[Bygg/projekt-tråd] Devinci Wilson SL DGR Team Replica

Westman

Aktiv medlem
Eftersom jag själv är en stor fan av byggtrådar och tycker det är kul att höra hur folk tänker och se deras byggen växa fram, slår jag nu ett slag för det och startar en själv.

Bakgrund - Förra året kuskade jag runt på kortslagiga AM-cyklar och sladdade alperna runt. Det är fantastiskt kul att cykla på bushojar, men efter 30 liftdagar blir det ganska uppenbart att en AM-hoj behöver korta service-intervaller för att överleva i bikepark-miljö. Sommaren 2013 tänker jag och några kompisar spendera en hel säsong i Whistler (http://happymtb.org/forum/read.php/1/2057280/2059243) och då vill jag ha en riktig DH-cykel igen, en som tål stryk och ger självförtroende och marginal att prova de där större stuntsen som jag ibland tvekade för i somras på AM-hojen.

Nu är jag tyvärr inte en person som går och köper en cykel och blir nöjd med vad som helst, utan vet ganska specifikt vilka egenskaper jag letar efter. Vilket är både en för- och nackdel. Fördel då jag kan få en hoj som passar min åkstil, men nackdel eftersom det oftast blir dyrt, särskilt när det ska byggas custom. ;)

Så, vad letar jag efter i en utförscykel och hur prioriterar jag?
1. Dämparprestanda och länkage. Vill ha en gaffel och dämpare som tar bort så mycket av brake bumpsen som möjligt. Vill kunna justera så mycket som möjligt själv. Vill helst ha ett länkage som separerar bromskrafter från att påverka bakdämparen, dvs Horst/split pivot eller liknande. Inte sugen på VPP (eller kopior) pga känslan samt att alla dessa länkage har långa kedjestag, se punkt 2.

2. Geometri. Jag vill ha så korta kedjestag som möjligt så att hojen blir kvick och rolig i tightare banor (som jag gillar). Låg vevlagerhöjd och standover är bra. Styrvinkeln vill jag ha brantare än 63 (som i min mänskliga fart känns för slött i allt utom högfarts- och rejält branta banor, men flackare än 65. Reach vill jag ha runt 430. Då kan jag stå utsträckt (ihop med 60-stam) och få bra tryck på framhjulet, men den blir ändå inte rymdskeppslång så den inte är rolig i tightare banor a la Getrappet/Malin..

3. Underhåll. Vill hellre ha fit and forget med 25% högre vikt än race only och täta service-intervaller. Vill ha en hoj där samtliga ingående delar pallar 30+ liftdagar per år, utan annat än mindre service under själva säsongen. Vill helst undvika speciallösningar med delar som är svåra att hitta på resande fot

4. Standarder. Vill inte ha nån jäkla intern kabeldragning, det är ett helsike att meka med och tillför bara besvär tycker jag. Vill helst ha ett fullt 1.5 styrrör så man kan montera ett angle set. Vill inte ha press fit utan en ram som är kompatibel med externt vevlager. Vill helst ha ISCG05, och bra om det går att byta ut fästet om det skulle skadas.

5 Själ. Detta argument är svårare att motivera rent konkret. Men om jag inte har varma känslor för märket/cykeln så har jag en tendens att inte gilla den fullt ut även om den åkegenskapsmässigt har alla egenskaper jag letar efter. Tyvärr..

Så, efter att ha kollat hotlisten på ramar att utgå från med fokus på Geometri först stod jag med tre kandidater: Specialized Demo (Carbon?), YT Tues 2.0 och Devinci Wilson. Norco Aurum var med rätt länge på listan också. Demon lockade inte så mycket pga speciallösning för bakdämparen och att de är lika vanliga som en Volvo. YTn har fin geometri och spec, men har själen hos en fultysk. Grafiken på den är också förbannat ful, och en ful hoj kommer inte bli långvarig i min ägo.

Kvar stog då Devinci Wilson som alternativ.. Ett kanadensiskt märke som satsar på att handbygga sina ramar i Kanada, i en tid då "alla" andra serietillverkar sina ramar i samma asiatiska fabriker. Gillar! Deras världscupteam, Devinci Global Racing, har bl a en av mina absoluta favoritåkare, Steve Smith ombord, och Wilson verkar tåla världscupåkning och misshandel bra. Gillar.

steve.france.jpg

Grafiken är fantastisk, gillar. De är väldigt ovanliga i Sverige, gillar. Dave Weagle har designat ram/länkage och alla användarrecensioner från Nordamerika tyder på att det är en omtyckt hoj som håller för hårdkörning. Mycket bra.

Wilson tickar alla mina funtionskrav och har dessutom massor med själ. Geometritabellen passar mig som hand i handsken.

devinci-wilson-2012-geo-specs.png

427-429 i kedjestagslängd och 64-64.7 i styrvinkel känns mer lekfullt än de flesta DH-hojar med WC-geometri!

Nu var problemet bara att jag inte hade råd..

Så vad gör man? Porrsurfar på nätet förstås, förr eller senare dyker väl en deal upp tänkte jag. I höstas hade jag tur. Brittiska Freeborn hade några hojar kvar i en Limiterad team-replica-upplaga som de reade ut. Jag insåg snabbt att även om jag skulle vilja byta lite delar så var det här en bättre deal än att köpa lös ram, och slog till på en i storlek Large.

Kartongen kom hem..
kartong.jpg

Inuti fanns en riktig skönhet.

Hydroformad, handsvetsad framtriangel, jo man tackar! Cane Creek Zero Stack styrlager.

1.JPG

Snygga hydroformade rör!

2.JPG

3.JPG

Baksving i kolfiber (lägre odämpad massa och högre styvhet = högre prestanda). Integrerad stänkskärm.

4.JPG

Länkaget drivs av en länk som sitter koncentriskt monterad runt vevlagret och har stoooora lager. På andra sidan sitter ett löstagbart/utbytbart ISCG-fäste. Smart!

5.JPG

Ramen har en del smarta detaljer. Här integrerat ramskydd/hasplåt, självklart i kolfiber. :)

6.JPG

7.JPG

Wilsonen har fläckfri extern kabeldragning och inget internt kladd!

8.JPG

Som ni har noterat så är hojen ihopskruvad på bilderna. Mestadels med Team DGR Replica-delar, dvs full SRAM X0 och Truvativ-delar. En del kommer att troligen bytas innan säsongen, mer om det senare..

Boxxer World Cup, numera färgad tack vare Danny Hart..

9.JPG

Och till sist, hela hojen, mockup-monterad i version 0.9.. Voila!

10.JPG

Så, nu står den här och väntar ivrigt på att byggas klart och att kung bore ska släppa greppet. Jag har dock inte tänkt vara färdig här. Först hade jag tänkt tanken att bygga en replica fullt ut, men har samtidigt insett att jag förmodligen blir nöjdare med några små ändringar som passar min åkstil (och önskemål om längre underhållsintervaller) bättre.

För det första - gaffeln. Om jag köper svarta innerben till Boxxern får jag en hoj som är mycket lik den DGR-teamhoj som jag "härmat". Det är en superfin gaffel med låg vikt. Låg vikt är dock inget designkrav för mig, har hellre en gaffel med lika hög prestanda fast längre service-intervaller. Enter the game, BOS...

44351_00_d.jpg

En sån här är beställd. Jag är fortfarande inte 100 säker på om jag ska köra på den eller Boxxern, fast med svarta innerben. Åsikter tas tacksamt emot. :)

Bakdämpare. Hade egentligen velat haft en Vivid då jag gillar känslan i tvåstegsreturen. Men hittade inte någon ram/komplett hoj med den dämparen, så jag kommer börja med att tunea in Fox DHX4-an och se om jag kan få den att passa mig.

Hjulen var en av anledningarna att jag valde att köpa den komplett. DT340-nav med Mavic EX721 är vad jag skulle valt att custombygga ändå, dessa känns som ett bra val när det ska resas och cyklas mycket!

X0-Bromsarna är lätta och har mycket kraft att ge, dock är jag ett stort fan av den extrema kraften hos mina Saint-bromsar som just nu sitter på min Spitfire. Får fundera lite..

Vevparti - Truvativs Descendant är lätt och snyggt. Dock är det 165-vevar på och jag vill ha minst 170 så jag får lite lägre kadens och mer vrid. Ja, jag vet att vevlagerhuset är lågt, men det går ändå. Dessutom gillar jag inte monteringen av Descendant, att dra åt något till 50 Nm känns instinktivt fel. Föredrar Shimanos förspänningslösning på HT2. Får fundera lite..

Växelsystem - SRAM X0 har grym växelprestanda, skönt reglage och clean cockpit nu när reglaget sitter med matchmaker på X0-bromsfästet. MEN jag kan inte låta bli att tänka att jag borde sätta X0-delarna på AM-cykeln och nåt tyngre, billigare på DH-cykeln. Om så bara för att sticka lite i ögonen på folk och hamra in min poäng att X7 duger gott och är billigare att ersätta när den slagit i en sten. Vi får se. :)

Fortsättning följer..

Senast ändrad:

Jilster

Aktiv medlem
Stiligt mister! Den där va verkligen fin.

Ang Hasplåten så får man nog rengöra lite extra i "gäggsamlaren".

Pat

JojjeM

Aktiv medlem
Westman skrev:
-------------------------------------------------------
> Integrerad stänkskärm.
...
> längre service-intervaller

Kommer att bli en grym pendlare det där ;)

/Johan

Ser coolt ut! Jag misstänker att herrn kommer att bli nöjd.

En stilla undran dock, varför beställa en BOS om du inte vet att du kommer att använda den? De kostar väl inte som en skinkbaguett direkt.

Westman

Aktiv medlem
Luthman Photography skrev:
> Ser coolt ut! Jag misstänker att herrn kommer att
> bli nöjd.
>

Tack, det tror jag också! :)

> En stilla undran dock, varför beställa en BOS om
> du inte vet att du kommer att använda den? De
> kostar väl inte som en skinkbaguett direkt.

Tanken är så klart att använda den. Dock beställde jag den i September, och den är ännu inte hos mig. Så jag har haft lite för mycket tid att fundera kring plan B. Men det lutar väl 90/10 mot att det blir BOS-gaffeln!

gandhi

Aktiv medlem
Wow! Ser ut att ha nästan tillräckligt med slaglängd för ett drop från balkongen :-)

filename=10.JPG

marran

Aktiv medlem
Stiligt, blir nog kanon det där.
En liten varning dock för x7, i alla fall 2012 års modell av bakväxel är gjord av ost i parallellogram-länkarna. Eller iaf av gjuten alu som är mjuk som hushållsost. X9 och uppåt har smidda länkar och håller sjukt mkt bättre. /en som hade sönder ett gäng bakväxlar förra säsongen

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Skönt att hitta en komplett hoj dom känns hyggligt rätt, det sparar många sköna slantar.

Klart du ska optimera lite genom att byta komponenter med spitfiren. Hade nog gärna kört en enklare shadow+ om jag varit du iofs. Zeeland är ju billig inkl reglage!

Ska spitfiren med? Det finns en hel del trails som förtjänar att inte köras på dh.

Fässberg

Aktiv medlem
Ser bra ut. Om du nu ska bygga en relativt underhållsfri hoj, varför inte skippa växlarna helt då? Gjorde jag förra säsongen och ångrar mig inte :)

Westman

Aktiv medlem
jomper skrev:
> Ska spitfiren med? Det finns en hel del trails som
> förtjänar att inte köras på dh.

Självklart! Målet är att cykla mer AM än DH. Preliminärt kanske 2-3 dagar i bikeparken i veckan och resten blir utforskande på AM-cykeln. Finns ju maaassor av fantastisk cykling både runtom Whistler och relativt nära, ex Squamish och Vancouver.

Fässberg skrev:
> Ser bra ut. Om du nu ska bygga en relativt
> underhållsfri hoj, varför inte skippa växlarna
> helt då? Gjorde jag förra säsongen och ångrar
> mig inte :)

Intressant, vad valde du för något? Alfine?

oberg1

Medlem
Åh vad roligt för dig - men vad är det som har hänt med BOSgaffeln? Har den säsongat på diverse avlägsna postkontor över vintern eller är den inte skickad ännu?

Btw: Visst är introt till Life Cycles filmat i Devincis fabrik? Där blir man sugen på både ny cykel och pickup.

Westman

Aktiv medlem
dimitri skrev:
> Hur är underhållet på BOS gafflar? Måste man
> inte skicka in dem? Säljer de ens reservdelar?

Hej,

BOS Idylle har öppet oljebad och är därmed extremt lättservad. Dessutom med långa intervaller - vid normal körning rekommenderar BOS oljebyte en gång varje år(!) och packboxbyte varannat år. Oljan byter du genom att lossa på toppen på gaffeln, hälla ur den gamla, hälla i ny. Barnsligt lätt.. Vid frekvent andvändning som det kommer bli i år räknar jag med att dubbla detta, dvs byta olja två ggr och packboxar efter säsongen.

Jämför med Boxxern som ska ha underbensservice var 20e åktimme och därtill behöver en intern service (som jag inte klarar av själv) minst en gång per år. En bra åkdag i ett effektivt liftsystem kan man nog racka upp 3 åktimmar, så det betyder underbensservice var sjunde åkdag.. Packboxar samma som BOS, om man inte kört underbenen torra av lathet förstås, vilket är lätt att göra med så täta intervaller.

Senast ändrad:

dimitri

Medlem
Intressant,kollar på en BOS utrustad hoj för sommaren. Var köper jag BOS packboxar? BTW, fin cykel. Tror du gör rätt i att nedgradera drivlinan.

Jonny

Medlem
Stilig hojj hoppas BOSen dyker upp snart:-)
Har bytt olja i min Idylle en gån per år sen 2009, packboxarna som är orginal har inte läkt nått trots en repa på innerbenet. Finns packboxar på enduro fork seals, värre är det med innerbenet....

Westman

Aktiv medlem
Fässberg skrev:
> Kikade på alfine men blev superstars egna

Hmm, hittar inga nav med interna växlar hos superstar. Eller menar du att du helt enkelt kör single speed? Oavsett antar jag att du behöver en kedjespännare bak, om du inte har ett länkage som är neutralt sett till kedjelängd. Har du nån bild på din setup?

Fässberg

Aktiv medlem
Haha menade så klart att jag kör single speed och spänner kedjan med superstars spännare :) ska fixa en bild

Westman

Aktiv medlem
Arrgh, livskris! Då vanliga BOS Idylle sålt slut i mars bestämde jag mig för att köpa en Idylle Air istället. Den kom dock aldrig i lager i slutet på mars som den skulle, så jag bestämde mig förra veckan för att istället beställa en Idylle RaRe air, som dom hade i lager. Idag kom svaret från BOS:

"Unfortunately, all product from Idylle range won't be available till minimum
June."

Vad göra nu? Köra Boxxer WC? (Den är väl inte direkt dålig) Köpa en Marzocchi 888? Såg att 888 RC3 Evo (inte Ti) väger ganska precis som en BOS Idylle och finns för rätt vettiga pengar.

Senast ändrad:

Ludde_K

Medlem
Man har det bra när man grinar över att köra Boxxer WC :-)

Surt med beställningen i vilket fall.

Senast ändrad:

Westman

Aktiv medlem
Dags för uppdatering!

Det kom en stor låda med Zee-komponenter från Shimano, som vi ska hårdtesta. Vad bättre då än tre månader i Whistler?

424623_10152878910655444_228922830_n.jpg

Komplett Zee-grupp sånär som på naven som kommer senare. Ice-tec skivor med kylflänsar samt nya Saint PD-MX80 plattispedaler kompletterar.

601679_10152898224765444_1061173637_n.jpg

Smart med utbytbart splineat ISCG-fäste.

395271_10152898204440444_1562250753_n.jpg

Färgmatchat.. rödvitt och champagne! Renthal SR4. 37t: när 38 är för tungt och 36 känns för mainstream.

601079_10152898204460444_421311601_n.jpg

Zee vevparti och nya Saint MX80-pedaler.

972254_10152898204445444_484841935_n.jpg

Zee Shadow+ bakväxel

8801_10152898204840444_441694484_n.jpg

Zee-bromsar med keramiska fyrkolvsok!

984266_10152898204970444_1399961599_n.jpg

Komplett! Ska bara på andra hjul och icetec-skivor med kylflänsar inför Zee-testet.

945076_10152898205330444_1955957505_n.jpg

Andra sidan.

Hann för första gången med en kort provrunda på parkeringen nu. Jävel, det kommer bli en rolig sommar! Lååååg! :)

Lebandit

Ny medlem
Nice! Ska bli kul att höra vad du tycker om bromsarna.
Är eventuellt sugen på en uppgradering längre fram.

Fantastiskt snygg hoj förresten

Haakan

Medlem
Riktigt trevlig hoj! Ska bli kul att höra mer om Zee och då speciellt bromsarna. Är själv toknöjd med Zee bakväxel.

Westman

Aktiv medlem
Jag lovar att hårdtesta bromsarna och återkomma med vad jag kommer fram till! På bilden sitter det Avid G3-skivor på mina egna DT349-nav, men vi kommer även få låna ett hjulpar med Zeenav och Shimanos Ice Tec RT99 skivor med kylflänsar. Dessa är på väg i posten as we speak. Spännande att se hur dessa påverkar temperatur/prestanda!

Westman

Aktiv medlem
Nu har Zee-hjulen kommit och jag har slutmonterat och justerat in allting. Det är alltså handbyggda hjul på Zee-nav med stickerpimpade Mavic EX721-fälgar, då Shimano inte har några DH-fälgar i sortimentet. Naven har Center-Lock infästning och skivorna dras fast med kassettverktyg respektive HT2-verktyg.

1003286_10152946192910444_731571258_n.jpg

"Färdig" och redo för Hafjell! Med High Roller 2 60a bak (för snabbare rull), Butcher SX dual compound fram.

1005960_10152946192870444_835671579_n.jpg

Flytande skivor med kylflänsar. Kyligt..

998375_10152946192875444_1126490447_n.jpg

Läser man på spindeln står det "ICE Technologies FREEZA"(!)

Bättre bilder med riktig kamera kommer så småningom, men sparas troligen till artikeln.

I helgen blir det premiär i Hafjell!

Westman

Aktiv medlem
Nu har jag fått tag i en våg också: 16.6 kg utan pedaler.

Det är stoor skillnad mellan geometrilägena också, större än jag trodde när an tittar på pappret - 3mm kortare CS, 0.7 brantare HA, 1cm högre BB och hela 9 mm längre reach. Hojen blir betydligt mer lekfull och poppig, mer "bikepark-ig" och roligare att svänga och gubbwhipa med i "höga" läget. Och jag kan fortfarande slå i bashen i marken, så den är inte direkt hög. Gillart, känns verkligen som två hojar i en!

Senast ändrad:

Westman

Aktiv medlem
Då jag fått en del PM och frågor om hojen kommer här en recension efter drygt 25 liftdagar i Hafjell och Whistler vilket troligen mer än väl motsvarar minst en hel säsong hemma för de allra flesta. Obs, det är ramen jag uttalar mig om, inte komponenterna.

+ Lekfull men ändå grym i hög fart, större hits och stök
+ Två geometrilägen med distinkt olika åkkänsla
+ Styv
+ Välbyggd. Inga lagerproblem, slitna bussningar el andra problem
+/- Progressivt baklänkage med mycket rampup på slutet, så progressivt att det i princip inte går att känna om man nånsin får ut max slag ur DHX4-an
- Svårt att komma åt bakdämparen för att ändra tryck
- Klarlacken verkar lite väl tunn

Ni som brukar läsa mina tester vet att jag försöker ge en nyanserad bild och lyfta fram både styrkor och svagheter. Men jag har banne mig i princip ingenting negativt att säga om Wilson-ramen. Det här är den roligaste och rappaste hoj jag cyklat i bikepark-miljö, som ändå klarar att bomba på i det stökigaste och värsta. Dessutom befriande problemfri.

Generellt hoppar hojen helt fantastisk. Låg standover och tyngdpunkt (ja, Waki), och svarar bra på små förskjutningar av vikten framåt/bakåt. Poppar ordentligt och sväljer hårda landningar otroligt fint och bottenlöst. Länkaget rampar upp bra vid större landningar, så det känns aldrig som att man bottnar. Och framförallt är den dödskul att ta kurvor med, öppna såväl som tighta. De allra flesta moderna DH-cyklar med WC-geometri blir rejält overkill och tråkiga på tighare och knixigare banor, som ju de allra flesta svenska bikeparks är fulla av. Inte den här!

970027_10153130037435444_80352262_n.jpg

Cornerdrop/stepdown i Heart of Darkness. Ja, bilden är "lånad". ;)

Det går att känna marginell uppstyvning av bakändan under inbromsning men den är relativt opåverkad av bromskrafter. ABP gör sitt jobb bra helt enkelt.

Har labbat en hel del med inställningar på geometri (länkageläge, kronhöjd, styrets rise/sweep) och dämparinställningar fram/bak och nu fått hojen precis dit jag vill.

I låga/flacka geometriläget är hojen en riktig mörsarmaskin, lite mer point and shoot och overkill och lite död så fort banorna blir lite snällare och tightare. Vid avsaknad av stök känns det mesta som ett speedbump med den här hojen i det läget. Inget för Järvsö direkt.. winking smiley Å andra sidan är hojen helt fantastisk i tuffare banor. BB-höjden är väldigt låg ihop med kronorna i lägsta läget, så låg att det är ganska lätt att slå i Tacon om man inte är försiktig. Det här är läget för Råbölstien, helt klart! Enda smolket i bägaren är att reach är kortare i det här läget: 429mm på Large-ramen. Lite för kort för hög fart för mig, skulle jag tävla och köra Hafjell-liknande banor skulle jag satsat på en XL för att trivas bättre i det här läget med mina 187cm. Alternativt en 60mm styrstam.

I högre/"branta" läget är hojen fortfarande låg nog att trycka ordentligt i berms, och får ännu kortare bakände vilket gör den ännu roligare att svänga och trycka kurvor med. Styrvinkeln med min Boxxer på 20.5cm kronhöjd får jag till 64.5 grader, vilket inte direkt är brant i min bok. Utan snarare perfekt avvägt för hård bikeparkcykling. Hojen liksom dansar fram i stök och med vikten ordentligt över/framför styret går det att trycka runt bakänden runt nästan vad som helst. Samtidigt finns reserver för fel spårval och rejäl bombning. Fantastiskt kul! Här får jag också lite längre reach, 436 mm, vilket passar mig perfekt.

Underhållsmässigt har jag inte haft några problem hittills. Det har kommit in en del sand i ABP-leden där bak, mellan sadelstag och kedjestag. Gjorde rent i samband med att jag bytt geometrilägen (sitter ett flipchip där) och lagren snurrar fortfarande problemfritt. Huvudpivoten och den koncentriska dämparlänken snurrar på jättelager och verkar inte påverkade alls av att jag använt hojen. Inget glapp någonstans, inga bussningar i någon ände av dämparen som börjar ge sig, tyder på rejäl styvhet i sidled. Vilket också känns när jag cyklar, hojen är spårstabil och går dit du vill.

Det enda som jag tycker kunde vara lite vassare är lacken. Det verkar inte vara så många lager klarlack på, så kabelskav har börjat skava bort den röda texten på styrröret där jag missat skyddsplast från start. Märkte det ganska snabbt och har satt dit skyddsplast nu. Så tipset är att montera sådant direkt från start. Annars är kabeldragningen fläckfri och verkar inte skava någonstans.

Summa summarum kan jag inte annat än varmt rekommendera den här hojen! Rolig och lekfull till hopp och tightare banor, men samtidigt kapabel till riktig rock n roll-cykling.

1073297_10153091316395444_120985331_o.jpg

Droppet på No Joke

PS. Recension av Zee-komponenterna kommer på Happy efter säsongens slut! DS.

Senast ändrad:

Westman

Aktiv medlem
happymtb.fr skrev:
> Vad menar du med "poppig"?
> /E

Poppig är lite slarvig svengelska. Jag menar att den är lätt att hoppa med, dvs tar höjd och hoppar mer som en kortslagig cykel snarare än sväljer kickarna, som många andra DH-cyklar gör. Det är en väldigt rolig egenskap. (Om man vill kan man fortfarande få den att svälja nästan vad som, bara skruva ner LSC några klick och dämpa med benen)

Westman

Aktiv medlem
Såld, till Timothy. Ska enligt uppgift dyka upp i Vallåsen och Hafjell inom en snar framtid.

Önskar honom många goa timmar på hojen!

Topp