Bygga Racer

petsor

Medlem
Bygga Racer
Alla glada. Jag började för 3 år sedan cykla till och från jobbet, blir ca 40 km per dag. Har idag en Merida hybrid, men är j..ä sugen på en racer. Tänket försöka kombinera nytta med nöje nu under vintern och kanske bygga en, gärna kolfiber baserad. Är det någon som har erfarenhet? Var köper man bra prylar till rätt pris? Och säkert tusen fler frågor.
/Peter

Bygga Racer
1. Börja med att sätta upp en budget. Är den hög kan du lyxa till det med en ram av ett känt märke, är den låg får du göra som jag gjorde och skaffa en noname ram från ebay hongkong.
2. Prioritera lite finare hjul över de andra sakerna.
3. Leta produkter, se http://happymtb.org/forum/butiker/ för tips. Ska du köra med Campagnolo, Shimano eller SRAM? Det vet endast du. Alla funkar bra men har lite olika växlingstekniker och olika handtag som passar olika händer.

Sen är det ju bara att slänga ihop allt.

Edit: storleken kan ju vara viktig med såklart, kolla runt lite och se så du hittar en ram som verkar passa din längd så pass bra som möjligt. Finjusteringen gör du sen mha styrstam och eventuellt en setback sadelstolpe.

Senast redigerad av en moderator:
Bygga Racer
Jag byggde en cykel under vintern 2007. Först så satte jag ihop en budget och började kolla på vilka komponenter man skulle få för pengarna.

När det var gjort så började jag jaga bra komponenter till bra pris.

Ram från Canyon på deras rea.
Komponentgrupp från merlincycles
Hjul, styre, sadelstolpe från CRC
Sadel, däck och annat smått från eBay.
Flaskhållare från Wiggle och sen lite annat godis från Tyskland.

Så fortsatte det en bit in i mars.

Är det något du undrar över så skicka ett pm.

Bilagor

• cust203853.jpg
    cust203853.jpg
    36.7 KB · Besök: 18
Bygga Racer
Höll du budget? Jag har alltid trott att den budget är det som man minst kan tänka sig betala för något och det blir alltid mer än man tänkt sig.

Bygga Racer
mzi skrev:
-------------------------------------------------------
> Höll du budget? Jag har alltid trott att den
> budget är det som man minst kan tänka sig betala
> för något och det blir alltid mer än man tänkt
> sig.

Ram - hjul - komponenter hade jag räknat på 25-30' det blev under 20' så det fanns marginal :)

Bygga Racer
Budget kan vara intressant att fundera på. Johan A du skaffade en no name ram från Hong Kong, låter intressant. Vad gav du? hur fungerade den? några tips?
/P

Bygga Racer
Om jag hade en hyfsat tilltagen budget så skulle jag kolla efter nåt sånt här:
http://cgi.ebay.co.uk/Colnago-C40-5...sure_cycling_bikeparts_SR?hash=item2a021b2006
så att man får en snygg ram.

Annars finns det gott om kinesramar på e-bay:
http://cgi.ebay.co.uk/New-Full-Carb...dZViewItemQQptZRoad_Bikes?hash=item4ceba9b172
t ex. Billigt och säkert jättebra men ganska fula. Alla andra delar kan du också hitta på e-bay eller nätbutiker. Tyvärr är det mesta larvigt dyrt hos den lokala ckelhandlaren och i Sverige ö h t.
Det är absolut inget märkvärdigt med att plocka ihop en cykel, det enda som kan bjuda lite motstånd är när du ska montera styrlagret. Se också till att justera bakväxeln ordentligt så att du inte drar in den i ekrarna på premiärturen.

Lycka till!

Bygga Racer
Excel eller liknande kalkylblad är ett bra hjälpmedel att lista alla komponenter i samt deras pris och vikt. Då kan du lätt jämföra olika alternativ mot varandra.

~K

Bygga Racer
Petsor, ska du bygga en snygg racer ska du inte köpa den jag köpte. Min plan var att OM jag skulle bli mer intresserad av att köra racer så plockar jag över delarna och köper en snyggare ram. Nu ser den inte ut som skit men fokuserade jag som sagt på racer hade det blivit något annat.

Bygga Racer
Johan A skrev:
-------------------------------------------------------
> Petsor, ska du bygga en snygg racer ska du inte
> köpa den jag köpte. Min plan var att OM jag
> skulle bli mer intresserad av att köra racer så
> plockar jag över delarna och köper en snyggare
> ram. Nu ser den inte ut som skit men fokuserade
> jag som sagt på racer hade det blivit något
> annat.

Har för mig att det nyligen har diskuterats i en tråd här på Happy om snygga ramar

Bygga Racer
Jag har byggt alla racers som jag har och har haft. Budgeten spricker alltid. Fast jag skulle nog aldrig vilja köpa en fabriksfärdig komplett racer. Det skulle bara bli så att man byter ut nästan alla delar ändå.

Bygga Racer
Vilken rolig resa du har framför dig.

Jag valde allt tillsammans med min cykelhandlare, eller rättare sagt under stark påverkan av honom då han är kunnig, ärlig och estet ut i fingerspetsarna. Satte ett tak som han höll till punkt och pricka.

Tillbaka
Topp