[Byggovering] Richmond Complite STX

heffe

Aktiv medlem
Genom en bekants garagerensning har jag fått denna hoj till skänks. Har enligt uppgift inte använts så mycket och stått de senaste åren. Verkar vara 90-tal? 26". STX 3x7-delat. Tange-rör. Suntour gaffel. Har försökt googla lite men hittar inte så mycket.

Med lite tur och kärlek så blir den en funktionsduglig pendlare till sambon. Ny kedja kanske och nya vajrar och bromsklossar så borde den rulla hyfsat iaf. Nytt styre, styrstam, däck och skärmar är nog önskvärt.
Förslag på annat? Jag är förtjust i ramen.

20161004_211714.jpg

Ser ut som det bara är att smörja upp vajrar, kedja, kolla växelinställning, pumpa däcken och köra.
behövs nog inget mer.

Den där kan bli snygg och funkis!
Hade blivit väldigt snygg om du strippar allt onödigt och bygger SS... ;)
Men skall sambon ha den som pendlare så kanske det inte passar så bra.
Kör som du tänkt, jag hade nog låtit stam och styre vara om inte det krävs en kortare stam för att passa sambon.
Gaffeln ser ut att ha säckat ihop fullständigt, kanske hade en stel gaffel varit nåt att kika efter, det borde spara en hel del vikt om inte annat.
Jag har nog en oanvänd 7-delad kassett som jag kan donera mot portokostnad om det är intressant.

Lycka till!

Richmond var/är ett fabrikat som butikerna Cykelmakar´n i Malmö och Ski Total i Uppsala hade, och de sålde även cyklarna till andra butiker i Sverige. Sen sket det sig i samarbetet, Cykelmakar´n behöll rätten till namnet, och Ski Total startade Richtech istället. Alltså, den där gaffel, vad kan det ha varit för fjädringsväg i den original? 40 mm, typ?

Tack för tips och info!
Har kollat på stela gafflar och hittat en i en deutsche webshop som skulle kunna bli mumma. Mest för att den bar kromad, hade fästen för navdynamosladd tror jag samt hål för frampakethållare.
Blir nästan mer och mer sugen på att behålla denna själv...

Jag har enhälligt beslutat att behålla den här själv. Dessutom är den för stor för sambon, så det var ju som enkelt.
Fick ett akut ha begär på en Clydesdale cargo fork från Crust Bikes. $185 var lite i överkant men kan ju vara värt det tycker jag. $150 i frakt däremot var lite väl mustigt och gjorde det hela lite för dyrt f.n. Dessutom har jag svårigheter att hitta billiga/prisvärda 20" hjul med skivbroms och navdynamo (vilket skulle vara smutt). Kanske dags att lära sig bygga egna hjul?

Har pillat lite mer men får inte till växlarna bra. Ska ta och börja med att byta vajrar när jag har tid, något som det just nu är ont om, så det kommer nog att byggoveras långsamt framöver.

Älskar gamla stål-mtb:s! Väldigt bra brukscyklar. Jag röstar för:
- stel gaffel
- bekvämare styre med rise och sweep
- gumwalls
i övrigt nya bromsbelägg, vajrar och sånt förstås.

Tjusigt!
Min första mtb var en richmond complite stx inhandlad på ski total i Uppsala 1994. Den hade en stel svart gaffel och ett helt gummiklätt styre med integrerade bar ends. Ungefär som detta:
4776002226_47e61443d4_b.jpg

Annars väldigt lik. Ah nu blev jag nostalgisk.

Jag har fortfarande exakt en sån cykel. Uppgraderad och skapligt omhändertagen men väldigt välanvänd och nu ganska sliten, bland annat med lätt stukad ram. Kan bekräfta att de original såldes med stel ("Cr-Mo Big technology") gaffel och styre med integrerade barends. Pakethållaren var nog inte heller standard. Jag köpte min för ca 6500 har jag för mig, polaren köpte en Univega för ungefär samma pris. De väger inte speciellt mycket vad jag minns.

Vet inte vad ni menar med feta sulor men har för mig att det inte går in något som är bredare än 2.3 tum i ramen.

Jag TROR att jag har katalogen kvar från när jag köpte den. Om jag hittar den så fotar jag av och lägger upp!

Senast ändrad:
Det går jävligt långsamt med fixandet. Lätt att skylla på nytt jobb, ny lägenhet och flytt tillbaka till hemstaden (Hej Umeå!) men häromdagen slängde jag iaf på en sliten brooks c17 jag hade liggandes, nya bromsklossar och nya däck. Utan pakethållare och med slicks börjar den se riktigt rå ut tycker jag. Har införskaffat nya vajrar också men tänker att det inte blir något byte innan gaffel och styre är löst.

20170709_143410.jpg

Jobbar man långsamt tar det tid innan man är klar.

I förrgår var det mekarkväll och ljugarbänk hemma hos Pepprazzi.
Förutom att vi lagade sönder en stjärnmutter hann vi med att byta styre, styrstam, he på en massa spacers, ny framgaffel, byta från canti-broms i fram till v-broms, byta trampor och vajrar samt utöka antalet växlar från två till fjorton.

Pga mutterhaveri brydde vi oss inte om att kapa gaffelröret vilket innebar ganska spännande cykling hem. Den lokala LBSen var behjälplig med mutter och kapning igår.

20170816_141206.jpg

Bild tagen efter kapning. Mycket nöjd över handtagen som är glow in the dark.

Efter bilden togs har även stänkskärmar och korg monterats. Mer om detta senare.

Hasse#7 sa:
Trevlig den blev! Bravo!
Tackar! Just nu är det favorithojen.

Växlarna har fått, men behöver mer, kärlek. Nu kan jag njuta av nästan felfria 3x7 växlar.
Ska hitta mig en rekordelig ringklocka också, har bespetsat mig på en stam-monterad mässings variant.
Nu ser det ut så här iaf.

20170821_201445.jpg

20170821_201543.jpg

20170821_201612.jpg

Skönt att en stel gaffel kom på, den där elastomerhistorian som satt innan duger nog mest som bojsänke?
Skinn-wall satt som en smäck. :)

Tillbaka
Topp