Bygga racer för första gången

Heimdahl

Medlem
Hej, behöver lite tips osv. Är 2 barnsförälder med villa,käring och för tillfället studerande så budgeten får inte springa iväg allt förjävligt. Cyklar absolut max 80-100 mil om året. (Skulle tippa typ 40 kanske =) )

Har ett par shimano rs20 hjul från -12 som rullat max 10 mil, tänkte använda dom. Sadel har jag också.

På ebay.co.uk har jag hittat nytt 2013 Sora gruppset för 2700:- (duger, antar jag)

På x-goods.com tänkte jag köra ram,gaffel,styre, styrstam och sadelstolpe, allt i carbon. Skulle landa på ca, 500 dollar, 3400:-

Bygge allt som allt skulle landa på ca 6500-7000:- om jag räknat med allt. Tycker ni det är värt att bygga?

Tips på bra sidor med carbonramar m.m mottages gärna

Senast ändrad:
Har själv byggt en racer från grunden, mitt råd. Köp styrlager där du beställer ramen och fråga vilket du ska ha ifall det inte följer med ramen direkt. Jävligt drygt att hitta rätt sen om man har köpt en ram av mindre känd tillverkare samt inte har en aning själv :D

Ett växel öra kan vara trevligt att se om det följer med, sen är ett i reserv inte helt fel.

Kanske köpa med ett vevlager också.

Allt för att veta att allt passar och man har alla prylar man inte tänker på. Glöm inte titta. Vilken typ av styr/vev lager du köper eftersom du kan behöva lite verktyg.

Lycka till med bygget

För övrigt skit i sora det vore bara elakt och fel mot en carbon ram :p

Senast ändrad:
Glöm inte frakt och tull och moms (inkl på frakten) om paketet skickas från icke-EU-land.
Är det en prisfråga hade jag personligen hellre tagit en färdigbyggd vettig aluhoj med kolfibergaffel och tiagra/105 om byggdelen var något som tog emot. (Exempelvis Rose hojen som verkar extremt prisvärd eller http://www.bike24.com/1.php?content...age=1;menu=1000,173,157;mid=0;pgc=0;orderby=2 men dina r20 hjul kommer inte passa) Det blir nog inte dyrare i slutändan. Om du däremot verkligen vill ha en kolfiberhoj och tycker att bygga själv är ett kul vinterprojekt så ska du förtsås göra det.

Det du behöver lägga till är pedaler, styrlinda, (vevlager brukar ingå i en grupp) möligen vajerhöljen och vajrar, vevlagerverktyg och fett. Jag utgår ifrån att du har kedje och kasettverktyg). Om styrlagret inte är monterat krävs styrlagerverktyg (eller fulmek med gängad stång och bultar) och damsugarröret samt våld eller lämpligt verktyg. Dessutom ska gaffelröret kapas till lämplig längd.

Ska du bygga själv köp en kompakt tiagragrupp för ungefär samma pris (euron är på ca 8.6-8.7 nu) som sora http://www.bike24.com/1.php?content...5;page=1;menu=1000,4,26;mid=2;pgc=0;orderby=2 Möjligt att vajerhöljen inte följer med. Det enda felet är att klingorna är grymt fula, men å andra sidan finns det svindyra klingor som ser likadana ut men som då kallas aero.

Senast ändrad:
Inget större fel på Sora. Växlar upp när du växlar ner, växlar ner när du växlar ner. Körde med det ett tag och var nöjd. Kör med SRAM Rival nu, är varken mer eller mindre nöjd med det.

dungen skrev:
-------------------------------------------------------
> Inget större fel på Sora. Växlar upp när du
> växlar ner, växlar ner när du växlar ner.
> Körde med det ett tag och var nöjd. Kör med
> SRAM Rival nu, är varken mer eller mindre nöjd
> med det.

Det verkar jobbigt att bara kunna växla ner.

Sora reglage av 2013 modell är numera lika Tiagra och uppåt i funktion, den lilla tryckknappen är borta nu och regleras fullt ut med bromsreglage o underspak, växelkablar däremot är inte dragna under styrband utan utanpåliggande som gamla Ultegra m.fl. iofs. med lägre friktion.

Vet att jag kan köpa en komplett bike typ rose med 105 för runt 8k, men det är roligare och ha allt i carbon (har jag fått för mig iaf). Hjul, däck, slang, styrlinda, sadel, pedaler har jag redan liggande.. Tack för alla bra svar, får bli en beställning snart =)

Tillbaka
Topp