Buuuu, buuu Cyclecomponents.com

• Trådstartare Trådstartare jbm
  • Start datum Start datum

jbm

Ny medlem
Beställt grejjer!

Utlovad leverans inom 1-2 dagar, inget händer på en vecka...
Ordern mottagen enligt hemsidan.
Försöker då ringa...
Nya öppettider, telefontid mellan 13-16.
Sitter i telefonkö 35 minuter på arbetstid sen måste jag jobba...

Altså allvarligt, 3 timmar telefontid, 180 minuter...
Tar varje samtal 5 minuter hinner dom med styvt 30 kunder, det kallar jag SERVICE!!!

NOT

Där tappade dom mig som kund... ops!

Vad har du för status på prylarna i din order då?

CyCo.png ht=94

Det är ju faktiskt så att även försäljare har leverantörer att rätta sig efter. Prova att skicka ett mail så kanske dom svarar? Fungerar inte det får du ringa tills du får tag på dem och skälla lite. ^^

Använd gärna även butiksrecensionssidan för klagan/hyllning av butiker. Där är omdömena om en butik samlade och kanske lättare att hitta än på forumet. Om man nu skriver för att man vill att andra ska läsa vad man tycker :-)

/Anders

Har fått samma bemötande som bruse. Tycker att deras service är väldigt bra, i mitt fall hade posten chabblat, och då hade Cyclecomponents fixat det relativt smidigt.

Jag beställde pedaler och då stod det att det var leverans inom 1-2 dagar på hemsidan (i lager fler än 10 st kvar) men på beställningsbekräftelsen stod det 7-8 dagar. Skrev i beställningen att jag ville ha dom innan helgen (var på en mån) för då hade jag inte sett att lev tiden var 7-8 dar. Fick svar på fredagen att dom var slut och att jag skulle få dom 8 dagar efter beställningsdatumet. Efter lite mailande kom det fram att om något grejerna kom hem tidigare än beräknat så skickade dom inte dom tidigare! Till det hela hör att under hela tiden stod det att det var 1-2dagar till leverans och att det fanns mer än 10 kvar i lager på hemsidan.

Så lita inte på lagersaldot!

Sen de gjorde om en massa för nåt år sen har jag genomgående haft goda erfarenheter av CC. Det nya ordersystemet där man kan se vilka delar som är i lager och vilka som beställts från leverantör (dessutom med beräknat leveransdatum), är riktigt bra!

Letar man kan man dessutom hitta en del prylar som är billigare än i Tyskland! :)

Dom är nog fett stressade just nu men ta in mer folk då, plocka ordrar kräver ju inga hjärnkirurger direkt!
Hade en rätt stor order med tre veckors leveranstid som mest. Efter två veckor fanns allt i lager men "på grund av min plats i kön" så väntade dom ändå med att skicka ordern till sista dagen.
Sjukt störande!

Jag brukar väll ifs. aldrig ha bråttom när jag lägger beställningar men jag tycker att CC har riktigt bra service. De svarar hyfsat fort på frågor och har hyfsad leveranstid som de oftast håller och vad som står på hemsidan har stämt för det mesta. Det är mer en vad de flesta andra nätförsäljare har lyckats med. Dessutom har de som Geologen säger ovan ofta riktigt bra priser, av och till bättre än tyskarna till och med.
Jag har dock aldrig provat ringa. Men de har alltid svarat bra på mail.

Senast redigerad av en moderator:
Jag har flera gånger lovat att aldrig mer beställa från CC efter att ha beställt ett gäng prylar varpå alla de som var till ett bra pris tagit slut på ett mystiskt sätt och så sitter jag där med allt böhs som jag slängde in i ordern bara för att jag har ett internetkonsumtionsmissbruksproblem.

Men ändock återkommer jag eftersom det faktiskt har ganska bra service och bra priser för att vara Sverige. Men det klart - endast Cyclecomponents kan ha kampanj på en vara med texten "Bevaka denna produkt" istället för köp-knappen..

>Skulle tro att de är hyggligt stressade så här års...

Jovisst, men säg det på hemsidan i så fall.
Utlovade lev. tider kan inte hållas pga underbemanning mm.

Rösten som förkunnar att "det är många som ringer just nu men vi svara så snart vi kan" kanske ska
säga -Vi är få som svara just nu men tar emot ditt samtal så snart vi kan...

Tro f.. att det är många som ringer, dom har ju bara tre timmar på sig!!!

..

Tycker oxå att dom sköter sig väldigt bra. Sladen på mitt nästan två år gamla batteri gick av nyligen, utan prut kom det ett nytt batteri. Toppen tycker jag!

Har beställt mycket från CC och det har aldrig varit några problem. Däremot är det störande, precis som ni säger, att man inte får en varning när man trycker köp knappen och de inte har grejerna hemma.

jbm skrev:
-------------------------------------------------------
...
> Där tappade dom mig som kund... ops!

De flesta nätbutiker sjabblar till det förr eller senare. Under högsäsong och rea får man räkna med att det kan ta tid. Det avgörande kriteriet för mig är om butiken anstränger sig för att rätta till det eller inte. CRC behövde t.e.x. fyra försök för att få en order rätt och Evalds tre, men jag fortsätter att handla hos båda eftersom de var trevliga och redde ut allt.

De har alltid svarat snabbt på mina mail. Även fast jag ställd dumma konstiga frågor.
Av någon anledning så lyckas jag alltid beställa saker utan att kolla om de finns i lager eller ej. Så det blir alltid en veckas väntan på grejerna.

Förutom sena leveranstider förr i tiden, så är det enda felet jag råkat ut för att jag fick fel bromsklossar. Skulle haft kompletta, men fick cartridge-version. De skickade ut rätt omedelbart efter påpekan via mejl.

s skrev:
> jbm skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> ...
> > Där tappade dom mig som kund... ops!
>
> De flesta nätbutiker sjabblar till det förr
> eller senare. Under högsäsong och rea får man
> räkna med att det kan ta tid. Det avgörande
> kriteriet för mig är om butiken anstränger sig
> för att rätta till det eller inte. CRC behövde
> t.e.x. fyra försök för att få en order rätt
> och Evalds tre, men jag fortsätter att handla hos
> båda eftersom de var trevliga och redde ut allt.

Sjabbla är väl en sak, men om man inte får chansen ens att prova??

Försök senaste året
Michelin ProR... tillfälligt slut (i +1 månad)
Pump och kassett... slut i lager
Styrstam, kedja + kasset igen... tillf slut..
Pedaler och vevlager tillf slut
Pedaler 2 månader senare fortf tillf slut... (kollade nu samma ännu)

De är möjligt att de inte är kompatibla med min hoj, men jag har under 2 år aldrig kunnat beställa utan allt eller 2/3 har saknats, och då kan man inte recensera

tycker faktist inte man ska "räkna med" att de sjabblar! de ska tänkta igenom sin affärsprocess från början så den tål hög belastning! det tycker jag faktist.. varför skall jag som kund behöva acceptera ett redan från början inbyggt sjabbel från företagets sida!?!

Sen tycker jag webbhandlarna skall bli bättre på att kompensera! japp! så är det. Om du inte håller vad du lovar (och jag skiter faktist i varför du inte kan leverera!) så vill jag ha kompensation.
Bättring tack!

sen är det superdåligt att ha en sk "trygg" ehandels logga då den faktist inte säget ett SKIT!!! CC är inte en säker shopp då de sänder ALLA dina personuppgifter (dvs det tjuven behöver för att köpa) i klartext skickas över internet för vem som helst att se (uppgiftsidan är inte ssl-skyddad!).. och du jag finner INTE CC på tryggehandel.se´s sida över säkra butiker http://www.tryggehandel.se/butiker.php är det så att man SNOTT den logon/certifieringen??!? ->forts följer på den punkten...

CC uppfyller ju inte punkt 10.Företaget har säkra betalningslösningar på ehandelssidan

fortsättning->

saxat från: http://www.tryggehandel.se/om.php#kontakt
<citat>
Är du osäker kan du alltid klicka på Trygg e-handelssymbolen som en godkänd e-handlare har på sin webbplats. Länkas du in till denna webbplats är handlaren godkänd.
</citat>

vad ska man tro om detta.. CC´s länk går INTE till tryggehandels sida...
Logon ser för övrigt ut som om CC har lånad th.se´s jpg bild och skalat bort skuggan och sen sparat som gif.. hm

Ett nytt whatergate? eller bara en anka!?

Exakt vad får dig att tro att uppgifterna skickas i klartext? Har du kollat med Wireshark eller liknande?

Har extremt svårt att tro att en så stor spelare som de skulle slarva med en så självklar grej. Och Trygg Ehandel-grejen säger varjen bu eller bä i mina ögon, den grejen startades av ett företag och är mer en jippopryl än något annat.

tja, sidan där du fyller i uppgifterna är inte krypterad.. så...

Sen håller jag med om tryggehandelsföretaget.. Men det ger den som inte vet så mycket en "falsk" bild av hur det ser ut... för det verkar ju som om man kan ha en sida som ej är krypterad och fortfarande bli godkänd (som jag fattat det, har mejlat o frågat dem, väntar på svar).

Vad grundar du det på? Inget hänglås i adressfältet i webläsaren?

Det må vara korkat att koda sidan så, men det betyder inte att inloggningen är okrypterad. GMail är ett ypperligt exempel på en sida som är kodad likadant. Inget hänglås, men inloggningen är trots det krypterad.

Nu verkar jag inte kunna kolla hur det är gjort hos just cyclecomponents utan att först göra en beställning, men eftersom de erbjuder direktbetalning via ett gäng svenska banker så antar jag att de har en etablerad svensk leverantör av kortbetalningar - och de ställer höga krav. Jag skulle inte vara orolig.. då är det värre att ta ut pengar i bankomat.

jaja själva BETALNINGEN är säker, men inte sättet att skicka dina kunduppgifter i steget innan..hävdar jag iaf tills motbevisad.. Jag har gärna fel här vill jag påpeka.. har mailat tillverkaren av shoppen och frågat.. så postar om jag har fel eller inte i morrn. Men jag tror jag har rätt.. ser så ut iaf..

(Gmail har för övrigt visst hänglås som indikerar kryptering..)
och du.. så höga krav ställer bankerna inte på säkerheten i shoppen.. du kan lätt ha en helt standar installation av oscommerce eller vad du vill och få köra direkt.. och de är inte supersäkra och ingen kolla görs.. så.. japp betalningen är nog säker men inte det sätt dina kunduppgifter skickas och det är ju det tjuven är intresserad av att stjäla.

Köp hos wiggle i england. Står det att det finns i lager så gör det. De har alltid skickat lagervaror dagen efter best och kommit hem 2-3 dagar senare!! Har väl gjort 3-4 best och funkat lika
klockrent varje gång. Finns det inte i lager så mailar de dig när det kommit in och när de har skickat paketet.

Det märkliga med CC är att de har så otroligt varierande servicenivå. Vissa gånger är de aldeles lysande och ibland kan man bli helt vansinnig. Tyvärr är det så (för dem) att de dåliga gångerna dominerar, vilket har gjort att det blir order från utlandet oftare istället. Det enda som gör att man återkommer till CC ibland är deras sortiment.

Jag förstår verkligen inte hur ett postorderföretag kan acceptera att de inte kan få iväg ett paket samma dag som varorna kommer i lager. Det känns ju som om deras kärnverksamhet är att packa paket och klarar de inte av det så är det något som är fel.

Om man beställer från CC eller CRC, Wiggle etc spelar ingen roll. Det tar alltid den där magiska veckan innan man har grejerna.

CRC och Wiggle har för mig ett överlägset sortiment och är ofta billigare.

olzone skrev:
> jaja själva BETALNINGEN är säker, men inte
> sättet att skicka dina kunduppgifter i steget
> innan..

Kolla den här sidan: http://www.eniro.se/. Där kan du hitta "kunduppgifter" till vemsomhelst i hela Sverige. Vad är egentligen problemet? Paranoia är inte hälsosamt.

Ok, lite mer fakta,

* ang certifieringen, svar från Johan Frykendahl på trygg ehandel.
"...cyclecomponents har ansökt om Trygg E-handels certifiering och kommer förmodligen bli godkända inom kort...."
Känns ju bra, verkar vara mindre missförstånd som gjort att de använt certifieringssymbolen innan.

* ang krypterinen, svar från Jonas Askås. Säger att de SPARAS krypterade, hm.. jaja med det var ju inte riktigt frågan va! frågar en gång till för säkerhets skull.

-> JT: jooo paranoia är hälsosamt ;-) lite andra uppgifter skickas ju här, personnummer finns ju inte på eniro typ..

köpte gerjer förra veckan la orden 0900 kl 1050 var fick jag kollinummret så jag kunde följa paketet
brukar alltid få sakerna dagen efter när jag beställt därifrån!

Personnummer är en offentlig handling, bara ringa vilken myndighet det nu var (skattemyndigheten eller försäkringskassan?) och fråga vad NN har för nummer.

Finns ju en del annat kul man kan göra med trafiken till webshopar, inte testa CyCo dock. Ändra pris t.ex... Om man ändrar priset till ett negativt värde, får man då pengar insatta på kreditkortet?

hehe kanske ;-)

>> ok, nu har de inblandade svarat ordentligt :-)
CC är certifierade men det har gått lite segt att uppdatera Trygg-ehandels sida bara.. så nu är det utrett..CC svarade snabbt och trevligt (och mina pedaler levererades snabbt för övrigt)...

Glad valborg på er alla :-)

olzone skrev:
> och du.. så höga krav ställer bankerna inte på
> säkerheten i shoppen.. du kan lätt ha en helt
> standar installation av oscommerce eller vad du
> vill och få köra direkt.. och de är inte
> supersäkra och ingen kolla görs.. så.. japp

Och vilken vanilla osc installation innehåller en koppling till en bank eller kortbetalning? De flesta osc shoppar hanterar inte ens betalningen själva, utan stjälper över processen till PSP:n. Och det finns inte en PSP som inte har hög säkerhet.

Själv undrar jag om de fullständigt har packat ihop där borta. Första gången jag handlar från CC. Lade en beställning 22/4 på lite prylar, bla en sadelstolpe 30.8mm. Den 23/4 får jag ett meddelande om återköp av sedalstolpen, eftersom "Det har visat sig att en av våra leverantörer givit oss felaktiga uppgifter angående lagersaldo gällande en eller flera av artiklarna på din beställning, tyvärr hade den/de tagit slut.". Ok, sånt kan ju hända i värsta fall. Jag skickade då en fråga tillbaka om de inte kunde skicka en 27.2mm istället och bjuda på en sadelstolpsshim för 60 pix. Skickad 24:e, inte fått svar än...

/Micke

Jag har handlat 10 gg på CC och varit nöjd VARJE gång.
Men har jag bråttom, väljer jag bort det som inte har 1-2 dagars leverans. Förra veckan beställde jag reglage på förmiddagen och dom kom nästa dag!

Jag retar mig på de nya telefontiderna, men har testat mailen istället och den funkar. Å andra sidan kanske det är bättre att de jobbar med ordrarna än att de pratar vi nbtelefon med folk som väl för det mesta frågar om saker och det sen inte blir affärer.

De kan inte jämföras med Tyska Bike24. De lämnade hela tiden leveransrapporter på mail, utan kostnad delade de upp ordern när mina hjule inte hade kommit, ändå kom hjulen två dagar senare. Å andra sidan kostade frakten 15€.

Svar till MVP
Jag fattar inte hur CC fullständigt kan ha klappat ihop när det är leverantörens fel. Och varför de ska bjuda på saker till dig, då blir ju mina prylar dyrare i slutänden.

"Själv undrar jag om de fullständigt har packat ihop där borta. Första gången jag handlar från CC. Lade en beställning 22/4 på lite prylar, bla en sadelstolpe 30.8mm. Den 23/4 får jag ett meddelande om återköp av sedalstolpen, eftersom "Det har visat sig att en av våra leverantörer givit oss felaktiga uppgifter angående lagersaldo gällande en eller flera av artiklarna på din beställning, tyvärr hade den/de tagit slut.". Ok, sånt kan ju hända i värsta fall. Jag skickade då en fråga tillbaka om de inte kunde skicka en 27.2mm istället och bjuda på en sadelstolpsshim för 60 pix. Skickad 24:e, inte fått svar än... "

bengt: Eh? Du missuppfattar nog mig. Jag skriver ingenstans att jag tycker att de ska bjuda på några saker. Det var en stilla fråga jag ställde till dem, eftersom de har sålt en sak till mig de sedan inte kunde leverera. Jag föreslog en möjlig lösning. Vad jag är irriterad på, och orsaken till att jag skrev ".. packat ihop...", är att de _inte svarat_.

/Micke

Jag har alltid varit en tillskyndare av cc. De hjälpte mig med ett klurigt 24" hjul för några år sedan på ett kalasfint sätt och de har alltid svarat snabbt och bra på mail.

Men nu har de nog brunnit nånstans. Beställde grejjor som alla skulle finns i lager den 22:a. Visade sig att de inte hade tillräckligt många av en ekerlängd så där står bara fördröjd leverans. Skickade då ett mail för att få veta när leverans skulle tänkas ske för jag var intreserad av att lägga till några grejjor i beställningen men om de tar 2 månader för ekrarna att dyka upp så är de givetvis inte aktuellt. Fick efter fyra (4) dar ett standardsvar om hur man lägger till grejjor i redan laggda ordrar. Men de var ju inte frågan...

Det man får komma ihåg är att en tråd som den här blir ett koncentrat av negativa upplevelser, utspridda över tid och upplevda av en bråkdel av deras alla kunder.

Tillbaka
Topp