Bygga ram av trä

OjjeJoh

Medlem
Bygga ram av trä
Hej. Jag funderar på att bygga en MTB-ram av skiktlimmat trä, glasfiber och epoxi. Ett alternativ är att köpa en hyfsad MTB med kraschad ram och ta delarna från den, men jag kommer ändå fram till att jag skulle behöva rör för att montera vevhus, sadelstolpe och framgaffel. Finns det någon som säljer sådant? och vilka mått på rör är det som gäller i så fall? Jag har inte koll på om det finns en eller fem olika varianter?
Tips mottages gärna.

Bygga ram av trä
Det finns komponenter, bb, ht och dropouts för att svets ram. Vet inte om det det du menar.

Ja, det är olika måt på allt och alla varianter passar väl till nåt... så man får bestämma vad man ska ha

Bb ska väl vara 68 eller 73mm bsa men resten är fritt fram

Bygga ram av trä
Låter nästan som crobins kopia av old faithful (kan ha hetat något annat, minnet är mest "men" numera)

Senast ändrad:
Bygga ram av trä
Det väckte minnen! Good times! Forumet skakade fram pengar till resa till både honom och cykel :) Tyvärr är alla bilder borta.

Här finns lite bilder.

Bygga ram av trä
Det finns komponenter, bb, ht och dropouts för att svets ram. Vet inte om det det du menar.

Ja, det är olika måt på allt och alla varianter passar väl till nåt... så man får bestämma vad man ska ha

Bb ska väl vara 68 eller 73mm bsa men resten är fritt fram
Var hittar man delar för svetsram tro? Det funkar säkert att fälla in i en träram.

Bygga ram av trä
Verkar ju gå att beställa svetsdelar från USA. Inte hittat något i Europa.
Jag tror jag får omformulera frågan lite. Vilka är de vanligaste MTB-dimensionerna för:
Sadelstolpe: 27,2 eller 30,9 eller 31,6?
Vevhuslager: BB92?
Framgaffel: Tapered steerer tube (1 1/8” – 1,5”)?

Bygga ram av trä
Verkar ju gå att beställa svetsdelar från USA. Inte hittat något i Europa.
Jag tror jag får omformulera frågan lite. Vilka är de vanligaste MTB-dimensionerna för:
Sadelstolpe: 27,2 eller 30,9 eller 31,6?
Vevhuslager: BB92?
Framgaffel: Tapered steerer tube (1 1/8” – 1,5”)?
Skulle det inte bli enklare för dig om du köper en beg o billig cykel med ram i metall
där du både kan såga bort de metalldelar du har tänkt att montera i din träram?
Innan du sätter sågen i (metall-)ramen kan du även bygga en jigg/monteringsställ utifrån den,
är delarna i hyfsat skicka kan du även återanvända dem, då vet du även att de passar
Verkar det inte enklare?

Bygga ram av trä
Skulle det inte bli enklare för dig om du köper en beg o billig cykel med ram i metall
där du både kan såga bort de metalldelar du har tänkt att montera i din träram?
Innan du sätter sågen i (metall-)ramen kan du även bygga en jigg/monteringsställ utifrån den,
är delarna i hyfsat skicka kan du även återanvända dem, då vet du även att de passar
Verkar det inte enklare?
Absolut, det är en väg att gå. Det funkar nog på en ”standard herrcykel”, men jag tror det blir klumpigt att göra det från en MTB.

Bygga ram av trä
Jag är inne på samma spår som Håkan, blir både billigast och enklast att köpa en ram och kapa. Just att kunna bygga jigg från den innan den slaktas är en en stor fördel.

Bygga ram av trä
Ja, men lägger man upp en sådan till försäljning eller återanvänder man själv tro?
Är nog få som bygger träcyklar av dom iaf . Dom flesta åker nog till återvinningen .
Sätt ut en köpes/skänkes annons på trasig ram vetja.
Eller hör av dig till nån cykelaffär som kan fått in något försäkringsärende att byta ram, dom brukar iofs såga isär dom så dom inte säljs vidare men då slipper du såga själv..

Bygga ram av trä
Bygga ram av trä
Jag har köpt från Reset racing i Tyskland till cykelbygge. Dom har dock bytt namn, och jag kommer inte ihåg. Vevlagerhus i cr-mo kostade inte så farligt mycket.
Men skulle jag bygga i trä så skulle jag skrota en lågprisaluram och ta ifrån. Jag har nog minst en skrotad damcykel i alu. Kan vara så att jag bara har ett modifierat vevhus dock. Påbörjade att bygga en adapter Fauber - 68mm BSA av ett vevlagerhus.
Vad har du tänkt för dropouts? Gaffel?

Bygga ram av trä
Tror på rör i kolfiber och dropouts i alu.
Blir lite lättare och kanske lättare att limma kolfiber mot trä. Om rören ska inneslutas i träkonstruktionen vill du väl åt ID dimensionen så relativt tunna rör bör väl funka och även helt raka. Ta delar ur en slaktad kolfiberram låter bökigt.

Bygga ram av trä
Jag har köpt från Reset racing i Tyskland till cykelbygge. Dom har dock bytt namn, och jag kommer inte ihåg. Vevlagerhus i cr-mo kostade inte så farligt mycket.
Men skulle jag bygga i trä så skulle jag skrota en lågprisaluram och ta ifrån. Jag har nog minst en skrotad damcykel i alu. Kan vara så att jag bara har ett modifierat vevhus dock. Påbörjade att bygga en adapter Fauber - 68mm BSA av ett vevlagerhus.
Vad har du tänkt för dropouts? Gaffel?
Dropouts tänkte jag fräsa i aluminium i min CNC. Gaffel beroende på vad jag får tag på och vad som är vanligast.

Tillbaka
Topp