Bye, bye lockons...

Skogling

Aktiv medlem
Bye, bye lockons...
Tja,

Jag skall byta ut mina Lizard Skins lockons mot Ritchey WCS. Ja ni vet varför, Lizard Skins = 117 gr, WCS = 45 gr... ;)

Frågan är hur man smidigt skall få dit dem utan tryckluft ? Någon som testat att ha lim under? Till saken hör att jag har karbonstyre och är rädd för att karbonet skall reagera med ett eventuellt litet limlager.

Jo, jag vet att dom ej går att få bort om man använt lim och det spelar ingen roll. Allt på styret är nytt så jag ser ingen andledning till att ta bort hantagen. Jag vill att dom skall sitta hårt.

Any suggestions ?

//Skogling

Bye, bye lockons...
Jo jag har hört att man kan göra så men när det blir blött så kommer ju garanterat handtagen att lossna och halka runt som en hål.. Eller ?

//Skogling

Bye, bye lockons...
åk till nån som har tryckluft, det lär bli bäst så. Minst kladdigt iaf.
Annars fungerar väl t-röd, eller nått sånt. Jag fick dit mina WCS med det.

\pe

Bye, bye lockons...
Skogling skrev:
-------------------------------------------------------
> Jo jag har hört att man kan göra så men när det
> blir blött så kommer ju garanterat handtagen att
> lossna och halka runt som en hål.. Eller ?

Ja, det kommer dom. Men det är ju inget problem i ditt fall.

Bye, bye lockons...
Kör med färgspray alá crossåkare.

Du får skära loss dem sen men vill du ta den smällen så...

Ingen fara med expoxyt (bindningsmedlet) i ditt kolfiberstyre heller.

Bye, bye lockons...
Du kan donera dina gamla lock-ons till mig om du vill bli av med dom. ;)
Håller förövrigt med Peter ovan. T-Röd funkar alltid för mig.
Även på carbonstyren. =)

Bye, bye lockons...
Du är alltid lika go´ JLarsson... Jag testar T-röd som även bigmollo tipsade om... ;o) Det har jag t.o.m. hemma i städskåpet !

//Skogling

Bye, bye lockons...
Har alltid använt vanligt vatten som glidmedel när jag hade vanliga gummihandtag.
Ett par droppar räcker, fukta instidan lätt med ett finger. När vattnet torkat bort ha de suttit bra fast, det tar ett par dagar innan de sitter ordentligt men sedan har de inte varit något problem.
Vill man ha fast dem fortare kan man använda rödsprit eller isopropanol som dunstar bort på någon timme.

Bye, bye lockons...
Jag brukar använda aceton. Dels får man bort allt fett sedan är det bara att hälla på och trycka dit. Dunstar fort som bekant.

Bye, bye lockons...
Varmt vatten funkar för mig iaf sen på med handskarna så man får grepp om handtagen när man ska kränga på dom.

edit: Jag menar RIKTIGT varmt vatten, typ låta som ligga i handfatet med varmaste vattnet i nån minut så man nästan bränner sig på handtagen sen.

När du ska bort me dom så sprayar man in ajax hushållsrengörnig under eller liknande.

Senast redigerad av en moderator:
Bye, bye lockons...
Jag säger Bräkleen som vanligt!... perfekt när du ska ha dit dem för allt fett försvinner så de faktiskt fastnar, när du ska ha av dem så använder du lilla pipen och trycker in så är det bara att snällt draut sen.

Bye, bye lockons...
Alltså, såna där neoprenhandtag,, Jag har aldig gillat dom, blir blött och går sönder på nolltid. Åsså glider dom runt på styret om man inte limmar, och tjocka är dom också. I och för sig var det väl några år sedan jag testade senast. Om jag drabbades av sinnesförvirring och fick för mig att jag ville ha en lätt XC-hoj skulle jag hellre linda styret. Det är både lätt, bekvämt och snuggt.

Jo just det, en sak till: När man limmar handtagen (som jag anser är bäst i just det här fallet) så blir det dubbelt bittert när man ska ta av broms/växel reglage därför att nåt gått sönder. Då torskar man på att köpa nya handtag också ;-)

Bye, bye lockons...
Ok, jag kanske tog lite mer vatten än att jag bara fuktade, men jag har ju ett WCS-styre också så det kanske gick extra lätt :) plus att jag är jättestark! =D Vattenbaserat glidmedel borde ju funka också, bara att plocka fram från nattduksbordet, Skogling ;) Borde torka fram till slutet av april när du tar ut cykeln för första gången! ;)

Bye, bye lockons...
Egil skrev:
> Jag säger Bräkleen som vanligt!... perfekt när
> du ska ha dit dem för allt fett försvinner så de
> faktiskt fastnar, när du ska ha av dem så använder
> du lilla pipen och trycker in så är det bara att
> snällt draut sen.

Bräkleen ?!? Vad är det ?

Och MarkusF, jag gillar tjocka handtag för jag har stora manliga händer.

//Skogling

Bye, bye lockons...
Ta dubbla lager styrlinda i såna fall. En hel omgång Salsa Goma väger 89 gram (uppvägt av mig på köksvågen nu) och jag skulle tro att du använder 30% av en sån laddning. 27 gram alltså för hela styret, men du får tänka på att det tillkommer två ändpluggar a 1,5 gr styck.

Bye, bye lockons...
Skogling skrev:
> Egil skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag säger Bräkleen som vanligt!... perfekt
> när
> > du ska ha dit dem för allt fett försvinner så
> de
> > faktiskt fastnar, när du ska ha av dem så
> använder
> > du lilla pipen och trycker in så är det bara
> att
> > snällt draut sen.
>
>
> Bräkleen ?!? Vad är det ?
>
> Och MarkusF, jag gillar tjocka handtag för jag har
> stora manliga händer.
>
>
Arf, det är skivrengöring finns att köpa på bla Mekonomen.
> //Skogling> //Skogling> //Skogling>
> //Skogling> //Skogling> //Skogling

Bye, bye lockons...
Har haft såna där Ritchey WCS "foamgrips" på min gamla mtb sedan -99, riktigt sköna faktiskt! Och dom valde jag inte pga vikten, det var känslan. Men Lock-ons är bättre, när man ska meka. :-)

/Leo

Bye, bye lockons...
dp skrev:
> 45 gram? Du måste skämta.
> dp

Ja, mina vägde ju 48.49 inkl pluggar (21.58 + 20.65 pluggar 3.14 + 3.11) vägd på en våg på jobbet (kalibrerad av sjukhustekniker).

Bye, bye lockons...
lite vatten duger fint, var svårt nog o få på dem ändå :D och på kolfiberstyren brukar handtagen av nån anledning sitta bättre näre blir blött ute.

Bye, bye lockons...
Sådär:

Bilagor

• WCS.jpg
    WCS.jpg
    54.2 KB · Besök: 24
Bye, bye lockons...
Om man inte har lockons; tricket är att inte få under handtagen som gör att de börjar glida. Det måste helt enkelt vara tätt.
Skulle lossa mina Raceface-handtag vid något tillfälle med tryckluft genom att blåsa längst ut på handtagen men det var så tätt att till och med luften stannade kvar under handtaget som en balong. En idé kan vara att täta eller limma fast med cilicon men det har jag ännu inte provat. Lockons har en annan fördel genom att handtagen kan glida ändå genom att man håller i greppen så jäkla hårt när det går undan att man faktiskt vrider handtaget ändå.

Bye, bye lockons...

Bilagor

• pict00066 (1)web.jpg
    pict00066 (1)web.jpg
    14.4 KB · Besök: 16
Bye, bye lockons...
WCS var lika tjocka som LS, eller t.o.m. lite tjockare. Det var bra det ! ;)

Jag bytte även för jag ville testa dessa på karbonstyret Markus.

//Skogling

Bye, bye lockons...
Skogling , ta väck datorn = -100g , byt bort Thomson skiten = -100 - 200g...
Banta = 1 - 10kg.

=)

Bye, bye lockons...
//Skogling

En torr & snabb skogsstig är bättre än sex...

fy fan va' tråkigt sexliv du måste ha ...det är ju synd om dig

Bye, bye lockons...
Simon skrev:
> //Skogling
>
> **************************************************
> *******************
> En torr & snabb skogsstig är bättre än sex...
>
> fy fan va' tråkigt sexliv du måste ha ...det är ju
> synd om dig

Undrar om inte BigM tar illa upp av den kommentaren. :P

Tillbaka
Topp