[Bygg- & projekttråd][Nu KLAR! med före/efter bild] SS av Crescent Världsmästarcykel

jcca

Ny medlem
[Bygg- & projekttråd][Nu KLAR! med före/efter bild] SS av Crescent Världsmästarcykel
Har börjat med ett litet projekt med en crescent-cykel jag fick gratis av en kollega.
Tanken med bygget är inte att det ska bli skitbra, utan en rolig cykel att lära mig på.
Det här är första cykeln jag gör om på det här sättet så jag är övertygad om att många frågeställningar kommer dyka upp på vägen.

Har väldigt lite erfarenhet av ens något liknande så om ni ser något som är helt tokigt säg gärna till :) har som sagt inga större ambitioner med cykeln.

Såhär såg den ut från början:
20130727_122722.jpg

EDIT2: Färdig! Crescent med matchande höstlöv
cykel1.jpg

Jag började med att strippa den
20130727_155424.jpg

Kåpan på vevlagret såg inte så bra ut, kanske är därför den har hoppat till lite när man trampat.
Får ta mig till en lokal cykelverkstad när han kommer tillbaka från semestern och fråga om han har lite reservdelar.
20130728_123730.jpg

Annars tyckte jag det såg helt okej ut där nere
20130728_135629.jpg

Det övre kullagret i styrstammen(?) var helt böjt och kulorna hade trillat ur så det måste jag också ha tag på ett nytt. Får kolla även det efter semestertiderna.
20130728_135637.jpg

Under eftermiddagen har jag börjat slipa bort färgen på ramen för den ska lackas för den var inte i jättebra skick. Färgen kommer bli så lik jag hittar, blå, fast förhoppningsvis lite fräschare än innan.
20130728_162225.jpg

Men nu är helgen slut och på måndag väntar jobb, så kanske blir att jag kammar hem lite nya delar under veckan och möjligtvis fortsätter slipningen. Sedan blir det förhoppningsvis mer mek till helgen :)
Det här var riktigt roligt märkte jag :)

Bilagor

• 20130926_212628.jpg
    20130926_212628.jpg
    81.4 KB · Besök: 197
Senast ändrad:
Ja, alltid kul att meka och göra något från grunden. Nu när du ändå har slipat ner den, varför inte ta en annan färg än blå. Grön, gul eller orange är ju snyggt.

Den första tanken som slog mig var att lacka den svart och köpa nya helsvarta hjul osv,
men sedan blev jag sugen på att hålla den lite mer "original" så då bestämde jag mig för att bara göra ramen fräschare fast använda samma färg.

Men som du säger kanske det är roligare att fixa ny färg på den istället, orange vore kul!
Göra om den á la http://happymtb.org/forum/read.php/1/1680254/1680917 kanske :) med dekaler och allt

Håller på med lite research om att lacka om ramen, låter på många som att det är bättre att lämna in den och att det inte blir mycket dyrare än allt man måste köpa ändå.

Såklart roligare att få måla om den själv, men verkar som det är riktigt svårt att få det att bli tillräckligt bra för att visas ute!

Någon som isåfall vet något prisvärt & bra ställe i närheten av Karlstad? Har googlat och mailat några få men utbudet av lackfirmor verkar vara begränsat.

Hur illa kan det bli om man gör det själv? :)

Det är en brukscykel!

Slipa med finare och finare papper, grunda och spraya på i tunna lager. Hellre många tunna än ett tjockt. Lacka? Finns säkert någon kombifärg. Undvik Biltemas sprayfärger då det mest är lösningsmedel i dom :)

Blir det bra gör jag likadant! ;)

/G

Du kommer nog få många svar gällande hur det blir "bäst". Frågan är lite var din ambition tar börjar och tar slut :)

Iom att min cykel också är ett "test-projekt" så ser jag ingen anledning till att ta steget fullt ut. Det kan jag göra nästa gång. Mao tänker jag satsa på fullackning.

När du är klar vet du förhoppningsvis vad du vill ha och inte ha på nästa SS. Jag gissar att det kommer bli ett bättre projekt helt enkelt och lite mer värt att satsa på.

Så jag skulle säga att färgen på Mekonomen säkert fungerar fint till ditt första projekt.

/G

Haha, ja det verkar ju som att det mesta handlar om hur ambitiös man vill vara/hur mycket pengar man vill lägga :)
Ska väl försöka göra så bra jag kan men inom rimliga prisklasser :)

Läste lite på Dewil's fixie-projekt och det ser ut som han använt sig av sådan Multona-spray och hans blev ju riktigt nice :) Men förväntar mig inte att jag ska göra ett lika bra jobb som han!
http://happymtb.org/forum/read.php/1/906587/page=1

Ser bra ut!
Roligt att rusta upp cyklar då det fort syns resultat! :)

Du är inte sugen på att skänka/sälja frampakethållaren? ;)

Vill behålla den tills jag har klar med cykeln, vem vet kanske blir sugen på att ändra något på planen längs med vägen :)

Men är den inte använd när jag byggt färdigt har jag väl ingen anledning till att ha kvar den :)

Hade tänkt ha kvar de hjul som satt på, om det går.

Men har inte verktyg för att ta av bakdrevet, så tänkte ta med hjulet till den lokala verkstan när jag ska fråga efter kullager och lite vevlagerdelar så kanske han bara kan ta av det åt mig lite snabbt. :)

Sedan sätta på ett single speed drev (om det går, vet ju inte riktigt hur det ser ut där när jag tagit bort drevet)

Supertramp skrev:
-------------------------------------------------------
> Främre pakethållaren var cool tycker jag, ska du
> behålla den?

Jag var först! ;)

Som sagt tänkte jag spara pakethållaren tills jag är färdig då tanken också slagit mig att jag kanske skulle vilja ha den på! (tycker också den är lite häftig) :)

Men har skippat fixieplanerna, utan det ska numera bli en hederlig single speed av den :)

En liten update:

Slipningen går sakta men säkert framåt, har köpt färgborttagningsmedel för skarvarna och där det är svårt att komma åt med sandpappret.
Mekonomen hade inte några bra färger, men tänkte kolla på några färgbutiker om de kanske kan ha någon eller blanda ihop någon bra färg. Hoppas kunna lackera den nästa helg när jag är ledig.

Håller också på att fixa lite nya delar på den, men har en fråga.
Går det att byta vevlager på den eller går det inte att hitta ett som passar? Ena "kåpan" på lagret är helt deformerat och är osäker på om det går att hitta en sådan reservdel.

Har inhandlat ett schysst styre och lite bromsvajrar och vajerhölje som jag tror kommer sitta bra på cykeln.
20130815_223915.jpg

Har nu under kvällen blivit färdig med att få bort färgen från cykeln, jävlar vilket jobb det var (eller var jag otrolig seg bara..?)
Nu ska den sandpappras med lite finare papper och sedan är det dags för primer på lördag. Har tyvärr inte hittat rätt färg än.

Just nu sitter jag och kollar på tv samtidigt som jag försöker få lite glans på vevar och dylikt.
20130815_223856.jpg

Ett stycke dekaler från ebay är beställt också
http://www.ebay.com/itm/Crescent-19...Cycling_Parts_Accessories&hash=item3ccdc5400f

Senast ändrad:
Duh.... de där delarna (stammen och styre), vart hittade du dom?

Ser bra ut! Våra projekt är snarlika. Är det värt att pilla med färgborttagningsmedel eller ska man gå lös med sandpapper och dremel i skarvarna?

/G

Ja jag har sett ditt projekt, kul läsning där :)
Allt i den översta bilden hittade jag på cykelexpo i Stockholm :)
Allt på den understa bilden är det som satt på cykeln innan.

Ang. färgborttagningsmedel så tyckte jag det fungerade bra i skarvarna, kleta på med en pensel, vira runt med plastfolie, låt sitta ca 2h/över natten och sen bara att ta en färgskrapa.
Jag hade svårt att nå med sandpappret på en kloss på ett bra sätt, men dremel har jag hört ska fungera väldigt bra.
Måste ju ändå köra lite sandpapper på där ändå för att göra det jämnt och fint.

Sologear: Gathoj ska det bli

Om du får för dig att sälja pakethållaren fram är jag intresserad! Pengar till dig eller cancerfonden. :)

Willematthews var först på bollen när det gäller pakethållaren ;) lite högre upp i tråden

jcca skrev:

> Ett stycke dekaler från ebay är beställt
> också
> http://www.ebay.com/itm/Crescent-1970s-decal-set-S
> wedish-/261150294031?pt=Cycling_Parts_Accessories&
> hash=item3ccdc5400f

Ajaj, nu blev jag sugen på att fixa till min ram. =)

Idag har jag hunnit med mycket ändå måste jag säga, trots jobb till kl 19.

Var på mekonomen och beställde en orange färg, kom under eftermiddagen. (den är mer orange än det ser ut på bilden)

Har också varit hos en cykelverkstad och köpt kullager samt köpt ett "B.B set"(vad kallar man det på svenska?).
Det råder väl bot på knakande och hoppande när man trampar.
20130816_192732.jpg

Det hjulet är väl för gängad frikrans. Kitet du länkar till är väl till body för kassett. Någon annan kan nog länka till lämpligt kit om det finnsför din typ av nav.

Okej!
Det kanske inte finns till det hjulet?

Jobbigt om jag behöver köpa helt nytt hjul

Sheldon Brown säger:
"Conventional Freewheel-type Hubs
The cheapest way to convert a multi-speed bicycle into a singlespeed is to use the original rear hub, assuming that it is made for a conventional threaded freewheel. A single BMX freewheel will thread right on. Unfortunately, the chainline is likely to only work with your granny gear unless you re-space the rear axle and re-dish the wheel."

Edit.

http://www.wiggle.co.uk/shimano-bmx-freewheel/ kanske kan fungera. Någon som har bättre koll?

Senast ändrad:
Fan att bakdrevet inte finns kvar då..

Kanske är bäst att köpa en ny fälg då?

jcca skrev:
> Fan att bakdrevet inte finns kvar då..
>
> Kanske är bäst att köpa en ny fälg då?

Jag har fram och bakhjul med 5-delad kassett du kan få.

Dom är från 80-talet och satt på min räser. Fantastisk lättrullade i mekstället. Stannar aldrig :S Faktum är att de rullar på bättre än mina nya XT-hjul...

/G

Wow, det vore ju riktigt nice!

Med kassett, då är det alltså sådan som man kan sätta på ett vanligt single speed kit på? Eller är jag ute och cyklar som vanligt?

Hej, jag tänkte också fräsha upp en gammal crescent. Tyvärr är fälgarna 630 istället för vanliga 622mm, har du samma problem och bet du isåfall var man hittar däck till den dimensionen?

Just ja.. Mina är också 622. Vet dock inte om det är body eller skruvat.

Jag köpte dock nya singlespeed 28" med fotbroms för 648:- av märket Alexrims. Framhjulet passade inte så nu letar jag gaffel.

/G

Jag vet faktiskt inte hur stora mina hjul är! Är det bara att mäta eller står det nånstans?

Riktigt bra pris där chris, vart köpte du dom?
Var det dom du fick hem och visade i din projekt-tråd? Jag vill gärna ha lite retro-stuk på det annars hade det varit ett bra alternativ för mig också :)

blunder: ang. din fråga så vet jag faktiskt inte än då jag inte kommit riktigt dit än och planen från början var att använda originalfälgarna, men det gick ju lite i stöpet nu när det var gängad frikrans.

jcca skrev:
> Jag vet faktiskt inte hur stora mina hjul är! Är
> det bara att mäta eller står det nånstans?
>
> Riktigt bra pris där chris, vart köpte du dom?
> Var det dom du fick hem och visade i din
> projekt-tråd? Jag vill gärna ha lite retro-stuk
> på det annars hade det varit ett bra alternativ
> för mig också :)
>
> blunder: ang. din fråga så vet jag faktiskt inte
> än då jag inte kommit riktigt dit än och planen
> från början var att använda originalfälgarna,
> men det gick ju lite i stöpet nu när det var
> gängad frikrans.

Det var gängad frikrans på mina också, de gamla alltså. Dock sitter ju kassetten kvar.

Hjulparet köpte jag på Biltema. Dom säljer Alexrims.

/G

Den fälgen är för kassett, då kan du använda ett "vanligt" single speed-kit (typ http://www.on-one.co.uk/i/q/SKOOSSKK/on_one_singlespeed_converter_kit_with_16t_sprocket ) för att singlifiera den. Vill du ha fotbroms som Chrissofsweden får du välja et hjul byggt för det, då behöver du inget single speed-kit då det är single speed (typ http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Reservdelar-/Falg/Bakhjul-28-622-mm-270026/ ).

Angående storleken på fälgen vet jag ej men antar att det är så liten skillnad så fälgbromsarna fortfarande funkar och att det finns utrymme i ramen.

Du ser troligen på däcket som satt på vilken storöek du har, ex 622-28 eller 630-28 (622/630 är fälgstorlek och 28 i detta fall innebär ett däck som är 28mm brett).

Nu är primer lagd, lite konstig färg hittade jag men vafan, den ska ju bli orange så lite lika är det ju ändå :) Men färgen får vänta, för till veckan åker jag till Åre och cyklar, så det får bli nästa vecka..
20130818_154100.jpg

Men om jag återgår lite till hjul, någon som vet vart jag kan hitta liknande om jag ändå tänker köpa nya? :) Var sjukt fräscha!
IMG_0140_2.jpg

Tänkte att jag skulle slänga iväg ett PM till användaren som la upp bilderna men han hade inte varit aktiv på fyra år så jag sket i det.

Är inte det där ett par Velocity Deep V-hjul/fälgar?
Brukar väl vara rätt poppis på SS/Fixed..?

Angående fälgstorlek så är det 28" som är 622, 27" är 630. Så 28"-fälgar får garanterat plats, frågan är bara om du kan justera ner bromsbeläggen så att de inte tar i däcket.

Ville du ha hjulen, annars fimpar jag dom. Naven rullar riktigt fint.

/G

Tillbaka
Topp