Bygga dirt med delar från en mtb.

Skogshuggare

Ny medlem
Hej!
Jag har precis uppgraderat mig och köpt en ny mtb.
Min gamla scott aspect står nu och samlar damm.
Då jag har funderat på att skaffa en dirt/street cykel och testa på, så tänkte jag att man kanske kunde komma billigt undan och bara köpa en dirt ram?
Eller borde man ha bättre fälgar osv om man ska hoppa mycket?
Växlar vill jag inte ha, men inte fotbroms heller. Så hur gör jag om till singlespeed?
Busenkelt eller har jag missat nått?

Vad är det för ramstorlek? Small 16" brukar gå hygligt bra att bygga om. Men annars är nog en hel beg cykel billigare.

Kul projekt!

Jag byggde precis ihop en Ht av massa skrot jag hade liggandes. Fick tag på en extreme ram som fick stå som grund. Den var dock riktigt tråkig geometrässigt så går i samma tankar som dig om att hitta en dirtram och bygga lekhoj.

Men är också en långskånk på 194cm så vet inte hur liten ram man ska våga köpa..?

Ska bli kul att följa detta, tänkte du ta gaffeln från din aspect eller blir det nytt?

Håll koll på K&S. Jag köpte min för 300kr inkl. Styre, stam, styrlager, gaffel och bakbroms.

DSC_0367.JPG

Senast ändrad:
Ok!
Ja precis, tanken är att stycka ner aspecten och använda så mycket som möjligt därifrån, gaffel, hjul, bromsar osv.
Jag kommer vilja ha singlespeed hur konverterar man om till det?

Bra tips med K&S Kung_Gustaf 300kr va billig peng för en ram oavsett cykel ??

Du kan köpa singlespeed kit men den ramen du länkade kommer inte funka bra med qr bakhjul om du inte får med några adaptrar till det.
Singlespeed kit är istället för kasett. Sen behöver du ju framdrev eller ett dirt vevparti och ev kedjespännare.
http://m.bikester.se/387593.html?_c...7_pla&ef_id=Vh4HGgAAAfcKKwAn:20160224064132:s

Sen tror jag att du vill ha kortare styrstam ev bredare styre däck för endamålet mm mm.
Men vad tusan det är ju kul o bygga o testa sig fram så det är bara å köpa! Glöm inte någon form av bashguard om du skall leka street också så slipper du mosa kedja och drev :)

Ok! Menar du att hjulen från min aspect är för smaka för ramen?
Jag måste ha en stabil cykel med tanke på min längd och vikt ca 1.90 lång och strax över 100kg tung.
Måste nog läsa runt lite till...
Räknar med att köpa småsaker som styre osv. Trodde stenhårt på att hjulen skulle funka på ramen dock, och att det skulle räcka med en konvertering bara.

Inga problem att använda dina hjul men du bör ha kedjespännare aka chainthugs så att inte bakaxeln halkar fram i dropoutsen på ram. Jag plockade isär två gamla kassetter och tog ett lämpligt drev och alla plastdistanser som sitter mellan dreven och konverterade ett hjul till singlespeed. Funkar bra, annars finns det singlespeed konverteringskit med ett drev och lite plaströr som man fyller ut på kassettbodyn för 150-200:- på många cykelaffärer.
Det enda jag ser som lite pilligt är att ramen du kollar på är för tapered gaffelrör och är inte din donatorcykel väldigt ny så måste du fixa ett styrlager med konvertering till rakt gaffelrör.

Tack för bra svar!
Har aldrig byggt eller byggt om en cykel förr. Bara gjort reparation och underhåll så jag har noll koll.
Isåfall kanske jag borde hitta en annan ram då?
Ska läsa på lite senare, jobbar nu så kan inte googla runt just nu.
Den donator cykel jag har köpte jag för ca 2 år sedan så förmodligen 2014 års modell av Scott Aspect.

Jag är ingen Scott expert men jag tror din är äldre än 2014... Kolla vad det är för hjulstorlek på din hoj då jag har för mig att från typ 2014 så finns Aspect i 27,5" eller 29" och det passar inte i många dirtramar som har 26" för det mesta...

Tillbaka
Topp