Bygga egen springcykel?

• Trådstartare Trådstartare EB
  • Start datum Start datum

EB

Medlem
Bygga egen springcykel?
Hej alla päron!
Grabben har precis lärt sig krypa och då börjar man ju helt naturligt att snegla lite på första cykel till honom... Springcykel känns ju helt rätt att börja med och jag är sugen på att bygga en själv till honom. Har sett flera modeller med ram i trä som ser riktigt trevliga ut och eftersom jag jobbar mest med trä så passar det mig.
springcykel-tiger_lrg.jpg ht=400

springcykel-brandbil_lrg.jpg ht=400

Frågan är alltså: har någon här byggt en liknande förut? En ritning vore förstås toppen att få ta del av om det finns. Annars undrar jag mest kring vad man ska ha för hjul och vart man får tag i dem? Ska man ha broms? Andra erfarenheter?

Tack på förhand,
/E

Bygga egen springcykel?
Hej
Har inte så mycket att tillföra. Beror kanske på ålder, men broms behövs nog inte annat än för att lugna en stackars förälder som får springa bredvid möjligen.

Bygga egen springcykel?
Min yngsta har haft en springcykel och användt en hel del, en broms hade inte varit fel för henne, hon använde olika tekniker att bromsa , nöta skon mot asfalten alt lägga upp foten på bakhjulet.
Nötta skor blev det.

Bygga egen springcykel?
bossjo skrev:
-------------------------------------------------------
> Min yngsta har haft en springcykel och användt en
> hel del, en broms hade inte varit fel för henne,
> hon använde olika tekniker att bromsa , nöta
> skon mot asfalten alt lägga upp foten på
> bakhjulet.
> Nötta skor blev det.

Shit, vad ska det bli av henne? Hon verkar ha en framtid som antingen cykelakrobat eller fixiehipster framför sig. :-)

Bygga egen springcykel?
Ja det undrar jag oxå. Ett tips för att spara barnens tår kan vara att ha täckta hjulsidor lite tyngre blir det och stökigare att pumpa. Numera har dottern övergett springcykeln och cyklar på en vanlig hoj. Gick direkt från spring till vanlig utan att använda stödhjulen.

Bygga egen springcykel?
Jag vet faktiskt inte... Jag sökte lite löst efter ritningar till en springcykel på nätet men hittade bara köpegrejer så jag har inte sett dem i verkligheten. Min första tanke var dock att bygga ramen i plywood - kanske tom böj-limma till nån fräsig form till gafflar. Bilderna visar dock en alt design med dubbla istället för ett "gaffelrör".

Broms bak känns som en god idé - det är väldigt backigt där vi bor! Däremot är jag väldigt skeptisk till sådana bromsar som generellt sitter på barncyklar - plastiga, tröga, svampiga och tar knappt nåt alls. Kan man ta nån "vuxenbroms" och modda på nåt vis?

Inga idéer om var man kan få tag på bra hjul? Antar att det blir typ 12"?

Bygga egen springcykel?
Jag köpte en early rider åt sonen, dottern fick en slaktad minicykel, jag tog bort vevpartiet och sänkte sadeln och bort med stödhjulen.

Ghettostil men välfungerande.

Bygga egen springcykel?
Sonen fick en springcykel från Islabike när han blev 2. Jag tyckte att det var lite fånigt med broms så jag skippade det men det fick jag ju ångra... Hur sladdar man med en cykel som inte har broms? eftermoterade en vanlig deore broms och en moddat Avlio handtag.

Bygga egen springcykel?
Min ynngsta dotter fick en springcykel från CRC, en Norco utan broms.

Däcken hade ingen luftkammare, de var i massiv gummi. Det hade inte framgått av specen så jag kände mig lite lurad när den kom hem. Det visade sig senare vara ganska bra för hon fick inte upp så hög fart med de hjulen. De hade ganska dåligt rull så fort det gick lite fortare än vanlig joggingfart. Jag bor i Malmö och häromkring är ganska platt så broms har nästan aldrig behövts. En gång var vi på ett ställe med en längre backe och det höll på att sluta riktigt illa. När väl farten var för hög vågade hon inte bromsa på sitt vanliga sätt (släpa fötterna). Det löste sig som tur va på bra sätt. Så mitt tips, ja broms är nog bra. Enklare hjul med massiva däck är inte helt tokigt heller.

Lycka till!
Peter

Bygga egen springcykel?
Mina barn fick börja på en 12" med stång i bak tills dom nådde ner ordentligt med fötterna. Då flyttade jag stången till en 16" och tog bort vevpartiet på 12"aren. Vips, en springcykel och en vanlig när dom känner för det. Men det är klart du ska bygga en cykel till grabben.

Om du är lite teknisk lagd så kan du nog använda vilken 12" cykel som helst till mall och mäta dig fram till en bra konstruktion. Du skulle ju till och med kunna köpa en billig på blocket och ta delarna till den du bygger.

Bygga egen springcykel?
Tack för alla tipsen! Särskilt ritningen från henrik79 det var precis vad jag sökte efter.

Hjulen... Jag har varit inne på att köpa en beg barncykel (~200 spänn) eller en på biltema (~700 kr) men då riskar man ju att man hammnar i strippa på vevparti-fällan som ju är både smart och smidigt men lite trist om man gick ut med målet att bygga själv...

Bor i Gbg så "butiken vid Fridhemsplan" känns lite långt borta... Får göra en tour via Tellus, Jula, etc. och se vad som finns - det lär ju varken vara några lätta eller lättrullade historier men som nämnts tidigare så är det kanske är lika bra! Man kanske ska vänta lite med att projicera sina egna "behov" på grabben... det lär ske tids nog!

Hur moddar man en broms för att passa en liten grabb-näve då?

Bygga egen springcykel?
Zooltrix skrev:
Hur sladdar man med en cykel som inte
> har broms?

Exakt därför skall man ha broms på springhojen, det är ju ohemult fräckt att sladda! Att man samtidigt lär sig reglera farten är ju en bonus :)

Bygga egen springcykel?
Tips köp INTE dom på bilden.
Dom är super kackiga.
Skruvarna som håller ihop dem lossnar ur trät.
Finns Schyssta i alu att beställa från marvil har ja för mig

Bygga egen springcykel?
Det är precis vad tråden handlar om - att inte köpa utan att bygga själv! Ska komma ihåg tipset om att förstärka trät kring skruvar med hylsor, stora brickor, etc...

Bygga egen springcykel?
> Broms bak känns som en god idé - det är
> väldigt backigt där vi bor! Däremot är jag
> väldigt skeptisk till sådana bromsar som
> generellt sitter på barncyklar - plastiga,
> tröga, svampiga och tar knappt nåt alls. Kan man
> ta nån "vuxenbroms" och modda på nåt vis?
>

Jag köpte en Islabikes Rothan till dottern. De har "riktigt" handtag för små händer tillverkat av tektro. Bromsen verkar fungera mycket bra och hela cykeln är av mycket god kvalité.

Bygga egen springcykel?
Vi köpte en springcykel (TooToo från www.barnofritid.se) med handbroms i våras till 3åriga dottern. Det tog inte lång tid innan hon bemästrat den och hon hade jätteroligt med den under våren. Bromsen är bra, om inte annat för att lära sig bromsa.
20100731205.jpg ht=725

Mitt i sommaren ungefär insåg vi att det var dax för en riktig cykel. Hon fick en Dawes Blowfish från CRC, med handbromsar och utan fotbroms. Det tog 5 minuter för henne att lära sig cykla på den och bromstekniken hade hon ju redan. Ska i och för sig säga att bromsarna på just den cykeln inte riktigt lever upp till mina förväntningar. Hon har svårt att sladda med den, men riskerar inte heller att bromsa sig över styret med frambromsen. Vi tittade på Islabikes men snålade lite vilket jag ångrar idag.
Stödhjul, pinnar etc är jag ingen jag förespråkar. Barn är olika, men jag tror att dom flesta klarar sig utan.

Bygga egen springcykel?
EB skrev:
> Vad tror ni om materialet till ramen då?
> Björkplywood kanske?

Hur går det? Har suttit som på nålar och väntat på en uppdatering - sedan i september - är den klar?

Bygga egen springcykel?
Björn72 skrev:
>
> Hur går det? Har suttit som på nålar och
> väntat på en uppdatering - sedan i september -
> är den klar?

Jo, tack, det går ganska bra. Det fattas styre och lack, och lite funderande på hur man löser hjulaxelinfästningen på bästa sätt.

springcykel.jpg ht=480

Bygga egen springcykel?
scuda skrev:

> Jo, tack, det går ganska bra. Det fattas styre
> och lack, och lite funderande på hur man löser
> hjulaxelinfästningen på bästa sätt.
>
>

Men så snyggt! Får man fråga var du hittade hjulen? Mitt projekt strandade där redan på planeringsstadiet.

Bygga egen springcykel?
Björn72 skrev:
>
> Men så snyggt! Får man fråga var du hittade
> hjulen? Mitt projekt strandade där redan på
> planeringsstadiet.

Ja, jag höll också på att ge upp redan där, ett tag trodde jag att jag skulle googla ihjäl mig.

Till slut kom jag på att fråga när jag var inne på den lokala barnvagnsbutiken i ett annat ärende, och de råkade ha några reservdelshjul i sopkorgen som jag fick gratis. Att jag sen fick köpa passande däck och slang för 350 kr leder till en helt annan diskussion om var gränsen mellan utpressning och smart marknadsföring går.

Eftersom det är barnvagnshjul är de kanske inte helt optimala för cykelbruk, bl.a. har naven en sorts bromsinfästning som inte behövs (skivbromsad springcykel kanske vore nåt?). Fälgen har inte riktigt en yta anpassad för bromsklossar, men jag tror att det ska gå att få till med lite god vilja. Jag tror inte att det krävs någon enorm bromseffekt, utan det är väl mer fråga om att lära sig tekniken.

Bygga egen springcykel?
Jag har samma erfarenhet som per.e ang. broms. Det är väldigt bra om de lär sig bromsa på springcykeln. Då blir det inte lika mycket nytt när de går över till riktig cykel.

Islabikes har cyklar, både spring och vanliga, med riktigt bra, barnanpassade bromsar.

Bygga egen springcykel?
packade precis upp en cnoc 16 från islabikes verkar otroligt bra! Välarbetat och anpassat till den lille gangstern!

Bygga egen springcykel?
> Stödhjul, pinnar etc är jag ingen jag
> förespråkar. Barn är olika, men jag tror att
> dom flesta klarar sig utan.

Jag är av uppfattningen att barn som inte är stora nog att cykla utan stödjul inte heller kan bemästra den fart en tvåhjulig cykel(med stödhjul) kan uppnå. bättre då med springcyckel och trehjuling tills de kan.

Tillbaka
Topp