Bygga upp som 29 eller 27.5?

Juhlin

Aktiv medlem
Jag ska bygga upp en cykel med syfte att få med en klon på lite utflykter, lite knöliga grusvägar och snälla stigar är målsättningen.

Har fått fatt i en Radon ZR race ram (2015) och lite annat bråte finns i lådor eller kommer med posten men efter att klonen provat min 29a undrar jag om inte 29 blir för mycket cykel.

Har funderat på om det inte vore vettigt att bygga upp den som 27.5 istället, delvis för att få ner storleken men även roterande massan, med ett anpassat styre efter cyklisten blir det nog knepigt att navigera med större hjul.

Jag kan inte hitta några geometritabeller för cykeln så jag har lite svårt att förutse hur lågt pedalerna kommer.

Men generellt, är det en dålig idé att köra en ram avsedd för 29 med 27,5? Vilka problem ställer det till med förutom lägre BB?

Vid googlingar verkar modellen ha erbjudits med båda hjulstorlekarna, men då geometri tabeller saknas är det svårt att veta om de bara delar modellnamn eller de fakto är identiska.

Hjulen saknas för närvarande. Båda storlekarna finns representerade hemma men inte med samma axlar som på nyförvärvet...

Det lär ju inte bli annat än lägre om båda hjulen är mindre.
Svårt att veta om det är för lågt om du inte vet bb drop.
Jag har bara kört 27.5+. Med drop på 61.5mm och 175mm vev är det jävligt lågt medan 55mm drop och 170mm är nice.
55mm är en skapligt hög 29'' HT.

Ja, det finns en tanke att byta till kortare vevar, delvis för att det passar cyklisten bättre men även för att vinna lite clearance, problemet är bara att hitta korta vevar i lager just nu.

Jag borde få gaffeln i veckan, får ta och montera den, med lite murarsnöre och en linjal borde jag kunna mäta fram ett skapligt vetenskapligt BB drop.

bb drop är inte särskilt väsentlig info i sig. bb höjd desto viktigare:) den kan vid 175 mm vevar och terrängkörning gärna ligga över 30 cm. är den lägre väntar ständiga pedalislag.

Tillbaka
Topp