Bygga RacerHybrid behöver hjälp.

Slater

Ny medlem
Hej alla!

Befinner mig i USA och har tänkt skaffa en ny cykel. Hemma har jag Trek FX 7.3 som jag gillar, men har tänkt att det är dags för något bättre. Har kollat lite på Trek FX 7.7 men har mer och mer gått över till att jag hellre vill bygga en själv.

Tanken med cykeln är att jag ska ha den för att pendla med till och från jobbet. Cykla runt i stan (Malmö). Kunna använda den som motionscykel ute på fälten runt Malmö och för längre cykelresor i Europa.

Vad jag inte gillar med många hybrider är växlarna. Cyklar aldrig i några tunga backar så behöver inte trippel fram. Växlarna vill jag att de ska vara mer som på en road bike.

Tänkte försöka hålla budgeten till ca $1500. Vill gärna att den blir snygg utan en massa lullull dekaler och annat skit. Gärna stilren med lite färger.

Hur ska man försöka fördela budgeten procentuellt mellan de olika delarna? Hur mycket ska man spendera på en ram/hjul/växlar? Har tänkt mig Shimano 105 som växelsystem.

Jag vill gärna att cykeln blir lätt, men vill inte köra med Carbon. Aluminium eller stål känns bäst, men har svårt att veta vad jag ska välja. Hjulen måste ju vara lite bredare, kanske 700x28 cc.

Vad har ni för förslag?
Ram:
Fork:
Hjul:
Däck:
Växelsystem:
Växelreglage:
Bromsar:
Bromshandtag:
Pedaler/vanliga+SPD:
Styre/barends:

Vill ha en jämn och fin växling och kunna cykla ganska snabbt. Tänkt mig 2 fram och 10 bak (20 växlar). Vill kunna fästa en pakethållare och stänkskärmar som är lätta att ta av och sätta på.

Hoppas verkligen att jag kan få lite tips och råd här av er. Behöver plocka ihop en cykel snart. Alla tips på websidor i USA var jag kan beställa bra grejor från till bra pris mm mottages gärna!

Tack för ditt svar.

Någon speciell titanhoj du tänker på? Har inte kollat på titan, trodde det skulle vara mycket dyrare.

Bikesdirect som du länkar till verkar inte ha något speciellt bra förutom om man tittar på racers typ.

Jag såg denna, du ville ju ha stilrent och då är det titan som gäller ;)

http://www.bikesdirect.com/products/motobecane/fantom_cross_pro_ti_xi.htm

Finns ju även ett ramset för $999 som du borde kunna köpa en anständig grupp till och bygga med rakt styre. http://www.bikesdirect.com/products/motobecane/lechamp_teamti_10_frameset.htm
Iom att du har skaplig budget ($1500 = 11000 SEK) och tänker handla i US tänkte jag att du ville uppa ditt gem ordentligt, för 500 dollar får man ju nästan en hel 105 serie färdig cykel så borde ju vara lösbart med titan. Trek FX 7,3 kostar väl runt 7000SEK kanske i Sverige?

Han som har BD-stället tror jag är skaplig på att skriva i US forum etc.

Vad man skall lägga pengarna på är nog upp till Happy-eliten, men får jag gissa prio:

Hjul
Framtidssäkrad grupp (10-delat mao)
?

Varför skall du bygga hojen själv?
Uppenbarligen inte för att få de komponenter du har funderat fram att du vill ha. Knappast för att det blir billigare heller, fabriksbyggt brukar vara svårslaget på den punkten. För mekandets skull?

Kristoffer R: Fast den är ju en Cyclocross och har ju tyvärr bockstyre. Att bara köpa ramen ren verkar dumt för man får ju väldigt mycket komponenter när man tittar på cyclocrossen tex.

Tittade lite på denna, http://www.bikesdirect.com/products/motobecane/fly_team_x.htm men vet inte om det alls är rätt haha. Känner mig rätt förvirrad faktiskt på vad jag ska välja. Jag vet vad jag vill ha i princip, men inte vad jag ska göra/välja.

Är motobecane bra ramar?

Fikasvettot: Anledningen till att jag funderat på att bygga den själv är för att när jag sökt runt på hybridcyklar tycker jag att man får fel växlar på de flesta. Jag vill ha en bra cykel som växlar jämt och som har bra växlar, är hyffsat lätt och som rullar bra och är snabb. Jag vill helt enkelt inte känna att jag har en tung och trög cykel med fel växlar. Sen kan det ju vara kul att ha något som inte är fabriksbyggt utan något man plockat ihop själv. Med det sagt kan jag definitivt köpa en färdig fabrikscykel, men det måste ju vara rätt.
Jag bryr mig verkligen inte om dekaler som sagt. Har funderat på att lämna in ramen för omlackering för att göra något snyggt, eller haft tanke på att trycka en bild på plastfilm och sätta runt ramen för att även skydda den. Fast det är något jag ska fundera över när jag väl valt vilken hoj det blir.

Vet inte om ni blev klockare av detta men kanske.

Cykeln du beskriver låter som en cross, men det du länkar till är iofs en tävlingsmässig XC-mountainbike, en fin cykel men den är inte riktigt optimerad för det du hade tänkt dig.

Fikasvettot har rätt, varför vill du bygga själv? Det gör man för att man vet exakt vad man vill ha och har råd att betala lite mer för det. Det där med 'rätt och fel växlar' känns inte som du har riktigt de kunskaperna.

Hybrider finns ju allt från "räsercykel med rakt styre" till "nästan en 29:er mtb" och jag tolkar din önskan som mer än räserhoj så tyvärr är inte det så specifikt. Du skriver ju inte "vill cykla fort och hårt på skogsstigar" liksom.

Jo en cyclocross har jag också funderat på fast den har ju inte rakt styre. Tycker det verkar som att man får väldigt bra delar när man köper cross mot när man kollar på hybrid eller vissa andra typer av cyklar.

Jag har som sagt fundering på att köpa Trek FX 7.7 eftersom den passar in på det jag vill ha rätt bra. Ska testa en i veckan. Dock tycker jag att den är väldigt dyr för vad man får. Det känns som man borde kunna få bättre grejor för pengarna, den kostar $2000. Den är ju också trippel så har frågat min LBS om de kan byta till 2 x 10 istället för 3 x 10 och vad cykeln kommer kosta då. Fast det kanske inte har så stor betydelse att köra tredelat eller tvådelat som jag tror?

Har även tittat på Masi, http://www.masibikes.com/metroitalia/caffe-racer-dopio/ men den är endast 60 cm. Enligt uträkning bör jag ha en 62 cm ram. Trek Fx 7.7 finns i antingen 60 eller 64 och då känns 64 bättre för mig. Masi hojjen undrar man ju lite hur den känns i jämnförelse med Treken om den är tyngre osv. Finns tyvärr inte något ställe här där jag kan testa den. Treken finns bara att testa i 20", men det kan ju i alla fall ge mig en hint om hur den är.

Jag sneglade lite på XCn eftersom den hade väldigt bra komponenter för priset och att dämpad fram kan ju vara skönt vid trottoarkanter osv, men jag vet inte om den är snabb och rullar lätt och fint. Känns som den kommer vara lite trögare på landsväg och det vill jag ju inte. Kommer inte köra offroad, kanske grusväg i bland men inget annat.

Ser väl bra ut om den passar dig. Mit tips är att du bestämmer dig för ram och växelsystem och köper en färdig hoj som uppfyller de kraven. Sen köper du finare hjul. Dvs köp inte en halvdan uppgradering från tillverkaren. Rätt ram+105-grupp (som du skrev) + halvdana originalhjul + riktigt bra hjul. Det tror jag blir mest "bang for the buck" på ett enkelt sätt.

Nästa steg är att tänka ett varv till kring bockstyre/rakt styre. Jag skulle inte välja rakt styre för en väg-cykel. Men skall du ha den för väg skall du absolut inte ha dämpgaffel. Bestäm dig för vilken cykeltyp du vill ha först.

Jo den cykeln verkar vara mest rätt. Frågan är ju är hjulen på den? Komponenterna i övrigt verkar ju vara helt ok. Vilka hjul skulle du/ni rekommendera som är bra för pendlare annars?

Rakt styre är däremot något jag redan bestämt mig för. Vill inte ha bockstyre eftersomd det är mycket stadskörning. Jag gillar dessutom handpositionen bättre på rakt styre. Har man barends får man ju dessutom lite fler positioner. Cyklade ner till Amsterdam förra sommaren med min trek fx 7.3 och barends. Jag gillar det.

Jag gillar Sirrusen.

Det känns också som
a) en Specialized är värd att uppgradera och
b) om du kan köpa den i USA får du ett bra pris. Jag tycker priserna i Sverige är väl uppblåsta.

Tillbaka
Topp