Bygga Enduro/Trail

Bygga Enduro/Trail
Glömde helt orimliga priser på lös ram. Som någon redan skrev, verkar man ofta kunna får rabatt på lös ram hos LBS.

Jag köpte mina ram på K&S till bra pris. Sonens HT ram var också rimlig prissätt (men såklart är FS ram mycket dyrare).
Det går ju ofta att deala med lbs vid beställning, risken för dom är ju noll och en win-win för båda.

Bygga Enduro/Trail
Glömde helt orimliga priser på lös ram. Som någon redan skrev, verkar man ofta kunna får rabatt på lös ram hos LBS.

Jag köpte mina ram på K&S till bra pris. Sonens HT ram var också rimlig prissätt (men såklart är FS ram mycket dyrare).
Jepp. HT ramar finns ju nya vettiga från 4-6000kr. FS ramarna så var ju propain bäst/billigast men även då var de "superbilliga" ramarna uppe i 13k. De flesta vill ju ha 25-30k för en lös ram.

Men du har helt rätt att det nog är bäst att få pruta i en LBS. Är kanske så de stora märkena tänker man ska göra.

Bygga Enduro/Trail
Köpa en färdig EX7 och sen byta fjädringen kanske kan vara ett vettigt alternativ.
Men förstår samtidigt att det kan vara skoj att bygga från grunden.

Bygga Enduro/Trail
bike-discount.de har lösa SLX 4-kolv (7120) lösa fram/bak som blir ca 250 euro ihop. Värt att överväga.

Finns också Magura MT5 Disc Brake Set för 150 euro.

Bygga Enduro/Trail
Nya RS Ultimate har charger 3 och buttercups likt fox gafflar, ska väl vara en förbättring. Men "gamla" Lyrik Ultimate är på intet sätt en dålig gaffel. Du får ju tänka på här att Ultimate är högsta nivån, en stock fuel ex 8 har en enklare gaffel.
Exakt det är det jag tänker om jag skulle köpa en stock fuel ex 8 gen 6, så skulle jag även behöva byta bromsar samt skivor, gaffel, hjul och däck! det blir en del pengar så då är det förmodligen nästan billigare att bygga en iaf för mig. Kan förmodligen lösa ramen för billigare pris kanske 25% rabatt...

Bygga Enduro/Trail
bike-discount.de har lösa SLX 4-kolv (7120) lösa fram/bak som blir ca 250 euro ihop. Värt att överväga.

Finns också Magura MT5 Disc Brake Set för 150 euro.

Vill gärna har shimano xt 4 kolv eller xtr, har inte testat magura men har hört att deras magura 7 är bra!

Bygga Enduro/Trail
Kan du leva med en Charger 2.1 Lyrik ultimate så har du en här för halva priset. Byt airshaft till det du ska ha om du behöver mindre än 170mm. 630 euro.

Måste du ha charger 3 så hamnar du på 890 euro.

Annars finns ju Yari för 399 euro.
Dock så rekommenderar trek att max slag på en ex ram är 160mm annars ändrar geo:n mycket

Bygga Enduro/Trail
Exakt det är det jag tänker om jag skulle köpa en stock fuel ex 8 gen 6, så skulle jag även behöva byta bromsar samt skivor, gaffel, hjul och däck! det blir en del pengar så då är det förmodligen nästan billigare att bygga en iaf för mig. Kan förmodligen lösa ramen för billigare pris kanske 25% rabatt...
Bara räkna. Jag är dock skeptiskt då jag gjort kalkylen flera gånger (och av erfarenhet). Kommer bli minst 20% dyrare att bytta med lös ram trots rabatten på ramen.

Bygga Enduro/Trail
Kan du leva med en Charger 2.1 Lyrik ultimate så har du en här för halva priset. Byt airshaft till det du ska ha om du behöver mindre än 170mm. 630 euro.

Måste du ha charger 3 så hamnar du på 890 euro.

Annars finns ju Yari för 399 euro.
annars kan man möjligen köpa en zeb 160mm för 799€

Bygga Enduro/Trail
Byggde precis min egen cykel Transition Smuggler kanske inte billigare men roligare
Köpte en Lyrik ultimat charger 3 från Tyskland för 774Euro
Du kan även få en Fox 36 grip2 150mm på wiggle för 750Euro
IMG_0265.jpeg

Bygga Enduro/Trail
Okej, är inte jätte insatt i gafflar men vad är skillnaden på charger 2.1 och 3:an?
Hur vet du då att du vill ha en gaffel för 11500? Samma sak med drivlinan; hur kom du fram till att du vill ha XT om du inte vet skillnaden mot de billigare SLX eller Deore? Jag trodde folk med för mycket pengar bara köpte S-works och så var det klart.

Bygga Enduro/Trail
Hur vet du då att du vill ha en gaffel för 11500? Samma sak med drivlinan; hur kom du fram till att du vill ha XT om du inte vet skillnaden mot de billigare SLX eller Deore? Jag trodde folk med för mycket pengar bara köpte S-works och så var det klart.
Har hört att 3:an ska vara bra och och har endast läst skillnader på, lyrik slect och ultimate inte förra årets

Bygga Enduro/Trail
Du kan också spara typ 20kkr mot det där genom att ta en Propain Hugene (trail), eller Tyee (enduro). Då får du iaf välja de flesta delarna själv. Plus att du får kolfiberram på Hugene, valfritt på Tyee.

Bygga Enduro/Trail
Brukar du ge det rådet när någon funderar på att köpa ny bil också?

-Jag tänkte köpa ny bil, funderar på nya A6:an. Ser jäkla najs ut.
-Näe fan köp en Dacia, mycket billigare!
Problemet är väl att en trek ram kostar som en hel cykel. Så tyvärr är det väl mest rationellt att köpa hel cykel och försöka sälja det man inte vill ha - eller köpa en billigare ram

Bygga Enduro/Trail
Just nu är det många som uppgraderar från Lyrik Charger 2 till nyaste Zeb med Charger 3. Jag köpte en i stort sett okörd Lyrik Ultimate 2022 för 4000:- här på köp och sälj, inklusive extra airshaft.

Bygga Enduro/Trail
Problemet är väl att en trek ram kostar som en hel cykel. Så tyvärr är det väl mest rationellt att köpa hel cykel och försöka sälja det man inte vill ha - eller köpa en billigare ram
Kan TS köpa den med 25% rabatt är det väl inte särskilt orimligt. Billigast, näe givetvis inte men det är sällan det jag söker vid liknande tillfällen. Det är annat som avgör, i mitt fall var det livstidsgarantin på ramen som var avgörande för mig. Vill TS ha en Trek ska han givetvis köpa en Trek, ingen fulkines det kommer aldrig ge rätt känsla.

Jag har testat många varianter, köpa hel cykel och byta massa delar var lika dåligt för plånboken det också :LOL: . I vintras fick jag ett infall och köpte en fultysk, funkade det också.

Bygga Enduro/Trail
Vill gärna har shimano xt 4 kolv eller xtr, har inte testat magura men har hört att deras magura 7 är bra!
Magura 5 och 7 är i stort sett samma broms. Lite mer plast i handtagen på 7:an och andra bromsbelägg, men man ska kunna använda 5:ans belägg på 7:an och tvärt om. Magura 5 är en väldigt bra broms, men handtagen är känsliga, lätt att knäcka om man vurpar.

Bygga Enduro/Trail
Du kan också spara typ 20kkr mot det där genom att ta en Propain Hugene (trail), eller Tyee (enduro). Då får du iaf välja de flesta delarna själv. Plus att du får kolfiberram på Hugene, valfritt på Tyee.
Nackdelen med Propain är att det tar en evighet att få hem ramen/cykeln. Men bra cyklar. Man kan även kolla på Bird, då får man också välja delarna själv. Lite trixigt att begripa vad man ska betala efter tull osv men det går att lista ut (finns trådar på nätet). Bird har väldigt bra kunservice.

Bygga Enduro/Trail
Kan TS köpa den med 25% rabatt är det väl inte särskilt orimligt. Billigast, näe givetvis inte men det är sällan det jag söker vid liknande tillfällen. Det är annat som avgör, i mitt fall var det livstidsgarantin på ramen som var avgörande för mig. Vill TS ha en Trek ska han givetvis köpa en Trek, ingen fulkines det kommer aldrig ge rätt känsla.

Jag har testat många varianter, köpa hel cykel och byta massa delar var lika dåligt för plånboken det också :LOL: . I vintras fick jag ett infall och köpte en fultysk, funkade det också.
Om jag då frågar dig som verkar förstå mycket, samt hjälpsam. Om jag skulle få en RS Zeb ultimate 160mm för billigare än en RS Lyrik ultimate 160mm är det då värt att ta en Zeb om vikten inte spelar speciellt stor roll eller blir de overkill

Bygga Enduro/Trail
Magura 5 och 7 är i stort sett samma broms. Lite mer plast i handtagen på 7:an och andra bromsbelägg, men man ska kunna använda 5:ans belägg på 7:an och tvärt om. Magura 5 är en väldigt bra broms, men handtagen är känsliga, lätt att knäcka om man vurpar.

så är magura bättre än shimano eller sram eller är det mest efter känsla?

Bygga Enduro/Trail
Nackdelen med Propain är att det tar en evighet att få hem ramen/cykeln. Men bra cyklar. Man kan även kolla på Bird, då får man också välja delarna själv. Lite trixigt att begripa vad man ska betala efter tull osv men det går att lista ut (finns trådar på nätet). Bird har väldigt bra kunservice.
vad kan leveransen vara?

Bygga Enduro/Trail
vad kan leveransen vara?
Tror inte detta är ett sånt stort problem nu. Skulle tro att de (precis som alla andra) nu kommit ikapp efter pandemiår och brister i både transporter och råvaror/delar. Hugene och Tyee står att dom skickas i slutet av juni. Sen beror det kanske på vad man väljer på dom, färg osv.

Bygga Enduro/Trail
Skulle inte tro att det är så längre va? Med tanke på att alla kommit ikapp nu.
Jag fick min ungefär en vecka tidigt mot angivet tidsspann när jag köpte den i slutet av 2019. Så förhoppningsvis är dom tillbaka till den sortens tillförlitlighet.

Bygga Enduro/Trail
Om jag då frågar dig som verkar förstå mycket, samt hjälpsam. Om jag skulle få en RS Zeb ultimate 160mm för billigare än en RS Lyrik ultimate 160mm är det då värt att ta en Zeb om vikten inte spelar speciellt stor roll eller blir de overkill
Zeb är jäkligt stum på en trailhoj, jag har Zeb 190mm på min Spindrift och det är en jäkla oxe till ko. Jag hade hellre haft en Lyrik om det ska cyklas och inte matas park.

Bygga Enduro/Trail
Okej så Lyrik är mer allround har nämligen tänkt cykla stig, enduro och lite downhill möjligen åre.

Lyrik är ju fd ews-endurogaffeln för ett par år sedan. 36 eller Lyrik sitter ju på många trail/endurocyklar stock och det behövs ju imo iaf inte grövre grejer för mig som inte hoppar som en galning.

Wallner kör väl 36:or på sina cyklar till vardags

Bygga Enduro/Trail
Tjena!
Har som sagt tänkt att bygga mig en enduro/trail cykel, och har räknat lite på de, vill inte köpa en trek fuel ex 8 gen 6
Då jag har märkt att jag kommer behöva byta mängder av saker så här är min kalkyl och undrar hur jag kan få ner priset om det går en aning!
Har inte hittat alla delar men har uppskattat ett pris...
Skriv gärna även om jag har glömt nått, styrlager tror jag följer med ramen!?
Visa bilaga 625976
Lösa ramar på trek är absolut inte värt det, skulle hojta att kika på lite andra märken såsom banshee. Glöm inte att kolla vilket is och pm mount din ram/gaffel har. Byggde ihop hela min hoj med fina delar för ca 47kkr då kronan var i princip värdelös. Plockade lite delar från min gamla hoj, fick också lite rabatt på ramen genom industry discount men riktpriset är 24500.
1684245478642.png

Bygga Enduro/Trail
Ta det inte fel men många frågor är väldigt basala så om du inte vet skillnad på en Lyrik och Fox 36 kanske inte bygga själv från en ram är bästa lösningen.

Bygga Enduro/Trail
Lösa ramar på trek är absolut inte värt det, skulle hojta att kika på lite andra märken såsom banshee. Glöm inte att kolla vilket is och pm mount din ram/gaffel har. Byggde ihop hela min hoj med fina delar för ca 47kkr då kronan var i princip värdelös. Plockade lite delar från min gamla hoj, fick också lite rabatt på ramen genom industry discount men riktpriset är 24500. Visa bilaga 626088
Tack så mycket, men har har väldigt mycket bra från ex ramen från TREK, den är trampeffektiv, väldigt nedtryckt i baken för utförsåkningen. Samt att man kan ljustera dämparen i 2 lägen

Bygga Enduro/Trail
Ny har det blivit en riktigt happytråd!

TS vill bygga en Trek MTB från lös ram och frågar om hen har glömt några komponenter. Svaret är att komponenterna är för dyra, att man inte ska köpa en Trek ram och att man borde köpa en komplett cykel.

Det blir tyvärr en fultysk för TS ...
TS frågade faktiskt om han kunde få ner priset på något sätt.

Bygga Enduro/Trail
Det går genom att fråga om lite lägre pris för ramen hos LBS och köpa komponenter hos tysken.
Okej, ni har fattat det rätt!
Jag är inget proffs på tyska sidor, det kan väl inte vara speciellt stor skillnad på bike discount och bikester förutom priser, kvaliten på produkter är väl samma om jag har förstått rätt. Sen att frakten är längre samt dyrare möjligen tull

Tillbaka
Topp