Byfånegeometri -> 29" bak 27.5" fram

• Trådstartare Trådstartare SGS
  • Start datum Start datum

SGS

Aktiv medlem
Tänkte egentligen ställa frågan i "Frågor du inte vågar ställa" men nu kör vi här i stället.

Eftersom ordinarie framhjul lånats ut till annan hoj slängde jag i brist på annat på ett 650b på 29"-grusvägspendlaren. Inget exploderade och ingen OTB. Besvikelsen var stor. Fult är det däremot.

Sedan funderade jag ett varv till. (För mycket alltså).

Grejen är att jag redan förändrat cykelns geometri en gång tidigare genom en 100mm gaffel i stället för ursprungets 80mm. Om man för diskussionens skull antar att allt annat såsom däckstorlek och gaffeloffset är lika, borde detta inneburit en någon grad flackare hoj i praktiken. När jag nu satt dit ett mindre framhjul torde detta innebära att cykelns front hamnar 3.81cm närmare marken. Samtidigt äts 2cm upp av min tidigare förändring. Kvar blir då 1.81cm.

Nu är varken matematik eller fysik mina starkaste ämnen (no shit). Jag gissar på att jag knappast har gjort den effektiva gaffelvinkeln mer än cirka 0.5-0.75 grader brantare jämfört med ursprungliga 29" och 80mm gaffel. Hur kan jag, för skojs skull, räkna ut detta mer exakt?

Halva diameterskillnaden på hjulet bör du räkna med eftersom att det är radieförändringen som ger skillnaden, så cykeln är nu i stort sett som den var från början bortsett bortsett från skillnaden på den nya dämparens sag.

med det mindre hjulet hamnar du 622-584/2 mm närmare marken. blir 19 mm. med den längre gaffeln plussade du 20 mm.

skillnaden blir 1mm höjning från ursprunget.

men hur kändes det jämfört med höjning på 20 mm?? den borde åter bli mer lättstyrd alltså mindre självupprättning, och effekten att framdäcket 'catchar', självstyr åt sidan på hinder den tar snett borde minska. bör kanske kunna märkas med sänkt däcktryck.

SGS sa:
Hur kan jag, för skojs skull, räkna ut detta mer exakt?

Gaffelvinkelskillnad = tan^-1(hjulradieskillnad/hjulbas)
Se till att miniräknaren (eller appen) är inställd på grader och inte radianer bara.

Edit: Även med samma gaffelvinkel så hamnar hjulaxeln närmare marken med mindre hjul, vilket minskar trail-måttet. Detta motsvarar styrningen hos en brantare gaffelvinkel med det större hjulet (mindre "kundvagnshjuleffekt"). Om gaffeln blir något brantare för att du byter till mindre hjul blir alltså effekten större än vad endast förändringen i gaffelvinkel innebär.

Senast ändrad:
Med en längre gaffel får du även en förändring av hjulbasen. Sen om det är tillräckligt mycket för att märkas i praktiken, törs jag inte säga.

Tack för svaren. Nu ska jag bara smälta dem. Får rota fram min gamla Texas Instruments med tanke på den där formeln ser det ut som...

Ang. skillnad i praktiken kan jag ärligt talat säga att jag inte märkt mycket än. Ev. skillnad skulle lika gärna kunnat förklarats med placebo. Men visst, den kändes något mindre lik ett ånglok vilket faktiskt är positivt med tanke på att det handlar om min hemmabyggda monstercross som mest håller sig till grusväg/enkla stigar/asfalt.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp