Byggprojekt - Kona King Zing

Rokkoko

Aktiv medlem
Hej! Har haft denna ram liggande i ett par år nu och tyckte att det var dags att göra något av den. Jag tänkte bygga cykeln under vintern och förhoppningsvis ha den klar till snön smälter nästa år. Tänkte att temat ska vara lätt och vitt. Alla vet väl att vitt är det nya svart?

KonaKingZing2006.jpg ht=549

Har bestämt mig för att det blir Dura Ace 7900 på cykeln. Tycker att den gruppen passar bäst till det vita samtidigt som gruppen är fulsnygg precis som färgen på ramen.

Vad gäller övriga komponenter har jag gjort en lista som vore kul att få lite feedback på. Vissa saker är 100 % bestämda medan jag velar när det gäller annat. Pedaler och vajrar känns just nu mest osäkert.

Komponenter.jpg ht=590

hakanf skrev:
-------------------------------------------------------
> Hjulen kan du ju byta till Lightweight Milram
> Edition...

De är riktigt grymma, men kostar väl mer än resten av hela cykeln och det känns lite väl. Det kanske får bli uppdateringen senare. ;-)

Finns det några färdiga uppgraderingspaket till Dura Ace 7900 med titaniumskruvar och dylikt? Någon som har erfarenhet av nylonskruvar till flaskhållare?

Rokkoko skrev:
-------------------------------------------------------
> Hej! Har haft denna ram liggande i ett par år nu

Av färgen att döma sen 1984. ;)

Jag tycker att färgen är stentuff. Skulle gärna ha en sån faktiskt.

Edit: Gällande gummit på däcken vet jag inte eftersom jag endast har kört med Black Chili men det kommer säkert någon som har erfarenhet av båda och kan tycka till.

Senast redigerad av en moderator:
Fikasvettot: Hehe! Man kan tro det. Ramen är faktiskt av 2006 års modell. Tror att jag köpte den 2007.

Johan A: Yes, vi får höra med expertisen.

hakanf: Typ något sånt jag menade. Detta kit var dock guldfärgat och lite väl dyrt. Tänkte ändå inte ha DA kedja eller bromsar.

Crossmax skrev:

> Ja, det ska inte vara några problem.

Tack för svaret. Då har jag ett alternativ till när det gäller vajrar. Nackdelen är att de isåfall blir olika finish jämfört med bromsvajrarna.

Krav är att höljena ska finnas i vitt vilket utesluter originalhöljen till Dura-Ace samt ett par andra tillverkare. Väljer mellan dessa vajrar och höljen:

- Jagwire (både broms- och växelwirehölje i vitt)
- Yumeya (växelvajerhölje i vitt. Måste därför kombineras med annat bromsvajerhölje)
- Gore RideOn (både broms- och växelwirehölje i vitt)
- Vértebræ Components (både broms- och växelwirehölje i vitt)
- Nokon (både broms- och växelwirehölje i vitt)
- Yokozuna Reaction (både broms- och växelwirehölje i vitt)

Yumeya, Vértebræ och Nokon är enbart höljen vilka därför måste kombineras med wire, t.ex. Dura-Ace eller PowerCordz.

Det sitter en expander kvar i styrröret som jag skulle vilja ha bort och eventuellt byta ut. Men den sitter som ett berg. Hur får jag lättast bort den? Våld?

Tillbaka
Topp