Bygga FS 2020, 101

Juhlin

Aktiv medlem
Bygga FS 2020, 101
Jag har inga egna erfarenheter av bakdämpare. Men jag suktar efter en FS och överväger att köpa en lös ram och återbruka komponenter från min HT.

Men direkt brister det i att jag inte vet vad jag ska titta eller fråga efter gällande kompabilitet mellan ram och dämpare. Söker alltså lite rådgivning ang. vad jag behöver undersöka för att inte landa i en situation där grejerna inte passar ihop.

Kollar jag på K&S ser jag att ofta saknas slaglängd men man anger 200*57.
Jag antar då att nuffrorna anger infästning i ramen med längd mellan infästningarna samt bredd? Är det ett korrekt antagande?

Ang. saknad angivelse av slaglängd, är det som med allt annat att säljarna glömmer att ange eller kan det vara länkaget i ramen som bestämmer slaglängd och dämparna alltid jobbar i samma område?

I övrigt gissar jag att jag får vara lite extra försiktig om jag tittar på en dämpare med piggy-back att burken inte kolliderar med något, men finns det fler fallgropar?

Siktar på en långslagig XC eller kortslagig stig cykel beroende på vilken vinkel man väljer att se det. Ramen jag tittar på är avsedd för 130mm vilket sannolikt kommer lira bra med befintlig 140 gaffel på HTn.Ska jag ens överväga en dämpare med extra burk till mitt bygge? I mitt huvud är extra burk bara fördel vid slaglängd i det högre segmentet?

Gissar att dämparna har olika karaktär beroende på avsett användningsområde, finns det modeller som är direkt olämpliga eller kommer jag bli nöjd oavsett då fabrikat och modell?

Bygga FS 2020, 101
200 = längd mellan fästpunkterna (eye to eye)

57 = slaglängd på dämparen. (Inte samma sak som slaglängd på ramen)

i övrigt beror det på vilken ram du ska ha.

Bygga FS 2020, 101
Enklaste är att du köper ram med tillhörande dämpare. Vanligt om du köper ny ram
Det här kan ju du omöjligen känna till men jag är diagnostiserad med elakartad kansjälv syndrom. Om något kan göras svårare så är jag slav under min sjukdom.
Det brukar dock övergå i "kan" syndrom.
Ibland i "kan men går aldrig igenom det helvetet igen"

Bygga FS 2020, 101
Extra burk, eller ”piggyback” som det ofta kallas är en fördel om man ska köra långa sträckor som genererar ett högt oljeflöde i dämparen, då de avyttrar värme bättre. Det har inte direkt med ramens slaglängd att göra. Man behöver även ha rätt bussningar till sin dämpare, då alla ramar inte har samma bredd vid dämparinfästningen.

Andra saker du bör ha koll på men samtidigt bör vara inställd på att köpa nytt till den nya ramen är vevlager då det antagligen behöver bytas ändå och (om det mot förmodan inte skulle följa med) styrlager.

Sen finns det en hel massa fler saker somegentligen spelar jättestor roll, men baserat på att HT med 140-gaffel är ett relativt nytt påhitt tror jag att det löser sig.

Bygga FS 2020, 101
Sen finns det en hel massa fler saker somegentligen spelar jättestor roll, men baserat på att HT med 140-gaffel är ett relativt nytt påhitt tror jag att det löser sig.
Screenshot_20200620_213851.jpg

Bygga FS 2020, 101
Extra burk, eller ”piggyback” som det ofta kallas är en fördel om man ska köra långa sträckor som genererar ett högt oljeflöde i dämparen, då de avyttrar värme bättre. Det har inte direkt med ramens slaglängd att göra. Man behöver även ha rätt bussningar till sin dämpare, då alla ramar inte har samma bredd vid dämparinfästningen.

Andra saker du bör ha koll på men samtidigt bör vara inställd på att köpa nytt till den nya ramen är vevlager då det antagligen behöver bytas ändå och (om det mot förmodan inte skulle följa med) styrlager.

Tack för info, blev lite klokare.
Men jag tittar alltså på att köpa en ny ram i butik, bygga cykel är inget främmande bara allt som har med bakdämpare göra. En av ramarna som dessutom dubblar rambudgeten har PF lager vilket också är en nyhet för mig men det tar vi om och när vi kommer dit.

Bygga FS 2020, 101
Angående bakdämpare så finns det olika "Tune" dvs att dämpningen är olika trög, det är lite olika för olika ramar vad tillverkarna tycker passar.

PF lager, som i pressfit på vevlagret, ska du försöka undvika om det går. De flesta tillverkare har börjat gå ifrån det.

Vad är det för typ av cykel du ska bygga? Enduro, XC eller vad? Vad är det för gaffel du har?

Bygga FS 2020, 101
Det här kan ju du omöjligen känna till men jag är diagnostiserad med elakartad kansjälv syndrom. Om något kan göras svårare så är jag slav under min sjukdom.
Det brukar dock övergå i "kan" syndrom.
Ibland i "kan men går aldrig igenom det helvetet igen"
Det där känner jag ack så väl igen. Kansjälv-syndromet kan även slå till när det finns pengar att förlora med i bilden. Dyra verktyg när inlämning kostar en spottstyver. Kan själv!

Bygga FS 2020, 101
I övrigt gissar jag att jag får vara lite extra försiktig om jag tittar på en dämpare med piggy-back att burken inte kolliderar med något, men finns det fler fallgropar?

Ska jag ens överväga en dämpare med extra burk till mitt bygge? I mitt huvud är extra burk bara fördel vid slaglängd i det högre segmentet?

Gissar att dämparna har olika karaktär beroende på avsett användningsområde, finns det modeller som är direkt olämpliga eller kommer jag bli nöjd oavsett då fabrikat och modell?
Att dämparen har en piggy säger inte nödvändigtvis något om vad den är bra på eller hur dem ser ut internt (mer än att oljereservoiren är placerad utanför dämparkroppen istället för i linje med den).
Däremot ger det tillverkarna utrymme att konstruera en bättre dämpare, som ofta har fler möjligheter att justera kompression och returdämpning med vreden på dämparen.

Det finns i huvud sak två anledningar att välja en dämpare utan piggy:
* Vikt: en dämpare med piggy väger i regel 100-150g mer än motsvarande dämpare utan.
* lockout med remote: De flesta dämpare med piggy saknar möjlighet att ansluta ett reglage till lockout (eller saknar lockout helt).

Hurvida du borde satsa på en dämpare med piggy eller inte beror lite på hur du tänkt köra cykeln. Men generellt sett blir det än viktigare med en bra dämpare på en kortslagig cykel om man tänkt pressa dem hårt utför.

Men om du tittar på en ram med låga AS-värden så kanske det är viktigare för dig att prioritera möjligheten till ett lockout-reglage?

Och till sist, de flesta dämpare från RS och Fox är anpassade till respektive ram ihop med tillverkaren. När man köper de löst brukar det finnas med low/mid/high för både kompression och retur, och i vissa fall även en hårdhet på lockouten. Här behöver du fråga tillverkaren av ramen vad de rekommenderar.

Bygga FS 2020, 101
Angående bakdämpare så finns det olika "Tune" dvs att dämpningen är olika trög, det är lite olika för olika ramar vad tillverkarna tycker passar.

PF lager, som i pressfit på vevlagret, ska du försöka undvika om det går. De flesta tillverkare har börjat gå ifrån det.
Jag är inte jätte förtjust i tanken att köpa en ram med PF, hade helst undvikit det. Jag botaniserar bland utbudet och har inte bestämt mig ännu. Å andra sidan så har det funkat (nåja, mycket klagomål har förekommit) i ett antal år så jag kanske tvingas kompromissa.

Vad är det för typ av cykel du ska bygga? Enduro, XC eller vad? Vad är det för gaffel du har?
Se inlägg #1

Anledningen till att jag i detta skede inte vill ha input på något annat än hur en bakdämpare egentligen påverkar hur cykeln beter sig är att det är på den punkten jag själv inte har någon erfarenhet och behöver hjälp på traven.

Förklara gärna varför någon behöver mer information än att det rör sig om en heldämpad cykel med 130/140mm slag som vill vara trail "light".

Jag är rädd att om jag direkt bara berättar vilka ramar jag tittar på kommer det färga åsikterna på ett för mig möjligtvis negativt sätt.

Bygga FS 2020, 101
Förklara gärna varför någon behöver mer information än att det rör sig om en heldämpad cykel med 130/140mm slag som vill vara trail "light".

Tja, när jag själv var i liknande sits fick jag napp på en begagnad luftdämpare som var avplockad från exakt en sån ram jag pillade med eftersom säljaren köp coil. Typ. Plus att det finns mängder med reaexperter på happy som har kläm på små obskyra firmor i UK som säljer precis det du är ute efter.

Bygga FS 2020, 101
Om du inte spikat ramen så har Bird Bike utförsäljning just nu.

oavsett så var beredd att det kommer bli dyrare än att köpa en komplett hoj. Men kanske inte lika kul :).
Budgetering och kostnadsanalys uppdateras löpande ?
Teoretiskt finns inget kostnadstak, men ökad kost flyttar fram första tramptaget, just nu siktar jag på aug/sep.
Tack för tipset, ska kolla närmare. Just den du länkade till var för mycket enduro för min smak men jag ska kolla närmare på vad Bird har att erbjuda.
Tack.

Bygga FS 2020, 101
* Vikt: en dämpare med piggy väger i regel 100-150g mer än motsvarande dämpare utan.
* lockout med remote: De flesta dämpare med piggy saknar möjlighet att ansluta ett reglage till lockout (eller saknar lockout helt).
+ På vissa ramar kan det vara betydligt svårare att få in en vattenflaska om man har piggy-dämpare. Typ Bird. Men är man drabbad av GDS-virus brukar det gå att lösa.

Bygga FS 2020, 101
Ett alternativ kanske är att hitta en cykel modell med en ram du gillar och sedan kränger alla delar du inte vill ha.

premium priset man tar för ramar är ofta väldigt högt.
exempel ramen löst går på 11k och hela cykeln på 20k.

tillverkarna har rejäla rabatter på delar. Skulle köpa en ram där dämparen ingick men ville ta bort dämparen och frågade vad priset hade blivit. Sänkte priset 100USD men dämparen kostade minst 250USD i butik.

Bygga FS 2020, 101
Ett alternativ kanske är att hitta en cykel modell med en ram du gillar och sedan kränger alla delar du inte vill ha.

premium priset man tar för ramar är ofta väldigt högt.
exempel ramen löst går på 11k och hela cykeln på 20k.

tillverkarna har rejäla rabatter på delar. Skulle köpa en ram där dämparen ingick men ville ta bort dämparen och frågade vad priset hade blivit. Sänkte priset 100USD men dämparen kostade minst 250USD i butik.
Så är det. Nästan bara tyngre ht ramar som finns för rimligt pris.
Kolla på cf scale, den billigaste varianten kostar typ som ramen.

Bygga FS 2020, 101
Så är det. Nästan bara tyngre ht ramar som finns för rimligt pris.
Kolla på cf scale, den billigaste varianten kostar typ som ramen.
Visst är det så.
Speciellt om man tar ett av de mest uppblåsta märkena med en lång kedja av leverantörer och lika lång distributionskedja för att inte tala om PR apparat osv. I ett sådant fabrikat bottnar kostnaderna per såld cykel inte i kostnaden för den fysiska leveransen till kund, merparten av kostnaden består av att underhålla hela apparaten runtomkring, och den kostnaden förändras inte beroende på om cykeln kostar 500:- eller 10k att tillverka.

Men det finns (många) andra tillverkare med försäljningsmodeller i andra änden av spectrat, och jag skulle vilja påstå att de är ofta favoriterna bland entusiaster.

Bygga FS 2020, 101
Att dämparen har en piggy säger inte nödvändigtvis något om vad den är bra på eller hur dem ser ut internt (mer än att oljereservoiren är placerad utanför dämparkroppen istället för i linje med den).
Däremot ger det tillverkarna utrymme att konstruera en bättre dämpare, som ofta har fler möjligheter att justera kompression och returdämpning med vreden på dämparen.

Det finns i huvud sak två anledningar att välja en dämpare utan piggy:

Hurvida du borde satsa på en dämpare med piggy eller inte beror lite på hur du tänkt köra cykeln. Men generellt sett blir det än viktigare med en bra dämpare på en kortslagig cykel om man tänkt pressa dem hårt utför.

Men om du tittar på en ram med låga AS-värden så kanske det är viktigare för dig att prioritera möjligheten till ett lockout-reglage?

Och till sist, de flesta dämpare från RS och Fox är anpassade till respektive ram ihop med tillverkaren. När man köper de löst brukar det finnas med low/mid/high för både kompression och retur, och i vissa fall även en hårdhet på lockouten. Här behöver du fråga tillverkaren av ramen vad de rekommenderar.
Jag är ingen weight weenie, men visst är det en fördel med lättare cykel. Det är egentligen främst när det kommer till hjul och roterande massa jag på allvar ser en nackdel med högre vikt.

Lockout är högt upp på priolistan.

Bygga FS 2020, 101
Visst är det så.
Speciellt om man tar ett av de mest uppblåsta märkena med en lång kedja av leverantörer och lika lång distributionskedja för att inte tala om PR apparat osv. I ett sådant fabrikat bottnar kostnaderna per såld cykel inte i kostnaden för den fysiska leveransen till kund, merparten av kostnaden består av att underhålla hela apparaten runtomkring, och den kostnaden förändras inte beroende på om cykeln kostar 500:- eller 10k att tillverka.

Men det finns (många) andra tillverkare med försäljningsmodeller i andra änden av spectrat, och jag skulle vilja påstå att de är ofta favoriterna bland entusiaster.
Du får gärna återkomma med exempel när du kommit så långt. Tycker mer att en Kina fs kostar typ 7000 plus tull och moms. Utan dämpare.
Visst är det billigare än en scott men inte billigt nog för att jag ska bli intresserad

Bygga FS 2020, 101
Du får gärna återkomma med exempel när du kommit så långt. Tycker mer att en Kina fs kostar typ 7000 plus tull och moms. Utan dämpare.
Visst är det billigare än en scott men inte billigt nog för att jag ska bli intresserad
Inte sett dessa billiga ramar någonstans med undantag för Radon ramar 2018 och nu Bird bike. Du får räkna med minst 10k för en FS ram om det inte är någon tillfällig kampanj eller utförsäljning. Fick min Radon Slide på utförsäljning. Kostade 4500kr men då var det nästan 70% prissänkt.

Bygga FS 2020, 101
Inte sett dessa billiga ramar någonstans med undantag för Radon ramar 2018 och nu Bird bike. Du får räkna med minst 10k för en FS ram om det inte är någon tillfällig kampanj eller utförsäljning. Fick min Radon Slide på utförsäljning. Kostade 4500kr men då var det nästan 70% prissänkt.
Det finns inga ramar värda att köpa under 10K, förutom den som var värd att köpa och kostade 4.5.

Intressant!
?

Bygga FS 2020, 101
För att återgå till ämnet dämpare och tidsödande hempul, jag antar att du redan kommit in på det där med att ändra slaglängd själv? Rockshox deluxe 230x65 och 230x60 är samma dämpare, men det sitter en distans i den kortare av dom.

Bygga FS 2020, 101
Jag tror att det som menas är att ramar till fullpris ofta är väldigt dyra jämfört mot komplett cykel. Vad är det för hjulstorlek du är ute efter? Och hur stor ram?
Naturligtvis vill jag köpa en prisvärd ram, rea och utförsäljningar är gött. Bird Aeris var riktigt bra godis, men Aeris 120 för elvahundra pund var lite i det magstarkaste laget, kommer 120 ner i samma peng som 140 så smäller det i köpknappen, lägger på minnet och återkommer om det inte går att finna något mer intressant. Radon slide CF för 9K SEK var också intressant, men med PF vevlager.
Sannolikt 27.5, men det går att kompromissa och är inte av högsta vikt.

Tillbaka
Topp