Bygga HT...!

Warngård

Ny medlem
Bygga HT...!
Hejsan allihopa, har inte varit aktiv här på forumet på länge men de känns som de är dags nu då jag börjat cykla en hel del igen... Har mycket tid över och även en del pengar så jag tänkte bygga ihop en halvbra HT som komplement till min lite bättre FS... bara för att ha en som jag kan cykla på då jag tröttnar på min FS och kanske låna ut, osv ja ni fattar..

Nu till problemet jag har aldrig byggt ihop en cykel men vill ju såklart lära mig... så är det nån som har tips på bra sidor där man kan få tag i guider..?

Tänkte iallafall börja med att välja en ram... har kikat lite på CRC men vet inte vilka ramar som är bra... vet inte riktigt vad jag ska satsa på för storlek heller... är 190 cm lång så snälla ni kom med bra tips om hur jag kan hålla kostnaderna nere...

Tänkte slänga Deore grupp och nån bra dämpare modell billigare... kom gärna med alternativ till att bygga helt ny också... tack på förhand! / Christian

Bygga HT...!
Grattis till ett bra beslut.
Byggde själv ihop min cykel under vintern och även fast det var en ny grej för mig tyckte jag det var väldigt kul plus att jag fick en annan förståelse för hur sakerna funkar. Det enda jag inte gjorde själv var att sätta vevpartiet på plats, det gjorde dr spoke när jag köpte det.
Mitt tips är att köpa de prylarna du vill ha, börja sätta ihop dom efter förstånd och när du stöter på problem sök hjälp här eller hos din lbs. Har du en annan cykel att titta på och jämföra med så faller det mesta på plats naturligt.
Känner du att du behöver läsa lite så kolla in Läsvärt, mycket bra kunskap och erfarenhet.
Lycka till

Bygga HT...!
Det finns ju en hel del guider i Läsvärt, men är det några fuider då saknar där som du upptäcker under gång får du gärna PM:a mig så jag vet vad som behöver läggas till.

Bygga HT...!
Okej ja en del saker kan väl bli rätt svåra.. har ju en cykel att kolla på så det kanske underlättar som du säger... förresten folk nu får ni allt komma med lite tips.. känner mig helt vilse i den djungel av möjligheter som finns :)

Bygga HT...!
Släng på en marzocchi mx-comp som gaffel, deoregrupp m hydrauliska skivbromsar, mavic crossridehjul, sadel som passar din rumpa och ett styre efter smak, rakt eller riser känner du själv vad du gillar. När det gäller ramen finns det alu, stål, titan eller kolfiber. Ska den vara billig är det väl stål eller alu som gäller.

Bygga HT...!
Är det bara jag som inte ser någon beskrivning av vad du ska cykla när du frågar om ramtips, eller är det underförstått att det är XC då?

Bygga HT...!
Jag var i precis samma situation som dig för ett drygt år sedan, köpte delar ellteftersom och har nu äntligen fått ihop alla delar, håller på o bygger men har haft mkt i skolan så den är inte färdigbyggd än. Går säkert att få det blilligare än jag, åkte ju på frakt från tyskland 3 ggr tex men jag har som sagt köpt grejer allteftersom, min spec är:

-Nosaint Urain 2 ram från Radsport Bornmann (Handla dock INTE därifrån, skitmkt strul från dom, ramen i fel färg, allt som var beställt var inte med osv osv...)
-marzocchi marthon race (kom över denna fö 300€ från actionsports, MKT nöjd med priset!)
-cane creek solekrade hjul som jag inte kommer ihåg modellen på
-irc mythos däck
-lx HT II vevparti
-xt bakvxl
-xt framvxl
-xt reglage
-lx v-bromsar med scotthandtag (skoglings gamla faktiskt)
-thomson stam
-easton ea 70 styre
-roox s4 stolpe
-biltemasadel
-xtr kedja
-billiga spd pedaler från shimano, pd 515?
- fsa x-orbit styrlager

landade totalt på ~10 500:-

vid frågor, PMa mig.

Bygga HT...!
Dagens bästa tips är att inte montera styrlagret själv om du inte har erfarenhet/mod. Det är en våldsam process där styrlagret lätt kan dö. ;)

Bygga HT...!
Du är i gott sällskap! (eller så är det jag som är det)
Daner kom med ett paket idag som markerar startskottet för mitt HT-bygge. Jag kommer att försöka dokumentera stegen och posta mina bryderier här på happy när jag kör fast. Det här är ett sedan länge planerat projekt som nu äntligen kommer att genomföras.
Lycka till!
[edit] skall inte kapa den här tråden med mina cykelbilder
~K

Senast redigerad av en moderator:
Bygga HT...!
Hos CRC så är nog den mest prisvärda ramen GT Zaskar av valfri årsmodell, skulle inte tro att det diffar mer än lite design på dekalerna mellan årsmodellerna. Det ser ut som att de har din storlek också, XL borde passa bra till ren xc-åkning. Har inte testat den själv men den skulle nog vara mitt val med din kravprofil.

Bygga HT...!
Det kan skilja rätt så mycket mellan olika märken när det gäller geometrin, dessutom är en provsittning i affären kanske inte riktigt rättvisande. Kolla vad du har för geometri på din nuvarande cykel och leta efter något med liknande mått på ramen. Överrörslängden ett viktigt mått att kolla på en ram.

Tillbaka
Topp