Bygga om racer

thekidx

Medlem
Bygga om racer
Hej

Jag har fått i uppdrag att bygga om frugans racer med rakt styre från sora 6-7 växlar till 10 växlar och undrar då vad skall man tänka på? Vilka fällor finns?

Cykeln är byggd på Racerdepån och har en fin Al-Bonettei ram som hon tycker om, vi bytte kassett en gång för att den skulle bli mer lätttrampad tyvärr så är det några lite äldre dura ace hjul på så därför tappade vi en växel pga att man använder minsta drevet som låsning.

Så Jag behöver Hjul, växelreglage, bromshantag, kassett, kedja. Något mer ??
Och vad kommer det kosta om man bygger med typ 105 klass?

Bygga om racer
Vajrar + höljen skulle jag nog passa på att byta i samma veva. Kanske inte helt nödvändigt egentligen men när allt annat är nytt och fräscht så...
Sen kommer jag inte på något mer.

Bygga om racer
Det kan hända att klingorna du har inte är kompatibla med 10-delat, oavsettt vad känns det som en bra idé att byta dem samtidigt om du byter kedja och kassett.

En 105-grupp börjar på ca 4000kr. Kanske något billigare med växelreglage för rakt styre men jag har inte sett "färdiga" sådana grupper men det finns säkert eller så löser handlaren det. Precis häromdagen fanns ett tips på www.erlan.se och jag tipsade om www.merlincycles.com.
Annars tror jag ett par 105-reglage är lättsålda på K&S.

Räcker det med att byta nav på bakhjulet vore det ju käckt. Ett par nya Dura Ace kostar väl typ 6000:- annars.

Tiagra är också 10-delat så det kan ju vara värt att titta på, kostar från 3000:-

Bygga om racer
Tack för hjälpen.

Får titta på det med klingor mm

Janne på Racerdepån byggde cykeln till sin mor ifrån början så det är verkligen en blandning av delar som Sora och Dura ace, troligtvis sådant som låg på hyllan.

Kan man blanda tex SLX växelreglage med Tiagra växlar?

Bygga om racer
Det är säkert ett tvådelat vevparti.

När man går från 6-7 till 9-10 delat med därtill hörande tunnare kedja upp står det fenomenet att vid växling med framväxeln, oftast från stor till lillklinga, så tappar kedjan taget och man trampar luft.
Om man växlar under belastning kan det vara rätt obehagligt när man plötsligt trampar luft.

Nu vet jag inte vad det är för vevparti men på sikt så fundera på ett utbyte.

Bygga om racer
Japp det ett tvådelat vevparti är de, det verkar nästan vara lika dyrt att byta hela vevpariet som om att bara byta klingorna. är väll ca 200kr dyrare om man håller sig till Tiagra ca 600kr.

http://www.rosebikes.se/artikel/shimano-tiagra-crankset-fc-4650/aid:519976

Att det råkade bli ett höger och ett vänster i länkningen var bara miss i arbetet.
Vad blir skillnaden om man använder MTB växelreglage i stället för Tiagra?

Bygga om racer
Med litet tur är baknavet sådant att det kan både användas till Uniglide-kassett (den ni har) och den modernare Hyperglide (HG) som körs nu, men då kan du ha 12 kuggar som minsta drev på kassetten. Jag kör själv 10-delat (12-23) på ett 105-nav med den möjligheten. I så fall ser navet ut som det mittre (inte som det vänstra) på denna bild: http://sheldonbrown.com/k7.html#hyperglide

Edits: Det verkar ju faktiskt gå att para 10-delade MTB-reglage med vissa äldre växlar under vissa omständigheter. Se till exempel: http://bikeresource.blogspot.se/201...011/04/will-dyna-sys-rear-derailleur-and.html
Dock ger de dåliga prognoser för Dyna-Sys-reglage och LVG-växel.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp