Bygga om mina lvg hjul

villeit

Aktiv medlem
Bygga om mina lvg hjul
Har ett Shimano WH-RS81 hjul med 35 mm fälgdjup där kanten börjat släppa vid bromsytan (trodde först att hjulet var skevt).

Mer info om hjulet:
https://www.google.com/amp/s/road.cc/content/review/98809-shimano-rs81-c35-wheels?ampr egentligen rätt nöjd hur allt hållit genom åren efter 10 000+ km.

Så då är det antingen dags att köpa nytt.. eller ge sig in hjulbyggarleken.

Mitt nuvarande hjul är ca 5 år gammalt. Servade naven bara för nån vecka sen och fungerar bra.

Ekrarna är Optbal och platta.

Så.. Kan man bara köpa en ny Shimano "fälg" på 35mm och ekra om? Med befintliga ekrar och nipplar?

Egentligen skulle jag vilja bygga riktiga Aero hjul med typ Dt Swiss 240 hub, men man ka ske ska lära sig med något enklare först så att misstagen inte blir så dyra sen.

Har läst trådarna här och antar att man skall använda sig av en spoke calculator för att få rätt värden inför bygget.

Bygga om mina lvg hjul
Tror det varit en tråd om att byta fälg på Shimanos 35mm-hjul (antingen RS81 eller Dura-ace) nån gång senaste året. Vill minnas att lösa originalfälgar var grymt dyra, och att det rekommenderades beställa kolfiberfälgar fr Kina i rätt höjd istället.

Tillbaka
Topp