Bygga egen cykel

jnomyr

Ny medlem
Bygga egen cykel
Hej,

Jag står i starten att bygga en MTB Hardtail och skulle behöva lite inspiration.
Vad har du använt för delar, Ram, växlar, bromsar osv.....
Vad började ni med ?
Beskriv hur du gått tillväga och lägg gärna till bild på just din cykel.

Mitt största bekymmer är att hitta en riktigt skön ram till ett ok pris.
Har ni någon bra länkar eller tips var man kan få tag på bra och lite mer prisvärda komponenter ?

//Jens

Bygga egen cykel
Jag utgick från ramen när jag byggde ihop min Scott Scale. Saknar pengar annars hade det suttit en annan dämpare på alternativt en stel kolfibergaffel. Inom kort är det XTR bromsar istället för XT.

Mitt mål var att få en MTB för svettoturer och en del tävlingar till ett ganska lågt pris. Jag är riktigt nöjd med resultatet.

DSC07268_1.jpg ht=485

Bygga egen cykel
Allt handlar väl om budget antar jag. Om man letar begagnat kan man få ihop en ganska kul cykel för några tusen, kanske köra ss ett tag för att hålla nere priset i början.Jag har en helstel stålss (som andracykel iofs) som jag byggde på en gammal sunn commensal ram från sena 90, se till att få en ram med 1 1/8 gaffelinfästning så du kan finta i nya gafflar. Jag fick ihop min komplett med hydrauliska skivbromsar för under tre tusen. Letade ett tag då iofs, en av utmaningarna var att bygga billigt... Har du en rymligare budget är allt mycket lättare, köp en ny eller bagagnad ram, surfa in på crc och beställ delar. Lycka till. Berätta mer om vad du vill ha samt budget så kommer du få mer hjälp.

Bygga egen cykel
Ang budget är lite svår att säga. hade tänkt mig att bygget skulle ta ett tag. Dvs köpa en del lite då och då.
Har väl tänkt mig en ram för någon tusenlapp och kanske utgå därifrån.

Bygga egen cykel
CRC har väl några Brand X inne också. <http://www.chainreactioncycles.com/Categories.aspx?CategoryID=624&CurrentPageIndex=0&SortExpression=PRICE_ASC>

Bygga egen cykel
jnomyr skrev:
-------------------------------------------------------
> Ang budget är lite svår att säga. hade tänkt
> mig att bygget skulle ta ett tag. Dvs köpa en del
> lite då och då.
> Har väl tänkt mig en ram för någon tusenlapp
> och kanske utgå därifrån.

Håll utkik på diverse köp/sälj sidor. Det går att hitta mkt schyssta prylar till bra pris.

Tillbaka
Topp