Bygga om hybrid 3x8 till 1x10

skegget

Medlem
Hej!

Det här är säkert en fråga som avhandlats flera gånger och jag har läst på men är ändå villrådig. Jag har en begagnad hybridcykel White med 3x8 växlar Shimano Deore. Behöver byta framväxeln som är kass samt kedja och kassett. Då kan jag lika gärna bygga om till 1x10 tänker jag (1x11 lär inte få plats på bodyn).

Behöver alltså nytt vevparti, kedja, kassett, bakväxel och växelreglage och vill ha så brett spann mellan växel 1 och 10 som möjligt, så hur många tänder fram och bak bör och kan jag då ha? Hittar inte heller alla delar inom Deore-gruppen, kan jag blanda med andra grupper? Andra råd?

Deore är MTB och MTB 11s får plats.

Du kan blanda MTB 10s av samma generation dvs inte CUES.
Det är kanske lättare att göra tvärtom och köpa lämplig CUES grupp. Då finns det också större kassetter
(tror jag, har inte kollat så noga på CUES)

Deore är MTB och MTB 11s får plats.

Du kan blanda MTB 10s av samma generation dvs inte CUES.
Det är kanske lättare att göra tvärtom och köpa lämplig CUES grupp. Då finns det också större kassetter
(tror jag, har inte kollat så noga på CUES)
Ok så jag ska inte blanda Deore med Cues då. Bra input. Du har helt rätt i att det finns gott om Cues-delar, mindre av de andra upplever jag.

undrar om inte ALLA generationer av 10s är samma utom CUES.
Det finns ju original 10s (tre siffrigt) och sen M6000 och sen M5120 osv. Det ska väl gå att blanda?

Men enklast är nog att gå på CUES. då får man nog allt serverat

Du kan dock köra Cues vevparti tillsammans med Deore eller dylikt. Cues kör vanlig 11-delad kedja.

Men som skrivs ovan är nog det lättaste att köra Cues rakt igenom.

Detta hade nog varit mitt val dock om fokus är på bred utväxling:
Skärmbild 2025-09-13 122023.webp

(https://www.bike-discount.de/en/ Se till att du byter till Sverige bara så att momsen blir rätt)

Jag kör 10-delat med 38T fram och 11-42 bak på min hybrid som används för jobbpendling i sthlm. Ytterst sällan jag skulle behövt en tyngre växel är 38/11.

En billigare variant är ju att behålla 8-delat bak, kanske inte ens behövs en nw-klinga utan kan räcka att ta bort största och minsta drevet fram.

Tillbaka
Topp