Bygga MTB

Bygga MTB
Tänkte försöka plocka ihop en billig mtb som håller för en ryttare på 125 kg.
Sonen vill att pappa följer med på lättare äventyr i både skog och på asfalt.
Jag är 189 cm lång o väger en del som sagt. Kan tänka mig en singlespeed för att spara ett par kronor på växlar.
Vad ska jag tänka på? Tips på delar och butiker mottages tacksamt!

Bygga MTB
Tänkte försöka plocka ihop en billig mtb som håller för en ryttare på 125 kg.
Sonen vill att pappa följer med på lättare äventyr i både skog och på asfalt.
Jag är 189 cm lång o väger en del som sagt. Kan tänka mig en singlespeed för att spara ett par kronor på växlar.
Vad ska jag tänka på? Tips på delar och butiker mottages tacksamt!

Billig som i billigare än att köpa komplett? Det är ganska svårt om man skall köpa ny delar. Nästan omöjligt. Har man delar liggande och orkar leta begagnat går det såklart.
Men vill du bygga för att det är kul är det ju en annan sak.

Bygga MTB
att få tag på komponenter är nog på gränsen till omöjligt ifall. Däremot så vill jag ju påstå att ifall du bara ska ut och cykla med barnen i skogen så borde nog de flesta mtb'sen hålla även för din vikt? försök hitta en med en kraftigare gaffel bara :)

Bygga MTB
Det låter som att en begagnad hoj kanske är bättre i ditt fall. Om du inte har något emot att bygga så har du nog inget emot att serva en hoj heller. Det blir svårt att få till något som är billigare än en komplett begagnad hoj. Köper du nytt så blir det i regel aldrig billigare att bygga själv.

Bygga MTB
Om man ska bygga själv så är aggro HT det enklaste att få till. Speciellt om man får tag i billig gaffel o hjul.
Tyvärr är det svårt med ramar i år.

Denna är nog för liten

edit. en till i ungefär samma storlek

Senast ändrad:
Bygga MTB
Köp en komplett, billig hardtail. Om något går sönder pga vikt kan du ju byta ut den delen då! På så sätt lär du få max valuta för pengarna.

1.Jag tror att en "komplett" cykel håller andrahandsvärde bättre än ett hopplock i 90% av fallen.
2. Om du vill göra någon uppgradering brukar pedaler och däck vara de mest prisvärda, generellt sett.

Och prio ett måste ju vara att komma ut och cykla med sonen! Blir det mycket cyklande kommer du ändå vilja bygga cykel nummer två om ett tag när du bildat dig en preferens, så du missar liksom inget ;-)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp