[Bygg/projekt-tråd] Devinci Wilson SL DGR Team Replica
Eftersom jag själv är en stor fan av byggtrådar och tycker det är kul att höra hur folk tänker och se deras byggen växa fram, slår jag nu ett slag för det och startar en själv.
Bakgrund - Förra året kuskade jag runt på kortslagiga AM-cyklar och sladdade alperna runt. Det är fantastiskt kul att cykla på bushojar, men efter 30 liftdagar blir det ganska uppenbart att en AM-hoj behöver korta service-intervaller för att överleva i bikepark-miljö. Sommaren 2013 tänker jag och några kompisar spendera en hel säsong i Whistler (http://happymtb.org/forum/read.php/1/2057280/2059243) och då vill jag ha en riktig DH-cykel igen, en som tål stryk och ger självförtroende och marginal att prova de där större stuntsen som jag ibland tvekade för i somras på AM-hojen.
Nu är jag tyvärr inte en person som går och köper en cykel och blir nöjd med vad som helst, utan vet ganska specifikt vilka egenskaper jag letar efter. Vilket är både en för- och nackdel. Fördel då jag kan få en hoj som passar min åkstil, men nackdel eftersom det oftast blir dyrt, särskilt när det ska byggas custom. ;)
Så, vad letar jag efter i en utförscykel och hur prioriterar jag?
1. Dämparprestanda och länkage. Vill ha en gaffel och dämpare som tar bort så mycket av brake bumpsen som möjligt. Vill kunna justera så mycket som möjligt själv. Vill helst ha ett länkage som separerar bromskrafter från att påverka bakdämparen, dvs Horst/split pivot eller liknande. Inte sugen på VPP (eller kopior) pga känslan samt att alla dessa länkage har långa kedjestag, se punkt 2.
2. Geometri. Jag vill ha så korta kedjestag som möjligt så att hojen blir kvick och rolig i tightare banor (som jag gillar). Låg vevlagerhöjd och standover är bra. Styrvinkeln vill jag ha brantare än 63 (som i min mänskliga fart känns för slött i allt utom högfarts- och rejält branta banor, men flackare än 65. Reach vill jag ha runt 430. Då kan jag stå utsträckt (ihop med 60-stam) och få bra tryck på framhjulet, men den blir ändå inte rymdskeppslång så den inte är rolig i tightare banor a la Getrappet/Malin..
3. Underhåll. Vill hellre ha fit and forget med 25% högre vikt än race only och täta service-intervaller. Vill ha en hoj där samtliga ingående delar pallar 30+ liftdagar per år, utan annat än mindre service under själva säsongen. Vill helst undvika speciallösningar med delar som är svåra att hitta på resande fot
4. Standarder. Vill inte ha nån jäkla intern kabeldragning, det är ett helsike att meka med och tillför bara besvär tycker jag. Vill helst ha ett fullt 1.5 styrrör så man kan montera ett angle set. Vill inte ha press fit utan en ram som är kompatibel med externt vevlager. Vill helst ha ISCG05, och bra om det går att byta ut fästet om det skulle skadas.
5 Själ. Detta argument är svårare att motivera rent konkret. Men om jag inte har varma känslor för märket/cykeln så har jag en tendens att inte gilla den fullt ut även om den åkegenskapsmässigt har alla egenskaper jag letar efter. Tyvärr..
Så, efter att ha kollat hotlisten på ramar att utgå från med fokus på Geometri först stod jag med tre kandidater: Specialized Demo (Carbon?), YT Tues 2.0 och Devinci Wilson. Norco Aurum var med rätt länge på listan också. Demon lockade inte så mycket pga speciallösning för bakdämparen och att de är lika vanliga som en Volvo. YTn har fin geometri och spec, men har själen hos en fultysk. Grafiken på den är också förbannat ful, och en ful hoj kommer inte bli långvarig i min ägo.
Kvar stog då Devinci Wilson som alternativ.. Ett kanadensiskt märke som satsar på att handbygga sina ramar i Kanada, i en tid då "alla" andra serietillverkar sina ramar i samma asiatiska fabriker. Gillar! Deras världscupteam, Devinci Global Racing, har bl a en av mina absoluta favoritåkare, Steve Smith ombord, och Wilson verkar tåla världscupåkning och misshandel bra. Gillar.
Grafiken är fantastisk, gillar. De är väldigt ovanliga i Sverige, gillar. Dave Weagle har designat ram/länkage och alla användarrecensioner från Nordamerika tyder på att det är en omtyckt hoj som håller för hårdkörning. Mycket bra.
Wilson tickar alla mina funtionskrav och har dessutom massor med själ. Geometritabellen passar mig som hand i handsken.
427-429 i kedjestagslängd och 64-64.7 i styrvinkel känns mer lekfullt än de flesta DH-hojar med WC-geometri!
Nu var problemet bara att jag inte hade råd..
Så vad gör man? Porrsurfar på nätet förstås, förr eller senare dyker väl en deal upp tänkte jag. I höstas hade jag tur. Brittiska Freeborn hade några hojar kvar i en Limiterad team-replica-upplaga som de reade ut. Jag insåg snabbt att även om jag skulle vilja byta lite delar så var det här en bättre deal än att köpa lös ram, och slog till på en i storlek Large.
Kartongen kom hem..
Inuti fanns en riktig skönhet.
Hydroformad, handsvetsad framtriangel, jo man tackar! Cane Creek Zero Stack styrlager.
Snygga hydroformade rör!
Baksving i kolfiber (lägre odämpad massa och högre styvhet = högre prestanda). Integrerad stänkskärm.
Länkaget drivs av en länk som sitter koncentriskt monterad runt vevlagret och har stoooora lager. På andra sidan sitter ett löstagbart/utbytbart ISCG-fäste. Smart!
Ramen har en del smarta detaljer. Här integrerat ramskydd/hasplåt, självklart i kolfiber. :)
Wilsonen har fläckfri extern kabeldragning och inget internt kladd!
Som ni har noterat så är hojen ihopskruvad på bilderna. Mestadels med Team DGR Replica-delar, dvs full SRAM X0 och Truvativ-delar. En del kommer att troligen bytas innan säsongen, mer om det senare..
Boxxer World Cup, numera färgad tack vare Danny Hart..
Och till sist, hela hojen, mockup-monterad i version 0.9.. Voila!
Så, nu står den här och väntar ivrigt på att byggas klart och att kung bore ska släppa greppet. Jag har dock inte tänkt vara färdig här. Först hade jag tänkt tanken att bygga en replica fullt ut, men har samtidigt insett att jag förmodligen blir nöjdare med några små ändringar som passar min åkstil (och önskemål om längre underhållsintervaller) bättre.
För det första - gaffeln. Om jag köper svarta innerben till Boxxern får jag en hoj som är mycket lik den DGR-teamhoj som jag "härmat". Det är en superfin gaffel med låg vikt. Låg vikt är dock inget designkrav för mig, har hellre en gaffel med lika hög prestanda fast längre service-intervaller. Enter the game, BOS...
En sån här är beställd. Jag är fortfarande inte 100 säker på om jag ska köra på den eller Boxxern, fast med svarta innerben. Åsikter tas tacksamt emot. :)
Bakdämpare. Hade egentligen velat haft en Vivid då jag gillar känslan i tvåstegsreturen. Men hittade inte någon ram/komplett hoj med den dämparen, så jag kommer börja med att tunea in Fox DHX4-an och se om jag kan få den att passa mig.
Hjulen var en av anledningarna att jag valde att köpa den komplett. DT340-nav med Mavic EX721 är vad jag skulle valt att custombygga ändå, dessa känns som ett bra val när det ska resas och cyklas mycket!
X0-Bromsarna är lätta och har mycket kraft att ge, dock är jag ett stort fan av den extrema kraften hos mina Saint-bromsar som just nu sitter på min Spitfire. Får fundera lite..
Vevparti - Truvativs Descendant är lätt och snyggt. Dock är det 165-vevar på och jag vill ha minst 170 så jag får lite lägre kadens och mer vrid. Ja, jag vet att vevlagerhuset är lågt, men det går ändå. Dessutom gillar jag inte monteringen av Descendant, att dra åt något till 50 Nm känns instinktivt fel. Föredrar Shimanos förspänningslösning på HT2. Får fundera lite..
Växelsystem - SRAM X0 har grym växelprestanda, skönt reglage och clean cockpit nu när reglaget sitter med matchmaker på X0-bromsfästet. MEN jag kan inte låta bli att tänka att jag borde sätta X0-delarna på AM-cykeln och nåt tyngre, billigare på DH-cykeln. Om så bara för att sticka lite i ögonen på folk och hamra in min poäng att X7 duger gott och är billigare att ersätta när den slagit i en sten. Vi får se. :)
Fortsättning följer..
Bakgrund - Förra året kuskade jag runt på kortslagiga AM-cyklar och sladdade alperna runt. Det är fantastiskt kul att cykla på bushojar, men efter 30 liftdagar blir det ganska uppenbart att en AM-hoj behöver korta service-intervaller för att överleva i bikepark-miljö. Sommaren 2013 tänker jag och några kompisar spendera en hel säsong i Whistler (http://happymtb.org/forum/read.php/1/2057280/2059243) och då vill jag ha en riktig DH-cykel igen, en som tål stryk och ger självförtroende och marginal att prova de där större stuntsen som jag ibland tvekade för i somras på AM-hojen.
Nu är jag tyvärr inte en person som går och köper en cykel och blir nöjd med vad som helst, utan vet ganska specifikt vilka egenskaper jag letar efter. Vilket är både en för- och nackdel. Fördel då jag kan få en hoj som passar min åkstil, men nackdel eftersom det oftast blir dyrt, särskilt när det ska byggas custom. ;)
Så, vad letar jag efter i en utförscykel och hur prioriterar jag?
1. Dämparprestanda och länkage. Vill ha en gaffel och dämpare som tar bort så mycket av brake bumpsen som möjligt. Vill kunna justera så mycket som möjligt själv. Vill helst ha ett länkage som separerar bromskrafter från att påverka bakdämparen, dvs Horst/split pivot eller liknande. Inte sugen på VPP (eller kopior) pga känslan samt att alla dessa länkage har långa kedjestag, se punkt 2.
2. Geometri. Jag vill ha så korta kedjestag som möjligt så att hojen blir kvick och rolig i tightare banor (som jag gillar). Låg vevlagerhöjd och standover är bra. Styrvinkeln vill jag ha brantare än 63 (som i min mänskliga fart känns för slött i allt utom högfarts- och rejält branta banor, men flackare än 65. Reach vill jag ha runt 430. Då kan jag stå utsträckt (ihop med 60-stam) och få bra tryck på framhjulet, men den blir ändå inte rymdskeppslång så den inte är rolig i tightare banor a la Getrappet/Malin..
3. Underhåll. Vill hellre ha fit and forget med 25% högre vikt än race only och täta service-intervaller. Vill ha en hoj där samtliga ingående delar pallar 30+ liftdagar per år, utan annat än mindre service under själva säsongen. Vill helst undvika speciallösningar med delar som är svåra att hitta på resande fot
4. Standarder. Vill inte ha nån jäkla intern kabeldragning, det är ett helsike att meka med och tillför bara besvär tycker jag. Vill helst ha ett fullt 1.5 styrrör så man kan montera ett angle set. Vill inte ha press fit utan en ram som är kompatibel med externt vevlager. Vill helst ha ISCG05, och bra om det går att byta ut fästet om det skulle skadas.
5 Själ. Detta argument är svårare att motivera rent konkret. Men om jag inte har varma känslor för märket/cykeln så har jag en tendens att inte gilla den fullt ut även om den åkegenskapsmässigt har alla egenskaper jag letar efter. Tyvärr..
Så, efter att ha kollat hotlisten på ramar att utgå från med fokus på Geometri först stod jag med tre kandidater: Specialized Demo (Carbon?), YT Tues 2.0 och Devinci Wilson. Norco Aurum var med rätt länge på listan också. Demon lockade inte så mycket pga speciallösning för bakdämparen och att de är lika vanliga som en Volvo. YTn har fin geometri och spec, men har själen hos en fultysk. Grafiken på den är också förbannat ful, och en ful hoj kommer inte bli långvarig i min ägo.
Kvar stog då Devinci Wilson som alternativ.. Ett kanadensiskt märke som satsar på att handbygga sina ramar i Kanada, i en tid då "alla" andra serietillverkar sina ramar i samma asiatiska fabriker. Gillar! Deras världscupteam, Devinci Global Racing, har bl a en av mina absoluta favoritåkare, Steve Smith ombord, och Wilson verkar tåla världscupåkning och misshandel bra. Gillar.

Grafiken är fantastisk, gillar. De är väldigt ovanliga i Sverige, gillar. Dave Weagle har designat ram/länkage och alla användarrecensioner från Nordamerika tyder på att det är en omtyckt hoj som håller för hårdkörning. Mycket bra.
Wilson tickar alla mina funtionskrav och har dessutom massor med själ. Geometritabellen passar mig som hand i handsken.

427-429 i kedjestagslängd och 64-64.7 i styrvinkel känns mer lekfullt än de flesta DH-hojar med WC-geometri!
Nu var problemet bara att jag inte hade råd..
Så vad gör man? Porrsurfar på nätet förstås, förr eller senare dyker väl en deal upp tänkte jag. I höstas hade jag tur. Brittiska Freeborn hade några hojar kvar i en Limiterad team-replica-upplaga som de reade ut. Jag insåg snabbt att även om jag skulle vilja byta lite delar så var det här en bättre deal än att köpa lös ram, och slog till på en i storlek Large.
Kartongen kom hem..
Inuti fanns en riktig skönhet.
Hydroformad, handsvetsad framtriangel, jo man tackar! Cane Creek Zero Stack styrlager.
Snygga hydroformade rör!
Baksving i kolfiber (lägre odämpad massa och högre styvhet = högre prestanda). Integrerad stänkskärm.
Länkaget drivs av en länk som sitter koncentriskt monterad runt vevlagret och har stoooora lager. På andra sidan sitter ett löstagbart/utbytbart ISCG-fäste. Smart!
Ramen har en del smarta detaljer. Här integrerat ramskydd/hasplåt, självklart i kolfiber. :)
Wilsonen har fläckfri extern kabeldragning och inget internt kladd!
Som ni har noterat så är hojen ihopskruvad på bilderna. Mestadels med Team DGR Replica-delar, dvs full SRAM X0 och Truvativ-delar. En del kommer att troligen bytas innan säsongen, mer om det senare..
Boxxer World Cup, numera färgad tack vare Danny Hart..
Och till sist, hela hojen, mockup-monterad i version 0.9.. Voila!
Så, nu står den här och väntar ivrigt på att byggas klart och att kung bore ska släppa greppet. Jag har dock inte tänkt vara färdig här. Först hade jag tänkt tanken att bygga en replica fullt ut, men har samtidigt insett att jag förmodligen blir nöjdare med några små ändringar som passar min åkstil (och önskemål om längre underhållsintervaller) bättre.
För det första - gaffeln. Om jag köper svarta innerben till Boxxern får jag en hoj som är mycket lik den DGR-teamhoj som jag "härmat". Det är en superfin gaffel med låg vikt. Låg vikt är dock inget designkrav för mig, har hellre en gaffel med lika hög prestanda fast längre service-intervaller. Enter the game, BOS...

En sån här är beställd. Jag är fortfarande inte 100 säker på om jag ska köra på den eller Boxxern, fast med svarta innerben. Åsikter tas tacksamt emot. :)
Bakdämpare. Hade egentligen velat haft en Vivid då jag gillar känslan i tvåstegsreturen. Men hittade inte någon ram/komplett hoj med den dämparen, så jag kommer börja med att tunea in Fox DHX4-an och se om jag kan få den att passa mig.
Hjulen var en av anledningarna att jag valde att köpa den komplett. DT340-nav med Mavic EX721 är vad jag skulle valt att custombygga ändå, dessa känns som ett bra val när det ska resas och cyklas mycket!
X0-Bromsarna är lätta och har mycket kraft att ge, dock är jag ett stort fan av den extrema kraften hos mina Saint-bromsar som just nu sitter på min Spitfire. Får fundera lite..
Vevparti - Truvativs Descendant är lätt och snyggt. Dock är det 165-vevar på och jag vill ha minst 170 så jag får lite lägre kadens och mer vrid. Ja, jag vet att vevlagerhuset är lågt, men det går ändå. Dessutom gillar jag inte monteringen av Descendant, att dra åt något till 50 Nm känns instinktivt fel. Föredrar Shimanos förspänningslösning på HT2. Får fundera lite..
Växelsystem - SRAM X0 har grym växelprestanda, skönt reglage och clean cockpit nu när reglaget sitter med matchmaker på X0-bromsfästet. MEN jag kan inte låta bli att tänka att jag borde sätta X0-delarna på AM-cykeln och nåt tyngre, billigare på DH-cykeln. Om så bara för att sticka lite i ögonen på folk och hamra in min poäng att X7 duger gott och är billigare att ersätta när den slagit i en sten. Vi får se. :)
Fortsättning följer..
Senast ändrad: