Bygga en stig

pl0nk!

Aktiv medlem
Bygga en stig
Tjena folket!

Jag tänkte anlägga lite single track i mina hemtrakter och behöver lite tips då jag inte äger en scout-armé som kan trampa upp den åt mig.

Har ni några tips på att enkelt och billigt dödar växtligheten på stigarna? Inget radioaktivt avfall eller liknande, jag vill inte anlägga en motorväg.

//Byggare Bob

Bygga en stig
Ja, salt har en närmast övernaturlig förmåga att nästla sig ur behållare. Jag tippar jag behöver minst 10kg till att börja med. Känner du nån grossist?

Bygga en stig
Ta trimmer
klipp gräset or what ever det nu finns där
Kör
Ta bort vissa uppstickande stenar som förstör flow
kör
gräv kurvor och hopp
ha kul.

It's that simple.

Bygga en stig
scrap skrev:
-------------------------------------------------------
> Ta trimmer
> klipp gräset or what ever det nu finns där

Med hemtrakter så menade jag inte min bakgård och en bränsledriven dito kommer nog röja mig för diverse trädkramare.

Poängen är ju också att inget ska vilja växa där, det är trots allt min stig som jag tagit gisslan. Saltet toppar listan för tillfället!

Bygga en stig
pl0nk! skrev:
> Ja, salt har en närmast övernaturlig förmåga
> att nästla sig ur behållare. Jag tippar jag
> behöver minst 10kg till att börja med. Känner
> du nån grossist?

Granngården (fd Lantmännen) har fodersalt och grovsalt i 10- och 25-kilossäckar. Kostar inte många kronor. http://www.granngarden.se
~K

Bygga en stig
Ni är inte kloka salt cykla där så försvinner grödan och har du tillstånd av markägare. Man får inte göra stigar på egen hand utan tillstånd. Av länstyrelse och markägare.

Bygga en stig
Låna grannens cross/trimmad moppe...

Inte politiskt korrekt dock, när cyklister förbjuds använda redan existerande
stigar i vissa områden pga slitage och "vild" framfart.
Undvik privat mark...

Bygga en stig
Offe2 skrev:
> Ni är inte kloka salt cykla där så försvinner
> grödan och har du tillstånd av markägare. Man
> får inte göra stigar på egen hand utan
> tillstånd. Av länstyrelse och markägare.

Din meningsbygnad och frånvaro av kommatering och gör att det du skriver blir helt obegripligt. Jag tycker mig dock läsa mellan raderna att du inte gillar mitt hemmabygge och vill jag ska ansöka om tillstånd.

Nu har jag inte tänkte skövla skog eller så.. ännu iaf..

Bygga en stig
Mycket bra tips från gandhi, tack! Swerider, jag har funderat på det där med corss/enduro men jag är förmycket vän av naturen för ett sådant tilltag. Även om Offer vill få mig att framstå som ett monster så är jag en sann naturvän, ibland måste man dock tänja på gränserna lite..

Bygga en stig
Man ska sikta högt...

path2.jpg ht=702

Bygga en stig
Sätt upp ett anslag på PRO´s anslagstavla om att det finns ett utmärkt kantarellställe i skogen, markera på karta vilken väg de skall gå.

Bygga en stig
Din rubrik är "bygga en stig" men det är lite vilseledande. Stigbyggande innebär betydligt mer än att bara bli av med växtligheten. Se IMBA Resources: Trail Building för mer information. Notera att deras första punkt på listan över de tio vanligaste misstagen vid stigbygge är "Not Getting Land Manager Approval" :)

Bygga en stig
lemonad skrev:
> Din rubrik är "bygga en stig" men det är lite
> vilseledande. Stigbyggande innebär betydligt mer
> än att bara bli av med växtligheten. Se IMBA
> Resources: Trail Building för mer information.
> Notera att deras första punkt på listan över de
> tio vanligaste misstagen vid stigbygge är "Not
> Getting Land Manager Approval" :)

Woot! Det där blir perfekt kvällsläsning! JoMa, mycket inspirerande bild det där!

Bygga en stig
Törnbergs stig? Jag vet inte om någon egentligen vill lägga så mycket jobb på att bygga en stig...

Fast den är grym att köra på - senast för mig var på Långa Lugnet för några år sen, och man kunde ligga på rulle där i 40 blås utan problem :)

Bygga en stig
Alltså för att bygga en stig så börja med att reka en sträckning, cykla sen där så ofta du kan, så blir det en stig, det är nästan inte förbjudet, möjligtvis kan det var förbjudet att cykla i terrängen.
Du kommer att hålla växtligheten i schack och hindra större träd osv att växa upp.

Bygga en stig
Stigar skapas genom att man går genom terrängen.
Sätt upp skyltar med texten stavgångs-stig och snitsla upp var du vill ha stigen, efter en vecka har tjocka tanter trampat upp en fin stig åt dig.

/ulf

Bygga en stig
pl0nk! skrev:

> Har ni några tips på att enkelt och billigt
> dödar växtligheten på stigarna?

En fråga inställer sig: har du markägarens tillstånd? Eller använder du marken med stöd av allemansrätten. I det senare fallet är det helt förbjudet att döda växtlighet i det avseende du tänker dig. Liksom att såga i träd, även om de ramlat ikull. Systematisk anläggning av stig utan markägarens tillstånd är förbjudet, och föranleder yrkanden på MTB-förbud i skog och mark. Det bör undvikas helt!

Det är tillåtet med vissa begräsningar att hoja i svensk natur. Fötter som går är den viktigaste faktorn för stigbildning. Det är därför de bästa MTB-stigarna finns runt Stockholm, Uppsala och Göteborg. Genom att folk går (eller cyklar) bildas gradvis stig. Du kommer knappast att få något skall efter dig om du och dina vänner lite diskret väljer att cykla en viss sträckning. Med tiden blir det en stig som utnyttjas både av er och av folk som går.

Har du däremot markägarens tillstånd hamnar saken i en annan dager. Det finns massvis av tips på http://www.imba.com/resources/trail_building/index.html.

Bygga en stig
Efter diverse tips och efterforskningar på nätet så är det uppenbart att det bästa sättet att skapa stig är att nöta in den. När underlaget blir tillräckligt hårt packat så kommer inget att kunna växa där och vips så har man sin stig som också kommer vara beständig mot väder och vind.

Det blir med andra ord till att cykla fram och tillbaka på den tilltänkta sträckan.

Att påstå att MTB-cyklister skulle få skulden för att nya stigar dyker upp är väl ändå lite väl naivt. Det finns gott om andra strövare som rör sig ute i naturen. Då tycker jag nog att de som smugglar snigelgift är värre bovar http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_16172116.asp

Bygga en stig
pl0nk! skrev:

> Att påstå att MTB-cyklister skulle få skulden
> för att nya stigar dyker upp är väl ändå lite
> väl naivt.

Det beror på: att åka ut i skogen med hake och spade och en massa salt är något helt annat än att gå eller åka en viss sträcka så det gradvis bildas stig.

Bygga en stig
>Att påstå att MTB-cyklister skulle få skulden för att nya stigar dyker upp är väl ändå lite väl >naivt. Det finns gott om andra strövare som rör sig ute i naturen. Då tycker jag nog att de som >smugglar snigelgift är värre bovar

Inte naivt, dock ett faktum.
Otrevliga själar som brukar skog och mark till fots verkar anse sig ha ensamrätt på den.
De verkar göra allt för att förbud mot cukling skall införas på diverse trevliga stigar.
Om du går igenom lite gammla trådar kommer du märka att detta faktiskt skulle kunna urarta sig till ett problem om man inte vidtar försiktighetsåtgärder som tex diskretion vid uppförandet av en ny stig..

/micke

Bygga en stig
Offe2 skrev:
> Man får inte göra stigar på egen hand utan
> tillstånd.

Nja, det finns väl två typer av stigar: i) de som anlagts efter planering och beslut i olika instanser (t ex lanskapsleder), och ii) de som bildats spontant p g a att folk valt att gå på vissa ställen och när tillräckligt många gått en sträckning så har man en stig. Den sistnämnda varianten är kanske den vanligaste och den är inte olaglig utom i vissa naturskyddsområden.

Bygga en stig
> Att påstå att MTB-cyklister skulle få skulden
> för att nya stigar dyker upp är väl ändå lite
> väl naivt. Det finns gott om andra strövare som
> rör sig ute i naturen. Då tycker jag nog att de
> som smugglar snigelgift är värre bovar
> http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_16172116.a
> sp

Det måste ju helt bero på var man bor. I små skogar i Skåne eller friluftsområden runt stora städer är det väldigt kinkigt och känsligt. I stora skogen (i resten av Sverige), who cares.

Bygga en stig
bengt skrev:

> Det måste ju helt bero på var man bor. I små
> skogar i Skåne eller friluftsområden runt stora
> städer är det väldigt kinkigt och känsligt. I
> stora skogen (i resten av Sverige), who cares.

Sant, men jag skulle ändå avråda från att ge sig ut med verktyg.

Bygga en stig
Per skrev:
> bengt skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Det måste ju helt bero på var man bor. I små
> > skogar i Skåne eller friluftsområden runt
> stora
> > städer är det väldigt kinkigt och känsligt.
> I
> > stora skogen (i resten av Sverige), who cares.
>
> Sant, men jag skulle ändå avråda från att ge
> sig ut med verktyg.

Nej verktyg får man akta sig för, ujujuj. Börjar man kapa i någons skog (den är alltid någons) är man rökt. Våra skogar, som för typ mig i Dalarna, är alltid ägd av någon som har koll. Om man överhuvudtaget möter någon är en farbror med jämthund, som förmodligen är skogsägaren, som tar sin runda. Det är en så´n som man inte ska diskutera vargstammen eller skatter med.
PS Jag brukar säga "fin Hund".

I övrigt i hemma skogarna finns det många stigar som måste hållas öppna m.h.a. MTB och det är en kulturgärning.
Törnberg, han med stigen, höll på hela sitt liv, men han hann inte klart innan han dog, så det var sonen som gjorde stigen färdig.

Bygga en stig
bengt skrev: Nej verktyg får man akta sig för, ujujuj. Börjar man kapa i någons skog (den är alltid någons) är man rökt. Per skrev:Sant, men jag skulle ändå avråda från att ge sig ut med verktyg.

OOPS: men här har jag bara använt spade, såg, trimmer å en jäkla massa mer vektyg (dock ej bensin)verktyg, på annans mark utan tillstånd.

Men oj då, var detta inte min mark som jag byggde banan på?!?!?!?

Bygga en stig
- klick, piiiip -
[Markägare] -Hej
[Jag] -Hej, jag heter... osv
[Markägare] -Hej
[Jag] -Vi är några som cyklar mtb på er mark och jag undrar bara om det är ok om vi röjer lite stigar och eventuellt använder vindfällningar som material till broar (hopp) över vissa passager?
[Markägare] -Det ska väl inte vara några problem, bara det inte blir några väldiga byggnationer
[Jag] -Nej då, det blir inget märkvärdigt. Tack så mycket och välkommen att komma och inspektera! Tack och hej!
[Markägare] -Tack själv
- Klick -

Svårare än så behöver det inte vara. Samtalet ovan lämnar ju fritt för ganska mycket tolkning och det är väldigt skönt att kunna säga till föripasserande att man pratat med markägaren och att det är ok.

Det går för övrigt förvånandsvärt snabbt att fixa en stig genom att bara cyckla och gå på samma ställe upprepade gånger. Kör hårt!

Tillbaka
Topp