Bygga ny pendlare, söker ram/cykel enl kravlista

Froste

Aktiv medlem
Ligger i startgroparna för att bygga en ny pendlare och söker tips på ram eller komplett cykel att bygga vidare på.
Kommer gå 15km enkel väg 4 dagar i veckan på cykelbanor, sopsaltade vintertid. Eventuellt 22km framöver. Vad tror happyexperterna?

Kravlista:
  • Ram i stål eller aluminium, gaffel i kolplast är ok.
  • Bockstyre
  • Gravel geo av äventyr/monster-karaktär går bort, vill ha mer lvg lik geo men inte superlåg stack.
  • Skivbromsar
  • Extern kabeldragning, bromsslang genom ram är ok.
  • 700c
  • Plats för 35mm dubbdäck och skärmar (tror att jag ska kika på en ram som klarar 45mm däck sans skärm
  • Ram kompatibel med fullängdsskärmar, bryggor i baktriangeln är ett måste
Övrigt
  • Cykel får gärna se anonym ut, inga bjärta färger.
  • Kommer köras 1x11, typ 44 x 11-36 eller 11x42
  • Kommer få dynamonav och belysning
  • Driftsäkerhet är målet, hör och häpna slanglöst, nav av god kvalifax som inte kör ihop direkt, etc.

White GX LTD flyter direkt upp som ett alternativ men den blir man inte särskilt cykelkåt av.

Senast ändrad:
Ligger i startgroparna för att bygga en ny pendlare och söker tips på ram eller komplett cykel att bygga vidare på.
Kommer gå 15km enkel väg 4 dagar i veckan på cykelbanor, sopsaltade vintertid. Eventuellt 22km framöver. Vad tror happyexperterna?

Kravlista:
  • Bockstyre
  • Gravelgeo av äventyr/monster-karaktär går bort, vill ha mer lvg lik geo men inte superlåg stack.
  • Skivbromsar
  • 700c
  • Plats för 35mm dubbdäck och skärmar (tror att jag ska kika på en ram som klarar 45mm däck sans skärm
Övrigt
  • Driftsäkerhet är målet, hör och häpna slanglöst, nav av god kvalifax som inte kör ihop direkt, etc.

White GX LTD flyter direkt upp som ett alternativ men den blir man inte särskilt cykelkåt av.

Går i exakt samma tankar och har liknande förutsättningar inkl pendlingsavstånd. Har byggt några cyklar inkl tråkig men bra hybridpendlare och snabb full-carbonräser för amatörtävlingar.

Fälgbroms går fetbort, haft några obehagliga upplevelser i regn och snö med dålig bromsverkan trots bra belägg och justering. På pendlare måste man också tvätta fälgarna ofta då för att undgå bromsdammet som suger lort och sliter fälgen. Så skivor blir det och då lika gärna hydrauliska så man får bäst bromsverkan.

Skärmar är måsten. Bockstyre stor fördel. Breda (35-40mm) däck föredras ffa för fler dubb i bredd på vintrarna och stabilare om det är spårigt.

Så gravelbikes är lockande men av någon anledning är de ofta omotiverat dyra. Något sånär känt märke med hydrauliska bromsar då startar det på 17-18k. White cykeln du nämner är lockande om man tar hänsyn till priset.

Annars tänker jag köpa en hybrid och slänga på bockstyre, kanske byta styrstam typ om man behöver anpassa sittställning. Har för mig bockreglagen drar lite annan vajerlängd än reglage för raka styren så kanske får byta även växlarna.. Men finns otroligt många varianter på hybrider så borde gå att hitta något trevligt och konvertera till en gravel-liknande pendlare tänker jag.

Köpte en hybridram från planet X back in the days men nu är ju UK inte med i EU så tullen svider där. Annars tyska sajter (bike24, bike discount). Köpte en hybridram från Cube från sistnämnd firma någon gång. Var noga som fasen dock att kolla hur olika producenter mäter ramstorlek om du köper på nätet.

Hybrid går bort för mig då jag vill ha rätt geometri. Inte sugen på kompromisslösning med en ram som blir för lång då den är utformad för att användas med rakt styre.

Kravlista:
  • Bockstyre
  • Gravelgeo av äventyr/monster-karaktär går bort, vill ha mer lvg lik geo men inte superlåg stack.
  • Skivbromsar
  • 700c
Övrigt

Jag har precis byggt upp något mycket likt av en gammal kona dew plus med många år på nacken, rullar liknande distans året runt. Valde medvetet 8-delat för att vintern sliter så hårt på drivlinan, mindre tråkigt att slita ut kedjor och kassetter på löpande band när de kostar en bråkdel jämfört 11-delat.

Edit: skall tillägga att min pendlingsväg har alla olika former av snöröjning utefter vägen, vilket väl är ett perfekt recept för att slita mycket.

Jag har precis byggt upp något mycket likt av en gammal kona dew plus med många år på nacken, rullar liknande distans året runt. Valde medvetet 8-delat för att vintern sliter så hårt på drivlinan, mindre tråkigt att slita ut kedjor och kassetter på löpande band när de kostar en bråkdel jämfört 11-delat.

Edit: skall tillägga att min pendlingsväg har alla olika former av snöröjning utefter vägen, vilket väl är ett perfekt recept för att slita mycket.
1x11 är absolut inte satt i sten, 1x9 skulle eventuellt fungera det med förutsatt att jag kan få det med lvg reglage och hydrauliska bromsar. Men enl ZFC slits 8 delade kedjor dubbelt så fort som vissa 11 delade.

Men just val av drivlina är inte fokus för tråden just nu. Det är ramen som är steg 1.

Edit: Om Shimano Cues kommer med lvg reglage snart hade det troligtvis blivit intressant för bygget med exempelvis sin 10delade linkglide 11-39 kassett.

Senast ändrad:
Jag sneglar på att bygga ihop något liknande. Ramar verkar vara svårt, många kul ramar verkar göras i UK och det är hopplöst att få dem levererade. Jag har iallafall Nordest Albarda 2 på min shortlist, finns med både stål- och kolgaffel.

Jag sneglar på att bygga ihop något liknande. Ramar verkar vara svårt, många kul ramar verkar göras i UK och det är hopplöst att få dem levererade. Jag har iallafall Nordest Albarda 2 på min shortlist, finns med både stål- och kolgaffel.
Den är fin men når kanske inte kriteriet "Gravel geo av äventyr/monster-karaktär går bort, vill ha mer lvg lik geo men inte superlåg stack". Inte lätt det här!

Kravlista:
  • Bockstyre
  • Gravel geo av äventyr/monster-karaktär går bort, vill ha mer lvg lik geo men inte superlåg stack.
  • Skivbromsar
  • 700c
Övrigt

Tänker du tävla mellan rödljusen eller är målet att komma fram?

Du anger Ingen budget, men vill du komma undan billigt så:

Annars kanske någon ram från Urbanbikewear:

Man blir faktiskt rädd av detta. Var man än kikar ser man instegscyklar av årsmodell 2024 med intern kabeldragning. Både Rose, Canyon, Bergamont med flera har instegshojar där slangar och vajrar går helintegrerat. Värst är det på de billigaste modellerna med mekaniska skivbromsar som även där har samma integrering.

Att hitta en enklare komplett cykel eller ram för pendling som är enkel att underhålla håller på att blir riktigt svårt! Tycker synd om alla som kommer köpa en av dessa med hopp bättre livskvalitet via pendling, den dagen bromsvajrarna ska bytas blir det dyrt.

Idén som jag hade var att köpa en instegsvariant med hydrauliska bromsar och sedan uppgradera allteftersom komponenter kör ihop av saltlaken.

Nu får det nog bli att leta begagnat. Alternativt en billigare AL ram från någon asiatiskt D2C tillverkare eller typ BC Original Flint fast rejsigare.

Bygger precis en Surly Midnight Special som kanske skulle vara ett alternativ för dig
Skivbromsar
Extern dragning av växel och broms
Tar 700x38 med skärmar (42 utan skärmar)
Dålig på geo så kanske att den inte passar där

Jag har byggt den med kolfibergaffel för att spara lite vikt.
Landar på 10,5kg som det ser ut nu
(På bilden har den lånade hjul, 650b med 50mm gravelking)
Som synes inte färdigbyggd än
PXL_20240603_173949858.jpg

Min värld gungar till lite när någon med idel delikata cykelbyggen ber pöbeln om råd, och jag tänker inte acceptera att du cyklar på en White. Det är på XXL ens cykelglädje kryper in och gömmer sig när den är redo att dö, trodde jag! ?

Skämt åsido. Jag har själv en dröm om den perfekta pendlarcykeln men jag får aldrig ihop någon riktig pendling och när det väl blir av blir det nästan alltid med en Omnium. Om alla mina cyklar brunnit upp och jag bytt jobb samtidigt och behövde en cykel som av någon anledning inte var en Omnium hade jag byggt en cykel av en gravelram från tiden då gravel inte existerade, vilket istället för en asbiffig mtb (som många gravelhojar av idag) innebar närapå lvg-geo men med lagom mycket däckutrymme utan att tappa bort inspirationen. Sådana kommer nästan alltid från Landet Som Inte Vill Vara Med Längre, dvs Storbritannien, men de har nästan slutat tillverkas och istället blivit sådana där äventyrscyklar som ingen behöver.

Till saken. Mitt svar på ovanstående är min Genesis från 2015 eller något sådant (som just på denna bilden jag hittade verkar vara just äventyrskittad).

IMG_4900.jpeg

35-dubbdäck bakom riktiga skärmar med lappar långt ner, funktionell 10-delad drivlina med hydrauliska bromsar, kvalitetsnavdynamobelysning fram och bak, raceig sittställning men bekväm cykelupplevelse, oväntat pigg och rapp.

Tyvärr finns den inte att köpa längre. Den nya varianten är mer äventyr än denna, och det tror jag är en dålig grej. Ibland funderar jag över vad jag gjort om jag blev av med denna, och svaret är att jag i så fall köpt en Fairlight Faran eller Secan och utrustat på exakt samma vis.

IMG_7033.jpeg

Eftersom du inte angivit någon budget eller dylikt ser jag fram emot en byggtråd av en pendlarkompetent Faran/Secan så fort engelsmännen lyckats leverera en sådan till dig. Kul!

Det jag inte har sagt än är att cykeln ofta kommer stå ute under dagarna på ett sådär halvsäkert ställe (av anledning att jag inte vill få Brompton som förslag). Därav vill jag, 1 inte ha en för dyr cykel och 2 inte bli för ledsen om/när den blir stulen. Ja, jag vet, inte jättekul. White med fler flyter då upp som alternativ.

Just nu cyklar jag oftast på titanhingsten eller mtbn när jag cyklar stig till jobbet vilka båda är underbara och de kan stå inne på kontoret dagtid. Men när slasket kommer är det inte längre något alternativ. Tripplecrossen var tänkt för ändamålet men jag blir less på fälgbromsarna som ideligen bäckar ihop och geon är inte optimal för mig.

Men kanske bör jag låta svetsa på fästpunkter för skivbroms bak och köpa en ny gaffel samt hitta en annan grupp att slänga på Miyatan? Blir inte heller jättebilligt...

Det jag inte har sagt än är att cykeln ofta kommer stå ute under dagarna på ett sådär halvsäkert ställe (av anledning att jag inte vill få Brompton som förslag). Därav vill jag, 1 inte ha en för dyr cykel och 2 inte bli för ledsen om/när den blir stulen. Ja, jag vet, inte jättekul. White med fler flyter då upp som alternativ.

Just nu cyklar jag oftast på titanhingsten eller mtbn när jag cyklar stig till jobbet vilka båda är underbara och de kan stå inne på kontoret dagtid. Men när slasket kommer är det inte längre något alternativ. Tripplecrossen var tänkt för ändamålet men jag blir less på fälgbromsarna som ideligen bäckar ihop och geon är inte optimal för mig.

Men kanske bör jag låta svetsa på fästpunkter för skivbroms bak och köpa en ny gaffel samt hitta en annan grupp att slänga på Miyatan? Blir inte heller jättebilligt...
Det låter ju som det överlägsna alternativet!
Själ och inte så stöldbegärlig på samma gång utan att för den sakens skull ge efter allt för mycket på cykelglädje.
Gillar ju min triplecross men gaffeln är ju väl mjuk för att få den där riktigt kvicka känslan i min bok.

Haha...härlig tråd...jag har en cykel to rule them all. För närvarande är inte stänkskärmen bak ditsatt.
2x11. Den har snart 10 år på nacken. Så nöjd med den.Just nu sitter 37 mm Schwalbe marathon Plus på den...lär sitta kvar tills de är slutkörda.
cykel.jpg

Det räcker väl iofs med skivbroms bak? har själv lite löst funderat på det

Ja, jag tycker också du ska skaffa en cykel som du blir glad för att någon snor, så köp du en White. Jag är inte bitter...??

Men seriöst så tycker jag en dötrist alucykel är ett deprimerande sätt att tillbringa tillvaron på. Jag hade alla dagar i veckan avvaktat och köpt en begagnad rolig hoj när en sådan dök upp istället då.

För min Genesis ovan är det ju knappast det monetära värdet på själva cykeln som är problemet, utan att det kostar väldigt mycket att komma till samma läge igen med belysning och allt sådant. Värd kanske 10-12k på marknaden, kostar 35k att bygga en ny likvärdig och dessutom ovärderlig för mig på det affektiva planet.

Ska du sätta dynamhjul och så på Whiten kan du lika gärna lägga 10k till och få en cykel du vill ha...

Det räcker väl iofs med skivbroms bak? har själv lite löst funderat på det
För en bromsälskare som mig låter det som ett fint sätt att få ÄNNU sämre bromsar på än med bara fälgbromsar. Bromsarnas förmåga att ge feedback och vara välavvägda är minst lika viktigt som den absoluta bromskraften. Med två olika bromstyper får man garanterat högst intressanta diffar i dess ingrepp.. Hur det kombineras med hydrauliska reglage förstår jag inte riktigt heller. Tur att kravspecen i TS förstainlägg var tydlig åtminstone!?

För en bromsälskare som mig låter det som ett fint sätt att få ÄNNU sämre bromsar på än med bara fälgbromsar. Bromsarnas förmåga att ge feedback och vara välavvägda är minst lika viktigt som den absoluta bromskraften. Med två olika bromstyper får man garanterat högst intressanta diffar i dess ingrepp.. Hur det kombineras med hydrauliska reglage förstår jag inte riktigt heller. Tur att kravspecen i TS förstainlägg var tydlig åtminstone!?
Det är alltid stor skillnad mellan fram- och bakbroms, det är något som inte går att bygga bort hur mycket man än försöker. Kanske det finns behov av superbromsar på en pendlare för en del men jag själv behöver inte det, även med ganska dåliga fälgbromsar använder jag normalt bara bak och det av flera skäl. Så för min del skulle det räcka långt med skivbroms bak.

Sen var det ett svar till ts om ett budgetalternativ i form av Miyatan, inte ett inlägg om vad som ger största möjliga bromskraft.

Skärmar är måsten. Bockstyre stor fördel. Breda (35-40mm) däck föredras ffa för fler dubb i bredd på vintrarna och stabilare om det är spårigt.
Håller med. Samt tillräckligt med utrymme mellan skärm och däck så inte snö samlas där, det är minst sagt rena pesten när det händer.

Senast ändrad:
Begagnad är nog melodin tror jag. Men det var en intressant övning i att se vad som finns tillgängligt i de nedre segmentet och inte blev man speciellt glad av det. Surprise!

Inget ont om aluramar. Med rätt geo och däck skulle det kunna bli helt ok för mina ändamål. Jag var i initialt emot en kolfiberram av den enkla anledningen att de ofta har så dåliga möjligheter att montera skärmar. Efter lite efterforskning ser jag att exempelvis Carbonda 696 tycks matcha kravspecen så det skulle kunna vara ett alternativ.

Ang bromsar. I stadstrafik vill jag ha all kraft jag kan få i frambromsen. Någon slags märklig lösning med fälgbroms fram och skiva bak är otänkbart. Körde ett tag med tidigare lastcykeln med det omvända, skiva fram och fälgbroms bak. Det var inget fel på det. Som jag cyklar använder jag överhängande frambromsen förrutom när det är isigt eller risk för rullgrus.

Jag hade typ samma kravspec; det landade i en Genesis CdF som fortfarande är en fantastisk pendlarcykel. Vänner låter inte vänner cykla på tråkiga cyklar.

Jag har tidigare varit rätt tvek om att ställa den utomhus. Nuförtiden står den på vardagarna parkerad utomhus "på stan"; det som gjort mig lite mindre nervös är en Knog Scout som åtminstone låter mig se vart en potentiell tjyf har flyttat cykeln.

Spännande tråd! Jag är också i läget där det mesta av min cykling är pendling och man uppskattar att ha en rolig pendlare då med själ!

Nu har jag lyxen att kunna ställa den inne året runt på jobbet men använder den till allt och låter den stå ute på stan diverse kvällar och helger. Det är klart inte optimalt men man får se det som en risk värd att ta för att ha en trevlig tillvaro.

Jag tror ett begagnat köp är rätt melodi för att inte skena iväg för mycket i kostnad och på så vis låta det gör mindre ont om den skulle försvinna.

Känns som någon snart kommer se igenom att jag och @n3wton är betalade av Genesis då vi lobbar för dem vid alla tillfällen vi får men faktum är att det är en fantastisk cykel och något jag blir glad av varje gång jag cyklar på den.
Så en begagnad Cdf gärna i slitet stuk med finhjul i diskret setup kommer göra dig lycklig.

Hade jag i dagsläget blivit tvungen att bygga något nytt tror jag det hade landat i en omnium cxc.

Ni som pendlar på kolfiber, är ni inte rädda att hojen tar stryk av bänglande med lås, genom dörrar etc? De cf-cyklar jag provat har nog dessutom aldrig haft fästen för annat än flaskställ, och det hela har kännts väl skört för pendling...

Kanske får bli så. En CdF på begagnatmarknaden eller något annat kul som kommer upp. Jag har väl fram till November att hitta något, fram till dess cyklar jag glatt vidare på de andra cyklarna i stallet.

Back to the roots helt enkelt! Min Traitor Ruben från 2014. Cykeln som gjorde mig till en cyklist.

@Willie Ägde du en Carbonda 696 tidigare? Tror du det skulle kunna vara ett bra alternativ? Geon ser trevlig ut och den tycks ha bryggor bak för montering av skärmar.

Ang bromsar. I stadstrafik vill jag ha all kraft jag kan få i frambromsen. Någon slags märklig lösning med fälgbroms fram och skiva bak är otänkbart.
Tycker inte den är så märklig, det är nog den vanligaste konverteringen jag sett och väl det alternativet man har att få en bra broms i väglag fälgbromsar inte klarar utan att behöva byta ut framgaffeln. Men såklart inte något för bästa bromsverkan när greppet är bra, det vore meningslöst.

@Willie Ägde du en Carbonda 696 tidigare? Tror du det skulle kunna vara ett bra alternativ? Geon ser trevlig ut och den tycks ha bryggor bak för montering av skärmar.

Yes det gjorde jag, den var riktigt trevlig och med fästen för skärmar i bryggor och för skärmstag så tror den kan vara ett bra pendlarmaterial! Jag hade faktiskt en ram till jag höll på att samla delat till ett pendlar bygge för när jag snubblade över min Genesis.
Testat både 650b och 700 hjul på och båda var trevliga!

IMG_2349.jpeg

IMG_2530.jpeg

Är ju samma ram som många kända märken kör med fast brandat.

Yes det gjorde jag, den var riktigt trevlig och med fästen för skärmar i bryggor och för skärmstag så tror den kan vara ett bra pendlarmaterial! Jag hade faktiskt en ram till jag höll på att samla delat till ett pendlar bygge för när jag snubblade över min Genesis.
Testat både 650b och 700 hjul på och båda var trevliga!

Visa bilaga 703992

Visa bilaga 703991

Är ju samma ram som många kända märken kör med fast brandat.

Riktigt fin. Och bra bild på bryggan, tack!

Vilken storlek är detta och vilken höjd över bb sitter du på?

Jag slänger in Bombtrack Hook och Brother Cycles Keppler i ekvationen. Tror båda prickar hela önskelistan? Ingen av dem är speciellt dyr som ram, dock lite oklart hur stort begagnatutbudet är? Bomben ser kanske lite väl modern ut med sina grova rör, medan Brollan är mer klassiskt tunnrörad.

Jag har pendlat på en Bööm i nio år, går som tåget, mycket körglädje! Min är så gammal att den har vanliga QR, och förhatligt press-fit vevlager, men senare versioner har väl genomgående och T47? Om du får för dig att slänga på en framväxel är det kanske en nackdel att wiren går på toppröret, det går knappt (inte alls?) att få tag i top-pull-framväxlar nu för tiden. Det finns dock ett fäste för en trissa ovanför BB om man kan svälja ett sånt fulfix.

Kepplern är märkvärdigt lik i känslan trots lite skillnader i vinklar etc. Gängat vevlager, massor med fästpunkter för packethållare etc, finns med snajdig stålgaffel. Kankse lite offensiva färger på många av dem, men du får väl fula till den lite i lacken...

Långskott, men äldre upplagor av Focus Mares AX kom med utanpåliggande kabeldragning. Borde plocka de flesta kraven vid snabbt påseende.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp