Bygge: Monark 90320

NiklasL

Aktiv medlem
Är ologiskt förtjust i gamla Monark- och Crescentramar och förra året hittade jag en Monark på Blocket som jag inte kunde låta bli att köpa. Jag tror att det kan vara en 90320 (den har Reynolds-rör, Record växlar, Weinmann Vainqueur bromsar, Ideale sadel, Stronglight vevar). Enligt säljaren är den fullt fungerande men tanken är att fräscha upp hojen med modernare drivlina, inte att renovera. Lite som jag gjorde här: https://happyride.se/forum/read.php/1/747036/747227. Det ska inte bli en fixie/singlespeed men i övrigt har jag väl inte funderat klart (sambon tycker att det räcker med fyra cyklar).

Jag undrar nu om någon vet vilken vevlagertyp det är på dessa Monark? Fransk? Funkar klingorna med modern drivlina? Bör man byta bromsarna till moderna (de som finns verkar funka hyggligt) och i så fall vet någon drop-måttet (har svårt att mäta exakt, möjligen precis 57 mm)?

Bilagor

• 180610_140826_800r.jpg
    180610_140826_800r.jpg
    208.2 KB · Besök: 249
Gillade Peugeoten.
Vet du vad omkring den landade på i vikt med modernare komponentgrupp?
Jag är sugen på att göra nåt liknande, alltså att sätta lite fräscha prylar på en vintage-stålram

Senast ändrad:
Klavikel sa:
Gillade Peugeoten.
Vet du vad omkring den landade på i vikt med modernare komponentgrupp?
Jag är sugen på att göra nåt liknande, alltså att sätta lite fräscha prylar på en vintage-stålram

Tack, kul! Det är möjligt att jag vägde den då men har ingen koll alls nu. Ska se om jag hittar en våg. Det är hur som helst inget lättviktsbygge, men det var ju inte det som var meningen. Engelskt vevlager var det iaf och det kändes ju vettigt (även om det satt rejält fast), till skillnad från gamla Crescent och Monark...

Tillbaka
Topp