Bygga pendlarcykel, extrem nybörjare söker lite tips :)

Aftermath

Ny medlem
Hej alla!

Tänkte börja pendla till skolan, lite mer än 4 mil t.o.r, och eftersom jag tycker det är roligt att bygga saker tänkte jag försöka bygga cykeln själv. Har bara kört MTB innan så jag är inte insatt i "race" världen.

Det jag vet att jag vill ha (till att börja med iaf) är rakt styre. Förstår att bockstyre erbjuder fler ställningar osv men jag är van med och tycker det är bekvämt med ett rakt styre :)

Så min första fråga är vilken typ av ram bör man välja? Kan man välja en "race/road" ram och ha ett rakt styre eller blir det fel åkposition eftersom dom är gjorda för bockstyre? (men man kan ju ha händerna rakt på ett sånt också liksom), eller ska man kolla på en cyclocross ram då jag läst att dessa ger en mer upprätt åkposition?

Har kollat på chainreactioncycles hemsida som många här inne verkar handla ifrån och de har många ramar för en förnuftig peng av märket kinesi, är detta ett bra märke? Något att satsa på?

Min nästa fråga är drivlinan.
Vad jag läst så kan det bli lite problem att blanda olika märken, men hur är det att blanda inom samma märke? Kan man tex ha ultegra drivparti, tiagra bakväxel, 105 kasett och xt reglage (bara exemepel) eller vart ska man använda samma modell så att säga.

Jag har tänkt att försöka köpa så många delar jag kan begagnat / på rea och jag är medveten om att det oftast blir billigare att köpa en färdig cykel men vill ha det som ett projekt att bygga cykeln för att samtidigt lära mig hur den är sammansatt osv.

Vad gäller bromsar, skivbromsar ser ju fräckast ut men hur stor skillnad är det mot V-bromsar om man cyklar mest asfalt (och säkert lite grus) det är främst cykelbana/blandtrafik i skåneland jag kommer cykla med den. Och om skivbromsar är bättre, är det svårare/dyrare att få tag på ramar och gafflar med fästen för dessa?

Som ni hör har jag aldrig gjort det här förut så alla tips på delar uppskattas varmt!

jag är 182 cm lång och väger alldeles för mycket :)

Budget är så billigt som möjligt hehe.

Tacksam för svar!

Jag sitter i samma tanke faktiskt...
Jag funderar i och försig att köpa en Cross om jag hittar något vettigt begagnat, annars har jag tänkt bygga en Räser i carbon men är osäker på att bygga... då man aldrig gjort det men det kan ju aldrig skada att lära sig nått nytt?

Bara att bygga på!
Har precis byggt färdigt min första MTB-hardtail för bus/motions-cykling.
Bara att läsa sig fram till det mesta. Man lär sig medan man bygger, såvida man inte har tummen mitt i handen.

hur svårt kan det vara liksom :D
Enda problemet ær væl om allting trillar itu nær man væl sitter på den, men tænkt att man kanske kan læmna in den till en cykelverkstad och be dom dra åt alla skruvar och så før en kopp kaffe och en muffins.

Har nog bestæmt mig før en kineskarbon ram iaf om jag ska bygga, dom verkar folk ha gott att sæga om plus att dom e billiga.

En fråga jag har dock ær angående væxlar, eftersom jag tænkt ha rakt styre så finns det inte jættemånga væxelreglage om man ska ha "race" væxlar, bara r770 och 440 på shimano och nån doubletap på SRAM, och nån som heter micorshift?

Kan man blanda "race" och mtb komponenter? Alltså kan jag tex ha shimano 105 på drivlinan och tex XT reglage utan att det uppstår problem, och isåfall funkar det rakt av eller måste man modifiera det hela på något sætt?

Ursækta norska bokstæverna :)

blanda 10-del och nio-del blir ju sisådär.

Dock kan du ju ha 9-delad kassett och mtb-reglage, borde funka med racerbakväxel, många inom dh använder det.

För att cykla 4 mil hade jag dock satsat på bockstyre direkt, det finns en anleding att det sånt på alla lvg-hojar! Prova ett ordentligt innan du avfärdar är mitt råd

Jag köpte en hybrid i våras, det skall vara en XC ram, ofjädrad gaffel, landsvägshjul, skivbrommsar,relativt rakt styre, fästen för skärmar och packethållare, tillräkligt med utrymme för vinterdäck.

Jag tycker det är en perfekt pendlar cykel, det blir c.a. 20 -30km per dag i genomsnitt.
Köp en begagnad mtb och anpassa den.
Ett tips är att skaffa cykel väskor, en rygsäck är tungt och otympligt, upp till 30 liter går smidigt att använda beroende på modell men rymmer inte så mycket en större ryggsäck riskerar att ta i hjälmen och blir för tung.
Då är det bättre med två väsker på packethållaren, då sänks tyngdpunkten också.

Tack för alla svar!

Är fördelarna med MTB/XC ram att det är större frigång vid hjul så man kan ha plats med skärmar och att det finns möjlighet att fästa pakethållare, eller är det några andra fördelar med att ha en mtb ram istället för en "landsvägs" ram? Antar att sittpositionen blir bättre (mer upprätt) ?

Vad gäller cykelväskor så är det ju bra, men det jag kommer ta med mig främst är bärbar dator och det vet jag inte om jag vill ha sladdrandes vid sidan av cykeln hellre på ryggen så man kan satsa på magen först om man ramlar o rädda sin dator liksom :D

Varför skivbromsar? Är dom bättre på asfalt/grus ? och varför finns det isåfall så få "race" cyklar med skivbromsar? Är det viktrelaterat?

Som sagt så blir det nog att köpa en såndär fulkines, närmare bestämt en FM028 : http://www.flickr.com/photos/_blackdog_/4844525350/ (copyright nån blackdog)

Min erfarenhet av skivbromsar är att det fungerar bättre och längre med klossar blir det väldigt smutsigt det sliter på fälgen och under den mörka och kalla årstiden tycker jag klossar fungerar dåligt och slits fort ut.
På MTB och cykelcross är det tillåtet att använda skivor på tävlingar men ej på landsvägcyklar därför finns det väldigt få landsvägscyklar med skivor sen är många landsvägscyklister konservativa och vill ha kvar det gamla.
MTB/XC och cykelcross ramar har ett större av stånd mellan däck och ram, bock styret på en cross är inte lika djupt så man sitter lite rakare eller vad man nu kallar det.
Jag har vält många gånger och blivit påkörd någon gång och aldrig landat på magen, du får skaffa någon hård väska som skydar datorn ordentligt, sen är det inte fel att ha med sig lite verktyg någon slang kanske det behövs rengkläder och lite sådant

Ah, jag vill också ha skivbromsar "egentligen" men har inte hittat nån ram i min prisklass med fästen för det, för det måste väl vara nån sorts fäste för det i ramen ?

Hur fungerar det att ha skivbroms fram men inte bak tex? Är det antingen allt eller inget så att säga?

Ja nån sån liten väska som man har på bakom sadeln har jag tänkt införskaffa mig för att ha diverse verktyg. Sen kommer jag nog köra med kamelpåse så en ryggsäck blir det nog i vilket fall tror jag :)

Har för dålig simultanförmåga för att dricka o cykla samtidigt, speciellt om jag ska ha SPD pedaler haha

Jag har sett att biltema har skiva fram men klossar bak men även på äldre cyklar, jag har även sett fästen som man skruvar fast med klämmer på ramen för skivbrommsar men det är längesedan.
Jag kan inte så mycket om fysiska lagar men på de flesta fordon har man de största och bästa brommsarna (Skivbromsar)fram då vid inbromsning hamnar den största belastningen fram.
Har du erfarenhet av dessa pedaler? ibörjan kan det vara lite svårt att komma ur, kan vara bra att tränna.

Tillbaka
Topp