Bygget i Bohuslän - Projektlogg

DirtMechanic skrev:
-------------------------------------------------------
> Snyggt som fan!
> Var det svårt att få tillstånd till detta eller
> är de på era egna marker?

Tackar!
Inte alls. Spenderade ganska mycket tid på att utforska terräng i trakterna. Google Earth, fastighetskartor och GPS var till stor hjälp men hjälpte mycket att snacka med folk jag träffade runtomkring. Efter ett par veckors letande hade jag ett par kandidater till område och efter att ytterligare kolla upp saker som jordmån, access, avverkningsplaner och ägarförhållanden var jag nere på två områden. Även om den hör fasen tog en stund så är det väl värt att spendera den tiden för att hitta en bra plats.

Markägarna för det ena områden var lite rädda för att det skulle påverka jakten; aktivitet på området kan helt klart leda till att älg och rådjur håller sig borta så det måste man ju respektera.

Ägarna för område två tyckte utan större snack att det var helt ok att bygga där. Ena bonden har varit uppe och hälsat på för att se vad vi håller på med och tycker det verkar kul. Skogen där vi bygger är avverkningsklar först om 10-15 år men de har ingen större plan på att hugga den. Så länge vi inte hugger ner värdeskog eller skapar alltför mycket errosion så får vi göra i princip som vi vill.

Ännusålänge är det bara muntliga avtal som gäller men vi kommer troligtvis skapa en ekonomisk förening för projektet så att vi kan skriva riktiga arrende-avtal. Större sökerhet för de invilverade parterna.

En väldigt viktig faktor i det hela är den personliga kontakten med markägarna och the locals, både direkt med dem själva men oxå att jag tagit mig tid att prata med grannar och bönder i trakten. De har fattat att vi är reko personer som respekterar deras intressen och inte håller på med konstigheter. Tar mig alltid tid att snacka med folk jag träffar i trakten kring där vi bygger.

En annan höjdare har varit att prata med hembyggdsföreningen; De har bra koll på markerna och är ett ultraeffektivt nätverk i byggden. Om de tycker att du och dina intensioner verkar OK så tycker snart hela byggden att du är OK :P

Ah ok... Skönt att ni slapp omöjliga fågelskådare som hade sina små utkiksplatser där ni drog spåren =)

Funderar på om de finns platser för trails där jag bor. Vi har en skidbacke som är omringad med skog. Kanske skulle kolla upp om de finns möjlighet till det skogspartiet. Det är ju iaf en bra lutning!

Ni gör en bra inspirerad för att bygga!

JLarsson skrev:
> Vic skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag beställer en hel pall med chips :)
>
> Gruppköp?

Skriv upp mig.

DirtMechanic skrev:
> Ah ok... Skönt att ni slapp omöjliga
> fågelskådare som hade sina små utkiksplatser
> där ni drog spåren =)
>
> Funderar på om de finns platser för trails där
> jag bor. Vi har en skidbacke som är omringad med
> skog. Kanske skulle kolla upp om de finns
> möjlighet till det skogspartiet. Det är ju iaf
> en bra lutning!
>
> Ni gör en bra inspirerad för att bygga!

Fågelskådare her väl eg inte så mycket att säga till om om det inte finns skyddsbiotoper eller om man bygger i natur-skyddade områden. Men å andra sidan bör man ju respektera andras intressen. Som tyr är så är Sverige ganska stort i förhållande till folkmängd så det finns mycket mark :)
Markägare är skyldiga att ta hänsyn till skyddade biotoper so de har garanterat koll på sånt om du frågar.

Låter som du borde börja med att snacka med den som är ansvarig för skidbacken. De vet garanterat vem som äger angränsande mark. Skaffa en fastighetskarta över området innan du börjar snacka med folk. Det hjälper att ha koll på fastighetsbeteckningarna. Beställ här: http://butiken.metria.se/dkny/product_info.php?cPath=3_4773&products_id=18731

ostkaka skrev:
> Fan va livsfarligt..
>
>
>
> Fast man får ju lite lust att prova :)

+1

Lite bilder från helgens byggande..

brfendal100228013.jpg ht=725

brfendal100228017.jpg ht=725

brfendal100228022.jpg ht=725

brfendal100227011.jpg ht=725

brfendal100227006.jpg ht=544

Inget skämmas här tack. Up the antics ffs och överträffa oss såklart!

Flippad_unge skrev:
> Fyfan vad fint detta är! Nästan så man skäms
> över det vi byggt i min skog :(

Grymma byggen!

Vi byggde lite i Linköping 2006 när NS-fixeringen i landet inte visste några gränser och varenda cyklist med en såg skulle bygga:

ollehog2.jpg ht=720

olleigen.jpg ht=544

Westman skrev:
> Det är lustigt med trender i cykling. Förut huck
> och NS, nu bara DH race, race race. Kanske dags
> för en FR-revival?

Vem har sagt att det är så? Jag tycker nåns lags stor jevla freeride festival i någon större bikepark med mycket NS hade vatt gött! Ingen race bara freeride! Det hade iallafall jag åkt till :)

Westman skrev:
> Det är lustigt med trender i cykling. Förut huck
> och NS, nu bara DH race, race race. Kanske dags
> för en FR-revival?

+1

@Mårten: Roligt! Har ni underhållit byggena?

Det här är nog lite överflödigt, men: Har egentligen ganska svårt för förenklad kategorisering och konforma trender. Vi bygger inte med en plan att bygga NS eller bara det som ligger inom dagens trend utan med vad vi själva tycker är kul att cykla på och vad landskapet tillåter och erbjuder. Just nu blir det ganska mycket träkonstruktioner helt enkelt för att det inte går att gräva i marken. Vi bygger nog mest för att mest för att främja "görandet" att cykla & att bygga. Och såklart för att det är kul.

@Westman: Om man skulle få igång nogon revival så vore det isf "Ta initiativ & bygg stig!" i största allmänhet.

twingate: Jag bor inte kvar i Linköping och övriga som byggde har slutat cykla eller flyttat därifrån. Dessutom slet höststormen 2006 ner det mesta och det som inte åkte då försvann när skogsmaskinerna skulle in och bröta runt och röja efter stormen...

Mårten skrev:
> twingate: Jag bor inte kvar i Linköping och
> övriga som byggde har slutat cykla eller flyttat
> därifrån. Dessutom slet höststormen 2006 ner
> det mesta och det som inte åkte då försvann
> när skogsmaskinerna skulle in och bröta runt och
> röja efter stormen...

Trist öde för (troligtvis) mycket nedlagt jobb. Inga arvtagare av insatsen?

Ser riktigt nice ut. Blir imponerad av bygget och att ni ger er ut i smäll kalla vintern. Jag år boende i Åmål så det är väll inte allt för långt bort. Så jag tar med mig en polare i från Uddevalla och hjälper er någon gång i vår.
Vad gör man inte för att hjälpa till och även cykla lite...

Kör hårt. //Peter

Här kommer en liten update från bygget.

Snön har töat bort och tjälen har släppt på de flesta ställena => nu kan man gräva igen.

Nu har vi putsat lite på byggena från vintern och fortsatt på "flow-spåret". Små förfiningar ser inte mycket ut, men kanske innebär 30 handgrävda skottkärrelass med jord bara för att få ett parti att bli bra.

För första gången har en del av bygget testkörts också - Skinnies-sektionen. De stora konstruktionerna får vänta något på testkörning i och med att inruns och landningar måste sätta sig något mer.

Vi har planer på att anordna en bygghelg med hårt slit, en massa skoj, cykling, BBQ osv fram i Maj. Vi kan fixa bra, men billigt boende. Skulle vara kul att veta lite på förhand om intresse finns... Vi återkommer som sagt med mer info.

Nedan lite bilder utan snö.

//Sigge

Sköna former, nu med färdig landning
01Ostbgen.jpg ht=482

Nästan färdigpreppad "raka" att ladda psyket på inför "Bananen"
02Frnostbgentillbananen.jpg ht=482

Naturligt sköna former...
03Bananen.jpg ht=482

Den höga platformen är nu säkrad efter att tjälen släppt
04Bananen.jpg ht=482

Från plattfromen droppar man ner till en snabb berm med uthopp, kort raka, hopp in i nästa berm vidare till en corner.
05S-kurva.jpg ht=482

Sedan dags för hopp bort till en stor naturlig berm i form av en bergshäll
06Hllen.jpg ht=482

Ohh, vad bra det ser ut! Är nog ledig i hela maj så jag kommer garanterat om de vankas något!
Kan dessutom fixa eget boende på hamburgsund! :)

Fy fan vilket snyggt bygge! Det kliar i NS-tarmen nu.. Jag hänger på Eric till Hamburgsund för BBQ och bygghelg om det passar i schemat.

Närmsta ort är Dingle men det är lite "No dig - No ride" som gäller till att börja med så kom och bygg så får du reda på mer :)

slhap skrev:
> Det kanske redan redogjorts för, men var är vi
> nånstans?

Tack till Sigge, Micke o Erik för ett par riktigt sköna byggdagar - väldigt kul att se det hela ta form + soft umgänge. Som nämnt ovan så planeras en bygghelg i Maj för att inviga fler i skaran av "diggers" - Hör av er alla som är intresserade och ge förslag på datom där ni kan!

twingate skrev:
> Närmsta ort är Dingle men det är lite "No dig -
> No ride" som gäller till att börja med så kom
> och bygg så får du reda på mer :)
>
> slhap skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det kanske redan redogjorts för, men var är
> vi
> > nånstans?

Äntligen skriver du var ni är. Eller ja, tillräckligt iaf! Är nyfiken på att se idiotin irl någon gång (åker ofta förbi där) så tittar kanske förbi någon ev. bygggdag ca en månad fram i tiden? Har röjsåg och motorsåg i lysekil, dock inte någon expertis på motorsåg :)

Bygger gärna för lite tips på trevliga stig-cykelturer i närheten där som kanske inte är lika självmordsformaterade :)

Ser riktigt bra ut grabbar!
Jag tycker mig skymta att Eriken står i ett hörn och gräver. Han saknar dock en grävmaskin, trodde den var inhandlad vid det här laget..

Jag är en gärna med och gräver helgen vecka 19.

Halloj,

Tidigare annonserad bygghelg är nu spikad till vecka 20. Dvs att dyka upp fredag den 21/5 och glida hemmåt igen på söndagen den 23/5.

Vi kommer att återkomma med detaljerna vad gäller boende, behov av verktyg, vägbeskrivning osv

Det vi behöver nu är att ni återkommer till mig eller Thomas (twingate) med ett personligt meddelande om att ni deltar. Vad gäller transport från Göteborg (1,5 timme i bil) har jag 4 platser lediga i bilen och kan ta alla järnhästar på släpet.

Vi ser mycket fram emot både byggande och cykling, och framförallt en schyrrans sammankomst i bohusskogarna.

Väl mött
Sigge och Thomas

hmm riktigt svårt val faktiskt..... kan ju alltid ta med mig freelap prylarna och lossas tävla lite :)

Tror ändå att det får bli Vallåsen, så vida inte min ram blir försenad...

Bild-update från bygget.

pano-4.jpg ht=195

IMG_7162.jpg ht=725

IMG_7217.jpg ht=725

IMG_7216.jpg ht=544

IMG_7224.jpg ht=725

IMG_7226.jpg ht=725

IMG_7229.jpg ht=725

Som ni kan se från Sigges tidigare bilder så har vi börjat bygga berms, hopp, landningar och annat för att koppla samman träkonstruktioner som byggdes i vintras.

pano03.jpg ht=413

Berm under byggnad; Det går åt en hel del kärror jord.

pano01-2.jpg ht=422

Skinnys och en vippbräda

pano02-2.jpg ht=353

IMG_7135.jpg ht=725

Vippbrädan. Inte supersvårt direkt - mer symboliskt värde eg.

Feedback & Kritik givetvis välkommet!

Vill oxå passa på och påminna om vår bygghelg v. 20, 22-23e maj. Lagom avvägda doser av cyklande, byggande BBQ och dryck.

Ruskigt imponerande bygge. Önskar jag kunde vara med på bygghelgen men frugan har lovat bort sig så jag måste vara hemma m kidsen :-(

//T

Bor i Malmö men är i Göteborg lite då och då. Har även släkt i Buddeberga som inte skulle ha något emot mitt sällskap. Om möjligheten finns deltar jag gärna i byggandet/cyklande/drickande/BBQande under byggarhelgen. Kan inte garantera att jag är uppåt landet vecka 20, men anmäler mig preliminärt trotts detta ;)

Kan självklart ta med mig spade, spett och lite annat nyttigt.

Mycket välkommen om du har möjlighet!

@Sigge - har cyklat en del och tweakat en del av det vi byggt. Överlag extremt nice flow i de cyklingsbara bitarna.

Tillbaka
Topp