Acrid:
Jag bor visserligen inte i Göteborg men CykelCity är nog en affär som måste nämnas.
De har bland annat kläder från Endura. Enda ÅF för dem i Sverige vad jag vet.
Om jag (av någon anledning) bara får välja ett märke på cykelbyxor (vanliga, tighta) för MTB skulle det bli Endura. Deras MT500 (hängselversionen) kan jag verkligen rekommendera. Tyget är mycket tåligt, gör man en sådan krasch i skogen att man sliter sönder ett par MT500 får man sannolikt inta sängläge på lämpligt sjukhus i ett antal månader framöver. Tyvärr verkar CykelCity inte sälja Enduratröjor längre. Men som sagt, MT500 byxorna (med hängslen) är verkligen värt att kika närmare på. Billigare hos dem, fråga mig inte hur, än i England också.
Det finns dock två svagheter med byxorna.
1: Blixtlåset är en grej som kan gå sönder, top of the line från Gore och Briko har inte blixtlås (men kostar å andra sidan 1500 respektive 950 kr).
2: Tycker man om att köpa nytt/byta kläder varje säsong så tröttnar man på att MT500 håller så bra. Trycket (reflexloggan) försvinner också med åren/tvättarna.
Adress till affären:
Från deras egen hemsida, jag tror inte att de opponerar mitt klipp/klistra.
"GÖTEBORG
Övre Husargatan 4
411 22 GÖTEBORG
tel 031-82 73 00
postorder 031-82 73 00
fax 031-82 25 72
Butiken ligger ungefär mellan Södra Allén och Linnéplatsen. Närmaste spårvagnplats ligger på Brunnsgatan. Kommer du från Södra Allén så går du säderut på Spångkullsgatan. När du passerar Skanstorget på höger sida, så byter gatan namn till Övre Husargatan. Håll koll på vänster sida. Kommer du från Järntorget så går du söderut mot Linnéplatsen på Linnégatan. När passerar över Risågatan så tar du till vänster och fortsätter fram till Övre Husargatan."