Bygge: Monark 90320
Är ologiskt förtjust i gamla Monark- och Crescentramar och förra året hittade jag en Monark på Blocket som jag inte kunde låta bli att köpa. Jag tror att det kan vara en 90320 (den har Reynolds-rör, Record växlar, Weinmann Vainqueur bromsar, Ideale sadel, Stronglight vevar). Enligt säljaren är den fullt fungerande men tanken är att fräscha upp hojen med modernare drivlina, inte att renovera. Lite som jag gjorde här: https://happyride.se/forum/read.php/1/747036/747227. Det ska inte bli en fixie/singlespeed men i övrigt har jag väl inte funderat klart (sambon tycker att det räcker med fyra cyklar).
Jag undrar nu om någon vet vilken vevlagertyp det är på dessa Monark? Fransk? Funkar klingorna med modern drivlina? Bör man byta bromsarna till moderna (de som finns verkar funka hyggligt) och i så fall vet någon drop-måttet (har svårt att mäta exakt, möjligen precis 57 mm)?
Jag undrar nu om någon vet vilken vevlagertyp det är på dessa Monark? Fransk? Funkar klingorna med modern drivlina? Bör man byta bromsarna till moderna (de som finns verkar funka hyggligt) och i så fall vet någon drop-måttet (har svårt att mäta exakt, möjligen precis 57 mm)?