ZorbaTheBuddha
Ny medlem
Bygger en cykel!!
Jag håller just nu på att bygga min första egen-hop-plockade hoj.
Delarna som hittils införskaffats är en Pinarello Montello ram i SLX-stål
En Sadel
En Campagnolo record sadelstolpe i titanium
ett par nya hjul bestående av H plus Son archetype fälgar, Laser-ekrar och nya Record-nav
Styre och strystam ska nog lösa sig så det som saknas är:
växelreglage
framväxel
bakväxel
headset
kasett
vevarmar
bromsar
vajrar
Kedja
Den enkla versionen vore att köpa en komplett ny 11delars chorus-grupp, tycker dock inte den är så himla snygg och någonting i mig tycker det känns så ballt att ha allt i "record"
11-delars record är dyrt så siktar på bättre begnad 10-dels just nu.
Hur kommer man fram till om man vill ha 170, 172.5 eller 175mm vev-armar? Jag är 174cm, har 81cm ben och väger 65kg.
Vad vill man ha för utväxling? Kommer inte tävla, använda cykeldator eller cykla i klunga. Kommer cykla runt hit o dit på sommaren, eventuellt kanske vättern-rundan på lagom långsam tid. 34/50, 36/52, 39/53? Sen ska man ha en bak-kasett som finns i massa utföranden också :S
Bakväxeln verkar finns i "short cage" och "medium cage". Någon som är att föredra?
Kedjan antar jag inte kan bli så fel?
Sen ska jag köpa ett headset, finns det flera sorter? Threadless?
Jättetacksam för hjälp!!
/Erik
Delarna som hittils införskaffats är en Pinarello Montello ram i SLX-stål
En Sadel
En Campagnolo record sadelstolpe i titanium
ett par nya hjul bestående av H plus Son archetype fälgar, Laser-ekrar och nya Record-nav
Styre och strystam ska nog lösa sig så det som saknas är:
växelreglage
framväxel
bakväxel
headset
kasett
vevarmar
bromsar
vajrar
Kedja
Den enkla versionen vore att köpa en komplett ny 11delars chorus-grupp, tycker dock inte den är så himla snygg och någonting i mig tycker det känns så ballt att ha allt i "record"
11-delars record är dyrt så siktar på bättre begnad 10-dels just nu.
Hur kommer man fram till om man vill ha 170, 172.5 eller 175mm vev-armar? Jag är 174cm, har 81cm ben och väger 65kg.
Vad vill man ha för utväxling? Kommer inte tävla, använda cykeldator eller cykla i klunga. Kommer cykla runt hit o dit på sommaren, eventuellt kanske vättern-rundan på lagom långsam tid. 34/50, 36/52, 39/53? Sen ska man ha en bak-kasett som finns i massa utföranden också :S
Bakväxeln verkar finns i "short cage" och "medium cage". Någon som är att föredra?
Kedjan antar jag inte kan bli så fel?
Sen ska jag köpa ett headset, finns det flera sorter? Threadless?
Jättetacksam för hjälp!!
/Erik