Bygga hjul på hope pro 2 nav för ca 4000kr

Mtb kite

Ny medlem
Hej på er,

Jag behöver köpa nya AM-hjul. Jag vill bygga hjulen på Hope pro 2 nav då de verkar vara bra och hyfsat lätta att serva själv (samt att jag älskar ljudet). Däremot har jag problem med att välja lämpliga fälgar.

Jag tar gärna emot råd av er på bra fälgar och varifrån jag kan beställa dem så jag kan få hjulen levererade färdigbyggda. Budget ca 4000kr

Tack på förhand!

Det är väl inte svårt att välja fälg?
Mavic XM719
Det behövs egentligen inte tillverkas några andra fälgar än de =)
Funkar både för svettoturer och alp-åka.

Hur kan ett frihjul vara mer lättservat än Hopes?

Däremot föredrar jag klassiska justerbara hjullager a'la Shimano före maskinlager.

Jag köpte 29" xm719 med hope från actionsport.de i vintras och är nöjd. Hjulen känns distinkta och rullar fint. Dom var bra och ha med och göra också!

jomper skrev:
-------------------------------------------------------
> Hur kan ett frihjul vara mer lättservat än
> Hopes?
>
> Däremot föredrar jag klassiska justerbara
> hjullager a'la Shimano före maskinlager.

FunWorks har väl kopierat Hope i baknavet. Framnavet saknar låsfjädern vilket borde, enligt definition, vara lättare att serva, då axeladaptern ramlar av sig själv när man tar av hjulet.

Som sagt, jag vill inte lovprisa FunWorks än, men än så länge ser de betydligt bättre ut än de Shimano, Mavic och Formula-nav, som jag har ägt. Men man vet aldrig. De är kanske gjorda i mjukost.

Det där med justerbara kullagar säger du bara för att retas, eller? Maskinlager är väl inga problem att serva?

vill man verkligen att axeladaptrarna faller av bara man tar av hjulet? :D

för mig känns då Hope som ett mer säkert kort, i längden :D

Jag har xm719 och Stan's Flow med Hope nav och skulle välja Flow varje gång. Den väger bara 10-20g mer men är mycket bredare, minst lika stark och dessutom lätt att konvertera till slanglös. Wiggle verkar har bäst pris på Hope hjul just nu, ~3,500kr.

Det 9-delad kassett med Shimanosplines passar på en 9-delad body med Shimanosplines. En 10-delad kassett med Campasplines passar på en 10-delad body med Campasplines. Och så vidare. Vad är det för kassett du har? Är det lastgammalt?

Har Hope 2 med DT Swiss EX500, funkar skitbra i allt från pendling till Järvsö.
Enda problemet jag har haft är att baknavet/bodyn inte gillar min kasett. Har svårt att få av kassetten för den har jobbat sig in i bodyn. Ska visst funka bra med kassetter som är "hela" och inte ihopfogade av enskilda kugghjul. Inge vidare förklaring jag vet men googla lite på det så kommer det bättre förklaringar.

NNNN

9-delat ska funka bra. Man kan även köpa en stålbody om man har problem med att dreven äter alu.

paxel skrev:
-------------------------------------------------------
> Enda problemet jag har haft är att baknavet/bodyn
> inte gillar min kasett. Har svårt att få av
> kassetten för den har jobbat sig in i bodyn.
> NNNN

Alu kasett på alu body minskar problemet.
Men stålbody är slitstarkare .

(låg vikt kostar...)

För mina senaste två hjulpar har jag valt en lättare framfälg för att spara lite vikt på ett ställe där jag inte behöver något extra, 717Disc + 719Disc för XC/AM och EN521+ EX721 för DH.
Toppen tycker jag.

Tillbaka
Topp