Bygga värmesulor

Pampero

Ny medlem
Bygga värmesulor
Nu när vintern kryper på tänkte jag bygga mig ett par batteridrivna värmesulor. Har läst genom alla tidigare trådar om detta (rätt många) och tänkte ställa några frågor innnan jag imorrn ger mig ut till Biltema/CO/Kjell och letar fram allt jag kan tänkas behöva.

Jag har tänkt mig en effekt på ca 3W/sko. Efter viss övervägan om handtagsvärmare till MC beslutade jag mig ändå för att köra på CO's element-tråd (49-208).

L=U^2/(P*R) --> 40=4,8^2/(3*19)

Enligt U=R*I blir strömstyrkan 0,625A

Frågor:

För att få fram 4,8V måste jag om jag inte missminner seriekoppla batterierna. Har detta nån direkt inverkan på batteritiden? Tänkte använda 4st 1,2V 2,5Ah/sko.

För att sedan fästa element-träden i sulorna. Hur gör man det på bästa tänkbara sätt? Tejp? isf vilken typ? Sy? osv.

Hur ska jag sedan koppla batterierna till sulan, vilka kablar bör jag använda, och vilken typ av koppling?

Bygga värmesulor
ungår från att du har kollat under läsvärt: http://happymtb.org/forum/read.php?1,11793 där har du ett bra förslag på hur du ska göra :D

seriekopplar du batterierna för att få rätt voltantal så påverkar du inte batteritiden, den blir lika lång som varje batteri har i Ah. parallellkopplar du sen 2 sånna batteripack så får du dubbla batteritiden osv.

Bygga värmesulor
om du vill få ut 4,8v så seriekopplar du 4st 1,2v batterier, inga konstigheter, finns hållare för detta som ser ut som en kub.

batterierna påverkas inte av att de blir seriekopplade, eller hur menar du?
du kommer få ut (om du seriekopplar) 4,8v 2,5A, vilket teoretiskt sett ger en drifttid på 2H (om du har två st 3watts värmare.

jag skulle löda kablar på sulorna som är tillräckligt långa för att nå dit du har batterierna och där setta en plugg med två kontaktytor sk batteripropp.
22-4605 för hanen
22-4615 för honan.
honan skruvar man då på:
22-1543 batterihållaren(för 4batterier)

följande art nr är från clasohlsson.. vanlig rk0,75mm^2 skulle jag välja med valfri isolering.

[edit]
rk står för extra mångtrådig, vilket är den mest följsamma (läs mjukaste) kabeln och lämpar sig utmärkt till det du tänkt använda den till, att använda ek eller fk är inte att rekommendera då de har 1/väldigt få ledare i ledaren och är gjorda för fasta installationer. användade av dessa kablar (ek/fk) kommer medföra kabelbrott inom kort.

Senast redigerad av en moderator:
Bygga värmesulor
Baltazar: Japp, jag har kollat tråden

Tim: Jag var lite inne på att använda RCA-kablar. Känns som det är lite lättare än ditt alternativ då jag inte har någon lödkolv. Det borde väl räcka med el-tejp och vira sladd runt sladd?

Bygga värmesulor
inge vidare att vira runt sladdarna. köp isf banankontakter och skruva fast kabeländarna om du inte vill köpa dig en lödkolv (som förövrigt är väldigt billig idag och kan användas till mycket, beroende på övriga intressen iofs).

Bygga värmesulor
Tim: Såg att biltema hade en lödkolv för 40pix, duger den? Då jag inte direkt har några andra intressen som kräver lödkolv känns det inte som jag vill lägga allt för mycket på en sådan med min studentekonomi

Bygga värmesulor
Efter några rundturer på diverse olika ställen inser jag att CO inte längre har Element-tråden. Den har utgått och kan endast beställas från internet, med en fraktkostnad på ca 89kr. Först och främst låter fraktpriset lite underligt högt, men om detta nu stämmer, var får jag då tag i sådan tråd?

Eller vad skulle jag istället kunna använda för material?

Bygga värmesulor
Pampero skrev:
-------------------------------------------------------
> Baltazar: Japp, jag har kollat tråden
>
> Tim: Jag var lite inne på att använda RCA-kablar.
> Känns som det är lite lättare än ditt alternativ
> då jag inte har någon lödkolv. Det borde väl räcka
> med el-tejp och vira sladd runt sladd?
>
> ///Björn

Välj bort rca-kablarna annars kommer de också att bli varma och sno effekt.
Bästa kablarna är labbkablar.
Det finns billiga på Clas Ohlsson.

Mindre motstånd = mer bibehållen effekt.
Löd ihop ändarna så får du behålla ännu mer effekt själv.

En annan sak som borde funka e väl navdynamo, likriktare och spänningsregulator.
...och för er som undrar så är likriktare INTE en yrkesgrupp på FONUS AB :)

Bygga värmesulor
Planerar att bygga ett par fotvärmare baserade på handtagsvärmare för MC. Duells säljer 15 och 20 watts element för 12 volt. Vilken effekt för man om jag driver dessa med 6 volt istället? Tänkte använda mitt pannlampsbatteri som strömkälla.

/Pär

Bygga värmesulor
Skulla man då kunna köra värmesulorna på ett sådanthär hjul?
--------------------------------------------------------------------------------------------

[Bruks-OT] Biltema framhjul m. dynamonavSkrivet av cal den 24e februari (Dölj användarens inlägg)

Måste inte det här vara sjukt billigt? Tänkte köpa ett till brukshojjen så att man
slipper dona med batterier mer. Kan ju driva både fram/bakljus även om bara
halogenlampan fram ingår. ;)

- Navdynamo (Nexus utan logga?)
- Alex dubbelbottnad alufälg
- Halogenstrålkastare 6V/2,4W

Pris: 298 SEK

Enligt en kompis som mekat många Nexus-nav på jobbet lär dynamo-navet
vara ett Nexus-nav utan loggor. Kan det stämma? :)

Nu fattas bara ett bakhjul byggt på Nexus 8 baknav i samma prisklass!

Bygga värmesulor
Pär L skrev:
-------------------------------------------------------
> Planerar att bygga ett par fotvärmare baserade på
> handtagsvärmare för MC. Duells säljer 15 och 20
> watts element för 12 volt. Vilken effekt för man
> om jag driver dessa med 6 volt istället? Tänkte
> använda mitt pannlampsbatteri som strömkälla.
>
> /Pär
>
> Nyblivet CX-svetto

I denna tråd: http://happymtb.org/forum/read.php/1/125168 hittar Du räkneexempel på effekten och längre ner även byggbeskrivning med bilder på exakt det Du skall bygga.

// Jocke

Edit 1: glömde länken

Tillbaka
Topp