Bygga HT

Warngård

Ny medlem
Bygga HT
Jo jag undrar vad jag borde ha för ramstorlek när jag är 190 cm... ange gärna i Tum/Large/utländska storlekar osv så man vet va man ska ha...

Sen undrar jag vad som är den vanligaste slaglängden på framdämpare för XC hojar...

Och sen skulle jag vilja veta var man kan köpa billiga aluminiumramar i Sverige..

MVH

Bygga HT
Warngård skrev:
-------------------------------------------------------
> Ok men ni kan väl säga vad som är vanligast? :P

Det vanligaste är att folk köper en för stor cykel... =)

Bygga HT
Warngård skrev:
> Ok men ni kan väl säga vad som är vanligast? :P

Är väl 17"/medium? :-P

Men för din längd är väl OFTAST Large/19-20" det som passar för XC.

Bygga HT
Eftersom du inte orkar göra närmare efterforskningar själv så gör så här

Gå in på blocket och leta efter begagnade cyklar i storlek XL/20tum. Till dessa skall du ha en gaffel på 80-100mm, inte så noga vilket egentligen. Har du tur hittar du något gammal vrak som du kan strippa på delar och bygga vidare på för en mkt billig peng.

Bygga HT
Warngård skrev:

> Och sen skulle jag vilja veta var man kan köpa
> billiga aluminiumramar i Sverige..

om du kan sträcka dig till Uk?
5924.jpg

Target 20" ht 271:- hemma på ditt köksbord 407:-
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=5924

Bygga HT
Jag är 188 och gillar 19" ramar rent generellt, men det beror på en massa saker. Hur lång din överkropp är, benlängd, armlängd, halslängd etc. samt det viktigaste som är hur långt toppröret är. Styrstam påverkar även den sittställningen. Tilläggas så är det prova i skogen som gäller, kör du asfalt känns lite större hoj oftast bättre än en mindre men en större hoj funkar sämre i skogen. Sen kör jag lite AM ställning på min hoj också, skulle jag köra xc så hade jag gått upp till 20" kanske. (Tilläggas är att det är Kona jag snackar om i storlek, de är rätt normala i topprörslängd tror jag.)

Bygga HT
är 1,84 med benlängd på 86cm ska gå upp på 20" istället för 19.. som är på gränsen för litet. blir på gränsen för låg för att kunna få upp sadeln tillräckligt, och då har jag sadeln på 730mm exakt CC vevlager - sadels ovansidan.

längden är lättare att kompromissa då det bara är att byta stam. 90-120mm finns iprincip alla styrstammar i..

Tillbaka
Topp