Bygga eget cykelställ till bilen

landen

Aktiv medlem
Jag brukar köra cyklarna på taket. Ibland vill jag ha fler cyklar med mig och hade vart smidigt att ställa dom i bak på en sånt ställ för dragkrok, tänker på ett sånt här:

thule-929-4-bike-carrier-cycle-rack-tow-bar-mounted-package-deal-9281-4th-adapter-3-64192-p.jpg

Problemet är att jag inte har någon dragkrok, skulle man kunna bygga en lösning själv som endast tar cyklar? Har tillgång till svets, tid, garage och allt det där, men funderar på om det är tillåtet rent lagligt? Man får ju eftermontera drag, men får man eftermontera cykelställ som fästs direkt i bilen? Det lär ju gå att bygga bra mycket stabilare då man kan ha två fästpunter etc.

Senast ändrad:
Jag har en Ford Mondeo från 2002, jo lagligt va ju tanken. Thules rem-historia är inte aktuellt, jag vill att det ska va ordentligt och gediget.
Den där Prius verkar ju lite lite bättre men samtidigt rätt pricy för något jag skulle kunna slänga ihop själv, men att den finns tyder ju på att man verkar få eftermontera den typen av lösningar. Får ringa imorgon och höra, återkommer med svar. 1200kr för en besiktning kan jag stå ut med.

Senast ändrad:
Köp en krok på remeder brukar vara billigt där.1200 kr plus elsats.

Då man inte behöver besikta dragkrokar längre slipper du den kostnaden.

Tomas m sa:
Köp en krok på remeder brukar vara billigt där.1200 kr plus elsats.

Då man inte behöver besikta dragkrokar längre slipper du den kostnaden.
+1 på det! Eller Biltemas! Om du har skillsen att bygga ett ställ fixar du att montera en krok lätt som en plätt. Känns som ett svårt fall av "gå över ån för vatten" att försöka bygga ett eget ställ. Thules ingenjörer har faktiskt fått till deras krokmonterade ställ väldigt bra numer.

Bygger du ihop ett som ser vettigt ut med lite belysning och extra reggplåt tror jag ingen kommer klaga.

Folk hänger ju på crosställ och cykelställ till höger och vänster så borde inte vara något problem tycker jag.

Återkom gärna med vad du får för svar av myndigheterna.

Nu har jag fått svar efter otaliga minuter i telefonkö. Om det godkänns är helt upp till besiktningen, du kan alltså eftermontera båda drag och andra saker, men det är upp till bilprovningen att godkänna.

Det krävs som någon sa ingen auktoriserad verkstad eller liknande för att montera drag etc, utan kravet där va att det skulle vara en godkänd dragkrok.

Risken om du inte åker in direkt och får det godkänt är att polisen kan stoppa dig och tvinga dig att besiktiga.

Det intressanta va att man inte under några omständigheter får skymma reg-plåten, du får heller inte montera bort den och fästa på själva stället eller på cyklarna. Så oberoende av lösning så blir det olagligt...

landen sa:
Det intressanta va att man inte under några omständigheter får skymma reg-plåten, du får heller inte montera bort den och fästa på själva stället eller på cyklarna. Så oberoende av lösning så blir det olagligt...

Nja, alltså lösningen är att beställa en extra regplåt från transportstyrelsen för 90 riksdaler.

Jeppe_E sa:
landen sa:

Nja, alltså lösningen är att beställa en extra regplåt från transportstyrelsen för 90 riksdaler.

Kan man ju tycka att Hans på enheten för fordonsregler på Transportstyrelsen kunde ha klämt ur sig :)

Det är egentligen inte ok att ha dubbla skyltar bak. Beställer man en ersättningsskylt så anger man om den ska sitta fram eller bak, och får veta att den ersatta skylten ska destrueras.

jomper sa:
Det är egentligen inte ok att ha dubbla skyltar bak. Beställer man en ersättningsskylt så anger man om den ska sitta fram eller bak, och får veta att den ersatta skylten ska destrueras.

Blir det inte moment-22 då? Du får inte skymma regplåten eller ta loss den. Du får inte ha dubbla regplåtar. Hmm... vem skapar lagarna?

landen sa:
Nu har jag fått svar efter otaliga minuter i telefonkö. Om det godkänns är helt upp till besiktningen, du kan alltså eftermontera båda drag och andra saker, men det är upp till bilprovningen att godkänna.

Det krävs som någon sa ingen auktoriserad verkstad eller liknande för att montera drag etc, utan kravet där va att det skulle vara en godkänd dragkrok.

Risken om du inte åker in direkt och får det godkänt är att polisen kan stoppa dig och tvinga dig att besiktiga.

Det finns en tråd som tar upp detta, och där är det ingen som blivit dömd för att ha kört en cykel på cykelställ som skymt regplåten. I de fall där man monterat en extra regskylt så har det uppskattats av polis, fast det är mot regelverket.

landen sa:

Precis sä har jag tolkat det också, men sen om någon tänker bötfälla är ju en annan sak. Enligt lag så får man ju inte ha cyklar eller ngt annat som blockerar/skymmer reg.skylten. Sen säljs det både det ena och det andra som man kan transportera cyklar på dragkroken med, vissa tom med reg.plåtsfäste. Men strikt så är det förbjudet.

Men hur som så verkar det ju va ganska lugnt att bygga något eget så det är planen nu, återkommer med skisser!

Det finns färdiga varianter av cykelställ som funkar som du tänkt dig till några bilar. De jag kommer på på rak arm är till Toyota Aygo/Peugeot 107/Citroen C1 och Smart.

Aygo & kusiner: http://www.bikeradar.com/gear/categ...r-citroen-c1-toyota-aygo-peugeot-107-8-49635/

Smart: http://www.smart-stuff.co.uk/451-basic-rack--wiring-kit-925-p.asp (Det finns massa varianter på samma tema, Smart har två gängade hål bakpå som man kan nyttja till sånt här, tror inte de var tänkta för det från början)

Misstänker att du vill ha en sån variant som man ställer cykeln på snarare än hänger, men det är ju fullt görbart att inspireras av den översta varianten även för det.

Ser inte hur det skulle kunna kräva regbesiktning, en dragkrok med en bult igenom som gör den obrukbar för släp men inte för cykelhållare vill jag minnas är OK på bilprovningen även på bilar som inte får ha drag.

Tillbaka
Topp