butted

frantic

Ny medlem
butted
jag då... undrar vad som menas med dubbel och trippelreducerad när man pratar om ramar, och hur stor är skillnaden på dubbel och trippelreducerad?
?????

butted
Jag har för mig att det finns två olika typer av trippelreducering. Den ena är då rören blir tunnare från ändarna i två etapper. Den andra är när ändarna är olika tjock och blir tunnare (jfr. ekern DT Alpine III). Dubbelreducerat är när båda ändarna blir tunnare mot mitten. Det råder nog en viss förvirring i detta ämne. Ex. borde ett reducerat rör, enl. ovannämnda teori, bli tunnare endast från ena änden...? Jag är lite osäker på hur det ligger till, men nåt åt det hållet är det iaf!

butted
Tror att multiplikationerna, dubbel o trippel reducering, bara är "hype." Det handlar om att ta bort onödig all metall som inte behövs för att hojen ska hålla. Vanligtvis för att göra hojen lättare. Kolla t ex Seven som gör reducerade räcerhojar, som Sola, men även har en oerhört stryktålig oreducerad variant, Verve. Raffigaste hittills är väl Titus exogrid, som i någon mening skalar bort titan o ersätter det med kolfiber.

Per
<http://lowdin.nu>

butted
butted
frantic:

Skillnaden i ramgeometrin lär spela större roll än reduceringarna i frågan Kona vs Marin. Det är ju lite olika företag, Marin kommer från Kalifonien och Kona från Ferndale, Washington (gränsen mot Kanada). Ursprunget spelar roll i det här fallet eftersom tillverkaren testar och designar sina prylar mycket efter var man har sina testbanor.

Kona har mer slopat topprör än Marin vilket är en fördel i den tekniska terräng där Kona har sina testbanor. Marins ramar är lite mer konservativa (konservativ = t ex Ritcheys stålramar P-21 och Plexus med nästan horisontella topprör á la landsvägsramar). Därmed inte sagt att en Marin inte skulle vara bra i teknisk terräng, eller att en Kona inte passar "flat lands" - men rent generellt kan man väl (efter att ha läst en drös tester) dra slutsatsen att Konan excellerar på tighta singletracks med lägre fart (mer lättmanövrerad) medan Marinen passar fint på snabbare, mindre teknisk terräng (t ex grusvägar och fina skogsstigar då den mer konservativa ramdesignen ger en stabilare hållning i högre hastigheter).

När det gäller reduceringar... Gary Helfrich (en av tre som grundade Kestral som senare blev Merlin) menar att en reducerad ram inte bara är lättare utan kan också vara starkare än en oreducerad ram. Hans argument är att materialet i en reducerad ram finns där det behövs, oftast vid rörändarna/svetsfogarna där påfrestningarna blir som störst. Ett ramrör i metall går sällan av på mitten, men däremot kan det uppstå sprickor vid svetsfogarna. Den åsikten delades också av Scot Nicol (Ibis grundare) som tog begreppet till det extrema i och med sitt "real deal butting" där mitten av rören var hälften så tjocka som rörändarna. Mycket exotiskt, mycket lätt och mycket dyrt. Gary Kleins (Klein) ramar har/hade också fina reduceringar, men där kallas rören "gradient tubing" då han menar att rören går från att vara tunnare till att vara tjockare i ändarna.

Om du väljer mellan Kona och Marin så basera hellre valet på vart du cyklar mer än vad ramarna har för reduceringar. Både Kona och Marin får höga betyg i tester och bägge tillverkare har väl fungerande ramar.

Post Edited (03-12-03 17:16)

butted
När en hel cykel kostar runt 9000 är reduceringen högst akademisk. Många tillverkare fular sig och reducerar bara röret där klibban sitter. Det är inte många ramar som har reducerade sadel/kedjestag ex. Iaf inte i de billigare prisklasserna.
Vad jag skulle titta på om jag skulle köpa en hoj i den prisklassen, skulle jag inte stirra mig blind på växlar etc. Ram och gaffel, och till viss del hjulen dyrt att byta ut.

Spontant skulle JAG välja Konan, men det beror på att jag har haft två, och ingen Marin! =D

butted
> Det är ju lite olika företag, Marin kommer från Kalifonien och Kona från Ferndale, Washington (gränsen mot Kanada).

Ligger nog en del i det, ssk när det gäller Kona, ett kännetecken lär vara kort styrstam o llite längre rör, vad vet jag, men det jag undrar är om Kona tillverkas i Washington. Marin är helt o hållet tillverkade på Taiwan. Lärde mig det när vi var ut till Marin County, trodde de skulle vara som att köpa polkagrisar i Gränna, men där fanns inte ett spår av Marin hojar.

Per

butted
Nope, min Cinder Cone satt en "made in taiwan" lapp på. Däremot är dom ju designade för "the north shore"... =) Ingen av mina Kona ramar har speciellt långa topprör. Min Klein har mycket längre topprör, och den är också ifrån Washington, som Kona..

butted
Per:

Mina fria spekulationer... jag tror inte någon av Konas nuvarande hardtailramar tillverkas i USA (däremot kan ju rören komma därifrån).
De äldre titanramarna Hei Hei och King Kahuna tillverkades dock i USA, av Sandvik. Nu lönar sig det inte för "mainstream tillverkarna" att tillverka hardtailramar i USA då kunderna som har råd att betala merkostnaden vill ha exklusivare märken än Kona, Trek etc.

Dock, det verkar finnas ett undantag (finns säkert fler också om man letar lite). Curtlo Cycles tillverkar sina ramar i USA, i stål och ger till och med custom-fit utan merkostnad!

MBA testade hans "Advanced Mountaineer" med böjda bakgaffelstag (som på Ritchey Plexus) och de gillade den skarpt. Hans ramar kostar från 685 (Advanced Mountaineer) till 895 USD (Epic Mountaineer softtail inkl SID bakdämpare). Det låter som ett billigt pris med tanke på att man kan få ramen som man vill ha den.

<http://www.curtlo.com>

butted
Min Trek 8000 från 2001 var "made in USA" till skillnad från de flesta cyklar. Fast de kanske har outsourcat sig än mer sen dess :-)

/jonas

butted
jonas@happymtb.org wrote:

> Min Trek 8000 från 2001 var "made in USA" till skillnad från de
> flesta cyklar. Fast de kanske har outsourcat sig än mer sen
> dess :-)

Nej, Treks bättre modeller är svetsade o monterade i Wisconsin. De billigare är tillverkade på Taiwan. Trek är en jättefirma. De bättre modellerna är såvitt jag förstår utmärkta maskiner. Det är väl fyra TDF i rad nu.

Per

butted
Naah... ;-) Jo, Marin gör fina grejer, har två själv. Vilken cykel du än väljer så välj rätt storlek framför allt. Det skiljer ofta en hel del mellan angiven storlek och upplevd storlek, olika märken har olika sätt att mäta ramstorleken på och topprörslängderna är ofta väldigt olika.

/Leo

butted
Leo är right on: A och O är hur hojen passar.

Oskar, nej jag tycker inte det spelar någon roll var ramen är svetsad. Taiwan är världsledande på ramsvetsning, och det är inte låg lön det handlar om, utan det är frågan om hög produktivitet o avancerade produktionsmetoder.

Santa Cruz lägger ut hela sin produktion på en amerikansk aluminium firma, namnet undslipper för ögonblicket, Ellsworth likaså, det finns ingen Ellsworth fabrik. Det är bara några få som har egen svetsning i USA, Titus, Ventana, Intense, Klein, bättre Trek o Fisher, finns säkert fler men de är inte många.

Per

butted
Å fan; vet du hur det ligger till med Litespeed och Cannondale? Klein trodde jag i och för sig var värsta Kina-cykeln idag.

Men det är väl som med de nordamerikanska prylmärkena; logotyp och webbplats produceras i USA/Kanada, resten görs av OEMs i Fjärran östern.

butted
per:
Trek har vunnit fem tdf i rad. fast det har ju varit på kolfiber. Å den första på lite titan (curtesy of Litespeed, fast det var ju hemligt)...

butted
Oskar wrote:

> Å fan; vet du hur det ligger till med Litespeed och Cannondale?
> Klein trodde jag i och för sig var värsta Kina-cykeln idag.

Litespeed har sin tillverkning i Tenesee, såvitt jag vet, i varje fall gäller det Tiatanramarna, de lanserar f ö en ny heldämpad inför nästa år, en single pivot, hoppas den är bättre än tidigare försök som var katastrofalt dåliga enligt vad jag hört. Litespeed gör ju numer även aluminiumramar o dem vet jag inget om.

Klein hade hela sin tillverkning i Chehalis, Washington, men trek har flyttat den till Wisconsin. Tror att sista MTBn gjordes i Chehalis 2001 o sista racern 2002. De flyttade rubbet, maskiner o en stor del av personalen, och såvitt jag vet svetsas alla Klein nu i Wisconsin. De har slutat med en del dumheter (som integrerade styrlager) och är fortfarande utmärkta hojar. Satsar stort på Maverick USAs "mono-link".

När det gäller Cannondale tror jag ramarna är svetsade i Connecticut (eller i närheten) i varje fall de bättre, medan de däremot lagt ut större delen av Coda på kinesiska underleverantörer. Från vad jag förstått har coda-komponenterna alltid varit usla.

Per

butted
Grejen är väl HUR man tillverkar en cykel, inte VAR? Kom just på att senast jag ägde en cykel som inte var tillverkad i USA eller UK var 1991, men det är en annan historia.

Alla C-dale ramar tillverkas i USA. Slutmontering för den europeiska marknaden sker i Holland, på grund av olika tullsatser på ramar och kompletta cyklar. Coda-delar i allmänhet och Coda skivbromsar i synnerhet var ganska usla förr, men nu tycker jag de är riktigt fina. Skivbromsarna tillverkas inte längre, i alla fall inte under namnet Coda.

butted
Magic Motorcycle hette företaget som Cannondale köpte och gjorde om till CODA. MM var ett legendariskt företag på sin tid (en orsak till att Cannondale köpte dem - man kunde dra nytta av det goda ryktet) och var, vad jag vet, först ut med ett splinat vevparti och bland de första med ihåliga vevarmar tillsammans med Syncros Revolution-vevar i stål.

En fördel som mindre firmor har är att det ofta är möjligt att få sin ram måttbeställd. Trek ger också den möjligheten - om man cyklar snabbare än Lance Armstrong...

butted
C-dale o Klein tillhör också de som tillverkas "over there" :)
Mao 3 US-hojar i familjen inräknat Lillemans Trek. Är ärligt talat lite tveksam till Made in Taiwan varianter...

butted
Lite off topic kanske.

Det är Kinesis (Portland fabriken) som tillverkar Santa Cruz ramar och en hel del andra High end ramar.

Anodizing Inc (SAPA) åxå i Portland tar hand om de övriga.

Ett tag tillverkade Ventana ramar åt Turner och Ellsworth. Om jag minns rätt utvecklade Ellsworth Jokern tillsammans med Ventana men de kom inte riktigt överens. Jokern och Panteran är ju rätt lika.

Till och med Titus la ut sin produktion av Locomoto ramarna på fabrikerna i Portland men var inte nöjda utan återkallad ramarna och svetsade dem själva.

Litespeed gör Merlinramar och många andra märkens titanramar.

Kinesis fabriker i Taiwan och Kina tar hand om de som blir över.

Jag tycker inte man ska bry sig för mycket om vem som tillverkat ramen.
Bara den passar dig.

Peter E

butted
Är själv otroligt ambivalent vad gäller hela den här amerikanska-high-end-custom-prylen. Jag är HELT fast i min övertygelse att alu-ramar i high-end segmentet är fullkomligt likvärdiga oavsett var i världen de svetsas. Och eftersom middle- och low-end bara tillverkas i asien så är det ju inte mkt att välja på där...

butted
danne:
Även en hel del alu-ramar i 'high-end' segmentet tillverkas i (sydost-)asien.
Alla är dock inte 'high-end' till pris utan 'bara' till funktion.

/Håkan

Tillbaka
Topp