Bygge på Genesis CdF eller ... alternativ?

Fick nyligen ett mailkompendium över Genesis 2015 men har inte haft tid ännu att lägga upp dem på hemsidan.
Croix de Fer 20 kommer in i slutet av September till Genesis lager. Samma sak gäller deras lösa ramsats också slutet av september.
Den enklare Croix de Fer 10 däremot beräknas vara inne i slutet av den här månaden.
"Fincykeln" Croix de Fer 30 däremot kommer att vara tillgänglig i slutet av november.
Rostfria modellen Croix de Fer Stainless finns först i slutet av året.

Kommer väl att ta tag i det om någon vecka efter jag har varit på Eurobike nu i veckan onsdag-fredag och räkna fram priser och utbud till site'n.

Det som ser lite tråkigt ut är för närvarande den starka pundkursen mot vår krona.

Genesis Croix De Fer 30 - Electric Blue - 2015
£1,749.00 är lite saftigt för en pendlare ja.

edit:

Även Genesis Croix De Fer 20 2015 - White £1,199.99

Senast ändrad:
Mayhem skrev:
-------------------------------------------------------
> Irons skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Inte mycke plats mellan däck och stänkskärm
> > fram, gaffelkronan måste filas ner om man utan
> > problem ska få inn 35mm däck under ett par
> SKS
> > chromoplastic p50 (50mm).
>
> Den nya gaffeln för 2015 skall ha större
> axle-to-crown-mått för att göra just detta
> enklare.
>
> We’ve used a taller axle-to-crown fork for much
> improved tyre/mudguard clearance so fitting guards
> without pain is now much easier (it raises
> handlebar height a touch also).
>
> http://www.genesisbikes.co.uk/blog/03/07/14/2015-b
> ike-launch-croix-de-fer-20

Då är frågan om man får in ett par dubbdäck under där också, eller om man får kapa skärmarna runt gaffeln för att klämma in dom.

Prophet skrev:
> jomper skrev:
> -----
> > Vem säljer egentligen Pure Blood nu? Fixie Inc
> > gick väl i konken för ett gäng år sen?
>
>
> På cykelmässan så pratade jag med Lina på
> Bikster och de säljer Fixt inc.

Inte samma sak. Det riktiga Fixie Inc gick omkull och namnet såldes. Pure Blood tillverkas alltså inte längre. Det var väl Recep, Erik Nohlins vapendragare på TC-race som var med och startade Fixie Inc en gång i tiden?

Tycker för övrigt att nya Croix de Fer verkar väldigt trevlig!

cyklariskogen skrev:
> Mayhem skrev:
> -----
> > Irons skrev:
> >
>
> > -----
> > > Inte mycke plats mellan däck och
> stänkskärm
> > > fram, gaffelkronan måste filas ner om man
> utan
> > > problem ska få inn 35mm däck under ett par
> > SKS
> > > chromoplastic p50 (50mm).
> >
> > Den nya gaffeln för 2015 skall ha större
> > axle-to-crown-mått för att göra just detta
> > enklare.
> >
> > We’ve used a taller axle-to-crown fork for
> much
> > improved tyre/mudguard clearance so fitting
> guards
> > without pain is now much easier (it raises
> > handlebar height a touch also).
> >
> >
> http://www.genesisbikes.co.uk/blog/03/07/14/2015-b
>
> > ike-launch-croix-de-fer-20
>
> Då är frågan om man får in ett par dubbdäck
> under där också, eller om man får kapa
> skärmarna runt gaffeln för att klämma in dom.

tror nog att mina Schwalbe Marathon winter kommer passa, men ska inte vinter pendla på genesisen, så det va lite sekundärt för mig :)

Sivert ( Häggs ) skrev:
> Fick nyligen ett mailkompendium över Genesis 2015
> men har inte haft tid ännu att lägga upp dem på
> hemsidan.
> Croix de Fer 20 kommer in i slutet av September
> till Genesis lager. Samma sak gäller deras lösa
> ramsats också slutet av september.

Vad trevligt. Fick du några geometritabeller måhända? Verkar som att det kommer dröja innan de själva får upp de nya modellerna på hemsidan nämligen. Lite sugen på ett Croix de Fer 2015 ramkit så klart intresserad av att veta ditt pris och förväntat lagerdatum...

Miss Lycka skrev:
> Varför måste ni ha skärmen mellan gaffel och däck?
> Kapa skiten vid gaffeln.

Så har jag gjort. Meckigare att få dit men funkis när det sitter.

Hmm, ärligt talat är det faktiskt skärm precis under gaffeln också. Jag hade helt andra bevekelsegrunder för modifikationen än tyre-clearance

cyklariskogen skrev:
> Då är frågan om man får in ett par dubbdäck
> under där också, eller om man får kapa
> skärmarna runt gaffeln för att klämma in dom.

Beror väl mycket på hur pass dubbarna sticker ut. Schwalbe Winter 700x30C borde gå in utan problem, kanske rentav 35C däck, men antagligen inte större. De har svarat på en del frågor via Facebook, bland annat denna:

Q: What is the max tyre clearance?
A: depends on the brand and whether you're fitting mudguards or not but we'd suggest something like 42c without guards, 38c with guards

Jag håller på och projektertar en liknande rando-hoj hos Merényi bicycles. Kommer iofs köra cantisar isf skivor men annars ungefär samma kravbild. Ett enkelt TIG-svetsat ramset utan för mycket lull-lull kostar ca 9,5k i Columbus Zona. Ska man ha muffar och mycket annat krafs såsom handbyggda pakethållare, special dropouts osv drar det iväg litegrann, jag har inte fått nåt slutpris än iom att jag inte har specat allt än. Min hoj kommer att börja byggas i mitten på november.

Även jag har filat upp gaffeln på mitt järnkors. Lackade om slipytorna men det finns lite kvar å ta av om så krävs :)

Har inte testat men kommer testa att knöla in Marathon Winter 35C dubb. Kan då krävas att jag går upp i bredd från mina 35 mm skärmar jag har nu. Det är minimal distans mellan dem och orginaldäcken. Finns de som kör Nokian 240 oxå.

För övrigt testade jag att dunka på med en landsvägsrunda med 3 kompisar i söndags. 13 mil med snitt 30 gick utan problem. Brukar även köra Nacka-pelotonens turistgrupp med 32-34 i snitt utan problem. För att vara stål flexar inte ramen speciellt. Det går att köra fort med den.

Genesis har spårat ur lite. Slopade rör, plastgafflar och en ren kol-ram gör vissa kunder är minst sagt förbannade på deras FB-sida.

Jag ser fram mot att vinterpendala mitt järnkors.

Bengt-re skrev:
> glitch skrev:
> -----------------------------------------------------
> > Men liksom över 12 kg?? Ska det behöva vara
> > så?
> > Tror jag somnar om i frågan till sub 9 kg
> > stålcrossar är aktuella.
>
> De går banta. Har fått ner min till 10,3 nu.

Verkligen! Min Surly Cross Check väger in på 11.8 inklusive stålskärmar, front rack, styrväska, navdynamo, lampor, sadelväska med 2 reservslangar och GPS.

Jag fick in ett 30mm Schwalbe Winter dubbdäck under framskärmen utan moddning av gaffeln på min CdF från -12.
Men det är tight och rasslar lite från småsten som följer med däcket ibland. Det kanske är samma ram på -15? Bara att dom satt dit en mycket längre gaffel som gör att den ser så slopad ut?

Bilagor

• happy_iphone_app.png
    happy_iphone_app.png
    222 KB · Besök: 70
gabbeon skrev:
> Jag håller på och projektertar en liknande
> rando-hoj hos Merényi bicycles. Kommer iofs köra
> cantisar isf skivor men annars ungefär samma
> kravbild. Ett enkelt TIG-svetsat ramset utan för
> mycket lull-lull kostar ca 9,5k i Columbus Zona.
> Ska man ha muffar och mycket annat krafs såsom
> handbyggda pakethållare, special dropouts osv
> drar det iväg litegrann, jag har inte fått nåt
> slutpris än iom att jag inte har specat allt än.
> Min hoj kommer att börja byggas i mitten på
> november.

Har du hört med Bob Jacksson?

Bob har inga disc-ramar såvitt jag sett.
Men de är väldigt fina annars. Och finns i racing green.

Miss Lycka skrev:
>
> Har du hört med Bob Jacksson?

Nä, men jag ser ett värde i att det kommer att stå Made in Hungary på ramen, hur mysko det än låter. :-)

Warbird var snygg, speciellt den röda. Hade jag inte haft ideer om touring och sånt hade den definitivt varit ett alternativ. Lite dyr som lös ram också, $1299.

jomper skrev:
> Fast Vaya är inte snygg i stora storlekar med sin
> slopade ram. Det är ett av grundkraven :)

Inte 2015 genesis heller.... tyvärr...

jomper skrev:
> Fast Vaya är inte snygg i stora storlekar med sin
> slopade ram. Det är ett av grundkraven :)

Men fan, köpe en Genesis Croix de Fer 2014 ram innan dom blir borta för altid, blir inte mycke snyggare en så, hoppas bara inte du behöver 58" ramen, jag forsökte få tag på det, rindge typ 20 affärer i England och fick hjälp av Genesis själva att spåra up dom, men ack nej, närmaste jag kom va ett möjligt retur/garantiärende, men den ramen va inte säljbar :(

Som sagt, för allaroundande, touring och leksak på grus och lätta stigar är den svårslagen! :D

glitch skrev:
> 2015 Croix de Fer ramsetet med kolfibergaffeln var
> sjukt fint. Sivert har du nåt pris på detta?

Du är nog den enda som tycker att 2015 var ett steg framåt...

Gaffel var ful och slopade ramen skitful...

Men smaken är delad, som tur är...

Fast ramsetet hade ju porrig lack. Som komplett cykel håller jag med om att gamla var finare.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    38.9 KB · Besök: 72
glitch skrev:
> Fast ramsetet hade ju porrig lack. Som komplett
> cykel håller jag med om att gamla var finare.

Sweet! Samma färg som jag hade på min pojkcykel i slutet av 70-talet :-)
Att köpa ramset är nog ingen dum idé om man vill ha en Genesis. Kolgaffeln kanske inte är lika snygg som det gamla raka stålspettet, men lättar säkert cykeln med ett 1/2 kg. Dom kompletta har tråkig spec. och är allt annat än prisvärda. Vägde precis min för skoj skull. 12.7 kg fullkittad med SKS longboards, sadelväska med punkalagningskit och flaskställ. ?

Ja, jag tycker inte att det ser så tokigt ut faktiskt. Borde kunna få ner vikten rätt bra med de prylar jag har om jag väljer ett par lätta hjul. Ramens material har inte någon principiell betydelse för mig.

Borde ta tag i det här så att jag har nån cykel när det blir lite fint ute. Har försökt beställa en Transition men föll på målsnöret, jag ville ha den gröna. Sen har jag kikat lite på Pelago men inte riktigt tryckt på avtryckaren..

Skivor är ett tvång. Har redan en Surly Crosscheck, och avsaknad av skivbromsar är en av de sakerna som gör att jag vill ha nytt.

Vad blev det för ram tillslut?

Jag har en pendlarcykel med mustaschstyre och MTB-grupp byggd på en Genesis Borough i strl 58 (faktiskt i färgen British Racing Green som nämnts i tråden) som är detsamma som en Croix de Fer -15, även om jag är lite osäker på vilken stålkvalitet som använts. Älskar cykeln på alla vis men vill nu gå över till bockstyre och har köpt en hydraulisk Shimanogrupp.

Har även en knappt inkörd Staggler från -14 med bockstyre och Campagrupp. Har aldrig varit överens med den, oklart varför men den känns lite lång och stum och har reglage som inte verkar uppskattas av mina händer.. Den är i storlek 58 också, och ganska snarlik Croix de Feren från -15 med främsta skillnad att den är 1,5 cm längre effektivt topprör på.

Båda cyklarna har likvärdiga hjulpar med navdynamo osv.

Har en känsla av att Stragglern är lite stummare än Genesisen. Strava säger att jag är snabbare på Stragglern men det lär vara främst pga mer upprätt sittställning på Genesisen. Känns fel att bygga ”ny” cykel på en gammal medfaren pendlare med spår från cykelkärredragning, mathandling och diverse, men jag gillar ju verkligen ramen.. Stragglern har rakt överrör där Genesisen har slopat, vilket är fördel Stragglern.

Cykeln kommer användas till allt från daglig barnhämtning med cykelkärra till gruppcykling och light-touring. Har skärmar, belysning, pakethållare etc etc. Eftersom Stragglern och Genesisen idag är ganska lika kommer bara en av dem vara kvar, dvs n-1 konstigt nog.

Ny ram är nog uteslutet dela pga en budget som ska hållas, men även delvis på att jag inte vill ha en rak gaffel utan böjda gaffelben av diverse skäl, och nästan allt nytt är rakt.

Bygger jag cykeln på Stragglern eller på Genesisen?

Hittade inget annat än halvkassa bilder.

3219978D-D3DC-45F3-9651-074C3D8208A4.jpeg

56C0F3B2-8A98-4636-BA84-5388D138AB28.jpeg

Du verkar ju redan ha besvarat frågan själv. Sälj Surlyn, du säger att du ändå aldrig riktigt kommit överens med den och då känns det dumt att satsa på den. Skulle tro att Surlyn är lättare att få såld också.

Rene Herse däcken ser djäkligt fräsiga ut med skärmarna, vilket jag tippar på också kommer från samma ställe. Jag känner på mig att min gravel förr eller senare kommer ha samma konfiguration + dynamo.

thomaslundstrom sa:
n3wton - vad har du för skärmar på Genesis:en?

Ang själva frågan har jag inget att tillägga. Båda hojarna ser ju superfina ut.

Det är Gilles Berthoud-skärmar på båda cyklarna, på Genesisen kompletterade med exklusiva Ikea-skärbrädor..:)

Tack!

Murdock sa:
Du verkar ju redan ha besvarat frågan själv. Sälj Surlyn, du säger att du ändå aldrig riktigt kommit överens med den och då känns det dumt att satsa på den. Skulle tro att Surlyn är lättare att få såld också.

Rene Herse däcken ser djäkligt fräsiga ut med skärmarna, vilket jag tippar på också kommer från samma ställe. Jag känner på mig att min gravel förr eller senare kommer ha samma konfiguration + dynamo.

Sant, det är ju Genesisen jag gillar mest att faktiskt cykla på. Stragglern är säkert också mycket lättare att sälja som du säger. Stragglern är köpt och bygd med en plan och Genesisen ”kom till” mer av en tillfällighet, så det är väl den inställningen som skapar lite ängslighet när man ska fatta beslutet att gå skilda vägar från Stragglern.

Kan verkligen rekommendera både skärmar, däck och dynamo/belysning! Vill man botanisera bland liknande saker har Veloform i Göteborg grymt utbud.

Tillbaka
Topp