Bygga FS från ok delar, ny på detta

Raftö

Aktiv medlem
Hej,

Jag trivs med komponenterna på min HT och funderar på att köpa en FS-ram att flytta över dem till. Men behöver hjälp med vad jag ska tänka på så att bygget blir bra. Mina delar är:

BC original podsol 29" alu ram.
Wheel Standard: 12 x 148 mm (Boost)
Axle Type: - 12 mm thru-axle
Seatpost (Ø): 31.6 mm
Seatpost Clamp(Ø): 34.9 mm
Head Tube: 1 1/8" - 1.5" tapered
Headset: ZS44 - EC44
Recommended Fork Axle to Crown: 542 mm (130 mm)
Bottom Bracket Standard: BSA
Shell Width: 73 mm
Chainline: 51.8 mm
Brake Mount: disc PM6 (direct mount 160 mm)

Gaffel: Fox 34 Float Performance 140
Bromsar: Magura mt trail sport, 4 kolv fram 2 kolv bak.
Bromsskivor 180mm.
Dropper post: KS lev si 175 mm.
Cane creek styrlager.
Sram dub Vevlager.
Stans ztr flow s1 fälgar.

Tar tacksamt emot tips och tankar. T ex var handlar man ram bäst nuförtiden? Wiggle?

Senast ändrad:
Ditt inlägg är rätt så kryptiskt. Har du redan massor delar som du vill leta en passande ram till eller skall du köpa alla delar?

Det är väl bara att hitta en ram som du gillar med matchande slag till din gaffel och sedan flytta över delarna. Styr- och vevlager är inte säkert att det passar dock

Är det så lätt? Styr- och vevlager är ju lätt att anpassa iaf. Ok, jag har kanske trott att detta var svårare än vad det är. Tack för svar!

Hej,

Jag trivs med komponenterna på min HT och funderar på att köpa en FS-ram att flytta över dem till. Men behöver hjälp med vad jag ska tänka på så att bygget blir bra. Mina delar är:

BC original podsol 29" alu ram.
Wheel Standard: 12 x 148 mm (Boost)
Axle Type: - 12 mm thru-axle
Seatpost (Ø): 31.6 mm
Seatpost Clamp(Ø): 34.9 mm
Head Tube: 1 1/8" - 1.5" tapered
Headset: ZS44 - EC44
Recommended Fork Axle to Crown: 542 mm (130 mm)
Bottom Bracket Standard: BSA
Shell Width: 73 mm
Chainline: 51.8 mm
Brake Mount: disc PM6 (direct mount 160 mm)

Gaffel: Fox 34 Float Performance 140
Bromsar: Magura mt trail sport, 4 kolv fram 2 kolv bak.
Bromsskivor 180mm.
Dropper post: KS lev si 175 mm.
Cane creek styrlager.
Sram dub Vevlager.
Stans ztr flow s1 fälgar.

Tar tacksamt emot tips och tankar. T ex var handlar man ram bäst nuförtiden? Wiggle?

Orbea Occam är väl ett passande val till dina delar!

Det finns en YT Capra samt en SC Hightower i K&S t ex. Begagnat är kanske bäst med begagnande delar i mellanklassen?

En

precis, det finns detaljer att hålla koll på.

En Vitus Escarpe från Wiggle kanske?

Det ska passa förutom att det igen är fel slaglängd?

Och att man får en hel escarp för 30 000 och en kona process 134 för 25.

Troligen är det bättre att du köper en hel fs och behåller de delar du vill ha och sätter resten på den gamla ramen

Det finns en YT Capra samt en SC Hightower i K&S t ex. Begagnat är kanske bäst med begagnande delar i mellanklassen?

Dom kräver dock båda en lite längre gaffel än 130 mm. Du kan åka slaglängden av sin gaffel till 150 cm. Men vill du verkligen har en (nästan) endurocykel?

Jag får en Cotic Flare 29 för 22k, det kan kanske vara något. Steel is real skrev någon i forumet, betyder säkert något bra.

En Nukeproof Reactor är bra och är på rea:

Är du helt hundra på att du vill köpa en ram eller vi du bara behålla delarna för rent ekonomiskt så är det kasst att köpa ramen för sig. Ramarna kostar ju ofta typ 80% av vad cykeln gör med delar

Edit: kanske närme 65-70%

Senast ändrad:
Är du helt hundra på att du vill köpa en ram eller vi du bara behålla delarna för rent ekonomiskt så är det kasst att köpa ramen för sig. Ramarna kostar ju ofta typ 80% av vad cykeln gör med delar
Börjar fatta det. Tanken var ekonomisk. Det blir kanske ett sälj till och en ny FS. Jag ligger och bevakar K&S ett tag så får vi se. Ironiskt nog fick jag första punktering någonsin när jag bröta loss med min HT, den hade jag aldrig fått med en FS. ?

Börjar fatta det. Tanken var ekonomisk. Det blir kanske ett sälj till och en ny FS. Jag ligger och bevakar K&S ett tag så får vi se. Ironiskt nog fick jag första punktering någonsin när jag bröta loss med min HT, den hade jag aldrig fått med en FS. ?
Det är lite svårt att resonera så eftersom att du antagligen hade kört ännu hårdare på en FS. Sen är ju punkteringar lite en del av sporten. Du kommer få dem oavsett vilken cykel du sitter på.

Punkteringar händer, så är det, rätt.

Men jag har kollat runt lite mha tipsen här och en ny bra ram kostar minst 20-30kkr. Det får jag en bra begagnad FS för med precis samma komponenter som jag redan har.

Ja, strikt ekonomiskt är det svårt. 20 000 är ändå bättre än jag trodde.

Vill du tvunget så tror jag en kinaram går att få runt 10 eller en bit över.
En Marino stålram ligger nog där också men då får man tänka på att det blir single pivot. Dvs inte samma som cotic

Ja escarpen är ganska rätt. Lite mycket slag som sagt och ingen down country. Finns en reactor ram som hade varit kul att köpa

Vad kategoriseras Reactorn och Escarpen som? Långslagiga stigcyklar eller kanske all-mountain? Lite nyfiken själv…

Vad kategoriseras Reactorn och Escarpen som? Långslagiga stigcyklar eller kanske all-mountain? Lite nyfiken själv…
Jag skulle nog säga att båda är långslagiga stigcyklar men att Escarpen är lite på gränsen till all-mountain. Dock så har ju Reactorn bara 130 mm bak men den ska kännas som mycket mer om jag kommer ihåg rätt.

Om man skulle välja någon av dessa som sin enda hoj, vilken skulle passa bäst?

Escarpen har nästan för mycket fjädring bak och Reactorn låter som mer enduro…?

Om man skulle välja någon av dessa som sin enda hoj, vilken skulle passa bäst?

Escarpen har nästan för mycket fjädring bak och Reactorn låter som mer enduro…?

Reactor är inte enduro. Den har 130 mm slag bak. Med 140 mm fram, som den först hade, är det en perfekt stighoj. Med 150 mm fram, som årets kompletta model har, gissar jag att den också funkar bra i park.

Jag är sugen men helt orimligt för mig att köpa en

1661619539198.png

Men nu är jag i köptagen och det står mellan Escarpe och Reactor. Båda vill ha 150 mm gaffel, jag har 140 så det går la' men

1. Escarpe är kolfiber (3,1 kg) med en Fox Float DPS Factory :love: och
2. Reactor är alu (3,72 kg) med RockShox Super Deluxe Ultimate RCT, vad det nu är för en dämpare det vet jag inte.

Synpunkter innan köp? Jag cyklar stig, klättrar och åker utför men hoppar inte och har ingen skidort i närheten...

Men nu är jag i köptagen och det står mellan Escarpe och Reactor. Båda vill ha 150 mm gaffel, jag har 140 så det går la' men

1. Escarpe är kolfiber (3,1 kg) med en Fox Float DPS Factory :love: och
2. Reactor är alu (3,72 kg) med RockShox Super Deluxe Ultimate RCT, vad det nu är för en dämpare det vet jag inte.

Synpunkter innan köp? Jag cyklar stig, klättrar och åker utför men hoppar inte och har ingen skidort i närheten...

Reactor verkar vara bra (Aron körde en i kol) och hade innan m 140 mm gaffel, så det går bra. Vikten är enda nackdelen, tycker jag. Dämpare är både bra.
Jag vet inget Vitus Escarpe, förutom att det inte skrivs mycket om den.

Tillbaka
Topp