Bygga om min Shimano kassette

Olaväxjö

Aktiv medlem
Jag har idag 11-46 kassette och 32 drev mest för stigcykling.
Men ibland när man cyklar med brorsan på fin vägar så trampar jag ur allt lätt och då skulle jag vilja ha 9 T bak ist för 11T
Kan jag bygga om min kassette till 9-46 och hur ska stegringen vara som bäst då om de finns ens drev att köpa:)?

Bra fråga. Har undrat samma.
Jag kör Shimano/HG-frihjul.
Vill inte byta till XD för bodyn kostar ju fan 1200kr.

Vill du se lämplig stegring så kolla på E13 så får du se hur dom har byggt sina 9-46.

Men frågan återstår. Kan man sätta på 9t drev på en Shimano body? ?
Oh Sixten where art thou??

Enda med 9t är väl Shimanos Capreo och det är väl både inkompatibelt med det mesta och utgånget sedan länge...
[edit: Det fanns visst att köpa än idag, men är hur som helst inget alternativ.]

Däremot finns det ju något som heter framväxel :-)

Senast ändrad:
OneUp har 10-50 kit för kompatibla nav. Det kräver deras body som tydligen bara passar vissa nav.
Om det sen är värt priset vette fan.
Då är det kanske vettigare att köpa en större klinga fram o köra deras 47-tänders- kit bak. Men då kommer jag från 11-42.
Rätt eller fel men så tänker jag i alla fall.

https://int.oneupcomponents.com/collections/sprockets

/Kenneth

Så då är enda alternativet att byta body för 1200kr och sedan köpa en e thirteen trs.
Blir rätt dyrt för att bli av med två tänder:)

Vill helst inte byta till 34, har precis bytt upp till 32 nu från 30.
Känns som tappar mkt lätt tramp på 46 klingan i skogen då.

Kema sa:
OneUp har 10-50 kit för kompatibla nav. Det kräver deras body som tydligen bara passar vissa nav.
Om det sen är värt priset vette fan.
Då är det kanske vettigare att köpa en större klinga fram o köra deras 47-tänders- kit bak. Men då kommer jag från 11-42.
Rätt eller fel men så tänker jag i alla fall.

https://int.oneupcomponents.com/collections/sprockets

/Kenneth

Verkningsgraden och livslängden blir ju rätt usel med pyttedrev dessutom. Det är bättre om minsta drevet är 12,13 till nöds 11.

Och det är inget skämt med framväxel - den är gjord för att lösa problemet med jätterange och ändå erbjuda rimliga steg och vettig verkningsgrad. Priset är ju vikt och något ökad komolexitet.

Personligen är jag supernöjd med 10-delad 11-36 på singelklinga fram, men behöver man cykla fort och jättelångsamt i tokbröt med samma cykel duger det ju inte såklart.

Senast ändrad:
Varför skulle livslängden bli dåligare än med 11spd?
Den är ju inte någon direkt hög belastning när trampar ur max på transporterna.

Mina kassetter har alltid varit som mest slitna på största drevet där man ofta ligger och segkör på klättringar I seg gyttja...

Visst kan man ha större fram men jag vill minska risken att slå i klingan fram i stenar när jag ska upp för avsatser, bunny hoppa över saker samt rulla ned för saket där man inte vill haka i och otb:a...

Olaväxjö sa:
Så då är enda alternativet att byta body för 1200kr och sedan köpa en e thirteen trs.

Japps... Body för 1200 o sen 2000 för en kassett ??
Big no-no för mig...
Blir till att va långsammast på grusvägarna i stället.

Klavikel sa:
Varför skulle livslängden bli dåligare än med 11spd?
Den är ju inte någon direkt hög belastning när trampar ur max på transporterna.

Mina kassetter har alltid varit som mest slitna på största drevet där man ofta ligger och segkör på klättringar I seg gyttja...

Visst kan man ha större fram men jag vill minska risken att slå i klingan fram i stenar när jag ska upp för avsatser, bunny hoppa över saker samt rulla ned för saket där man inte vill haka i och otb:a...

Kör man sällan på minsta så håller det nog, men små drev slits snabbt om man kör på dem. Mina kassetter tar slut på 11an först, men då har jag litet framdrev så en stor del av transporten sker på minsta.

Klavikel sa:
Olaväxjö sa:

Big no-no för mig...
Ja exakt.
Men cyckelvasan får jag nog lägga på 36 fram ist:)

Olaväxjö sa:
Klavikel sa:
Olaväxjö sa:

Big no-no för mig...
Ja exakt.
Men cyckelvasan får jag nog lägga på 36 fram ist:)

Ytterst tveksamt om det behövs. Öijer trampade ju in på 2:46 förra året med 32T klinga. Är nog inte där begränsningen ligger ;)
Se till å upp med kadensen istället

Myllox sa:
Kanske 34T fram och Sunrace MX80 11-50 (ca €70) bak?

Ingen jätteskillnad men lite grann iaf .. 6% på 11an
http://prntscr.com/jcqcz6

la till en bild till med 36T och 11-50 bak .. ~11% på 11an utan att tappa för mycket på största drevet
http://prntscr.com/jcqf6m

Har provat Sunrace 11-50 en gång de räckte med en cykeltid a sen åkte den kassetten av.
Inte ens cykelhandlare lyckades justera den bra.
Går inte jämföra med Shimano tycker jag.

Tillbaka
Topp