p g a att firman vanskött sina garantiåtaganden och uppträtt allmänt snorkigt.

Butik- försvara sig?
Senaste aktivitet: 2005-10-11 00:07

Cyklar på Inget för tillfället... :-(

Nu får det vara slut på slöandet, ut i skogen, kör så det ryker och förmodligen in med huvet i blåbärsrisen...

- Verkar inte vara en överdrivet aktiv happy användare dock.

Butik- försvara sig?
Jag lägger in en länk till den här tråden i den aktuella recensionen, det är viktigt att båda sidor får komma till tals.

Att ta bort den är dock inte aktuellt (vilket inte heller Pedalogerna ens antytt att de vill ska ske, tvärtom!), enda tillfällena vi gjort det är när det varit uppenbart att det är butiken själv som recenserat alterntivt en konkurrerande butik som skrivit dåliga recensioner av en annan butik.

Butik- försvara sig?
Råkade ut för precis samma sak med ChainReactionCycles.
Tråkigt att cykelhandlare har så fantastist dålig kundservice.
När jag beställde böcker inför en tenta från amazon (webshop) stod det
att böckerna skulle komma mellan 8e-21a februari. 23e hade de fortfarande inte kommit
så jag mailade och sa att jag kände mig tvungen att skicka tillbaka böckerna
om dom dyker upp. Amazon visade då vad ett företag som bryr sig om även enskilda
kunder gör för att uppnå ÄKTA good-will. De bad om ursäkt för att grejjerna
blivit sena, fixar total refund och låter mig behålla böckerna om de skulle dyka upp.
Snyggt hanterat! Detta har jag berättat för många av mina vänner. Precis så som
good will fungerar. Detta kan man läsa i grundkurser om att driva företag.

När det gäller vevpartier fattar jag inte att tillverkare och handlare ska hantera
situationen så uselt. CRC hävdade också att jag dragit åt trampan fel, vilket inte
är helt omöjligt (framförallt då dragit för löst). De tyckte att jag skulle ha
momentnyckel för över 500:- för att dra dit pedalerna medan flera lokala cykelhandlare
jag varit i kontakt med bara skrattade åt eländet. Momentnyckel använde dom inte sig av
äns i verkstan.
DESSUTOM: CRC hävdade att det aldrig hänt förut att ett Shimano LX HollowTech2 parti gått
sönder på detta sätt. Enligt vad jag har erfarit är detta ändå såpass vanligt att Shimano
med flera tillverkare borde ta och skärpa sig. Det kan inte vara så att man måste ha
momentnyckel för att lyckas dra sina pedaler, det är helt orimligt. En kamrat som
är med och kör en del tävlingar tyckte också han att det verkade löjligt. Han har aldrig
och känner ingen som använder så exklusiva metoder för att skruva dit pedaler.

Mitt tips till pedalogerna: Att ersätta kunden för en trasig produkt med en liten rabatt
på ett nytt parti är riktigt dåligt enligt MIG. (Jag har fattat att min mening inte direkt
har någon större tyngd men jag försöker iaf använda min rätt att framföra den.)
CRC gjorde samma sak och good-will'ade fram att jag skulle få köpa en ersättningsarm
för 700:- medan hela vevpartiet med klingor och vevlager kostade runt 1000:- nytt.
Vad är det för skit-good-will ni använder er av? Hade gärna tagit jobb som konsument-
ombud för att driva den här typen av saker. I mitt fall följde inga som helst installations-
anvisningar med vevpartiet vilket enligt svensk lag innebär att produkten anses som
felaktig och att kunden därmed inte kan hållas skyldig för felaktig installation.
Tyvärr ligger CRC inte i Sverige och det blev därmed en segdragen process att driva.
Det hela slutade med att jag mer eller mindre fick förödmjuka mig själv och _BE_ dom
vara så snälla att skicka en ny vevarm medan dom i själva verket (som RIKTIG good-will)
borde skickat en ny vevarm och installationsanvisningar. Till slut fick jag en ny
vevarm och höjde därmed mitt recensionsbetyg en aning. Att hela affären fortfarande
inte är avslutad gör att jag är allt annat än helt nöjd med deras hantering av
situationen. Cykeln köptes i början av Juni 2005 och jag har kunnat använda den
sammanlagt max 2 veckor. Nu är det inte så långt kvar till Juni 2006 varpå alla
garantier, på dom grejjer som inte gått sönder, går ut. Hade jag hunnit använda
cykeln hade jag haft en chans att upptäcka eventuella defekter som borde gått på garantin.
Måste man vara släkt med Lance Armstrong för att kunna montera på sina pedaler?

Jag efterlyser bättre villkor från cykelhandlare och tillverkare! Antingen löser ni problemet
genom att skapa grejjer som är enkla att montera eller så slutar ni tjaffsa om ogiltig
garanti hit och dit. Om det nu dessutom är så ovanligt med vevarmar som går sönder vid
pedalinfästningen så hade cykelhandlare, CRC såväl som pedalogerna m.fl., tjänat en hel del
på att göra som Amazon. Deras sätt att handla innebär GOOD-WILL i dess egentliga bemärkelse.
Om dom skulle handlat samma som er cykelhandlare skulle dom sagt till mig att jag borde
beställt tidigare och sedan erbjudit mig att köpa samma böcker igen med 10% rabatt.
Sverker Olofsson hade kastat den good-will'en rakt ner i soptunnan är jag rätt säker på.

//Daniel - förvånad över att kunden uppenbarligen INTE är i fokus i cykelbranschen.

Butik- försvara sig?
Får jag fråga på vilket sätt din vevarm gick sönder? Slets delar av gängorna ut, efter en stunds cyklande? Detta borde bero på att pedalen var lite urgängad när det hände. Och varför gängar pedalen ur sig? Inte för att du dragit den tillräckligt hårt iaf. Jag vill inte vara nedlåtnade mot dig men jag kan inte se hur detta kan vara tillverkarens fel, och enligt mig så är det endast ett goodwill ärende när tillverkaren har gjort ett fel. Jag säger inte att man ska behöva använda momentnyckel vid pedalmontering, men drar man dem tillräckligt hårt så lossnar de inte av sig själva.

Om jag monterar på ett par nya hjul på min bil och drar åt dem lite lagom och kör omkring, och helt plötsligt tappar ett hjul. Bör jag då gå till stället där jag köpt hjulen och begära goodwill för det inträffade?

Jag skulle inte känna att det vore helt rätt att göra så, monterar man något själv så ska man alltid göra sig säker på att man gjort det ordentligt. Oavsett om det gäller hjul till bilen eller pedaler eller något annat.

Får du någon form av goddwill på något som du själv har misslyckats med att montera ordentligt så är det ju bara att grattulera!

Som sagt vill inte vara elak mot dig eller nått men jag har iaf fått för mig att goodwill är något man får om en tillverkare eller leverantör gjort något galet som inte täcks av garrantin. Sen finns det tydligen olika uppfattningar om vad detta innebär.

Butik- försvara sig?
goodwill av en handlare?
tomma ord i 99% av fallen.. eller kanske tom 100

Anders G - är det så lite gods att att gängor slits i bitar + saker lossnar om i fall man inte drar åt "tillräckligt" (vilket enligt många monteringsanvisningar är mindre än man drar "på känn") så stinker det konstruktionsfel(-brist)
just pedalerna är det dessutom få som vill dra extra hårt eftersom det är ett helvete att inte kunna lossa dom efter ett tags användning - har själv problemet med ett par just nu :(
således konstruktionsbrist som användare får lida för... och sen snackar hela bunten goodwill... *vill hänga någon*

Butik- försvara sig?
Anders G skrev:
> Får jag fråga på vilket sätt din vevarm gick
> sönder? Slets delar av gängorna ut, efter en
> stunds cyklande? Detta borde bero på att..............

kan bara hålla med i allt du säger.

Frostyfog, det behövs inte så mycket för att dra sönder en gänga, räcker ju me att pedalen är lite snett idragen eller liknande, kompis förstörde gänga på vevarmen genom att skruva i pedalen för hand nått varv, o sen ta en fast nykel o sätta på pedalen o sen snurra vevpartiet bakåt. 1 km ut i skogen sa det bara pang så glappade pedalen o gängan följde med pedalen ut. så behövs inte mycket.

Butik- försvara sig?
Tänk på att oftast är det handlaren, inte generalagenten som ger goodwill. Om du väljer att skruva själv (=inte betala handlaren för det jobbet) och sedan gör fel. är det då rimligt att handlaren skall betala? En cykel må verka simpel men på de sättet de flesta av oss använder den kräver den ett visst tekniskt kunnande. har man inte det när man börjar så får man det av sina misstag. "Mektabbar" har nog alla gjort och dit borde även saker räknas som havererar p.g.a. dålig montering. Kräver du nytt hjul för att du glömde dra åt snabbkopplingen också? 100% rätt till Micha denna gång.

Butik- försvara sig?
Frostyfog skrev:
> goodwill av en handlare?
> tomma ord i 99% av fallen.. eller kanske tom 100
>
> Anders G - är det så lite gods att att gängor
> slits i bitar + saker lossnar om i fall man inte
> drar åt "tillräckligt" (vilket enligt många
> monteringsanvisningar är mindre än man drar "på
> känn") så stinker det konstruktionsfel(-brist)

Hur mycket tål en gänga med en skruv som är halvt urgängad och blir hårt belastad? Inte speciellt mycket! Skruvar man in skruven helt blir stödet av skruvskallen så stort att hela paketet tål massor. hela idén med att man ska dra något med moment är ju att man ska dra precis så hårt att gängorna i någon av muttern/skrunven börjar att töjja sig lite. Detta gör att det blir en spänning så att skruven inte gängar ur sig. Drar man mindre än det monentet så kommer skruven gänga ur sig själv förr eller senare om det finns yttre påverkningar(vilket det gör i allra högsta grad på en pedalgänga).

För att återgå till bilhjulen så var det så att Saab lyckades att leverera för hårda hjulbultar till 9-5 modellen. Även om man drog dessa så hårt som man kunde så sträckte sig inte gängan något, resultatet blev ett mindre antal tappade hjul på några bilar innan man lyckades återkalla bilarna för att byta bultarna. Detta har dock inte med goodwill att göra utan var en garrantisak pga materialfel.

Jag skulle nog vilja påstå att om man sällan råkar ut för att skruvar lossnar eller att gängor rensas utan att det har varit "skit bakom spakarna" och man har monterat saker på ett felaktigt sätt. Det kanske låter hårt men det är bara mina erfarenheter jag talar ifrån.

Nu är det ju svårt att uttala sig om vad som har hänt i just dessa fall eftersom vi inte har kunnat se delarna och hur skadorna ser ut, det kan ju vara materialfel likagärna som felmontering det är ju inget som jag vet. Vad jag däremot vet är att saker går sönder om man drar för löst eller för hårt och om så var fallet kan jag endast spekulera i. Ville bara frammföra min åsikt, eftersom vissa verkar ha en ganska så annorlunda syn än mig på vad som är goodwill och inte.

Butik- försvara sig?
Hur visar ett företag sin storhet? Att ta betalt och leverera varor klarar de allra flesta företag. Men när det gäller att lösa problem då skiljs agnarna från vetet.

-Pelle

Butik- försvara sig?
Baltazar skrev:

> Frostyfog, det behövs inte så mycket för att dra
> sönder en gänga, räcker ju me att pedalen är lite
> snett idragen eller liknande, kompis förstörde
> gänga på vevarmen genom att skruva i pedalen för
> hand nått varv, o sen ta en fast nykel o sätta på
> pedalen o sen snurra vevpartiet bakåt. 1 km ut i
> skogen sa det bara pang så glappade pedalen o
> gängan följde med pedalen ut. så behövs inte
> mycket.

fel material för gängning används, samt uppenbarligen inte tillräckligt bra gänga (ju mjukare material desto grövre skall gängan vara för att man inte ska kunna dra en "ny" gänga, särkilt om man kan lyckas med det förhand!)

Butik- försvara sig?
Det verkar vara en modern trend att anse att någon annan alltid ska ta på sig ansvaret. Även när man själv har gjort fel. Bortskämt snorunge-beteende enligt mig. Stå för era misstag!

Moderna cyklar och deras utrustning är i många fall tämligen oförlåtande för fel vid montering, bristande underhåll etc. Ofta beroende på materialet t ex aluminiumlegeringar som är mjukt och inte tål vad som helst, eller t ex kolfiber som är känsligt för felaktiga belastningar och åverkan. Och många av oss är ju intresserade av låg vikt dvs mindre material, vilket förstås också minskar marginalen för fel eller slarv. Det är inte konstruktionsfel Frostyfog, det är tvärtom egenskaper som vi konsumenter är beredda att betala extra för.

Antingen köper man sina grejor via nätet billigare och tjänar en hacka på att montera själv, och tar då en viss risk om man har sönder något. Och då har man ingen att skylla på.

Eller också går man till sin LBS, betalar oftast lite mer men kan då vid behov få hjälp med montering, justering, underhåll etc och LBS:en tar då rimligen ett ansvar för det jobb som de har utfört. Och då har man någon att skylla på.

Enkelt.

Butik- försvara sig?
Xerxes, hur tycker du man ska betrakta missljud.. reklamerbart/åtgärdkrävande fel eller "får man leva med" ? (cykelhandlade vs jag)
nej, det måste till en väldigt stor mängd tur för att en LBS skall göra något som inte är 101% självklart

Butik- försvara sig?
Efter att ha dragit sönder stålgängor genom att gänga i en skruv lite snett för hand och sedan dra i med verktyg (som tur var inte på cykeln) är jag numera försiktig med alla gängor.

Vems felet är i det här fallet är omöjligt att göra utan att ha sett delarna.

Förresten, Good Will = Välvilja. Ett företags förmåga att göra saker för kunden som sträcker sig utanför deras egentliga ansvarsområde och som dom eg. inte behöver göra.

Är det inom företagets ansvarsområde handlar det helt enkelt om en reklamation och då har good will inget med saken att göra. Då ska det bara göras.

Mina 50 öre.

Butik- försvara sig?
Det finns massor av bra exempel på företag och handlare som lämnar generösa goodwill, men goodwill är för mig inte att byta ut något för att det har monterats felaktigt och sedan gått sönder. Att alla företag skulle lämna ut nya delar till alla som har haft sönder något är ju en utopi. Vissa företag har ju "no questions asked" filosofi när det gäller garrantier men det är inte många. Men hur många företag är villiga att lösa problem som uppstått vid felaktig användnig av deras produkter,inte många skulle jag tro!

Goodwill är om en ram spricker efter fem år och det bara är tre års garranti, men man får en ny ändå...

Butik- försvara sig?
Mårten skrev:
> Förresten, Good Will = Välvilja. Ett företags
> förmåga att göra saker för kunden som sträcker sig
> utanför deras egentliga ansvarsområde och som dom
> eg. inte behöver göra.

Word. Precis vad jag tänkte... Hur svårt är det egentligen? Antingen konstruktionsfel, pedalogerna skickade det till leverantör som gjorde sin bedömning, eller inte och då får kunden stå för kostnaden. Trots att leverantören bedömde det som kundens fel så är Michele beredd på att ge ett hyggligt pris på en ersättningsvara. Är det inte goodwill? Min bedömning av Michele och Ola är att de är oändligt mycket mer benägna till goodwill än genomsnittsaffären.
/Johannes

Edit:Miche = Michele

Butik- försvara sig?
Begreppet Good Will verkar vissa ha fått helt om bakfoten.
Jag arbetar själv som säljare i en sportbutik, visserligen inga cyklar. Som butik så är nöjda kunder ett måste, nöjda kunder kommer tillbaka. Reklamationer är ett gissel. När tant Inga kommer in och har köpt ett par skidstavar där kringlan har gått sönder så byter vi oftast ut kringlan eller hela staven och Inga får en hel stav. Good Will, inget tjafs, nöjd kund, alla glada. Om Nisse däremot som köpt värsting joggingskor för en månad sen, kommer in med skorna som har spruckit i lästen, så blir det lite annorlunda. Här är det lite mer pengar inblandade och att lämna ut ett nytt par skor direkt är inte riktigt aktuellt. Då säger man att vi tar in skorna, ber leverantören kolla på dom så får dom säga sin mening. Leverantören bestämmer om det är en reklamation eller inte, inte vi. Garantifel, reklamationer gäller på just garantifel inte normal förslitning eller av ren klantighet då man gjort sönder varan själv eller liknande. Att butiker i vissa fall agerar med "Good Will" och fixar problemet utan leverantörens inblandning eller sköter kontakten med dom själva sen är en ren bonus för den som köpt varan.
I allt det här så spelar faktiskt marginaler in... Sånt som kanske inte köparen tänker på så mycket mer än att "butikerna ändå alltid lägger på 800% och har råd att ge mig en ny direkt!". (fel fel fel)
Hyror ska betalas, löner ska betalas, räkningar, försäkringar, arbetsgivaravgifter... listan är lång. Om butikerna skulle ersätta varenda liten pryl som går sönder bara för att det är "Good Will" så skulle vi inte ha så många butiker kvar. Små butiker såsom just pedalogerna är ruskigt bra, mycket kompetens med anställda som har stort intresse för varorna de säljer. Tyvärr så måste man dra gränser ibland. Man kan tycka att det är förjävligt för killen som spelat fem ggr med sitt nya tennisrack som gick sönder då han bara träffa bollen. Det spelade ingen roll att han drog den i backen träningen innan och ett helt gäng med sprickor bildades... det är bara jätte konstigt att den gick sönder då jag spelade som vanligt... eller golfklubban som gick av vid utslaget, det som inte sas var att hålet fick en ny bunker samtidigt.
Många gånger så är det inte tillverkarens, leverantörens eller säljarens fel utan ditt eget.
Jag kanske spårar ut lite på grund av egna erfarenheter men man kan inte tro att så fort något går sönder så kan det bara inte vara mitt egna fel. Sen kan jag hålla med om att om man inte får något svar efter ett par månader så blir man förbannad.
Riktar inte det här som kritik till någon utan bara lite tankar och tryckutjämnare för egen del =D
Det tillverkas bra saker, dom går oftast inte sönder utan anledning!

Butik- försvara sig?
Anders G: Exakt. Något som ligger utanför deras egentliga ansvarsområde... Ska vi slåss om det? Eller ska vi bara inse att vi menar typ samma sak? :)

Good will är inget man kräver utan något man får för att företaget ser en fördel med att göra sina kunder nöjda även om det innebär lite större omkostnader.

Butik- försvara sig?
Mårten: Jag tycker att vi kan slåss om det, brottning i snön låter väl bra;-)

Edit: egentligen ver inte det svaret riktat mot dig Mårten, men det har väl ingen betydelse nu :-P

Butik- försvara sig?
fuchs: Nej, nej, att bråka är nya innegrejjen. Typ som kolfiber var inne 2004. Vänta 2 år så är det lika hopplöst ute att bråka...

Anders G: Nej, det har ingen betydelse. Säg en plats och en tid.

(Var tvungen att skriva ett skitinlägg till i den här tråden.)

Butik- försvara sig?
Mårten: jag tror att jag måste backa ur, upptäckte just att jag har fått en hemsk snöallergi. Det får bli duell i degkavling istället.

Gonatt!

Butik- försvara sig?
Ooops, det verkar som om det finns fler som kalla sig för Miche!!!

Michele: Signera ditt inlägg med ditt forum namn Michele och INTE Miche. Jag är inte så värst intresserad av att bli förväxlad eller bli inblandad i Ert bråk.

Tack på förhand och med ödmjuka hälsningar - Miche

Butik- försvara sig?
ok, kan n¨ågon länka mig till en momentnyckel som går att använda på pedaler (söker 2 sorter: en för 15mm utvändig "sex-kant" och en för insex-varianter)
även momentnyckel för holowtech-II-vevlager sökes

observera att detta inlägg är två-syftat: 1) att jävlas med alla tillverkare som nämner åtdragningsmoment på svåråtkomliga ställen och 2) faktiskt hitta lämpliga verktyg

Butik- försvara sig?
Ooops, det verkar som om det finns fler som kalla sig för Miche!!!

Michele: Signera ditt inlägg med ditt forum namn Michele och INTE Miche. Jag är inte så värst intresserad av att bli förväxlad eller bli inblandad i Ert bråk.

Butik- försvara sig?
Ooops, det verkar som om det finns fler som kallar sig för Miche!!!

Butik- försvara sig?
ok, hittade iofs ett fulhack som skulle funka på 15mm-pedal-fäste, och med rätt hylsa så går det ju att dra insex-skruvar med momentnyckel

men HT2 + momentdragare lär ju inte existera.. så om någon hör tillverkare/importör/säljare snacka om felaktig åtdragning vid montering av dessa vevlager så... be dom visa verktyget...

Butik- försvara sig?
Anders G skrev:
> Får jag fråga på vilket sätt din vevarm gick
> sönder? Slets delar av gängorna ut, efter en
> stunds cyklande? Detta borde bero på att pedalen
> var lite urgängad när det hände. Och varför gängar
> pedalen ur sig? Inte för att du dragit den
> tillräckligt hårt iaf. Jag vill inte vara
> nedlåtnade mot dig men jag kan inte se hur detta
> kan vara tillverkarens fel, och enligt mig så är
> det endast ett goodwill ärende när tillverkaren
> har gjort ett fel. Jag säger inte att man ska
> behöva använda momentnyckel vid pedalmontering,
> men drar man dem tillräckligt hårt så lossnar de
> inte av sig själva.
>
> Om jag monterar på ett par nya hjul på min bil och
> drar åt dem lite lagom och kör omkring, och helt
> plötsligt tappar ett hjul. Bör jag då gå till
> stället där jag köpt hjulen och begära goodwill
> för det inträffade?
>
> Jag skulle inte känna att det vore helt rätt att
> göra så, monterar man något själv så ska man
> alltid göra sig säker på att man gjort det
> ordentligt. Oavsett om det gäller hjul till bilen
> eller pedaler eller något annat.
>
> Får du någon form av goddwill på något som du
> själv har misslyckats med att montera ordentligt
> så är det ju bara att grattulera!
>
> Som sagt vill inte vara elak mot dig eller nått
> men jag har iaf fått för mig att goodwill är något
> man får om en tillverkare eller leverantör gjort
> något galet som inte täcks av garrantin. Sen finns
> det tydligen olika uppfattningar om vad detta
> innebär.

Håller med 100 % montera grejjerna rätt eller lämna in, sluta gnäll

Butik- försvara sig?
Frostyfog skrev:
> men HT2 + momentdragare lär ju inte existera.. så
> om någon hör tillverkare/importör/säljare snacka
> om felaktig åtdragning vid montering av dessa
> vevlager så... be dom visa verktyget...

Shimanons verktyg ser ju ut att ha fyrkanstfäste som passar i en momentnyckel.
SHTLFC33.jpg

/H

Butik- försvara sig?
AndersG:

Jag använde en fast nyckel och drog allt jag orkade efter att för hand ha skruvat i pedalen
så långt det går utan nån form av våld. Borde inte det räcka? Att jag har dragit den hårt
kan man se på just anliggningsytan mellan pedalen och vevarmen då det är ett runt märke
i aluminiumen där pedalbulten rivit bort alu't. Naturligtvis gjorde jag någon form av fel,
det kan jag väl inte neka till. I de flesta fall håller ju grejjerna. I mitt fall följde
som sagt ingen installationsinformation (ingen information alls, om vare sig installation,
användingsområde eller skötsel) vilket var exakt de punkter som CRC hävdade att jag inte
hanterat rätt. Eftersom det knappast kan råda några tvivel om att tanken var att kunden
ska montera på grejjerna själv så skulle, enligt svensk lag, produkten anses felaktig.
Precis samma som i fallet med bilhjulet. Jag ska inte LOVA att jag har uppfattat "svensk
lag" helt perfekt, men det var svaret jag fick av min konsumentrådgivare.

Kontentan: Om du inte är proffs, handla inte av webshopar utan förlita dig på din LBS.
Enligt cykelspecialisten var gäng-problemet inte på något sätt exkluderat från garantin
som jag förstod det.
Angående min styrka får vi väl samlas någon dag och mäta. De 70nm'arna (50?) som pedalen
tydligen ska dragas åt med (tog CRC ett bra tag att hitta den siffran, vilket jag
är väldigt övertygad om att det skulle ta för de flesta cykelhandlare) har jag inga
som helst problem att åstadkomma med en 20-30cm fast nyckel. Förmodligen skulle jag
lätt kunna dra det dubbla *gissar*. Gjorde ett enkelt test genom att hänga 7,5kg på
en 1 meter lång hävarm och försöka hålla emot, om ni förstår hur jag menar. Inga
problem.

Om nu just vevpartier (har inte hört om någon annan del som är så ohyggligt känslig)
är så klena, varför inte skicka med information om hur _VÄLDIGT_ viktigt det är att
dra åt med ett visst moment och kanske en rekommendation till oss, som inte kan räkna
oss till den skara av proffs som utgörs av AndersG, Xerxes, Oscar m.fl., att montering
bör skötas av någon som verkligen kan det?
Har sökt runt på Shimanos sidor och hittar inte ett ord om vilket moment som ska
användas för åtdragnig av pedalerna. Hur kan ni handlare/tillverkare då hävda att
vi inte dragit tillräckligt hårt?
Dessutom tycker jag att ni handlare har en konstig inställning till era konsumenter
när ni på något vis utgår ifrån (verkar det åtminstone som) att "nisse" gjort sönder
t.ex. skorna avsiktligt och tycker det är jättekul att spendera en massa tid till att
tjafsa med er om ev. reklamation.
Själv har jag som sagt varit utan min cykel i 7-8 månader, och det bara för att jag
tycker det är så fantastist roligt att lägga min tid på att tjata på, i det här fallet,
CRC (som nu gav med sig och av "good will" skickade en ny vevarm).

Nästa gång går jag till cykelringen och handlar cykel. Ni kan ju tycka att det är kass
kvalitet, men faktum är att min första hoj var därifrån och den hade jag inga som helst
problem med. Då monterade jag ändå på och av trampor själv på den, vilket funkade alldeles
utmärkt. Detta skulle jag tjäna mycket tid och pengar på. Bra priser, färdigbyggda cyklar
och därmed inte en massa trubbel med garanti. Sen att deras cyklar presterar lite sämre
(skillnaden är inte i närheten så stor som prisskillnaden) kan jag, och de flesta andra
också troligtvis, leva med.

Jag tycker också att handlare borde ta sig en funderare innan ni slänger till med "good will".
I fallet med pedalogerna tror jag denna handling snarare ledde till mer ilska hos kunden
och därmed, ur företagets synpunkt, endast kan vara skadligt för detsamma. Företaget hade
med största sannolikhet tjänat på att _inte_ ge "good will" i det fallet. I mitt fall blev jag
synnerligen irriterad på att företaget pratade om good will när jag i själva verket
ansåg att felet låg på bägges sidor. Good will borde bara användas i solklara fall där
kunden är helt och fullt medveten om att det är denne som är ensam ansvarig för felet.
Endast då kan good will ge den effekt som oftast avses (nöjda kunder som mer eller
mindre gör reklam för företaget för att de känner en såpass positiv inställning
gentemot det.)

Dessutom, AndersG, i fallet med bilhjulen. NEJ! Good will är något som företag ger.
(min uppfattning)
Det är inte kunden som ska fråga om en sån sak. Good will handlar om att företaget
ger något de inte är skyldiga till, utan att kunden frågar om det. Jag har aldrig
bett t.ex. CRC om good will. Det är de själva som slänger sig med den termen.
Jag försökte förklara att jag var besviken och att jag inte har några probkem
med att dra åt ordentligt hårt och att det, efter den information som jag tagit
del av, borde vara deras skyldighet att lösa problemet. Om inte annat för att jag
som kund ska känna mig säker när jag handlar hos dem. Min cykel kostade över 15000
så en ny vevarm som för dom garanterat inte kostar mer än 6-700 borde inte vara ett
vansinnigt önskemål.
Jag förstår också problemet som "Korven" beskriver. Men jag anser ändå att det borde
finnas bättre "skyddsnät" för kunderna. Som i fallet med skorna tycker jag att Nisse
borde få ett par nya, alternativt pengarna tillbaka, om han bara haft dom i en månad.
Företaget skulle få en nöjd kund som förmodligen skulle köpa ett par andra skor efter
samtal med personalen om vilka som är lämpliga. Denne kund skulle då med all säkerhet
handla hos företaget igen och de 100-lappar som företaget förlorat på ett par skor
skulle LÄTT vägas upp av att kunden återkommer samt även rekommenderar företaget till
sina vänner. Så gör jag. Exempelvis har jag fixat minst 3 nya kunder åt Inet Data
i göteborg i form av vänner, grannar och släktingar. Liknande gäller för cykelspec. i
gbg vilka jag rekommenderat till ett flertal personer och även följt med för att kunna
ge råd och tips.
I samtliga fall gör jag som kund som så att jag försöker se till att få tag i grejjer
som ska hålla för det jag tänker använda dem till. Då är det ju vettigt om min handlare
ser till att sådan information finns lätt-tillgänglig. I Nisses fall har det uppenbarligen
inte funnits tillräckligt med information för att han skulle kunna göra ett vettigt val
av skor som passar det han tänkt använda dem till. Vems fel? Jag tycker att handlaren
utgör den som ska GE service och därmed borde tillhandahålla informationen om det är
så viktigt ur garantisynpunkt.

Antagligen är allt jag säger helt fel och endast en utopi. Köpare-säljare relationen
bygger förmodligen mycket riktigt som ni handlare så diskret lägger fram det, på en
lura-eller-luras relation. Jag kan inte svara för hur andra kunder agerar, men jag har
en tendens att framhäva företag som behandlat mig som kund väl så att mina kompisar
kan ta del av företagets fina service och erbjudanden. Jag har också många gånger
låtit bli att baktala företag som, i min mening, inte skött sig. Detta beteende kommer
jag sluta med. Ska vi ha en hata-hata-relation finns det ingen anledning att jag gör
"good will" i form av att rekommendera företag. Då handlar det mest om att försöka få
tag i de varor jag måste ha så billigt som möjligt och spendera timmar på nätet för att
veta PRECIS vad jag måste ha koll på vid ett köp eftersom företagen inte är intresserade
av mig längre än till att pengarna dragits från mitt konto.
Det som är lustigt är att mycket av det jag förväntar mig av företag också återgivits
i mångt och mycket i den kurslitteratur jag haft under mina år som högskolestuderande.
Där framställs good will som nåt väldigt positivt, inte ett medel man kan använda för
att bara minska irritationen hos sina kunder.

Mitt tips till Mattiman: Ta kontakt med konsumentverket så får du tips om hur du kan
gå tillväga alternativt om du är chanslös. Då är det inte mycket att göra. Då handlar
det endast om företaget är villigt att ge good will. Tyvärr räcker det sällan att prata
med sin handlare då denna utgår ifrån att du hoppat på grejjerna så att du ska kunna få
nya.

Skulle vara intressant med någon form av försöksprojekt, alternativt undersökning, av hur
det fungerar om man ger no-questions-asked garanti. Skulle företaget förlora så stora pengar?
Min gissning är att det beror på kundkretsen. Det finns en viss risk att det fungerar
ungefär som vårat välfärdssystem. Utan digra kontroller kommer den massa som utnyttjar
systemet till sådant det inte var tänkt att nyttjas till växa.
Jag förstår därmed Pedalogerna till viss del i det här ärendet. Men deras kundkrets bör
vara en ganska högt stående sådan med tanke på vilken typ av produkter de säljer. Man måste
ganska säkert vara entusiast för att handla cyklar eller delar för såna summor som det
handlar om i detta övre segment av cykelprodukter. Därmed tycker jag det är lite fånigt
att inte gottgöra en kund som Mattiman. Nu orsakar detta istället en massa skriverier
som jag gissar att många använder som grund för sin uppfattning om var de bör handla.

Michele/pedalogerna: Har ni så ofantligt många reklamationer att detta ärende måste
hårddras så? Vi kunder sitter ju oftast i någong slags lose-lose situation medan ni
företag placerar er i en win-win. Ni får betalt och viker sedan inte en tum när sådana
här problem uppstår. Vore det inte mer humant att accepetera lite av "win some, lose some"?
Jag är dessutom helt övertygad om att Mattiman hade givit er ett bra betyg om om ni
från början lagt mer tid på att värdera problemet och förmodligen kommit fram till
att ni i längden hade tjänat på att hjälpa honom. En kompromiss hade förmodligen
funkat också eftersom ni enligt lagen, förmodligen, har rätten på er sida. T.ex.:
Mattiman får en ny vevarm om han kan intyga att monteringen sker hos en seriös
cykelhandlare? Det var vad jag lovade CRC. Vi "klantar" är ju som sagt inte ute
efter att skada er på något sätt. Vi vill bara ha våra cyklar fungerande. Med tanke
på att de flesta här på Happy har betalat över eller t.o.m. långt över 10.000 för
en cykel (som i "vanliga" människors åsikt är VANSINNE) tycker jag att vi borde
kunna komma överens bättre. Just nu har ni som handlare all rätt på er sida. Det skulle
inte skada er att släppa efter lite. Ni har ju marginalerna på er sida skulle jag vilja påstå.
En vevarm (som exempel) lär inte utgöra äns en bråkdel av er omsättning per dag.
Jag förstår att marginalerna inte är enorma eftersom ni försöker konkurrera med t.ex.
butiker i tyskland och england. Enda anledningen som jag ser att handla hos en svensk
handlare är (förutom patriotism eller vad vi nu ska kalla det) just för att lättare kunna lösa service- och garantiproblem med tanke på att utländska företag oftast har ordentligt mycket
lägre priser än vad svenska handlare har.
Jag vet att detta beror på skatter av olika slag, men detta kan vi som kunder tyvärr inte
påverka (annat än genom vårt deltagande i valen). Alltså, det ni i första hand kan
konkurera med är just service/garanti. Använd det!?

Förlåt att jag blev väl långrandig, men jag tycker verkligen att situationen är ohållbar.
Just dessa förbannade vevpartier också. Ångrar verkligen att jag köpte ny cykel. Den gamla
funkade som sagt hur bra som helst. Kunde inte äns gissa att en cykel som kostade mer än
4ggr så mycket skulle ställa till med sådana besvär.

Over and out.

Butik- försvara sig?
Lynx-D skrev:

> Har sökt runt på Shimanos sidor och hittar inte ett ord om vilket moment som ska
användas för åtdragnig av pedalerna.

Tala om vilka pedaler du ha så ska jag plocka fram sidan du ska läsa på.
(Tror dock att det är 35Nm utan att ha kollat)

/G

Butik- försvara sig?
Lynx-D skrev:
> GurraG: DMR V8

Jaha, det var ju inte Sh!mano-pedaler.

Sh!manos egna pedaler ska dras med 35 Nm, <http://cycle.shimano-eu.com/media/cycling/techdocs/en/actionsports/PD/SI-41L0E_v1_m56577569830554927.pdf>, borde gälla även för pedaler av annat fabrikat.

/G

Butik- försvara sig?
gurraG:
35nm säger shimano att man ska dra pedalerna, i vevarmsmanualen.
jag har inte läst manualen till mina shimanopedaler men jag drar efter vevarmarna, jag anser, att om momenten på vevarmen resp pedalen avviker från varandra ska man dra med det lägsta angivna momentet.

om du drar pedalerna allt du pallar så får du gott o väl skylla dig själv, aluminium är porröst och spricker om man drar det för hårt. helt klart ingen reklamation då.

ska ni mecka själva och skruva saker som kräver moment, får ni gott skaffa er en momentnyckel.

Butik- försvara sig?
Vad på en cykel kräver egentligen moment? Hur svårt är det att bara dra något "lagom" hårt för hand? Har ingen moment nyckel och har inte haft några problem hittills trots att jag monterat och monterat av pedaler på 3 olika vevpartier skapligt många gånger.

Det finns momentangivelser för varenda liten skruv på hojjen men hur många bryr sig om det?

Butik- försvara sig?
35nm är som att hänga 15-17kg på en 20cm nyckel... det är rätt mycket med tanke på hur liten och dålig greppyta det är på dom vanliga blocknycklarna
och jag vill inte lossa ett par pedaler åtdragna så hårt efter ett år...

Butik- försvara sig?
Mårten: Precis. Det är lite så jag menar. Handlarna vet helt säkert att kunderna gör
på det sättet. Därför är det svårt att få tag på information om vilket moment som ska användas
och också svårt att hitta en momentnyckel. Om sådana här ärenden ska hårddras så tycker jag
att nödvändig information bör bifogas produkten. Gärna med en, som sagt, notis om att
vevpartier är känsliga vid just gängorna och att pedaler därmed helst skall monteras av
kunnig personal. Lustifgt tycker jag också det är att du kan köpa minst ett 10-tal olika
pedalnycklar (samma storlek, olika tillverkare) trots att man egentligen borde dra åt med
momentnyckel.

Tillbaka
Topp