Bygga om hjul, ekerlängd

JakobGawlik

Aktiv medlem
Bygga om hjul, ekerlängd
Hej !

Jag behöver bygga om mina roval control SL från 2013 eftersom ekrarna smäller av lite väl ofta nu.
Tänkte köpa Sapim laser ekrar - men.. Det ska vara straight pull 302mm och laser finns bara i 301 eller 303mm.
Cx-ray finns i 302mm men kostar mer än det dubbla utan att tillföra något mervärde.
Vad tror ni, Kan det fungera med 301mm ekrar? Jag vill inte ha andra tyngre ekrar, då betalar jag hellre mer för CX-ray.

Tack för input!
/jAKOB

Bygga om hjul, ekerlängd
anders_ sa:
Om du har tillgång till hjulen så ta en titt under fälgbandet och se hur mycket ekrarna sticker ut genom nipplarna.
+1
Omöjligt att avgöra om längre eller kortare är bättre utan att veta var nuvarande längd hamnar i nippeln.

Iofs finns det fler trick som tillåter användandet av aningens långa ekrar än tvärtom. Men de adderar moment till byggandet som man kanske hellre är utan.

Bygga om hjul, ekerlängd
det kan räcka att du ekrar av fälgen, riktar den och sedan återanvänder tidigare ekrar. ekrar "slits" inte, att de går av tyder i första hand på någon disharmoni i hjulet med kraftigt varierande ekerspänning. ditt problem har alltså om man får gissa inte med ekrarna att göra. fälgen är en troligare felkälla.

Bygga om hjul, ekerlängd
det brukar vara vid navet ekrar går av oavsett korrosion. denna brukar dock inte drabba själva
ekrarna om de inte är av snikvariant aka galvade.

Bygga om hjul, ekerlängd
kais01 sa:
ekrar "slits" inte, att de går av tyder i första hand på någon disharmoni i hjulet med kraftigt varierande ekerspänning.
Nja, ekrar går ffa av pga utmattning inte "disharmoni". Det finns flera orsaker till utmattningsbrott, varierande ekerspänning är endast en av dem.

/Håkan

Bygga om hjul, ekerlängd
vi pratar här om fyra år gamla hjul där ekrar går av, som ts skriver 'ofta'. något är uppenbart fel, och ekrarna i sig själva är den minst sannolika orsaken.

i frånvaro av dålig uppekring är fälgböj ändå något som bör kollas.

men visst, att inte hålen i naven är korrekt reamade, att ekrarna är av en spröd (titan)legering, att ts är för tung eller bombar för hårt är alternativa förklaringar.

Bygga om hjul, ekerlängd
kais01 sa:
att inte hålen i naven är korrekt reamade, att ekrarna är av en spröd (titan)legering, att ts är för tung eller bombar för hårt är alternativa förklaringar.
Nja, att ekrarna börjar gå av 1st efter fyra år betyder att de inte går av pga överbelastning utan utmattning.
Den vanligaste orsaken till utmattning är kvarvarande spänningar i metallen från när den har formats, vanligast böjen.
Men även vid raka ekrar ("straight pull") kan det förekomma, skallen formas ju
46812.jpg

För att minimera risken för utmattningsbrott bör man alltså spänningsbefria ekrarna ("stress relieving") även i "SP-hjul".
Typ så här
3289011094_c2e1616760_o.jpg

Läs mer om att spänningsbefria ekrar, och hjulbygge i allmänhet, här: http://www.sheldonbrown.com/wheelbuild.html#seating

/Håkan

Bygga om hjul, ekerlängd
1 st eker efter 4 år var inte riktigt så jag uppfattade frågan.
det händer, och det är normalt.

här lät det mera som en epidemi av ekerbrott. och som sagt, själva ekrarna är inte påtagligt troliga som orsak till en sådan epidemi. bygger han upp ett nytt hjul från grunden, gör det på rätt sätt med samma ekrar och en rak fälg är det troligt att problemen försvinner.

ponerat då att ekrarna inte sitter tajt i navet. kan ju hända om det varit en okunnig hjulbyggare. och då hjälper det inte med nya ekrar i samma dimension, de måste isf vara lite smalare i halsen så att de kan röra sig en aning utan att böjas. eller reama infästningen.

ekermassage ingår förstås i det mest basala man måste behärska som hjulbyggare. liksom att förstå att det finns fyra grupper av ekrar och bara röra en åt gången när man spänner upp hjulet. ts är säkert kapabel att läsa sheldon eller andra om den saken. det saknas inte heller happytrådar om just detta.

Tillbaka
Topp