Bygga dirt/trick-cykel

Bygga dirt/trick-cykel
Tycker det är skoj att trial, trick och leka med min fulldämpade mtb. Men saknar min ht då den var lättare, styvare att trixa med.
Har också en dröm om att lyckas hoppa över de stora hoppen på Kallebäcks dirtbana...
Vill bygga en cykel som ersätter detta begär samt gör det så "enkelt" som möjligt att hoppa och latja runt.

Vill gärna ha växlar, fram och bakbroms.

Kollat lite på Treks dirthoj, Ticket dj. Vad tror ni?

Andra alternativ?

Bygga dirt/trick-cykel
Det var en tråd uppe för ett tag sedan där så gott som alla cyklar i det segmentet var listade. Kan ju vara en bra början om du hittar den. Men trek ticket är nog vettig, om den har växelöra. Å andra sidan är frågan om du verkligen behöver växlar.
Är du tillräckligt kort för att kunna sitta och trampa och få ut vettig effekt på en så liten ram? För min del finns det ingen sadelstolpe som är lång nog för att jag skulle kunna sitta och trampa på ett vettigt sätt på min Commencal Absolut, jag är 194cm lång.

Bygga dirt/trick-cykel
Egentligen så behövs inte så många växlar eller 500% utväxlingsspann.
Utan det som behövs är 2-3 växlar. Skall man hoppa feta hopp, stå stilla och trixa kräver olika utväxling och jag vill kunna växla, inte byta krans eller dylikt.

Funderar lite på om man kan göra om bakväxeln, korta den. Sen plocka bort några drev på bakkransen. Då kommer den lite längre in och blir mer skyddad med. Plus att man sparar vikt :)

Bygga dirt/trick-cykel
https://happyride.se/forum/read.php/1/3653723/3654246
Här har du en lång lista från min egen reserch.
Även om det är gött med växlar så är det nog bara en nackdel, hoppande kedja vid hopp och trix är nog ingen höjdare.
Nu var ju en del i mitt letande att hitta en billig hoj, men om du vill kötta på lite med budgeten så rekommenderar jag att du kollar på en hoj med avsmalnande gaffelinfästning. Tror det kommer bli lite jobbigt för mig om jag behöver hitta en ny rak 26"-gaffel längre fram.

Bygga dirt/trick-cykel
Det blev en singel speed. Med ram från Commencal.
Lite blandade komponenter, fyrkolvsok bak och fram, lite ovanligt på dirt men det ser fett ut tycker jag. Plus att min åkstil behöver bra bromsar. Är en del jobb kvar som ni ser, bromsslangar bl.a.
IMG_20200210_191440.jpg

Bygga dirt/trick-cykel
Lite blandade komponenter, fyrkolvsok bak och fram, lite ovanligt på dirt men det ser fett ut tycker jag. Plus att min åkstil behöver bra bromsar. Är en del jobb kvar som ni ser, bromsslangar bl.a.
Visa bilaga 402319
Läste Commen-Cat på ramen och undrade vad det var för märke eller modell. Sen insåg att jag var trött. :D

Bygga dirt/trick-cykel
Visa bilaga 402319
Cool! Skulle dock säga att fyrkolvsok snarare är en nackdel på en DJ. Man låser lätt bromsarna med 2kolvs och vid manual behövs modulering.

Bygga dirt/trick-cykel
Tjo,

Beror väl på broms... Var klart bättre på mina 2kolvs-Shimano än på mina 4kolvs-Shimano. Mer kraft= mer bett. Eftersom man sitter högt på hojen och får hög tyngdpunkt på en DJ är det lätt att låsa hjulen även med 2 kolvs.

Det där låter som ganska godtycklig generalisering gällande bromsar och dess egenskaper. Antal kolvar är inte ett standardiserat mått på hur mycket bett man får.

Sitter högt? Man står ju upp, med fördelen att man kan ha kroppsvikten antingen högt eller lågt lite beroende på vad man gör.

Bygga dirt/trick-cykel
IMG_20200210_192302.jpg
När vi ändå pratar bromsar. Hope skivan är lite vågig som man ser på bilden och oket ligger så tight att skivans ytterdiameter nuddar okets insida, längst in i spåret.
Det är 160mm skiva och adaptern skall vara rätt.
Någon som fattar varför? Någon special std på dirtramar?

Edit: Verkar som jag köpt adapter till Shimano, allt passar men det måste väl skilja några millimeter...

Senast ändrad:
Bygga dirt/trick-cykel
Har ritat färdigt tramparmarna och lagt beställning hos leverantör. Om allt går som det skall och inte rådande virus ger förseningar så skall jag ha dem runt 7 aprill :)
165mm längd. NW klinga. 7075 Alu. Presspassning på högersida och kläm (shimano lik) på vänster.
En logga måste man ju ha med ;)
Crank_Screw_Final_ASSY2.png

Bygga dirt/trick-cykel
Har ritat färdigt tramparmarna och lagt beställning hos leverantör. Om allt går som det skall och inte rådande virus ger förseningar så skall jag ha dem runt 7 aprill :)
165mm längd. NW klinga. 7075 Alu. Presspassning på högersida och kläm (shimano lik) på vänster.
Visa bilaga 404790
Wow! Fett cool! Vart gör man sådant?

Bygga dirt/trick-cykel
Visa bilaga 404790

Va?! Custom vev? Väldigt spännande. Kostar det inte jättemycket?

Bygga dirt/trick-cykel
@qma @yonsson
Driver en ingenjörsbyrå med inriktning mot konstruktion. Har länge velat göra cykeldelar och hittade nu en uppgift som verkade passande och rolig.
Ritat vevarmar, styrtapp och sadelklämma. Designarbetet är det dyraste eftersom det tar sån tid men det gör jag själv. Tillverkning av detaljerna har jag leverantörer för där priset är väldigt beroende av volym.

Bygga dirt/trick-cykel
Nu är vevparti och styrtapp monterat på cykeln. Tycker själv det blev rätt coolt men det finns förbättringar.
Vevpartiet väger ca 800g, vilket är ganska mycket. Känns otroligt styvt. Antar att det ligger precis lagom svikt i tramparmar generellt, precis som i cykelramar.
Styrtappen är en detalj med 2st skruvar i underkant för att hålla styret. Blir svårmonterad med vissa styren.
IMG_20200415_152007.jpgIMG_20200415_151952.jpg

Tillbaka
Topp