Bygga om / Uppgradera

cthunwall

Medlem
Bygga om / Uppgradera
Tjena alla Happyriders,

Länge sedan jag var aktiv här. Men nu är det dags då jag har en klurig fråga till er alla. Jag vill bygga om / uppgradera min trotjänare.
Jag har läst massa trådar här och på andra sidor om detta. Därför börjar jag med att säga att jag är fullt medveten om att det oftast för att inte säga alltid är bättre att köpa nytt istället för lösa delar osv. Därav behöver jag inte några svar som säger det. Detta då jag vill lära mig allt om cykeln och byggandet osv osv. Dessutom utan tidspress så ingen brådska att bli klar.
Det jag vill ha (helst och fråga inte varför) är en cykel med Shimano-delar så långt det går. XT eller XTR (om det går) dock ej elektroniskt.
Skulle vilja ha en komplett lista på vad jag ska köpa/ behöver. Med allt allt som man behöver. Vad som passar med varandra osv. Bry er inte om kostnader, det är mitt problem. Dock behöver ni ju inte vara helt orealistiska. Men jag har som sagt tid på mig så hinner hitta reor osv. Det löser sig alltid. Tanken är nämligen att jag ska strippa den helt för att sedan blästra och pulverlackera ramen och bygga på den. För jag gillar verkligen min ram, och det är mitt tycke. Säkerligen helt fel mot dagens prylar men som sagt jag skriver här för att se om min dröm överhuvudtaget är möjlig.

Cykeln det handlar om är en Focus Thunder från 2007. Listar informationen jag har om den nedan samt har bilder på min profil. Dom ser väl alla vad jag förstått. Så då kör vi, detta är vad som är i nuläget och som ni har att utgå från.

Focus Thunder 2007:
----------------------------------------------------------------------
* Ram = 26"Enduro 4-Link , double butted
* Framgaffel = Rock Shox Recon , U-Turn , Poploc
* Bakdämpare = X-Fusion RPV02
* Drivlina = Shimano Deore XT
* Växelreglage = Shimano Deore Rapid Fire
* Vevparti = Shimano Deore LX
* Vevlager = ?
* Framväxel = 77/32/22 (Shimano LX tror jag)
* Bakväxel = 11-32 (Shimano XT tror jag)
* Styre = FSA Riser XC-280
* Styrstam = FSA OS-170
* Sadel = Velo VL-2059U
* Sadelstolpe = FSA 280 , SP-SL-280
* Bromsar = Avid Juicy 3 Hydraulisk Skivbroms
* Bromshandtag = Avid Juicy 3 Hydraulisk
* Nav (båda) = Shimano , Disc
* Fälgar = Alex DP17
* Ekrar = Rostfria , Svarta
* Däck = Schwalbe Nobby Nic , 57-559 Vikbara
* Färg = Sandblower Black

Långt inlägg blev det men jag hoppas ni kan och är villiga att hjälpa mig. Gärna med en vänlig ton ;)

// Christer

Bygga om / Uppgradera
cthunwall sa:
....
Jag vill bygga om / uppgradera min trotjänare.
....
Skulle vilja ha en komplett lista på vad jag ska köpa/ behöver. Med allt allt som man behöver. Vad som passar med varandra osv.
...

Är det alltså endast ramen du vill behålla? Allt annat nytt? Även hjul och gaffel?

Jag ser tyvärr inte bilderna i din profil.

Bygga om / Uppgradera
Allt utom ramen ja.
Provar att lägga till bild här istället då ;)

Bilagor

• Focus.jpg
    Focus.jpg
    143.8 KB · Besök: 143
Bygga om / Uppgradera
Alltså jag har tänkt på detta länge nu och javisst det kanske är dumt att köra på en gammal ram. Men jag ställer frågan för att se om det går och vad jag kan ha så att säga. Behöver dock fortsätta att läsa exakt vad som jag ska ha och som funkar. Lite därför jag mer eller mindre vill ha en inköpslista ;)

Bygga om / Uppgradera
Senast ändrad:
Bygga om / Uppgradera
Bygg om till 1x10 med narrow wide klinga fram.
Har byggt mina cyklar 1x9 med bashguard sedan 2004, skönt att slippa framväxeln! :)

Finns styrlager som gör så du flackar ut gaffelvinkeln, sk angleset, men antar att du har 1 1/8 rakt styrrör på en -07:a o då gör det bara 1 grad.
Works components har de bla.
Om det är värt £55? Ingen aning...

Sen kan du ju alltid blinga med lite snygga eloxerade detaljer, typ framklinga, skruvar, sadelstolpsklämma, pedaler mm.

Lycka till, alltid roligt att skruva o bygga!

Glöm inte att göra en byggtråd!

Bygga om / Uppgradera
Bredare styre och dropper är väl två uppgraderingar som är direkt märkbara och behöver inte kosta skjortan. Du behöver dock en dropper med 27.2 diameter misstänker jag. En hel m7000 grupp hadde också inte varit så dumt och den kan då följa med på nästa cykel om den inte slits ut.

Gaffeln blir svår, finns moderna gafflar med rakt 1 1/8" styrrör men jag hadde inte köpt en ny gaffel till denna cykel. En gammal PIKE på eBay är kanske en vettigare väg, dock ej längre en 140mm.

Jag vet inte om jag hadde köpt nya hjul heller eftersom det vore som att köpa en fin DVD spelare idag, helt poänglöst och ett slöseri med pengar. Nya däck ska du dock ha.

Med ett bredare styre, dropper, ny drivlina och nya däck kommer iaf cykeln "kännas" som ny, men jag kan lägga till att, som du vet, så är det inte rekommenderat att spendera stora summor på denna cykel.

Lycka till!

Tillbaka
Topp