Bygge - Restauration av billig Motobecane Club - Tips?

Bonsaifall

Aktiv medlem
Tjena forumet!
Köpte mig en gammal racer idag (min andra motobecane) som jag har tänkt att sakta, säkert och billigt restaurera. Var en billig (tyckte jag) affär på endast 250kr.
Vill lära mig mer hur cyklar fungerar och detta lär bli ett riktigt projekt (se bilder).

Jag är dock en total nybörjare när det kommer till detta då min vän hjälpte mig med det mesta på min första motobecane. Därför har jag lite frågor som jag tänkte ni kunniga här kanske kan hjälpa till med.

Min tanke är att metodiskt ta isär cykeln del för del och se till så att det inte är någon rost, gammalt fett och så allt är helt sedan fetta om och sätta ihop igen. Kommer göra detta i flera omgångar. Jag har ett Muc off 8in 1 kit och wd-40 och känner att jag behöver lite mer saker för att kunna rengöra ordentligt.
Kommer också att byta däck och slang alternativt hela hjulen.
  • Vilka fler rengöringssaker bör jag investera i? Har kollat på Muc off drivetrain cleaner samt någon kedjeolja.
  • Behöver jag kanske byta kedjan helt?
  • Vilka broms/växelvajrar är det man ska ha? Förstår inte riktigt när jag är inne på bikester/bikeshop/cykelkraft och kollar.
  • Vilka verktyg måste jag bara ha för ett sånt här projekt?
  • Några generella tips?
Tack på förhand till er (om någon) som tar er tiden att hjälpa en nykär mecknybörjare. Ni är grymma!

IMG_5048.JPG

Bilagor

• IMG_5038.JPG
    IMG_5038.JPG
    584.5 KB · Besök: 37
  • IMG_5039.JPG
    IMG_5039.JPG
    580.3 KB · Besök: 31
  • IMG_5040.JPG
    IMG_5040.JPG
    471.8 KB · Besök: 28
  • IMG_5041.JPG
    IMG_5041.JPG
    593.6 KB · Besök: 30
  • IMG_5042.JPG
    IMG_5042.JPG
    420.4 KB · Besök: 31
  • IMG_5043.JPG
    IMG_5043.JPG
    537 KB · Besök: 28
  • IMG_5044.JPG
    IMG_5044.JPG
    602.5 KB · Besök: 38
Senast ändrad:

LarsM

Aktiv medlem
Motobecane Club var min första mångväxlade cykel! Kul att se en igen.
Jag bytte växelreglage, bromshandtag och sadel på min efter en tid, blev mycket bättre. Så det är ett tips.
Frampakethållaren är inte original -förskönar inte direkt.
Byt kedja, vajrar och höljen -har du cykelbutik/verkstad i närheten så vet de vad du skall ha.

Hutnu

Aktiv medlem
Fin cykel! Bra köp. Jag tycker framracket är ball, det gör att den får mer touringstuk.
Jag tycker du ska ta det lugnt och stilla, inte köpa en massa grejer direkt. Kolla så lager och bromsar är okej och att inte sadelstolpe och styrstam rostat fast. Verktyg kan man ofta låna. Vad gäller rengöring så funkar väl wd40 och en trasa rätt bra. Eller såpa. Och en gammal tandborste.

Bonsaifall

Aktiv medlem
Motobecane Club var min första mångväxlade cykel! Kul att se en igen.
Jag bytte växelreglage, bromshandtag och sadel på min efter en tid, blev mycket bättre. Så det är ett tips.
Frampakethållaren är inte original -förskönar inte direkt.
Byt kedja, vajrar och höljen -har du cykelbutik/verkstad i närheten så vet de vad du skall ha.
Klockrent! Tack för svar :)
Ska se vad jag ska byta ut! Vajrar till broms lär det bli i alla fall och nya däck!

Bonsaifall

Aktiv medlem
Fin cykel! Bra köp. Jag tycker framracket är ball, det gör att den får mer touringstuk.
Jag tycker du ska ta det lugnt och stilla, inte köpa en massa grejer direkt. Kolla så lager och bromsar är okej och att inte sadelstolpe och styrstam rostat fast. Verktyg kan man ofta låna. Vad gäller rengöring så funkar väl wd40 och en trasa rätt bra. Eller såpa. Och en gammal tandborste.
Tack så mycket, tyckte jag också :)
Det låter bra, blir nog lite vajerbyte och nuya däck/hjul men annars ska jag som du sade ta det lugnt och metodiskt och byta om någonting slutar funka snarare än för att det kan sluta funka. Tackar för ditt svar :)

Topp