Bygga gravel av jamis aurora elite?

• Trådstartare Trådstartare NON
  • Start datum Start datum

NON

Aktiv medlem
Är sugen på en gravel och det finns en jamis aurora elite 2011 med sopslut drivlina till salu för kaffepengar i närheten av där jag bor. Växlarna kanske går att återanvända, tvådelat fram och tiodelat bak, sram. Är det en lämplig ram att bygga på?
Screenshot_20191022-183014_Drive.jpg

Frågan är hur breda däck man kan få på. Själv vill jag inte köra mindre än 35mm på grusvägar. Då den är skivbromsad är nog chanserna stora.

Den tar 32 mm med skärmar så runt 40 mm borde inte vara några problem.

Fast... Kollar man geotabeller så har den ett bb-drop på bara 65 mm så är du inte bekväm med att sitta högt och trona på cykeln kanske du ska sätta 650b hjul på den.

Jag har en grushoj med 631 rör och ramen väger inte speciellt mycket så slutvikten på den där kan nog bli helt okej

Stumpy sa:
En touringcykel skall ha fästen för lowriders och skärmar, något som en ren gruscykel inte behöver. Oftast är touringcyklarna klart tyngre än gruscyklarna.

Fast en gruscykel utan sånt är ju ingen gruscykel utan en cyclocross. Skillnaden på bra grus ouch touringcyklar är ju bara lite geometri och allra mest hipsternivån på cyklisten

Ramen ser prima ut, men kanske inte så sprättig (som redan nämnts).

Även om det handlar om kaffepengar så kan det ju springa iväg när du börjar byta det som är slut. Kan vara bra att göra en realistisk budget först.

Sedan är det ju alltid kul att blåsa liv i ett lik!

Fjärdebrunn sa:
Inga problem med 35 mm på 19mm fälg. Mer än så går oxå. Jag har t ex 2,4" på mina gamla XC717. Folk är så anala nowdays.
Visst "går det" att köra 2.25" mtb-däck även 17 mm fälg. Men det gör inte däcket rättvist då det blir mycket smalare än om däcket sitter på rätt 30 mm fälgbredd. Mindre volym och sämre egenskaper på smalfälgen.

Jag flyttade Michelin Power Gravel 35 TL från 19 mm Alexrims till 22,5 mm DT XR361 fälg, däcket blev 2 mm bredare (37 mm) på den moderna fälgen. Funkar dessutom slanglöst på DT och drygt ½ kg lättare hjulset :)

Power Gravel 40 mm väger 70 gram mer än 35 mm, 40 mm däck på 17 mm fälg blir ungefär lika brett som 35 mm däck på 22,5 mm fälg.

Fälgar är billigt, en fälg kostar ungefär som ett däck. Varför använda 10+ år gamla smalfälgar när det finns modernare och bättre alternativ?

Senast ändrad:
Hittade en post på ett annat forum från 2008 där en person hävdar att 38 mm ger totalt 2 mm frigång mot kedjestagen så 35 mm är max bredd vilket är smalare än vad jag hoppats på, så skippar nog detta projekt.

2008 var det väl iofs fälgbromsat, så det kan skilja en del.
Tror dock att det kan vara en bra brukscykel/pendlare om man ger den lite kärlek. Kaffepengar är den nog värd.

Stumpy sa:
Det är en tung touringcykel, men visst kommer den gå fint att cykla grus med.
+1
Med en vikt på (nästan) 13kg utan pedaler och över 44cm långa kedjestag
är det stor risk för att den kommer att kännas som en stor, trög och sävlig buss.
Men det kanske inte är en grusracer du är ute efter?

/Håkan

Tillbaka
Topp